انواع پارکینگ در ساختمان‌های مسکونی و آشنایی با قوانین پارکینگ‌ها

پیدا کردن جای مناسب برای پارک ماشین‌ها یکی از چالش‌های اغلب افراد، خصوصاً در شهرهای بزرگی مثل تهران است. با گسترش روزافزون جمعیت، استفاده از ماشین‌ها هم بسیار زیاد شده و هر خانواده‌ای معمولاً حداقل یک ماشین شخصی دارند. همین مسئله نیز هم موجب ترافیک بیش از حد در خیابان‌ها و هم کم شدن جای پارک شده است. درست است که امروزه اغلب مجتمع‌های مسکونی دارای پارکینگ هستند، اما بعضی از انواع پارکینگ‌ ها که موسوم به پارکینگ‌های مزاحم هستند، مشکلات خاص خودشان را دارند. وجود این پارکینگ‌ها معمولاً می‌تواند موجب زحمت و دردسر بعضی از همسایه‌ها بشود.

در این مقاله قصد داریم در ابتدا شما را با انواع پارکینگ هایی که در ساختمان‌های مسکونی ساخته می‌شوند آشنا کنیم. در ادامه نیز به بررسی قوانین مربوط به پارکینگ‌ها خواهیم پرداخت.

انواع پارکینگ

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: انواع پارکینگ در ساختمان‌های مسکونی و آشنایی با قوانین پارکینگ‌ها

تعریف پارکینگ‌ در مجتمع‌های مسکونی چیست؟

پارکینگ به فضایی برای توقف ماشین‌ها در زمانی که استفاده‌ای از آنها نمی‌شود گفته می‌شود. پارکینگ‌ها ممکن است در فضاهای باز مثل جاده‌ها و خیابان‌ها یا در فضای بسته مثل داخل ساختمان‌های مسکونی و اداری و… قرار داشته باشند. همچنین پارکینگ‌ها می‌توانند انواع مختلفی مثل خصوصی و عمومی نیز داشته باشند.

براساس حقوق شهروندی، هر ساختمانی، چه مسکونی چه غیر مسکونی، لازم است که نیاز ساکنان خود به پارکینگ را برطرف کند. البته این مسئله در مورد ساختمان‌های مسکونی کمی پیچیده می‌شود. محل ساخت آپارتمان‌های مسکونی باید به گونه‌ای باشد که استفادۀ ساکنان آن از پارکینگ موجب ایجاد ترافیک و راه‌بندان در خیابان‌های اطرافش نشود.

اهمیت مسئلۀ انواع پارکینگ در کشورهای پیشرفتۀ جهان به اندازه‌ای است که معمولاً در هر ساختمانی، علاوه بر پارکینگ مالکان، پارکینگ‌های دیگری نیز برای مهمانان در نظر گرفته می‌شود.

در آپارتمان‌های مسکونی چند دسته پارکینگ وجود دارد؟

امروزه یکی از مهم‌ترین ملاک‌های افراد در زمان خرید یا اجارۀ آپارتمان این است که ملک مورد نظر حتماً پارکینگ داشته باشد. حتی خیلی از افراد حاضرند برای خانه‌ای که پارکینگ دارد بهای بیشتری بپردازند. البته به طور کلی نیز قیمت اجاره یا خرید واحدهای دارای پارکینگ کمی بالاتر است. با همۀ اینها، در بسیاری از مجتمع‌ها به تعداد واحدها پارکینگ وجود ندارد و ساکنان را با معضلی جدی برای پیدا کردن جای مناسب برای خودرویشان مواجه می‌کند.

این معضل و تلاش‌هایی که برای رفع آن صورت گرفته است، موجب تدوین قوانینی برای پارکینگ ساختمان‌ها شده است. به تبع آن نیز انواع جدیدی از پارکینگ مثل پارکینگ‌های مشاع و پارکینگ مزاحم مطرح شدند. در ادامه به معرفی انواع پارکینگ‌ های موجود در ساختمان‌های مسکونی خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: مشاعات ساختمان چیست و قوانین استفاده از آن به چه ترتیب است؟

1. اختصاصی

تا چند سال قبل، تعداد پارکینگ‌هایی که در ساختمان‌ها بود، معمولاً برای ساکنان آن کافی بود؛ چون تعداد ماشین‌ها به اندازۀ امروز نبود و همۀ خانواده‌ها خودروی شخصی نداشتند. اما امروز اینگونه نیست. همۀ خانواده‌ها تقریباً یک ماشین دارند. البته خیلی از آنها هم دو یا چند خودرو دارند. به همین دلیل هم داشتن پارکینگ در داخل فضای ساختمان مسکونی به نیاز و معضلی جدی تبدیل شده است.

پارکینگ اختصاصی

به همین دلیل هم هست که برای پارکینگ ساختمان‌ها قوانین مختلفی تدوین شده است. یکی از مهم‌ترین مواردی که شما در زمان خرید یا اجارۀ خانه باید به آن توجه داشته باشید این است که واحد شما پارکینگ اختصاصی دارد یا نه. پارکینگ‌ها و تعدادشان جزو مواردی هستند که وجود آنها در سند خانه‌ ثبت می‌شود. بنابراین اگر داشتن پارکینگ در سند خانه‌ای ذکر نشده باشد، به این معناست که واحد مورد نظر پارکینگ ندارد. اما اگر داشتن پارکینگ در سند ثبت شده باشد، به این معناست که واحد مورد نظر پارکینگ اختصاصی دارد. و کسی حق ندارد که ماشین خود را بدون اجازۀ مالک در پارکینگ او پارک کند.

2. مشاع

به طور کلی مشاعات به بخش‌هایی از فضای خانه‌ها گفته می‌شود که بین همۀ ساکنان یک ساختمان مشترک است. از مهم‌ترین بخش‌های مشاع ساختمان می‌توان به راهروها و راه‌پله‌ها، پارکینگ‌، پشت بام و… اشاره کرد. البته پارکینگی مشاع محسوب می‌شود که در سند هیچ کدام از واحدها ثبت و ذکر نشده باشد. برای بخش‌های مشاع مجتمع‌ها قوانینی وجود دارد که مهم‌ترینشان عبارت است از:

  • هیچ یک از ساکنان حق ندارند به صورت اختصاصی و انحصاری از فضاهای مشاع استفاده کنند.
  • قرار دادن هر وسیله‌ای از سوی یکی از ساکنان به صورت همیشگی در این مکان‌ها ممنوع است.
  • از حیوانات خانگی نمی‌توان در قسمت‌های مشاع ساختمان‌ها نگهداری کرد.

 

بیشتر بخوانید: ملک مشاع، تقسیم و خرید و فروش این ملک چگونه است؟

 

بر این اساس پارکینگ مشاع نیز یکی از انواع پارکینگ های موجود در ساختمان‌هاست که بین همۀ ساکنان مشترک است. در واقع همۀ ساکنان به میزان مساوی حق دارند که خودرویشان را در پارکینگ مشاع پارک کنند. برای این مسئله و استفادۀ همۀ ساکنان از پارکینگ مشاع نیز باید توافقی دقیق بین همۀ ساکنان صورت گرفته باشد. در غیر این صورت احتمال ایجاد مسائل، درگیری‌ها و اختلاف بین ساکنان زیاد خواهد بود.

پارکینگ‌های طبقاتی

3. مزاحم

کمبود فضای کافی برای پارک خودرو در بعضی ساختمان‌ها، موجب می‌شود که صاحبان بعضی از واحدها برای پیدا کردن پارکینگ با مشکلات زیادی مواجه شوند. به همین دلیل هم هست که در بعضی ساختمان‌ها ترجیح می‌دهند تا از تمام فضای موجود در پارکینگ، برای پارک شدن خودروها استفاده کنند. این گونه است که پارکینگ‌های مزاحم پدید آمدند.

در بعضی از انواع پارکینگ‌ ها فضاهایی وجود دارد که برای پارک شدن خودروها مناسب هستند. اما اگر خودرویی در این قسمت‌ها پارک شود، ورود و خروج بعضی از خودروها به پارکینگ‌هایشان با موانعی روبرو خواهد شد. به چنین پارکینگ‌هایی پارکینگ مزاحم گفته می‌شود. کسی که ماشین خود را در چنین پارکینگی پارک می‌کند، باید در هر لحظه آماددگی این را داشته باشد که خودروی خود را برای خارج یا وارد شدن ماشین‌های دیگر از یا به پارکینگ‌شان داشته بباشد.

اما چگونه می‌توان فضایی در پارکینگ را به عنوان پارکینگ مزاحم در نظر گرفت؟ چنین فضایی باید با توافق همۀ ساکنان انتخاب شده باشد. پارکینگ مزاحم به دلیل مسائلی که دارد، نسبت به پارکینگ‌های اختصاصی قیمت کمتری هم خواهد داشت.  

 

بیشتر بخوانید: شارژ ساختمان چیست و چرا پرداخت آن ضروری است؟

قانون اجارۀ محل پارک خودرو در آپارتمان‌ها چیست؟

داشتن پارکینگ و انباری جزو مهم‌ترین مواردی است که خریداران و مستأجران در زمان بازدید خانه به آن توجه می‌کنند. براساس قوانین پارکینگ، مستأجر باید در زمان انعقاد قرارداد از وجود یا عدم وجو پارکینگ و محل دقیق آن مطلع شود. همچنین ممکن است صاحبخانه در زمان قرارداد به مستأجر بگوید که واحد او پارکینگ دارد. اما بعداً مشخص شود که ملک فاقد پارکینگ بوده است. در چنین وضعیتی مستأجر می‌تواند علیه صاحبخانه اقامه دعوی کرده و پارکینگ خود را دریافت کند. اگر هم ملک به طور کلی پارکینگ نداشته باشد، صاحبخانه باید بعد از توافق، یا مقداری از پول پیش را به مستأجر برگرداند و یا اجارۀ کمتری از او بگیرد.

اجاره پارکینگ

آیا می‌توان انواع پارکینگ ها مسکونی را به افراد دیگر انتقال داد؟

ممکن است یکی از صاحبخانه‌هایی که سند واحدش پارکینگ دارد، به دلیل اینکه ماشین ندارد بخواهد پارکینگ خود را بفروشد یا اجاره دهد. آیا چنین امکانی وجود دارد؟ دو حالت کلی در این زمینه پیش می‌آید:

خریدار یا مستأجر در داخل همان ساختمان باشد:

در این صورت فرد به راحتی می‌تواند پارکینگ خود را به یکی دیگر از همسایه‌ها بفروشد یا اجاره دهد. البته این واگذاری در صورتی امکان پذیر است که پارکینگ اختصاصی باشد نه مشاع.

خریدار یا مستأجر در داخل آن ساختمان ساکن نباشد:

طبق قوانین مربوط به پارکینگ‌ها در مقررات ملی ساختمان، امکان واگذاری یا فروش پارکینگ ساختمانی به فرد دیگری که ساکن آن ساختمان نباشد وجود ندارد. البته دربارۀ اجارۀ پارکینگ یک استثنا وجود دارد. اگر صاحب پارکینگ بتواند موافقت همۀ همسایه‌ها را برای اجارۀ پارکینگ به فردی خارج از ساختمان جلب کند، می‌تواند این کار را انجام دهد.

قانون تقسیم انواع پارکینگ‌ ها در مجتمع‌های مسکونی چیست؟

برای نحوۀ تقسیم پارکینگ‌ها قانون مفصل و صریحی وجود دارد. بنابراین اگر در زمان معامله، خریدار و فروشنده با این قوانین آشنا باشند و آن را رعایت کنند، مسئلۀ خاصی پیش نمی‌آید. مهم‌ترین معضلی که دربارۀ انواع پارکینگ ها وجود دارد این است که فروشنده سعی می‌کند قوانین را به نفع خود تغییر دهد یا از آنها سوء استفاده کند.

براساس قوانین پارکینگ که در قانون مقررات ملی ساختمان ذکر شده، هر واحد مسکونی باید یک پارکینگ اختصاصی داشته باشد. بنابراین در طراحی و ساخت آپارتمان‌ها باید به این مسئله توجه جدی شود. در بعضی مواقع به دلیل مسائلی مثل مشکلات فنی، امکان استفاده از یک یا چند پارکینگ برای ساکنان فراهم نیست. در چنین شرایطی آنها مجبور می‌شوند که از پارکینگ‌های مشاع استفاده کنند. برای استفاده از پارکینگ‌های مشاع نیز مهم‌ترین مسئله توافق همسایه‌ها با یکدیگر بر سر استفاده از آن است.

در نتیجه اگر شما در ساختمانی سکونت دارید و از نحوۀ تقسیم پارکینگ ناراضی هستید، باید به قرارداد اجاره یا سند مالکیت خود رجوع کنید. در ذاین اسناد قید شده است که واحد شما پارکینگ دارد یا نه، و اگر دارد چه پارکینگی است؛ اختصاصی یا مزاحم. اگر در سند شما قید شده که واحدتان پارکینگ دارد اما فرد دیگری در ساختمان از پارکینگ شما استفاده می‌کند و حاضر نیست آن را به شما برگرداند، می‌توانید علیه او اقامه دعوی کنید.

 

بیشتر بخوانید: خرید آپارتمان مسکونی در تهران با بهترین قیمت

 

قوانین مربوط به پارک موتور در انواع پارکینگ ها

یکی از مشکلات و اختلاف‌هایی که در ساختمان‌ها بر سر پارکینگ‌ها پیش می‌آید، مربوط به پارک موتور در پارکینگ‌هاست. به طور کلی شما می‌توانید تمام مشکلات مربوط به پارکینگ در ساختمان‌ها را با توجه به اختصاصی یا مشاع بودن آنها حل کنید. اگر فردی پارکینگ اختصاصی داشته باشد، می‌تواند علاوه بر خودروی خود، در محل پارکینگ موتور، دوچرخه یا هر وسیلۀ دیگری قرار دهد. در این صورت نیز هیچ کس حق اعتراض به او را نخواهد داشت. اما در صورتی که یکی از ساکنان بدون رعایت حق دیگر همسایه‌ها، موتور خود را در پارکینگ مشاع پارک کند، اعتراض همسایه‌ها وارد خواهد بود.

به طور کلی بهتر است همسایه‌ها چند وقت یک بار جلسه‌ای داشته باشند و بر سر چنین مسائلی با یکدیگر به توافق برسند.

راهنمای خرید خانه

 نکتۀ مهم:

در بعضی از ساختمان‌ها صریحاً در قراردادها قید می‌شود که اجازۀ قرار دادن موتور در مشاعات ساختمان وجود ندارد. در این صورت نیز تکلیف از پیش مشخص است و افراد نمی‌توانند در بخش‌های مشاع دوچرخه یا موتور سیکلت خود را پارک کنند. بنابراین در زمینه حتماً باید به نوع قراردادها و محدودیت‌ها و توافق‌هایی که در ساختمان شما وجود دارد توجه کنید.

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره فرهنگ آپارتمان نشینی و قوانین آن

هر آپارتمان باید چه تعداد از انواع پارکینگ ها را داشته باشد؟

تعداد پارکینگ‌هایی که هر مجتمع مسکونی باید داشته باشد چقدر است و این پارکینگ‌ها چگونه تقسیم می‌شوند؟ این هم یکی از سؤالاتی است که در بعضی از مجتمع‌های مسکونی موجب ایجاد مشکلات متعددی بین ساکنان می‌شود. شما می‌توانید با یک مراجعۀ ساده به قوانین پارکینگ جواب این سؤال مهم را پیدا کنید.

قوانین مربوط به تعداد پارکینگ‌ها در مجتمع‌های مسکونی عبارت است از:

  • به آپارتمانی که زیربنای 35 تا 150 متری داشته باشد، یک پارکینگ اختصاص داده خواهد شد.
  • به هر واحدی که زیربنای بین 151 تا 250 متر مربع داشته باشد، دو پارکینگ داده می‌شود.
  • واحدهای مسکونی که زیربنای آنها بیش از 250 متر مربع باشد نیز سه پارکینگ خواهند داشت.

 

بیشتر بخوانید: معرفی 10 نوع از بهترین گیاهان آپارتمانی

چگونه می‌توان انواع پارکینگ ها را در ساختمان‌ها زیباتر کرد؟

در بسیاری از مجتمع‌های مسکونی اقداماتی برای زیباسازی پارکینگ‌ها انجام می‌شود. به دلیل این که پارکینگ‌ها در اغلب ساختمان‌ها اولین جایی هستند که افرادی که وارد ساختمان می‌شوند خواهند دید. این اقدامات عبارتند از:

  • نصب المان‌های استاندارد پارکینگ مثل گل میخ‌ها، کار استاپر، استوانه‌های ترافیکی و…
  • رنگ آمیزی و خط کشی پارکینگ
  • رنگ آمیزی زیبای دیوارها و نورپردازی‌های مختلف
  • قرار دادن گلدان‌ها، تابلوها و.. در محوطه
  • و…

پارکینگ مزاحم

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با تعریف انواع پارکینگ و قوانین مربوط به هر کدام از آنها آشنا کنیم. همچنین به مهم‌ترین سؤالاتی که در این زمینه مطرح می‌شود نیز پاسخ دادیم. امیدواریم که مطالعۀ این مطلب برایتان مفید بوده باشد. در صورتی که سؤال یا ابهامی برایتان باقی مانده است، می‌توانید آن را از بخش کامنت‌ها مطرح کنید. کارشناسان ما در اولین فرصت به سؤال شما پاسخ خواهند داد.

 

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment