معرفی 10 نوع از بهترین گیاهان آپارتمانی

در خانه‌های قدیمی معمولاً حیاط و باغچه وجود داشت. این باغچه‌ها همیشه پر از درختان، گل‌ها و گیاهان مختلف بود. بنابراین خیلی‌ها در داخل خانه گل نگهداری نمی‌کردند. اما امروزه با تغییر سبک زندگی و گسترش آپارتمان‌نشینی، بسیاری از مردم به نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی رو آورده‌اند. پرورش این گیاهان هم محیط خانه را سبز و باطراوت می‌کند و هم بسیاری از این گیاهان تصفیه کنندۀ هوای محیط هم هستند. بنابراین می‌توانند هوای موجود در خانه را سالم‌تر و تمیزتر بکنند. اهمیت این موضوع در شهرهایی مثل تهران که هوای آلوده‌ای دارند بیشتر مشخص می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید، همۀ گیاهان برای نگهداری در آپارتمان‌ها مناسب نیستند. بعضی از گیاهان به نور و دمای زیاد و هوای آزاد نیاز دارند. اما خیلی از گیاهان هم هستند که با شرایط آپارتمان‌ها سازگارند و به نور کمی نیاز دارند. نگهداری از این گیاهان هم معمولاً بسیار راحت است و حتی اگر تجربۀ رسیدگی به آنها را هم نداشته باشید، از پس این کار بر خواهید آمد.

ما در این مقاله قصد داریم به نکاتی که باید در هنگام خرید گیاهان برای خانه و رسیدگی به آنها توجه داشت اشاره کنیم. در ادامه نیز 10 نوع از بهترین و محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی را همراه با شرایط نگهداری و رسیدگی‌شان به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین گیاهان آپارتمانی

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله: معرفی 10 نوع از بهترین گیاهان آپارتمانی

در هنگام خرید گیاهان آپارتمانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

اگر شما هم قصد دارید برای خانۀ خود چند گیاه آپارتمانی بخرید، بهتر است در هنگام خرید به این نکات توجه کنید:

زمان کافی برای رسیدگی به گیاهان آپارتمانی

اولین و مهم‌ترین نکته این است که بدانید برای رسیدگی به گیاهانی که می‌خرید چقدر زمان آزاد دارید؟ بعضی از گیاهان به مراقبت خاصی نیاز ندارند. بنابراین رسیدگی به آنها هم زمان زیادی از شما نخواهد گرفت. اما بعضی از گیاهان به میزان نور، آبیاری، کوددهی و… مشخصی نیاز دارند. اگر طبق برنامه به چنین گیاهانی رسیدگی نشود، ممکن است پژمرده شده و از دست بروند. بنابراین ضروری است که در هنگام خرید شرایط خودتان را در نظر بگیرید. اگر سرتان شلوغ است و زمان کمی را برای رسیدگی به گیاهان دارید، اما دوست دارید که در منزلتان طراوت و حضور گیاهان را داشته باشید، انواعی از آنها را انتخاب کنید که به رسیدگی و مراقبت خاصی نیاز نداشته باشند. خبر خوب این که تعداد چنین گیاهانی اصلاً کم نیست!

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

در نظر گرفتن شرایط محیطی محل نگهداری

وضعیت خانۀ شما برای نگهداری از گیاهان چگونه است؟ آیا معمولاً سرد است یا گرم؟ تهویۀ مناسب دارد؟ تعداد پنجره‌های کافی برای ورود هوای تازه و نور طبیعی چطور؟ شما در هنگام خرید باید گیاهی را انتخاب کنید که با شرایط رطوبت، دما و میزان نور موجود در منزلتان سازگار باشد. بنابراین بهتر است پیش از انتخاب گیاه کمی در اینترنت جستجو کرده باشید. همچنین می‌توانید از باغبانی که گیاه را از او می‌خرید نیز برای انتخاب مشورت بگیرید.

بیشتر بخوانید: سیستم تهویه هوشمند هوا در خانه چیست و چگونه کار می‌کند؟

سالم بودن گیاه در هنگام خرید

در هنگام خرید دقت داشته باشید که گیاه سالمی انتخاب کنید. بهتر است گیاهانی را که لکه‌های قهوه‌ای روی برگشان دارند یا زرد شده‌اند و یا ساقه‌های شل و افتاده‌‌ای دارند انتخاب نکنید.

آشنایی با گیاهان آپارتمانی

نحوۀ آبیاری گیاهان آپارتمانی

یکی از مهم‌ترین عوامل شادابی و نشاط گیاهان در داخل آپارتمان‌ها، آشنایی با شیوۀ مناسب آبیاری آنهاست. آشنایی با چند نکتۀ ساده به شما کمک می‌کند که بهترین شیوۀ آبیاری را با توجه به نوع گیاه خودتان انتخاب کنید.

مقدار مناسب برای آبیاری گیاهان آپارتمانی

  • هرچه هوا گرم‌تر باشد، میزان آبیاری نیز بیشتر می‌شود. چون گرمای هوا موجب زودتر تبخیر شدن آب موجود در خاک گیاه می‌شود. بنابراین در شش ماه اول سال که هوا گرم است، میزان آبیاری و فاصلۀ بین دو آبیاری، بیشتر از روزهای سرد سال خواهد بود.
  • خاک گلدان شما نباید بیش از مرطوب یا بیش از حد خشک شود. چون در هر دو صورت ریشۀ گیاه از بین خواهد رفت. یکی از مهم‌ترین دلایل از بین رفتن گیاهان در آپارتمان‌ها آبیاری بیش از حد آنهاست. اگر گیاهی بیش از میزان نیازش آبیاری شود، به سرعت ریشه‌اش خواهد گندید.
  • ته گلدان‌های شما حتماً باید چند سوراخ برای زهکشی شدن خاک گیاه داشته باشد. در غیر این صورت آب اضافی از گلدان خارج نمی‌شود و ریشه‌ها می‌پوسند.

آبیاری گیاهان آپارتمانی

زمان مناسب برای آبیاری گیاهان

ممکن است این سؤال برای شما هم پیش بیاید که چند روز یک بار باید به گلدان‌ها آب داد؟ واقعیت این است که برنامۀ زمانی دقیقی برای آبیاری گیاهان وجود ندارد. بهترین زمان برای آبیاری هر گیاهی وقتی است که بخش رویی خاک آن کمی خشک شده باشد. خاکی خشک است است که وقتی آن را لمس کنید دستتان مرطوب نشود و خاک به دستتان نچسبد. شما براساس تجربه و به مرور زمان متوجه خواهید شد که نیاز گیاهتان به آب چقدر است.

نکتۀ مهم:

گیاهان هم مثل انسان‌ها چرخۀ خواب دارند. بنابراین بهترین زمان برای آبیاری‌شان اول صبح و زمانی است که تازه از خواب بیدار شده‌اند. اگر گیاهتان را شب یا عصر آبیاری کنید، این چرخه به هم ریخته و گیاه آسیب خواهد دید.

بیشتر بخوانید: تراس گاردن؛ 6 ایده طراحی برای ایجاد فضایی آرامش بخش

روش آبیاری گیاهان آپارتمانی

  • آبی که به گیاه می‌دهید باید دمای اتاق داشته باشد.
  • بهتر است روی گل‌ها و برگ‌های گیاهان آب نریزید و فقط ریشه را آبیاری کنید. خیس شدن برگ‌ها گاهی اوقات موجب ایجاد قارچ یا لک روی بعضی گیاهان می‌شود.
  • آب را به آرامی و تا زمانی که از زیر گلدان خارج شود روی خاک آن بریزید. بهتر است آب اضافی خارج شده را یک ساعت بعد تخلیه کنید.

گیاهان آپارتمانی

معرفی بهترین گیاهان آپارتمانی

1. پتوس

پتوس یکی از محبوب‌ترین و مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه بسیار زیباست، به سرعت رشد می‌کند و جزو گیاهان رونده است. پتوس با گسترۀ وسیعی از دما سازگار است و می‌تواند به تصفیه شدن هوای محیط هم کمک کند. این گیاه در نور کم هم می‌تواند به خوبی رشد کند و سرحال و باطراوت بماند. تکثیر آن بسیار راحت است و معمولاً هفته‌ای یک بار آبیاری برایش کفایت می‌کند. شما می‌توانید پتوس را هم در داخل آب و هم در خاک نگهداری کنید.

 

گیاه آپارتمانی پتوس

 

2. گندمی/ عنکبوتی

این گیاه که به آن سجافی هم گفته می‌شود به نور کم تا متوسط نیاز دارد. رشد گندمی خوب است و تکثیر آن به آسانی انجام می‌شود. زمانی باید این گیاه را آبیاری کنید که سطح خاک آن کاملاً خشک شده باشد. لازم است سالی دو بار و معمولاً در فصل بهار و تابستان به آن کود بدهید.این گیاه ضرری برای انسانها و حیوانات خانگی ندارد و یکی از بهترین تصفیه کننده‌های هواست.

معرفی بهترین گیاهان آپارتمانی

3. سانسوریا

به سانسوریا گیاه مار یا شمشیری هم گفته می‌شود. سانسوریا انواع مختلفی دارد و در تمام آنها برگ‌ها معمولاً بلند و سفت هستند. این گیاه رشد خوبی در خاک دارد. نور زیاد و غیر مستقیم به رشد آن کمک می‌کند، اما سانسوریا می‌تواند در محیط‌های کم نور هم به خوبی رشد کند. سانسوریا گیاه بسیار مقاومی است و نباید نگران از بین رفتن آن باشید. به همین دلیل هم هست که خیلی‌ از افراد پیشنهاد می‌کنند در اولین تجربه‌های نگهداری‌تان از گیاهان آپارتمانی، سانسوریا را انتخاب کنید. سانسوریا آبیاری زیاد را دوست ندارد. اگر بیش از حد به آن آب بدهید ریشه‌هایش خواهد پوسید و از بین می‌رود. بنابراین بهتر است زمانی به سانسوریا آب بدهید که خاک آن کاملاً خشک شده باشد.

سانسوریا شب‌ها با جذب دی اکسید کربن، اکسیژن تولید می‌کند و یک تصفیه کنندۀ عالی برای هواست. به همین دلیل هم قرار دادن آن در اتاق خواب موجب می‌شود که خوابی راحت و آرام داشته باشید.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

 

بیشتر بخوانید: طراحی فضای حیاط، آشنایی با 15 روش‌ مدرن دکوراسیون حیاط

 

4. فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین‌ها یکی از بهترین و سرسبزترین انواع گیاهان آپارتمانی هستند. این درختچه‌ها به نور غیر مستقیم آفتاب نیاز دارند و هفته‌ای یک بار آبیاری برایشان کافی است. به این گیاه انجیر برگ ریز هم گفته می‌شود. ظاهر بنجامین فیکوس ساده است و شاخه‌ها و برگ‌های متراکمی دارد. مراقبت از آن آسان است و یک تصفیه کنندۀ طبیعی و عالی هوای خانه‌هاست.

خرید گیاهان آپارتمانی

5. بامبو

بامبو می‌تواند به راحتی در نورهای کم و غیر مستقیم دوام بیاورد. بامبو معمولاً در داخل آب نگهداری می‌شود. بهتر است آب گلدان آن را ماهی یک یا دو بار عوض کنید. اگر بامبو را در خاک کاشته‌اید، دقت کنید که نباید بیش از حد آن را آبیاری کنید. بهترین زمان برای آبیاری بامبو وقتی است که سطح خاک آن خشک شده باشد. این گیاه غیر سمی است و آسیبی به کودکان یا حیوانات خانگی نمی‌رساند.

گلدان بامبو

6. آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از گیاهان بسیار محبوب و پرخاصیت جنوب آفریقاست. این گیاه نور غیر مستقیم و محیط مرطوب را دوست دارد. اما معمولاً طاقت کم‌آبی را هم دارد. ژل آلوئه ورا برای بهبود آثار زخم و جای سوختگی بسیار مؤثر است. این گیاه هم یک تصفیه کنندۀ عالی هواست و شب‌ها با جذب دی اکسید کربن، اکسیژن تولید می‌کند. به همین دلیل هم هست که مثل سانسوریا، بهتر است برای داشتن یک خواب راحت و آرام، آن را در اتاق خوابتان قرار دهید. تکثیر آلوئه ورا بسیار راحت است و می‌توانید برگ‌های آن را در یک گلدان دیگر بکارید.

خواص آلوئه ورا

7. دیفن باخیا

دیفن باخیا یکی از زیباترین و محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است. برگ‌های این گیاه دو رنگ است و برای رشد خوب به محیطی مرطوب نیاز دارد. نور کم و غیر مستقیم بهترین موقعیت را برای رشد دیفن باخیا فراهم می‌کند. رشد طولی این گیاه اگر رسیدگی به آن منظم باشد، به یک متر هم خواهد رسید. این گیاه می‌تواند کیفیت هوای خانه را افزایش دهد. دیفن باخیا در هنگام رشد به سمت نور کشیده می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید کاملاً صاف رشد کند، باید گلدان آن را به صورت مرتب بچرخانید تا تمام قسمت‌های آن نور کافی دریافت کند.

بهترین گیاهان برای آپارتمان

 

بیشتر بخوانید: روف گاردن چیست؟ آشنایی با طراحی، انواع و مزایای آن

 

8. پیرومیا قاشقی

گل قاشقی برگ‌هایی ضخیم دارد که به قاشق شبیه هستند. نور غیر مستقیم آفتاب و نورهای ملایم مصنوعی برای رشد این گیاه بسیار مناسب هستند. گل قاشقی کاملاً با نورهای مصنوعی سازگار است. بنابراین اگر آپارتمان کم نوری دارید اما دوست دارید که از گیاهان آپارتمانی نگهداری کنید، گل‌های قاشقی یکی از بهترین انتخاب‌ها هستند. ساقه‌ها و برگ‌های این گیاه آب را در خود ذخیره می‌کنند. به همین دلیل هم هست که مقاومت این گیاه در برابر کم‌آبی نسبتاً زیاد است. تا کنون بیش از 1000 نوع گل قاشقی شناسایی شده است. با اینکه ظاهر این گیاهان با یکدیگر متفاوت است، اما روش نگهداری از همۀ آنها تقریباً یکسان است. حداکثر رشد طولی این گیاه 45 سانتی متر است و یک تصفیه کنندۀ طبیعی و عالی برای هوای خانه‌هاست.

گل پیرومیا قاشقی

9. زامیوفولیا

زامیوفولیا جزو گیاهان آپارتمانی بسیار سازگار و کم توقع است. این گیاه به نور و مراقبت کمی احتیاج دارد و یک تصفیه کنندۀ عالی برای هوای خانه است. زامیوفولیا می‌تواند گسترۀ دمایی بین 8 تا 24 درجه را تحمل کند. آبیاری زیادی لازم ندارد و مقاومت خوبی در برابر کم آبی خواهد داشت. فقط باید توجه کنید که این گیاه به هیچ وجه در معرض نور شدید و مستقیم آفتاب قرار نگیرد.

مراقبت از گیاهان آپارتمانی

10. آگلونما

آگلونما یک گیاه گرمسیری و بسیار مقاوم است که نور زیادی نیاز ندارد. هوای گرم و مرطوب را بسیار دوست دارد و خاک آن همیشه باید مرطوب باشد. دمای مناسب و ایده‌آل برای رشد این گیاه هم 22 درجه سانتی گراد است. نگهداری از آگلونما بسیار آسان است و بنابراین پیشنهادی عالی برای تازه‌کارهاست. معمولاً به کوددهی زیادی نیاز ندارد و یک بار کوددهی در طول سال برایش کافی است. این گیاه انواع مختلفی دارد و در فهرست 10 گیاه گیاه آپارتمانی تصفیه‌کنندۀ هوا قرار گرفته است. اگر از کودهای قوی و نامناسب برای آگلونما استفاده کنید، ممکن است برگ‌هایش ضعیف شود.

نگهداری از آگلونما

سخن پایانی

نگهداری از گیاهان آپارتمانی در دنیای شلوغ امروز می‌تواند کمک بزرگی به آرام ماندن ذهن و روان انسان‌ها بکند. رسیدگی به گیاهان و تماشای رشد و نمو آنها برای همه لذت بخش است. اما گیاهان هم نیازهای مختلفی دارند و پیش از خریداری آنها باید با شرایط و نحوۀ نگهداری‌‌شان آشنا شد. ما در این مقاله 10 نوع از گیاهان مشهور و محبوب را که برای نگهداری در محیط آپارتمانی مناسب هستند معرفی کردیم. امیدواریم که خواندن نکات مربوط به نگهداری از این گیاهان برایتان مفید و جذاب بوده باشد.

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment