روف گاردن چیست؟ آشنایی با طراحی، انواع و مزایای آن

روف گاردن، به باغ‌هایی گفته می‌شود که در پشت‌بام ساختمان قرار دارند. علاوه بر زیبایی و تزئینی بودن، روف گاردن ممکن است برای کشت گیاهان خوراکی، کنترل دما و همچنین مزایای هیدرولوژیکی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین باعث ارتقای سطح معماری، زیستگاه‌های پرندگان، فرصت‌های تفریحی و در سطوح بزرگ‌تر حتی باعث ایجاد مزایای اکولوژیکی خواهد شد.

روف گاردن

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: روف گاردن چیست، آشنایی با طراحی، انواع و مزایای آن

انواع باغچه های روف گاردن

1. سیستم کم ‌عمق

این سیستم‌ها (با عمق محیط رشد 2.5 تا 4) برای مناطقی که نیاز به نگهداری کمی دارند مناسب می‌باشد.

سیستم کم عمق روف گاردن

2. سیستم با عمق متوسط

در سیستم با عمق متوسط، عمق محیط رشد 5 تا 8 می‌باشد. در این سیستم گیاهانی مانند گل سنگ و علفها و سایر پوشش‌های گیاهی می‌توانند رشد کنند. تهیه سیستم آبیاری به هیچ وجه مشکل نیست و به راحتی ‌می‌شود آن را تهیه کرد. همچنین ممکن است در آب‌و‌هوای نیمه خشک و غبارآلود; سیستم آبیاری قطره‌ای و یا اسپری هم برای نگهداری از انواع متنوعی از گیاهان مورد استفاده قرار گیرد.

3. سیستم عمیق

سیستم با عمق زیاد، به عمق محیط بیشتری برای رشد (بیش از 8 ) نیاز دارد. همچنین این سیستم نیاز به نگهداری منظم مانند آبیاری، کوددهی و برداشت علف‌های هرز دارد. در این سیستم روف گاردن، از گیاهان مختلفی از جمله چمن، گل‌های یک ساله و یا چند ساله، بوته‌ها و حتی درختان کوچک می‌توان استفاده کرد. این سیستم به طور معمول به یک طبقه سقف با ساختار بتونی نیاز دارد تا بتواند بار بزرگتر و بیشتری را تحمل کند و همچنین می‌بایست از سیستم آبیاری استفاده شود.

سیستم عمیق روف گاردن

نکات قابل توجه در روف گاردن

ظرفیت بارگیری

محاسبه میزان تحمل سقفی که می‌تواند از روف گاردن پشتیبانی کند بسیار مهم است. وزن خاک، کف پوش، وزن افراد و گیاهان و محل قرارگیری گیاهان قطعا به ظرفیت تحمل بار سقف شما بستگی دارد. برای کاهش بار روی سقف خود می‌توانید از چند ایده کمک بگیرید. اول اینکه خاک مخصوص کشت گیاه را با مواد آلی و غیرآلی مخلوط کنید تا وزن آن سبک شود. همچنین می‌توانید برای تراز وسایل سنگین‌تر با دیوارهای حمال ساختمان، ستون‌ها و دیوارهای برشی، که دارای پشتیبانی اضافی از پایه‌های زیر ساختمان هستند، کمک بگیرید.

ظرفیت بارگیری روف گاردن

تعمیر و نگهداری

برای حفظ دسترسی راحت به غشای سقف و همچنین زهکشی و برای نگهداری و تعمیر باید، باغچه پشت بام را به صورت قطعه‌بندی شده آماده کنید. این کار را می‌توانید به راحتی و با استفاده از ظروفی با هر ارتفاع و اندازه‌ای به صورت قطعه‌بندی روی سقف انجام دهید.

اگر در طراحی روف گاردن به صورت قطعه به قطعه عمل کنید و کل قسمت باغ را مورد استفاده قرار ندهید; باعث می‌شود هر زمان که سقف به برخی کارهای تعمیراتی احتیاج دارد شما دچار مشکل نشوید. حتما به یاد داشته باشید که هنگام طراحی باغ، باید وزن هر ظرف و وزن خاک مرطوب آن را در نظر بگیرید.

انتخاب گیاهان

باید بدانیم باغبانی در پشت‌بام با باغبانی در سطح زمین کاملاً متفاوت است. پشت‌بام‌ها دارای اقلیم‌های کوچک و منحصر به فرد هستند. میزان خورشید و همچنین باد دریافت شده روی پشت‌بام تأثیر مستقیمی در رشد گیاهان خواهد داشت. بنابراین باید برای این پشت‌بام‌ها گردش فصل‌ها را در نظر گرفت. مقدار زمان و منابع لازم برای آبیاری و نگهداری گیاهان، به ویژه در طول تابستان بسیار مهم و حائز اهمیت است.

ارتفاع و موقعیت ساختمان در مجاورت با ساختمان‌های اطراف; می‌تواند بر میزان دریافتی نور خورشید توسط روف گاردن و همچنین قرار گرفتن در معرض باد تأثیر زیادی بگذارد. باید شرایط باد و آفتاب را روی سقف تعیین کنید و ترجیحا گیاهان مقاوم را انتخاب کنید; زیرا این گیاهان می‌توانند تحت هر شرایطی به خوبی رشد کنند و شکوفا شوند.

انتخاب گیاهان مناسب برای روف گاردن

عمق خاک

درصد زیادی از گیاهان می‌توانند روی سقف رشد کنند; به شرطی که مقدار کافی خاک برای تثبیت و رشد و پرورش آنها فراهم شود و به اصطلاح همه چیز مهیا باشد. با این حال، عمق خاک ممکن است یک عامل محدود کننده در برخی از سقف‌ها باشد. مطمئن شوید که عمق خاک مورد نیاز برای گونه‌های مختلف درختان، بوته‌ها و گل‌های وحشی را مورد بررسی قرار داده‎‌اید; تا گیاهان مورد نظرتان متناسب با شرایط پشت‌بام و روف گاردنتان مطابقت داشته باشد.

در دسترس بودن آب

آبیاری در ماه‌های تابستان باید از قبل صورت گیرد. تابستان زمانی است که باغ‌ها و به طور کلی گیاهان به بیشترین توجه و رسیدگی احتیاج دارند و باید آبیاری به موقع صورت پذیرد تا از بروز مشکلات جلو‌گیری شود. توجه داشته باشد آبیاری باید درست و اصولی باشد. همانطوری که گیاه برای رشد نیاز به آب دارد; آبیاری بی مورد هم باعث پوسیدگی ریشه‌ها شده و هم وزن سقف را افزایش می‌دهد.

سیستم آبیاری روف گاردن

كمپوست كردن

فراموش نکنید که قبل از كمپوست كردن روی سقف، باید حتما زهكشی مناسب را انجام داده باشيد. چراکه سقف باید بتواند وزن کمپوست را تحمل کند. سازه‌های پشت بام باید توانِ تحمل مواد کمپوست شده و نگهداری آن را داشته باشند.

طراحی روف گاردن

در طراحی روف گاردن‌ها ابتدا می‌بایست مساحت مورد نظر برای ساخت و اجرای آن مشخص شود; تا طبق مساحت، بودجه مورد نظر تخصیص داده شود تا طراحی به بهترین شکل شروع شود. در گام بعدی باید موقعیت‌سنجی انجام شود; مکان و موقعیت ملک از جهت نور خورشید و باد و وضعیت آب و هوایی بررسی شود. شما باید در گام بعدی گیاهان مورد نظر خود را بررسی و انتخاب کنید. در انتخاب خود مواردی از قبیل; میزان نیاز گل و گیاه انتخاب شده به نور خورشید و آب و کود و… را در نظر بگیرید.

گام چهارم محاسبه وزنی است که روف گاردنتان به ساختمان وارد می‌کند. حتما این نکته را در نظر بگیرید; چرا که عدم توجه به این نکته می‌تواند خسارت‌های زیادی را به روف گاردن و همچنین ساختمان وارد کند. برای زیباسازی و تزئین پشت‌بام ساختمان خود می‌توانید از روش‌های زیادی استفاده کنید; مثل ساخت آلاچیق (از جنس سبک مثل چوب) و سنگ‌های تزئینی; همچنین استفاده از نورپردازی می‌تواند جلوه بسیار زیبایی به روف گاردن بدهد. سعی کنید از نور پردازی‌ها در همه جای روف گاردنتان استفاده کنید. با نورپردازی درست، زیبایی آن را چند برابر می‌کنید.

برای مشاهده برترین طرح های دکوراسیون روف گاردن، به صفحه دکوراسیون آریامرز مراجعه نمایید.

طراحی روف گاردن مناسب

مزایای روف گاردن

در روزمرگی، که چشمان، خسته از تماشای سازه‌ها و ساختمان‌ها و آسمان‌خراش‌ها است; هیچ چیز به اندازه دیدن طبیعت زیبا لذت‌بخش‌تر و آرامش‌بخش‌تر نیست. دانشمندان ثابت کردند که نگاه روزانه به گل و گیاه و طبیعت; باعث کاهش استرس و اضطراب‌های روزانه می‌شود. علاوه بر آن با افزایش شهرنشینی و بزرگ شدن بافت شهری و همچنین دغدغه‌ها و اوضاع اجتماعی; توانایی مسافرت برای رفتن به طبیعت و استفاده از سبزی و زیبایی‌ها کم شده است. بنابراین بهتر است برای رفع این معضل، طبیعت را به خانه بیاورید تا از استرس‌های روزانه اندکی رهایی یابید.

روف گاردن علاوه بر رفع این مشکل باعث ایجاد تعادل دما می‌شود. از جمله دلایل گرمای زیاد، کمبود فضای سبز و تابش خورشید به سطح زمین است. سطوح مختلف از جمله ساختمان‌ها و معابر و خیابان‌ها و آسفالت‌ها گرما را جذب می‌کنند. گرما جذب ساختمان شده و باعث افزایش دمای ساختمان می‌شود. با سایه‌ای که روف گاردنتان ایجاد می‌کند، نمی‌گذارد دما بیشتر از 5 تا 8 درجه افزایش یابد. کاهش دما متعاقبا با کاهش مصرف انرژی همراه بوده و از هزینه‌های سرسام‌آور مصرف انرژی جلوگیری می‌کند. نکته قابل توجه در مورد روف گاردن‌ها اینجاست که باعث کاهش آلودگی هوا هم می‌شوند. بر اساس این موضوع شهرداری‌ها هم برای ساختمان‌هایی که آن را می‌سازند; قوانین و ضوابطی را وضع کرده است که به آن اشاره خواهیم کرد.  

مزایای زیست محیطی روف گاردن

قوانین شهرداری‌ها در مورد روف گاردن

در امر اجرا و طراحی روف گاردن‌ها، شهرداری‌ها همیشه مشوق ساخت بودند. اما روف گاردن هم نیاز به پیروی از یک سری قوانین و ضوابط دارد; و خودسرانه نمی‌شود اقداماتی انجام داد و باید حتما مجوز‌های مربوط به این امر از شهرداری گرفته شود. کارفرمایانی که مجوز ساخت و ساز گرفته‌‌اند و بعد به فکر ساختن این نوع باغ روی پشت‌بام ساختمان می‌افتند تا از مزایای آن استفاده کنند; می‌توانند به راحتی این مجوز را از شهرداری منطقه خود بگیرند و به مجوز ساخت و ساز و پروانه ساختمانی قبل خود الحاق نمایند.

چند شرایط و قوانین شهرداری‌ها برای روف گاردن‌ها به شرح زیر می‌باشد:

به ازای انجام هر متر مربع روف گاردن گسترده، وسعت مجاز، یک متر مربع بیشتر خواهد شد.

به ازای انجام هر متر مربع روف گاردن نیمه فشرده، وسعت مجاز، دو متر مربع بیشتر خواهد شد.

به ازای انجام هر متر مربع روف گاردن فشرده، وسعت مجاز، سه متر مربع بیشتر خواهد شد.

قوانین شهرداری ها در ساخت روف گاردن

سخن آخر

برای خود و محیطی که در آن زندگی می‌کنید ارزش قائل شوید. شما بخش زیادی از عمر خود را در خانه‌تان می‌گذرانید و لحظات را سپری می‌کنید. محیط زندگی خود را زیبا و دلنشین کنید; تا بتوانید آرامش و سرزندگی را برای خود به ارمغان آورده و از استرس و اضطراب روزانه محیط کار و بیرون از خانه بکاهید. روف گاردن یک روش بسیار عالی برای زیباتر کردن ساختمان شما و رسیدن به این هدف مهم است.

مزایای ساخت روف گاردن

Show CommentsClose Comments

Leave a comment