طراحی فضای حیاط، آشنایی با 15 روش‌ مدرن دکوراسیون حیاط

در این مطلب ما به شما کمک می‌کنیم که بتوانید حیاط خود را به مکانی مناسب تبدیل کنید تا بتوانید; هم محیطی برای استراحت فراهم کنید و هم محلی برای رشد گیاهان فراهم سازید و از آن لذت ببرید. ما به شما روش‌های آسان طراحی فضای حیاط را به گونه ای که فضای شما را بزرگ‌تر نشان دهد، نشان خواهیم داد.

ایده های دکوراسیون حیاط

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: طراحی فضای حیاط، آشنایی با 15 روش‌ مدرن دکوراسیون حیاط

1. استفاده از گلدان های کوچک

استفاده از گلدان در حیاط بسیار حائز اهمیت است و برای هر نوع فضای حیاط و باغ و محوطه کارایی دارد. دلیل آن هم ساده است شما می توانید گلدان‌های خود را در هر جایی که برای فضای خود بهتر است قرار دهید. باغبانی با گلدان بسیار زیباست است; به خصوص برای مستاجران که می‌خواهند گیاهان خود را با خود ببرند.

شما این فرصت را دارید که هم با گیاه و هم با گلدان خلاقیت ایجاد کنید و یک محیط واقعا زیبا ایجاد نمایید. سعی کنید ترکیبی از گیاهان و گل‌های معطر ایجاد کنید. همچنین شما می‌توانید برای زیبایی بیشتر گلهای رونده را در کنار گیاهانی مانند گل رز و یا پیچک قرار دهید.

قرار دادن گلدان کوچک برای طراحی فضای حیاط

2. استفاده از تخت های قدیمی در طراحی فضای حیاط

برای این کار به تخت‌های بلند و مناسب برای گیاهان نیاز می‌باشد. اگر کمبود جا داشته باشید; گلدان راهکاری مناسب برای انواعی از گیاهان و گل‌ها به حساب می‌آید.

3. قرار دادن گلدان‌ها به صورت عمودی یا نردبانی

این ایده‌ بسیار دوست داشتنی است چون باعث ایجاد فضایی بی‌نظیر می‌شود. اگر فضای حیاط شما کوچک است سعی کنید به صورت عمودی کار کنید البته این روش در حیاط با متراژ بزرگتر هم جواب می‌دهد. گلدان‌های گیاهان به صورت عمودی و پله و نردبانی; علاوه بر اینکه باعث پوشش عیب‌های دیوار و یا سطوح می‌شود، باعث نمایش گل وگیاه در سطوح مختلف می‌گردد; که باعث افزایش زیبایی و انرژی بیشتر در کوچکترین فضاها می‌شود. بنابراین در چیدمان ظروف گیاهان خود خلاقیت به خرج دهید.

گلدان روی نردبان در طراحی فضای حیاط

4. کاشتن گیاهان و یا قراردادن آنها روی چرخ دستی

از تمام ابزار اطرافتان استفاده کنید. در هر جایی می‌توانید گیاه بکارید. شما حتی می‌توانید از چرخ دستی‌های قدیمی و یا حتی کباب‌پز به عنوان یک ظرف تزئینی برای کاشت گیاهان استفاده کنید. حتی می‌توانید برای طراحی فضای حیاط; حفره‌های زهکشی را سوراخ کنید و بعد از مرتب سازی، آن را با شاخه و برگ پر کنید. چمن‌های زینتی را از یاد نبرید. همچنین از ترکیب بافت و رنگ گل‌های وحشی استفاده کنید که هم به صرفه و هم بی نظیر است.

کاشتن گل یکی از روش‌های طراحی فضای حیاط

5. استفاده از گل های رنگارنگ در طراحی فضای حیاط

برای بیشتر دیده شدن طراحی فضای حیاط، کاشت گل‌های وحشی و مواردی از این قبیل را تکرار کنید. تعدد این گل‌ها باعث زیبایی فوق‌العاده می‌شود. از گیاهانی چند ساله با رشد زیاد، رنگارنگ و مقاوم برای تمامی طول سال استفاده کنید. گل انگشتانه بسیار مناسب برای طراحی‌های مدرن و حتی باغ‌‌هایی با کلبه است که زنبورها نیز علاقه زیادی به آن‌ها دارند. همچنین گل‌های رز و والرین و شکرتیغال; گزینه‌های عالی و خوش رنگ و عطر برای فصل تابستان است.

6. ایجاد یک فضای ناهارخوری

حاشیه‌های زرق و برق‌دار باعث می‌شود تمام قسمت‌های باغ و محوطه خانه زیباتر به چشم بیاید. پس طراحی برجسته را جزئی از طراحی باغ و حیاط خود قرار دهید. گیاهان سبز و گل‌های روشن را انتخاب کنید و آن را در اطراف میز ناهار خوری که ترجیحا چوبی است; قرار دهید تا باعث شود مهمانان شما در مرکز توجه قرار گیرند.

استفاده از میز چوبی در طراحی حیاط

7. معرفی رنگ داخل خانه در فضای باز

اگر ترکیب کاملی از رنگ سال در داخل خانه شما قرار دارد; آن را در طراحی فضای حیاط خود نیز قرار دهید. به عقیده طراح مشهور کریس بونت; دو رنگ در طراحی باغ، بسیار زیبا به نظر می‌رسد. رنگ خاکستری که یک پس زمینه کامل است و رنگ زرد که یک رنگ واقعی ایجاد می‌کند. او عقیده دارد که این ترکیب ایده‌آل می‌شود. از گل‌هایی مانند رز پیونی، بوش نقره‌ایی و حتی برخی از انواع اسطوخودوس، برای رنگ نقره ای استفاده کنید; تا قسمت خاکستری را در کنار شکوفه‌های زرد مانند لاله‌ها، گل نرگس قرار دهید.

استفاده از گل هایی با تم رنگ خاکستری و زرد در طراحی حیاط

8. معطوف کردن نگاه‌ها به یک نقطه کانونی در طراحی فضای حیاط

مسیر ماسه‌ای، سنگی، سنگفرش شده و یا راه‌های دیگر حیاط را، می‌توانید با افزودن گل با گلدان ساده; بسیار زیبا جلوه دهید. ترتیب و نحوه قرار دادن گلدان‌ها به شما بستگی دارد که آیا انواع گل و گلدان را ترکیب کنید یا اینکه یک نوع گل و گلدان را تکرار کنید.

9. ایجاد طرح‌های طبیعی

باید توجه داشته باشید که ایده‌های مورد علاقه برای محوطه حیاط خانه و کاربرد فضا، باید در تعادل باشد. یک باغ بزرگ را در نظر بگیرید; باید با استفاده از تکنیک‌های سطح بالا و درست در محوطه سازی باغ، از همه فضا به خوبی استفاده کنید. همچنین با قرار دادن بخشی از وسایل تزئینی روی میز ناهار خوری و یا در پشت قسمت نشیمن; و کاشت گیاهان و درختان بلند، فضای باز بیشتری ایجاد کنید.

طراحی فضای بیرونی و حیاط در باغ

10. ایده ستاره پردازی در طراحی فضای حیاط

در یک طراحی موفقیت‌آمیز حیاط، سرگرمی بسیار ضرورت دارد. این سرگرمی بهتر است از طبیعت گرفته شود. یک بنای کلاه فرنگی باز در نظر بگیرید و در آن یک فضای دنج مثل اتاق نشیمن قرار دهید. حتی می‌توانید یک شومینه هم قرار دهید. از صندلی‌های راحت استفاده کنید تا زمان زیادی را روی آن در کنار شومینه و زیر ستاره‌های بالای سرتان وقت بگذرانید.

برای مشاهده تصاویر طراحی حیاط و فضای بیرونی به صفحه دکوراسیون آریامرز مراجعه نمایید.

ایده ستاره پردازی در طراحی فضای حیاط

11. ساخت یک میز کافه مخصوص برای حیاط یا باغ

محل استراحت در فضای باز شما، مطمئناً محلی است که همه در آنجا جمع می‌شوند. بنابراین، با قرار دادن یک میز مناسب و ایجاد فضای گرم و صمیمی و دوستانه; به استقبال شب‌های طولانی تابستان در فضای باز بروید و در کنار دوستانتان لحظات خوبی را سپری کنید.

یک میز کافه مخصوص برای حیاط یا باغ درست کنید

12. استفاده از گیاهان مرتبط با تمام فصل‌ها در طراحی فضای حیاط

برای این که حیاط خانه  شما حتی در ماه‌های خنک‌تر نیز زیبا به نظر برسد و از زیبایی باغ خانه، خیالتان راحت باشد; باید یک منظره زمستانی زیبا با گیاهان و درختان گلدار زمستانی، مانند گل یخ  را در حیاط خانه طراحی کنید. گل یخ یک درختچه برگ ریز است که در زمستان گل‌های زرد آویز را روی شاخه‌های برهنه شکوفا می‌کند.

13. ساخت نمای خیره کننده با ایجاد شیب و یا پله

ایجاد یک شیب و یا پله در طراحی فضای حیاط بسیار مهم است. کاشتن گل و گیاه و داشتن یک پس زمینه بسیار زیبا، زمانی با ارزش است که; در تمامی طول سال و در تمام فصول، هر زمانی که به آن نگاه می‌کنی همیشه سبز و پر از گل باشد. پس می‌بایست گیاهانی را انتخاب کرد که همیشه سبز باشد. در حالی که گل‌های وحشی برجسته برای ماه‌های تابستان بسیار ضروری است. باید توجه داشت با این که باغ‌های شیب‌دار در طراحی‌ باغ گران‌ترند ولی ساختار آنها مزایای منحصر به فردی دارند; و فضای مناسبی برای ویژگی‌های آب‌نما و حتی چشمه‌ها می‌سازند.

ایجاد نمای خیره کننده در حیاط سازی با ایجاد شیب و یا پله

14. مرزبندی باغچه با گیاهان در ارتفاع‌های مختلف

چه یک باغ کوچک داشته باشید یا یک باغ بزرگ و چه باغتان چمن‌کاری داشته باشد، چه نداشته باشد; برای زیباتر کردن حیاط باید حاشیه را با انواعی از گیاهان مختلف پر کنید. باید دقت کنید که تمام دیوارها و شکاف‌ها را از گیاهان پوششی پر کنید و ترکیبی از انواع گیاهان بزرگ و کوچک داشته باشید. انتخاب نوع و شکل گیاه به نظر شخص بستگی دارد; اما باید این نکته بسیار مهم را در نظر گرفت که آیا در محوطه حیاط منزل شما، به خوبی عمل خواهند کرد یا خیر. یکی از گیاهان فوق‌العاده زیبا که مرز حیاط را بلند و فضای سبز اطراف را تکمیل می‌کند نخل است.

15. مدرن سازی با استفاده از چمن‌های زینتی

اگر به یک محوطه لوکس‌تر فکر می‌کنید; گنجاندن چمن های زینتی بهترین راه برای دستیابی به یک محوطه شیک و مدرن است. برای نزدیکتر شدن به یک محوطه مدرن‌تر یک تختخواب شیک و بسیار راحت در نظر بگیرید. همچنین مطمئن باشید که سایر مبلمان فضای باز، ساده و بدون سر و صدا هستند.

برای مدرن سازی حیاط، چمن‌های زینتی را انتخاب کنید

نتیجه گیری:

تا به اینجا روش‌های مدرن، کاربردی و جذابی را برای چیدمان حیاط و فضای بیرونی، با هم مرور کردیم. اما همانطور که می‌دانیم گلها و گیاهان، دارای تنوع و گونه‌های بی‌شماری هستند; و سروکار داشتن با آن‌ها، قدرت خلاقه طراحان مشتاق و علاقمند را افزایش می‌دهد. بر همین اساس شیوه‌های طراحی فضای حیاط متنوعی وجود دارد; مانند گرم کردن فضای حیاط به وسیله آتشدان، تعریف منطقه غذاخوری در حیاط با رنگ و کاشتن گیاه; قرار دادن مناطق مختلفی در حیاط در طراحی مدرن; ایجاد یک دیوار و یا قاب سبز، کاشتن گیاه کم‌تر برای بزرگ نمایی بیشتر فضای حیاط که می توان از تمام آنها استفاده نمود.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment