نرخ سود وام مسکن ملی از 23 درصد به 18 درصد کاهش یافت

نرخ سود وام مسکن ملی که در ابتدا 23 درصد اعلام شده بود، در روزهای اخیر با کاهش 5 درصدی، به 18 درصد کاهش یافته است که این خبر خوبی برای متقاضیان مسکن ملی به نظر می‌رسد. اما جزئیات این طرح چیست و نحوه اعطای تسهیلات مسکن ملی چگونه است؟

سود وام مسکن ملی

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله: نرخ سود وام مسکن ملی از 23 درصد به 18 درصد کاهش یافت

کاهش 5 درصدی نرخ سود وام مسکن ملی

فارس نیوز، 23 اردیبهشت 1402

قابل توجه مسئولین مرتبط با طرح نهضت ملی مسکن; صریح می‌گوییم: ما مردم توان پرداخت این اقساط نجومی وام نهضت ملی مسکن را نداریم.
مگر این طرح برای اقشار ضعیف نبود؟! با حقوق ماهیانه ۸ میلیونی چگونه اقساط نجومی ۱۰ میلیونیِ وام مسکن پرداخت شود؟!
در صورت تداوم وضعیت موجود; شک نکنید دلالان، مسکن‌‌های این طرح را خریداری و احتکار خواهند کرد و هیچ نتیجه مثبتی حاصل نخواهد شد. با توجه به درآمد قشر ضعیف و متوسط، مبلغ اقساط وام مسکن باید زیر ۶ میلیون تومان باشد.

بیشتر بخوانید: تبعات زندگی در خانه‌های اشتراکی به‌دلیل افزایش قیمت مسکن چیست؟

تجارت نیوز، 14 خرداد 1402

براساس اعلام دولت، نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن ۱۸ درصد شد.

پس از آنکه در شنبه این هفته وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد بانک مرکزی با کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن موافقت کرده است; رئیس بنیاد مسکن اعلام کرد نرخ سود تسهیلات نهضت ملی; مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت.

افزایش مبلغ وام خرید مسکن ملی

نیکزاد گفت: به دستور رئیس جمهور در شورای پول و اعتبار; مصوب شد میزان تسهیلات نهضت ملی مسکن در تمام کشور به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند. رئیس بنیاد مسکن همچنین خبر داد، نرخ سود تسهیلات بانکی نهضت ملی مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت.

 

بیشتر بخوانید: جزئیات وام مسکن 550 میلیون تومانی؛ گامی دیگر در افزایش نرخ تورم!

رئیس بنیاد مسکن افزود: هزینه ساخت مسکن در نقاط مختلف کشور تفاوت‌های اندکی دارد; ولی مصالح غیر از هزینه حمل و نقل فرقی نمی‌کند. با توجه به این مساله بررسی‌هایی برای افزایش تسهیلات در نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شد.

وی افزود: تاکید رئیس جمهور بر اقساط پلکانی تسهیلات بوده است; به‌طوری که قسط اول کمتر از ۴۰ درصد حداقل حقوق کارمندان و کارگران باشد.

بیشتر بخوانید: هزینه ساخت هر متر ساختمان در تهران و شهرستان‌ها در سال 1402 چقدر است؟

اقتصاد نیوز، 14 خرداد 1402

حمیدرضا سهرابی با بیان اینکه پیش‌ از این نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن ۲۳ درصد بوده است; گفت: کاهش نرخ سود تسهیلات یکی از مواردی بود که در شورای‌ عالی مسکن با حضور رئیس‌جمهور مطرح و با آن موافقت شد.

همچنین سقف وام ۵۵۰ میلیونی برای همه شهرهای کشور را شورای پول و اعتبار هم تصویب و بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ کرده است. سود وام مسکن ملی و پلکانی شدن اقساط آن نیز در حال طی مراحل است; که به‌محض اجرایی‌ شدن این ابلاغ اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

علت کاهش نرخ سود وام مسکن ملی

مهرداد بذرپاش; وزیر راه و شهرسازی; پیش‌ از این با اعلام کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن; گفته بود: یکی از مشکلات پروژه‌ها بازپرداخت اقساط از سوی متقاضیان است. باتوجه‌ به اینکه درصد تسهیلات بالاست; با رئیس‌جمهور در این‌ خصوص صحبت شد که وی موافقت کرد در اولین جلسه شورای پول و اعتبار این موضوع بررسی شود.

با استفاده از روش‌های مختلف که نظام بانکی اجازه دهد; در صدد هستیم نرخ تسهیلات را پایین بیاوریم و این مساله یکی از اولویت‌های اصلی پیگیری ماست; تا فشار کمتری به متقاضیان وارد شود.

ثبت نام وام مسکن ملی

 

افزایش مبلغ وام نوسازی بافت‌های فرسوده

بذرپاش درباره افزایش وام نوسازی گفت: در نهضت ملی وام ۵۵۰ میلیون تومان تصویب و ابلاغ شد.

هدف‌گذاری بعدی ما کاهش نرخ سود و پلکانی کردن آن است; که اکنون از سوی بانک مرکزی پذیرفته شده; اما هنوز ناکافی است و باید نرخ را کم کنیم.

در حوزه بافت فرسوده نیز عدد همین است. سعی داریم از منابع موجود; سرمایه صندوق ملی مسکن را افزایش دهیم تا پشتوانه‌ای شود که بتوانیم یارانه سود بافت‌های فرسوده را تأمین کنیم. این کاری است که در حوزه روستایی نیز انجام داده‌ایم.

 

بیشتر بخوانید: بازسازی خانه‌های قدیمی را چگونه با کمترین هزینه انجام دهیم؟

تسنیم، 15 خرداد 1402

رئیس بنیاد مسکن از کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی نهضت ملی مسکن از 23 درصد به 18 درصد; با دستور رئیس‌جمهور و ازطریق ورود منابع صندوق ملی مسکن به اعتبارات بانک‌ها خبر داد.

اکبر نیکزاد در این‌باره اظهار کرد: هزینه ساخت مسکن در نقاط مختلف کشور تفاوت‌های اندکی دارد. اما نرخ مصالح ساختمانی به‌جز در هزینه حمل‌ونقل، فرقی نمی‌کند. با توجه به همین مسئله; بررسی‌هایی برای افزایش تسهیلات در نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: با دستور رئیس جمهور، شورای پول و اعتبار مصوب کرد سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در تمام کشور به 550 میلیون تومان افزایش یابد.

نیکزاد درباره نحوه بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن گفت: تاکید رئیس جمهور بر اقساط پلکانی تسهیلات بوده است، بطوریکه قسط اول کمتر از 40درصد حداقل حقوق کارمندان و کارگران باشد.

 

دوره بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن بدون احتساب دوره مشارکت; 20 ساله است. در روش بازپرداخت پلکانی; اقساط متقاضیان پروژه‌های طرح مذکور در دوره اول (سال اول) ماهانه حدود 7 میلیون و 357 هزار تومان است.

این اقساط در سال پنجم به 8 میلیون و 281 هزار تومان و در سال دهم به 9 میلیون و 600 هزار تومان افزایش می‌یابد. در سال پانزدهم بازپرداخت وام; اقساط ماهانه 11 میلیون و 129 هزار تومان خواهد بود. در نهایت در سال بیستم اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن 12 میلیون و 901 هزار تومان است.

 

بنابراین متقاضیان در یک دوره 20 ساله برای وام 550 میلیون تومانی 2 میلیارد و 372 میلیون و 455 هزار تومان پرداخت خواهند کرد از این رقم حدود یک میلیارد و 822 میلیون تومان سود تسهیلات است.

 

روزنامه کیهان، 16 خرداد 1402

مهرداد بذرپاش از پذیرش کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن توسط بانک مرکزی خبر داد و گفت: با افزایش سرمایه صندوق ملی مسکن; سود وام بافت‌های فرسوده را تامین می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه بافت فرسوده همین مبلغ در نظر گرفته شده; اما سعی داریم از منابع موجود، سرمایه صندوق ملی مسکن را افزایش دهیم تا پشتوانه‌ای شود که بتوانیم یارانه سود تسهیلات بافت‌های فرسوده را تأمین کنیم.

بیشتر بخوانید: وام مسکن ملی 400 میلیون شد (15 ساله با سود 2 درصد)

دنیای اقتصاد، 16 خرداد 1402

آمارهای شبکه بانکی نشان می‌دهد تنها حدود یک‌چهارم از پروژه‌‌‌هایی که متقاضیان آنها اقدام به افتتاح حساب کرده‌‌‌اند، به مرحله دریافت وام رسیده‌‌‌اند.

چند درصد از وام‌های مسکن ملی پرداخت شده‌اند؟

براساس این آمارها، بانک عامل بخش مسکن به‌تازگی از افتتاح حساب بیش از یک میلیون نفر در این بانک برای نهضت ملی خبر داده است. همچنین در این آمارها از انعقاد قرارداد ۲۴۵‌هزار و ۴۶۴ واحد مسکونی به مبلغ ۸۳‌هزار و ۳۸۵ میلیارد تومان در آن بانک خبر داده شده است.

وام مسکن

به این ترتیب و در حالی که از ابتدای اجرای طرح تا زمان حاضر، یک میلیون و ۱۴‌هزار و ۳۷۶ نفر در بانک عامل بخش مسکن افتتاح حساب کرده‌‌‌اند; تاکنون میزان واریزی به حساب سازندگان معادل ۶۶‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. در این میان از محل آورده متقاضیان ۲۵‌هزار و ۹۸۱ میلیارد تومان و از محل تسهیلات ۴۰‌هزار و ۲۱۹ میلیارد تومان به حساب سازندگان واریز شده است.

همچنین، میزان قراردادهای تسهیلاتی منعقده در بانک عامل بخش مسکن در این پروژه‌‌‌ها معادل ۲۴۵‌هزار و ۴۶۴ واحد مسکونی به مبلغ ۸۳‌هزار و ۳۸۵ میلیاردتومان عنوان شده است که این میزان حدود یک‌چهارم تعداد متقاضیان موثر این طرح یعنی افرادی است که اقدام به افتتاح حساب در این بانک پرداخت‌کننده وام نهضت ملی مسکن کرده‌‌‌اند.

کاهش نرخ سود وام مسکن ملی : جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

با توجه به نامعلوم بودن زمان واریز وام‌های مسکن نهضت ملی به حساب متقاضیان، عملاً مشخص نیست که تسهیلات حدود 1 میلیون متقاضی این طرح قرار است چه زمانی به حسابشان واریز شود تا بتوانند از آن برای خرید مسکن استفاده کنند.

علاوه بر این، با کاهش رقم سود این وام 550 میلیونی از 23 درصد به 18 درصد، مبلغ اقساط ماهانه آن همچنان برای قشر ضعیف جامعه، که متقاضی اصلی این خانه‌ها هستند، گران است و توان پرداخت آن را نخواهند داشت. بنابراین بهتر است در زمان ثبت نام وام، به این مسئله هم دقت و توجه کافی داشته باشند.

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment