وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی تصویب شد

مبلغ وام مسکن روستایی که تابحال ۲۰۰ میلیون تومان بود در روزهای اخیر افزایش یافته است و به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین مقرر شده که سالیانه تا ۳۵۰ هزار فقره وام مسکن به روستاییان پرداخت شود که نسبت به سال قبل تقریبا دوبرابر شده است.  اما چند و چون این افزایش قیمت چیست و چه نکاتی دارد؟ با ما همراه باشید تا این موارد را در ادامه بررسی کنیم:

وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی تصویب شد

ایلنا – ۳ آبان ۱۴۰۲

وزیر راه و شهرسازی در صفحه شخصی خود از تصویب افزایش وام ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان در هیات دولت خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی در پیام‌رسان ایکس (توییتر سابق) نوشت: “امروز در دولت افزایش وام نوسازی و ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان به تصویب رسید. این خبر خوبی برای رونق بیشتر ساخت مسکن در روستاهای کشور خواهد بود. درصد سود این تسهیلات ۵ درصد است. “

بیشتر بخوانید: نرخ سود وام مسکن ملی از 23 درصد به 18 درصد کاهش یافت

بنابراین گزارش، تا پیش از این سقف وام ساخت مسکن روستایی به تعداد سالیانه ۲۰۰ هزار فقره ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد بود که از آبان سال ۱۴۰۱ به تصویب هیات وزیران رسید.

اواسط مهرماه دولت با کلیات افزایش سقف این تسهیلات در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان برای ۳۵۰ هزار فقره موافقت کرده بود که امروز به تصویب هیات وزیران رسید.

تسهیلات مسکن روستایی باید به 400 میلیون تومان برسد

فارس – ۱۹ مهر ۱۴۰۲

با توجه به زلزله خیز بودن کشور و غیر مقاوم بودن خانه‌های روستایی،‌ لازم است برای بازسازی و مقاوم سازی آنها تسهیلات مسکن روستایی به 400 میلیون تومان برسد.

یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت سیزدهم ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال بود. در حال حاضر، ساخت مسکن در محورهایی نظیر اراضی ۹۹ ساله، خود مالکی شهری، بافت فرسوده و خودمالک روستایی بخش‌های مختلفی هستند که  یک میلیون واحد مسکونی را تشکیل می‌دهند.

در این بین ساخت مسکن روستایی از اهمیت بالایی برخوردار است، در حدود ۲ میلیون واحد روستایی نیازمند نوسازی و بهسازی هستند؛ با توجه به این‌که کشور ایران روی کمربند زلزله‌خیز قرار دارد لازم هست، هرچه زودتر واحدهای فرسوده و قدیمی نوسازی شوند. مسکن یکی از مهم‌ترین نیازهای اولیه‌ی هر انسانی است که بر رفاه خانواده تاثیر مستقیم دارد، در صورتی که مسکن متناسب برای خانواده‌ها در روستا فراهم باشد، انگیزه‌ی روستاییان برای ماندگاری در روستا و حتی مهاجرت معکوس حاشیه‌نشینان به روستا فراهم خواهد شد.

از سوی دیگر، خبرهای زلزله‌های پرشمار که به حادثه‌ای دلخراش و فوت تعدادی از هم وطنان کشور منتهی شد، همواره زمینه ناراحتی هر انسانی را فراهم می‌کند. بر این مبنا توجه به توسعه زیرساخت‌های زندگی و حرکت به سوی کمترین آسیب در هنگام رخ دادن این پدیده طبیعی غیر قابل پیش‌بینی امری اجتناب ناپذیر است. در همین راستا نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی یکی از مسائلی است که به وضوح می‌تواند خسارات جانی و مالی ناشی از زلزله در ایران به عنوان یک کشور زلزله‌خیز را به حداقل برساند.

در همین راستا، قانون گذار با توجه به اهمیت این مسئله، موضوع نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن‌های روستایی را در اولویت قرار داده و در برنامه ششم توسعه به وضوح این مسئله را به عنوان تکلیف حاکمیت مشخص کرده است.

بر این مبنا، رونق ساخت و ساز در روستا باعث ایجاد اشتغال خواهد شد و در مجموع درآمد روستاییان را افزایش خواهد داد.

بیشتر بخوانید: وام مسکن ملی 400 میلیون شد (15 ساله با سود 2 درصد)

در همین راستا، جواد رحمتی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به چالش‌های موجود در ساخت مسکن روستایی گفت: پرداخت تسهیلات مسکن روستایی برای ساخت واحدها توسط مردم اصلی‌ترین چالش است، زیرا در روستا مشکل زمین مشابه شهرها وجود ندارد و باید برای توسعه روستایی، این تسهیلات به موقع و به میزان مکفی پرداخت شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: لازم است با توجه به افزایش قیمت‌ تمام شده‌ی ساخت و ساز، مبلغ وام مسکن به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یابد و در صورتی که تسهیلات بانکی به موقع پرداخت شود، امکان نوسازی ۲۰۰ هزار واحد روستایی در سال وجود خواهد داشت.

وام مسکن ۲۰۰ میلیونی با سود ۵ درصد

جهان صنعت – ۱۸ شهریور ۱۴۰۲

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد برای امسال تا ۱۰ روز آینده در هیئت دولت به تصویب خواهد رسید.

مجید جودی گفت: در حال حاضر تسهیلات ساخت مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان است. امیدوار هستیم برای امسال تا ۱۰ روز دیگر در هیئت دولت به تصویب برسد.

به گفته معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن تا به امروز همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ساخت خوب بوده. طبق آخرین آمار‌های ارائه شده تا به امروز ۱۷۰ هزار نفر عقد قرارداد کرده‌اند.

او بیان کرد: تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی هم با نرخ سود ۵ درصد است. در صورتی که میزان تسهیلات وام مسکن روستایی افزایش یابد سعی خواهیم کرد بار مالی چندانی به این بخش وارد نشود.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن تاکید کرد: امیدوار هستیم تا ۱۰ روز دیگر با تصویب این تسهیلات در هیئت دولت. شاهد تحقق یافتن هدف گذاری نوسازی و مقاوم سازی ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در روستا‌های کشور باشیم.

مکاتبه بنیاد مسکن با بانک مرکزی برای ابلاغ وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی

تسنیم – ۳ آبان ۱۴۰۲

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از مکاتبه با بانک مرکزی برای ابلاغ وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی خبر داد و گفت: این وام به ماندگاری جمعیت روستاها کمک می‌کند.

غلامرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص افزایش سقف وام مسکن روستایی اظهار کرد: با مصوبه دولت سقف وام مسکن روستایی به 350 میلیون تومان افزایش یافته است، البته بنیاد مسکن درخواست افزایش وام را به 400 میلیون تومان داده بود.

وی با بیان این‌که تاکنون حدود 70 هزار پرونده برای وام 350 میلیون تومانی تشکیل شده است، افزود: پرداخت این وام به دولت کمک می‌کند؛ یکی از مزیت‌های پرداخت وام مذکور جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و ماندگاری جمعیت است.

بیشتر بخوانید: معرفی جامع انواع وام های مسکن در سال 1400

وی تصریح کرد: در واقع با پرداخت وام مسکن روستایی، از میزان متقاضیان وام نهضت ملی مسکن کاسته می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن افزود: ارائه تسهیلات به روستاییان با توجه به مشکلات شهرها در بحث سکونتگاه ها، ترافیک  و… به مهاجرت معکوس منجر می‌شود.

صالحی با یادآوری این‌که وام 350 میلیون تومان مسکن روستایی در کمیسیون‌های فرعی دولت تصویب شده و باید سلسله مراتب آن طی شود، اضافه کرد: برای تسریع در روند ابلاغ وام، حدود 2 هفته قبل با بانک مرکزی مکاتبه کرده‌ایم.

وی گفت:سود وام 250 میلیون تومانی 5 درصد و دوره بازپرداخت آن 20 ساله است.

به گزارش تسنیم، اخیرا سخنگوی دولت نیز با اشاره به تصویب کلیات وام مسکن روستایی گفته منتظر ابلاغ جزییات وام 350 میلیون تومانی هستیم.

اعطای ۶۳ میلیارد تومان وام مسکن روستایی به متقاضیان

باشگاه خبرنگاران جوان – ۲۱ اسفند ۱۴۰۱

تنها مدیر کل بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال تا کنون ۶۳ میلیارد تومان وام مسکن روستایی در استان پرداخت شده است.

او با اشاره به اینکه سهمیه استان ۳ هزار و ۵۰۰ فقره وام بوده است که تاکنون ۱۰۰ درصد سهیمه استان به بانک‌های عامل معرفی شده اند افزود: هم اکنون برای ۲ هزار و ۳۰۰ فقره وام عقد قرار داد در بانک‌های استان انجام شده است.

تنها با بیان اینکه در خراسان جنوبی وام روستایی مسکن توسط ۹ بانک عامل از جمله صادرات، ملی، رفاه، پست بانک، تجارت، کشاورزی، مسکن، سپه و ملت پرداخت می‌شود اظهار‌کرد: این وام به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان و با بازپرداخت ۲۰ ساله و سود ۵ درصد است.

او ادامه داد: این وام توسط بنیاد مسکن برای ساخت واحد‌های مسکونی ویژه مناطق روستایی و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر پرداخت می‌شود.

سخن نهایی

وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی یک فرصت برای بهبود شرایط زندگی روستاییان است که با حمایت دولت و همکاری بانک‌ها اجرایی شده است. اعطای این وام باعث افزایش تقاضا برای ساخت مسکن در روستاها خواهد شد که در نهایت به اشتغال زایی، رشد اقتصادی روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهرها ختم می‌شود. افزایش مبلغ این وام خبر بسیار خوبی است که می‌تواند به پیشبرد هرچه بیشتر این هدف کمک کند و گسترش عدالت اجتماعی را در پی دارد.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment