معرفی جامع انواع وام های مسکن در سال 1400

خرید مسکن با توجه به شرایط موجود اقتصادی در کشور ما به مسئله‌ای بسیار دشوار و پیچیده تبدیل شده است. اغلب دولت‌ها برای کمک به شهروندان خود تسهیلات مختلفی برای خرید مسکن ارائه می‌دهند. در ایران هم انواع وام های مسکن به همین منظور ارائه می‌شود. مهم‌ترین ویژگی وام های مسکن این است که سود و مبلغ باز پرداخت کمتری در مقایسه با وام های دیگر دارند.

در این مقاله به معرفی انواع وام های مسکن و شرایط دریافت هر کدام از آنها خواهیم پرداخت. لطفاً تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

انواع وام مسکن

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله: معرفی جامع انواع وام های مسکن در سال 1400

برای گرفتن وامهای مسکن به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

اگر تصمیم به دریافت وام مسکن دارید، بهتر است پیش از اقدام به سه عامل مهم توجه داشته باشید:

  • بررسی دورۀ بازار مسکن (رونق، رکود و…)
  • بررسی میزان سود و بهرۀ وام و نحوۀ پرداخت اقساط وام
  • هدف خودتان از خرید مسکن (سکونت یا سرمایه‌گذاری)

سنجش این سه مرحله پیش از اقدام برای دریافت هر کدام از انواع وام های مسکن ضروری است.

مبلغ وام ها چقدر است؟

مبلغ وام های مسکن یکسان نیست و به نوع وام و شرایطی که هر وام دارد وابسته است. بازۀ عددی انواع وام های مسکن از 20 میلیون تومان شروع می‌شود و تا 250 میلیون تومان نوسان دارد.

معرفی انواع وامهای مسکن در سال 1400

در ادامه به معرفی رایج‌ترین انواع وام مسکن و شرایط دریافت هر یک از این وام‌ها خواهیم پرداخت.

1. وام مسکن یکم

این وام یکی از پرتقاضاترین وام هایی است که ارائۀ تسهیلات آن معمولاً به عهدۀ بانک مسکن است. این وام هم به زوج‌ها و هم به افراد مجرد تعلق می‌گیرد. مبلغ وام مسکن یکم برای مجردها در شهر تهران 80 میلیون، در مراکز استان و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 60 میلیون و در سایر مناطق 40 میلیون تومان است. همچنین مبلغ این وام برای زوج‌های تهرانی 160 میلیون، زوج‌های ساکن در مراکز استان و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 120 میلیون و زوج‌های ساکن در سایر مناطق 80 میلیون تومان است.

بازپرداخت وام های مسکن یکم معمولاً 12 ساله است.

اقدامات لازم برای دریافت وام مسکن یکم:

برای دریافت این وام لازم است نصف مبلغ وام را به مدت یک سال در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنید. بعد از گذشت این زمان می‌توانید مراحل دیگر دریافت وام را پیش ببرید.

2. وام 20 میلیون تومانی صندوق پس انداز مسکن

این وام یکی دیگر از انواع وام های مسکن است که به متقاضیان واجد شرایط ارائه می‌شود. شما می‌توانید برای تعمیر و بازسازی املاکی که بیش از 25 سال سن داشته باشند، از این وام استفاده کنید. برای دریافت این وام، لازم است که سپرده‌ای به مبلغ 3 میلیون تومان در بانک مسکن داشته باشید. این مبلغ باید به مدت 1 تا 3 سال در بانک به‌صورت سپرده بماند تا بعد از آن بتوانید از این تسهیلات بهره‌مند شوید. حداکثر زمان بازپرداخت این وام 12 سال و نرخ سود آن 11 درصد است. لازم به ذکر است که مبلغ این وام نیز در تمام نقاط کشور ثابت و همان 20 میلیون تومان است.

معرفی انواع وام مسکن

3. وام مسکن جوانان

علت ایجاد این طرح کمک دولت به جوانان برای تسهیل فرایند خرید خانه برای آنان است. جوانان برای دریافت این وام باید در ابتدا در بانک مسکن حساب سپردۀ کوتاه مدتی به نام «حساب پس انداز مسکن جوانان» افتتاح کنند. مبلغ این وام معمولاً 250 میلیون تومان است.

برای دریافت وام مسکن جوانان باید به چند نکته توجه داشته باشید:

  • فقط افرادی می‌تواند از این وام استفاده کنند که می‌خواهند اولین خانۀ خود را بخرند.
  • نرخ تسهیلات و سود مشارکت وام مسکن جوانان 9 درصد است.
  • حداکثر زمان بازپرداخت این وام 20 سال است.
  • جوانان بالای 18 سالی که درآمد مستقل داشته باشند می‌توانند نسبت به دریافت این وام اقدام کنند. شرط تأهل برای دریافت وام مسکن جوانان وجود ندارد.
  • این وام فقط برای مناطق شهری پرداخت می‌شود.
  • اگر فردی در سال‌های قبل از دیگر تسهیلات بانکی خرید و احداث مسکن استفاده کرده باشد، نمی‌تواند این وام را دریافت کند.
  • برای دریافت این وام باید توانایی مالی وام گیرنده ازطریق ارائۀ حک‌های استخدامی، گردش حساب، فیش حقوقی و… ثابت شود.
  • معرفی یک ضامن معتبر به بانک در کنار ارائۀ فیش حقوقی، برای دریافت این وام الزامی خواهد بود.

4. وام بازنشستگان

این وام به بازنشستگان دولت و برای خرید خانه از سوی بانک مسکن تعلق می‌گیرد. سقف مبلغ این وام در تهران و سایر کلان‌ شهرها 50 میلیون و در شهرها و روستاهای دیگر 40 میلیون است. سود این وام در تهران و کلان شهرها 9 درصد، در مراکز استان‌ها 7 درصد و در سایر شهرها و روستاها 4 درصد خواهد بود.

5. وام خرید زمان (وام 12 میلیون تومانی)

مبلغ این وام از محل صندوق‌های پس انداز مسکن پرداخت می‌شود. متقاضی این وام بعد از گذشت 6 ماه از سپرده‌گذاری در بانک، می‌تواند وامی به مبلغ 8 تا 12 میلیون تومان دریافت کند. لازم است که متقاضی برای دریافت این وام دو برابر مبلغ مورد نظر خود را به مدت 6 ماه در بانک به صورت سپرده نگه داشته باشد. لازم به ذکر است که نرخ سود بازپرداخت وام خرید زمان 11 درصد و نهایتاً تا 12 سال است. توجه داشته باشید که خانه‌ای که با استفاده از این وام خریداری می‌شود نباید بالای 25 سال سن داشته باشد.

انواع وام مسکن

6. وام جعاله (وام تعمیرات مسکن)

وام جعاله یکی دیگر از انواع وام های مسکن به شمار می‌آید. صاحبان خانه‌ای که صندوق پس انداز مسکن داشته یا از طریق خرید اوراق اقدام به دریافت وام مشترک کرده باشند، می‌توانند از تسهیلات وام جعاله استفاده کنند. برای دریافت این وام لازم است که اوراق بخرید. سود بازپرداخت این وام نیز 18 درصد است. برای دریافت وام جعاله نیازی به داشتن ضامن نخواهید داشت. در واقع در این حالت، ضامن وام همان خانۀ شما خواهد بود. به عبارت دیگر، خانۀ شما تا زمان پرداخت کامل اقساط این وام، در رهن بانک باقی خواهد ماند. البته در بعضی از شعبه‌ها برای اطمینان بیشتر ممکن است ضامن یا سفته و چک نیز نیاز داشته باشید.

نکتۀ مهم:

خانه‌ای که قصد دارید برای آن وام جعاله دریافت کنید، نباید اقساط تسویۀ نشدۀ جعاله داشته باشد. پس اگر پیش از این وام جعاله دریافت کرده بودی، تا زمانی که اقساط آن را به‌طور کامل تسویه نکنید، امکان دریافت تسهیلات جدید را نخواهید داشت.

7. وام مسکن روستایی

معمولاً در حوادث طبیعی و… به خانه‌های روستایی بیش از خانه‌های شهری خسارت وارد می‌شود. دولت نیز اغلب برای جبران این خسارت‌ها مبلغ وام مسکن‌های روستایی را افزایش می‌دهد. وام مسکن روستایی در حال حاضر به ازای ساخت یا بازسازی هر واحد مسکونی 100 میلیون تومان است. سود بازپرداخت این وام‌ها نیز 5 درصد است. دولت برای اینکه روستاییان را به بازسازی و ایمن کردن خانه‌هایشان در برابر حوادث تشویق کند، مبلغ سود پایینی برای این وام‌ها در نظر گرفته است.

8. وام ساخت مسکن

به وام ساخت مسکن، وام بدون سپرده نیز می‌گویند که طرفداران زیادی دارد. نرخ بازپرداخت این تسهیلات معمولاً 18 درصد است. اما سازندگانی که پروانۀ صلاحیت حرفه‌ای داشته باشند، می‌توانند این وام را با سود 17 درصد نیز دریافت کنند. مبلغ این وام در تهران بین 70 تا 90 میلیون تومان است. البته اگر سازندگان برای ساختمان سازی از ماشین‌ها و تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کنند، می‌توانند به ازای ساخت هر واحد 110 میلیون تومان وام بگیرند. مبلغ این وام در شهرهایی که بیش از 200 هزار جمعیت دارند، 60 تا 100 میلیون و در سایر شهرها 50 تا 90 میلیون تومان است.

9. وام اوراق ممتاز (ویژۀ زوج‌ها)

یکی از انواع وام های مسکن، وام اوراق ممتاز ویژۀ افراد متأهل است. برای دریافت تسهیلات این وام باید در ابتدا برگه‌های اوراق ممتاز را خریداری کنید. این اوراق معمولاً توسط شعبه‌های بانک‌ها یا فرابورس ارائه می‌شوند. شما به ازای هر 500 هزار تومان، به یک برگ از اوراق ممتاز نیاز خواهید داشت. مثلاً اگر بخواهید یک وام 60 میلیونی بگیرید، باید 120 برگۀ ممتاز بخرید. سقف پرداخت مبلغ این وام به هریک از زوجین در تهران 100 میلیون تومان است. این مبلغ در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ 80 میلیون و در شهرهای کوچک 60 میلیون تومان است. نرخ سود این وام 17.5 درصد در حالت فروش اقساطی و 16 درصد در بافت‌های فرسوده است. لازم به ذکر است که مدت زمان بازپرداخت این وام نیز حداکثر 12 سال است.

نکات مهم در ارتباط با وام اوراق ممتاز:

  • برای دریافت این وام مدت انتظار وجود ندارد. بنابراین شما به محض خریدن اوراق وام خود را دریافت خواهید کرد.
  • برای دریافت این وام، شرط خانه اولی بودن وجود ندارد. بنابراین اگر قبلاً خانه‌ای به اسم شما یا همسرتان ثبت شده، باز هم می‌توانید این وام را دریافت کنید.
  • تملکی که با استفاده از این وام می‌خرید، نباید بیش از 25 سال سن داشته باشد.
  • برای دریافت این وام، باید توانایی ماهیانۀ شما برای پرداخت اقساط ثابت شود. برای این کار باید فیش حقوقی، جواز کسب، حکم استخدامی، اجاره نامه و… ارائه کنید.

انواع وام مسکن سال 1400

آیا انواع وام فقط از طریق بانک مسکن ارائه می‌شوند؟

از دیرباز اغلب مردم بانک مسکن را به عنوان تنها مرجع ارائه دهندۀ تسهیلات برای بانک مسکن می‌شناسند. اما واقعیت این است که این فقط بانک مسکن نیست که انواع وام های مسکن را ارائه می‌کند. بانک‌هایی مثل بانک ملی، بانک سامان و… نیز تسهیلات خرید مسکن دارند.

وام مسکن بانک ملی

یکی از بانک‌هایی که در زمینۀ ارائۀ انواع وام های مسکن فعالیت می‌کند بانک ملی است. بانک ملی برای دریافت وام مسکن از طریق پس انداز، سه طرح کلی ارائه می‌کند:

  1. در این حالت شما به مدت یک ماه یک سپردۀ 16 میلیون تومانی در بانک ملی ایجاد می‌کنید. پس از گذشت یک ماه بانک ملی به ازای هر 18 میلیون و 200 هزار تومان، به حساب شما یک سهم اوراق اختصاص خواهد داد. سودی که بانک به صورت ماهانه به ازای مبلغ سپرده‌تان به شما خواهد پرداخت 10 درصد است.
  2. در طرح دوم شما مبلغ 16 میلیون تومان سپرده را به مدت سه ماه نزد بانک به امانت می‌گذارید. پس از گذشت سه ماه، بانک ملی به ازای هر 22 میلیون و300 هزار تومان، یک سهم اوراق برایتان در نظر می‌گیرد. سودی که بانک به صورت ماهانه به ازای مبلغ سپرده‌تان به شما خواهد پرداخت 12 درصد است.
  3. در این طرح شما با داشتن 5 هزار تومان در حساب سپردۀ خود، می‌توانید صاحب وام مسکن بشوید. سودی که بانک به صورت ماهانه به ازای مبلغ سپرده‌تان به شما خواهد پرداخت 10 درصد است.

نکات مهم:

نرخ سود تسهیلات مسکن بانک ملی 17.5 درصد و حداکثر زمان بازپرداخت آن 12 سال است.

وام مسکن بانک سامان

در بانک سامان شما می‌توانید وامی معادل نصف ارزش منزل مسکونی‌تان را تحت عنوان وام مسکن دریافت کنید. یعنی اگر ارزش خانۀ شما 200 میلیون باشد، می‌توانید از بانک سامان یک وام 100 میلیونی مسکن بگیرید. سود این وام 24 درصد و مدت زمان بازپرداخت آن 5 سال است.

نکات مهم:

  • وام بانک سامان به تمام افراد بالای 18 سال تعلق می‌گیرد.
  • خانه‌ای که قرار است با مبلغ این وامبخرید، نباید بیش از 25 سال سن داشته باشد.
  • سند ملک مورد نظر برای معرفی به بانک، باید به اسم متقاضی یا همسرش باشد.
  • یکی از شروط دریافت وام مسکن از بانک سامان این است که متقاضی هیچ تعهد غیر جاری یا چک برگشتی در سیستم بانکی نداشته باشد.

شرایط وام مسکن

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم که به صورت کوتاه، مختصر و جامع تمامی انواع وام های مسکن در بانک‌های ایران را معرفی کنیم. پیش از اقدام برای دریافت وام لازم است که شرایط خود را به خوبی بررسی کنید. برای گرفتن وام ضروری است که ببینید آیا از عهدۀ بازپرداخت آن به همراه بهره برمی‌آیید یا نه. همچنین با توجه به اینکه انواع وام های مسکن وجود دارند، بهتر است با بررسی دقیق، مناسب‌ترین نوع وام را انتخاب و برای دریافت آن اقدام کنید.

اگر در خصوص انواع وام های مسکن که در این مقاله معرفی شد سؤالی داشتید، می‌توانید آن را از بخش کامنت مطرح کنید. کارشناسان آریامرز در اسرع وقت به سؤالات شما عزیزان پاسخ خواهند داد.

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment