وام مسکن یکم و هر آنچه لازم است درباره آن بدانید

این روزها به دلیل افزایش قیمت مسکن بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برای خرید خانه از طریق بانک­ها اقدام کنند و وام بگیرند. وام مسکن انواع مختلفی دارد که یکی از آنها وام مسکن یکم نامیده می­شود. این وام هم مانند وام­‌های دیگر شرایط خاصی دارد و در صورتی که واجد این شرایط باشید می­ توانید آن را دریافت کنید. در ادامه درباره شرایط این نوع وام بیشتر توضیح خواهیم داد.

وام مسکن یکم چیست

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: وام مسکن یکم و هر آنچه لازم است درباره آن بدانید

وام مسکن یکم چیست؟

وام مسکن یکم تسهیلاتی است که برای افراد به صورت انفرادی و زوجین به منظور خرید خانه پرداخت می­ شود. این نوع وام حدود ۵ سال پیش به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و تا به امروز بانک مسکن، وام مسکن یکم را به متقاضیان واجد شرایط پرداخت می‌کند.

نام‌گذاری این وام به وام مسکن یکم بی‌ دلیل نیست. این وام به اصطلاح به خانه اولی­‌ها تعلق می­گیرد و به همین دلیل چنین نامی برای آن انتخاب شده است.

در اینجا با اصطلاح خانه اولی‌­ها آشنا شدیم. در واقع خانه اولی‌­ها افرادی هستند که قبلا از سایر وام­‌های مسکن استفاده نکرده‌اند و برای اولین بار از وام مسکن یکم استفاده می‌­کنند. افرادی که این شرط را ندارند نمی­ توانند از این وام استفاده کنند و باید از روش‌­های دیگر برای خرید خانه و گرفتن وام استفاده کنند.

آشنایی با وام مسکن یکم

شرایط وام مسکن یکم چیست؟

این وام با توجه به شهری که متقاضی در آن زندگی می ­کند، وضعیت تعهد و تجرد او به متقاضی اختصاص داده می­ شود. سقف تسهیلات دریافتی و حداقل متوسط موجودی که در هر دوره شش ماهه برای گرفتن این وام لازم است; طبق موارد زیر می باشد. این موارد با توجه به شرایطی که بانک مسکن تعیین کرده است جمع آوری شده است.

در شهر تهران سقف تسهیلات وام مسکن یکم برای افراد مجرد ۸۰ میلیون تومان است.

همین مبلغ برای افراد متاهل ۱۶۰ میلیون تومان و حداقل متوسط موجودی ۱۳.۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

در شهرهایی که بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند; سقف تسهیلات برای افراد مجرد ۶۰ میلیون تومان و برای افراد متاهل ۱۲۰ میلیون تومان می ­باشد. همچنین حداقل متوسط موجودی ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

در مناطق شهری دیگر، سقف تسهیلات برای افراد مجرد ۴۰ میلیون تومان و افراد متاهل ۸۰ میلیون تومان و حداقل متوسط موجودی ۶.۷ میلیون تومان تعیین شده است.

نرخ سود وام مسکن اول

با توجه به شرایط مختلف نرخ سود متفاوتی برای افراد در نظر گرفته می ­شود. در ادامه به بررسی این شرایط خواهیم پرداخت. همانطور که قبلاً ذکر کردیم تمامی این شرایط با توجه به اطلاعاتی که بانک مسکن در اختیار ما قرار داده است مورد بررسی قرار می­ گیرد.

خارج از مناطق بافت فرسوده شهری، ویژه وام اولی­ها ۸% سود.

مناطق بافت فرسوده شهری ویژه غیر از وام اولی­ها ۸ درصد سود.

مناطق بافت فرسوده شهری ویژه وام اولی­ها ۶ درصد سود.

نرخ سود وام مسکن یکم

شرایط لازم برای دریافت وام مسکن اول

برای دریافت وام مسکن یکم نیز مانند وام­‌های دیگر داشتن شرایطی لازم است; که با توجه به آنها بانک مسکن این وام را در اختیار افراد قرار می‌دهد. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

شرایط اولیه

متقاضی حداقل ۱۸ سال تمام سن داشته باشد و درآمدی مستقل داشته باشد.

برای افراد متاهل، متقاضی و همسر او نباید از تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک­ها برای خرید، احداث واحد مسکونی، انتقال سهم الشرکه یا تعمیر واحد مسکونی استفاده کرده باشند.

در صورتی که طول دوران مشارکت مدنی بیشتر از ۱۲ ماه نباشد; مدت اقساط حداقل ۱۴۴ ماه معادل ۱۲ سال می­ باشد.

متقاضی نباید در گذشته از امکانات دولتی برای تهیه مسکن استفاده کرده باشد.

اخذ استعلام فرم (ج) از وزارت راه و شهرسازی الزامی است. این مورد به منظور اطمینان از عدم دریافت تسهیلات بانکی و دولتی می­ باشد و از اهمیت بالایی برای بانک برخوردار است.

حداقل مدت انتظار دو دوره شش ماهه طبق گفته بانک مسکن است.

طبق قانون بانک مسکن، بازپرداخت وام مسکن یکم به دو شیوه ساده و پلکانی قابل پرداخت است.

اگر متقاضی از دریافت تسهیلات انصراف دهد سودی معادل سود سپرده­‌های کوتاه مدت عادی به او پرداخت می شود.

انتقال حساب مذکور فقط به بستگان نزدیک تسهیلات گیرنده یعنی پدر ،مادر، همسر، فرزند، خواهر، برادر، پدربزرگ، مادربزرگ و نوه فرد امکان پذیر می‌باشد.

پرداخت تسهیلات از محل این حساب صرفا در مناطق شهری ممکن است و خارج از محدوده شهری نمی‌توان از خدمات استفاده کرد.

نمی‌توان حساب یکم را از شعبه به شعبه دیگر در داخل شهر منتقل کرد.

شرایط ثانویه

مانعی برای انتقال حساب یکم به شهرهای دیگر وجود ندارد. البته باید سقف تسهیلات نیز مورد نظر قرار بگیرد (در شهرهایی که بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد ششصد میلیون ریال و در شهرهایی که کمتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد  ۴۰۰ میلیون ریال)

پس از کسب امتیاز وام مسکن، لازم است حداقل متوسط موجودی دوره‌­های شش ماهه رعایت شود.

اگر در طول این مدت موجودی‌حساب کاهش یابد; مهلت استفاده از سقف تسهیلات حداکثر دو دوره شش ماهه از اتمام محاسبات می ­باشد; و اگر از آن تسهیلات در دوره معین شده استفاده نشود قسمتی از امتیاز تسهیلاتی از سقف تسهیلات کسر خواهد شد.

اگر متقاضی در شهرهای دیگر حساب یکم باز کند و بخواهد آن حساب را به شهری بزرگتر منتقل کند; می‌تواند این کار را انجام دهد ولی سقف تسهیلات قابل پرداخت از محل حساب صندوق پس انداز مسکن یکم او; همان سقف و تسهیلاتش در مرحله افتتاح حساب است. پس متقاضی می­تواند اوراق ممتاز به میزان مابه‌ التفاوت تسهیلات متعلقه تا سقف تسهیلات خریداری نماید.

مطلب پیشنهادی: خرید خانه، مهمترین نکاتی که باید به آنها توجه کنیم

شرایط لازم برای گرفتن وام مسکن یکم

شرایط وام مسکن یکم برای زوجین

شرایط دریافت وام مسکن یکم برای زوجین، دو برابر افراد مجرد و وام‌­های انفرادی است که بانک مسکن ارائه می­ دهد. البته این مسئله به منطقه جغرافیایی فرد نیز بستگی دارد.

در شهر تهران میزان وام زوجین 160 میلیون تومان است.

در مراکز استان و شهرهایی که بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند میزان وام زوجین 120 میلیون تومان است.

سایر مناطق شهری برای زوجین 80 میلیون تومان است.

شرایط وام مسکن یکم انفرادی

همانطور که قبلاً گفتیم وام مسکن یکم انفرادی نصف وام مسکن یکم برای زوجین می ­باشد; در نتیجه این وام به صورت شرایط زیر برای افراد در نظر گرفته می­شود.

در شهر تهران به صورت انفرادی ۸۰ میلیون تومان.

در مراکز استان و شهرهایی که بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند 60 میلیون تومان.

در مناطق شهری به صورت انفرادی ۴۰ میلیون تومان می­ باشد.

ویژگی ملک معرفی شده برای وام مسکن یکم

ملک مفروز و شش دانگ، دارای سند مالکیت یا قرارداد واگذاری زمین شهری; قابل ارتهان یا قرارداد اجاره با کاربری مسکونی داشته باشد و در محدوده خدمات‌شهری قرار گرفته باشد.

ملک بازداشت و در وثیقه نباشد.

ملک ۶ دانگ و حدود ابعاد و مساحت مشخصی داشته باشد که به شرح صورت مجلس تفکیکی از سند مالکیت باشد.

مشخصات، ابعاد و حدود اربعه زمین با سند مالکیت یا برگه واگذاری مطابقت داشته باشد.

موجر یا سازمان اوقاف یا متولی برای ساخت زمین‌­های استیجاری در وقت خاص اعلام موافقت کرده باشد.

ویژگی ملک مورد معرفی برای وام مسکن

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام مسکن اول

اگر شرایط دریافت وام مسکن یکم را دارید می­ توانید با مدارک زیر به بانک مسکن مراجعه کنید; و برای دریافت این وام تقاضا دهید. اما توجه کنید که تحویل این مدارک صرفاً باعث می­شود شرایط شما را بررسی کنند; و با تحویل مدارک لزوما وام مسکن یکم به شما تعلق نمی­ گیرد.

اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت

اصل و تصویر پروانه ساختمانی

اصل و تصویر پایان کار ساختمانی

اصل و تصویر کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه خریدار و فروشنده

قبض برق ساختمان

تکمیل و امضای فرم درخواست

داشتن شرایط دیگری هم باعث می­ شود که احتمال این که وام مسکن یکم به شما تعلق بگیرد بالا رود. برای مثال اگر تاکنون هیچ چک برگشتی یا بدهی سررسیده در هیچ بانکی نداشته باشید; به احتمال زیاد وام مسکن یکم به شما تعلق خواهد گرفت.

پرداخت تسهیلات وام مسکن اول توام با اوراق ممتاز

استفاده از سقف‌های تسهیلاتی پس انداز مسکن یکم توام با اوراق ممتاز، در این نوع از وام بانک مسکن امکان پذیر است. تسهیلات توام با اوراق ممتاز در تهران تا سقف ۸۰۰ میلیون ریال و در شهرهایی که بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند ۶۰۰ میلیون ریال و در سایر مناطق شهری ۴۰۰ میلیون ریال می‌باشد.

برای پرداخت تسهیلات فوق، سهم تسهیلات پرداختی از محل اوراق ممتاز باید; مطابق با سقف‌های تعیین شده در تسهیلات اوراق ممتاز باشد و در غیر این صورت امکان پرداخت تسهیلات فوق وجود نخواهد داشت.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment