شرایط و نحوه واگذاری زمین رایگان 250 متری به خانواده‌های دارای 3 و 4 فرزند

به تازگی اعلام شده است طرحی موسوم به واگذاری زمین رایگان 250 متری به خانواده‌های دارای 3 یا 4 فرزند در آستانۀ اجراست. این طرح چه جزئیاتی دارد، منابع آن از کجا تأمین می‌شوند و چه کسانی واجد شرایط دریافت این زمین‌ها خواهند بود؟

واگذاری زمین رایگان

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله: شرایط و نحوه واگذاری زمین رایگان 250 متری به خانواده‌های دارای 3 و 4 فرزند

جزئیات واگذاری زمین رایگان 250 متری در طرح جوانی جمعیت

تجارت نیوز، 12 خرداد 1402

به گزارش تجارت‌نیوز; هادی عباسی با اعلام این‌ که در قالب قانون جوانی جمعیت; زمین ۲۵۰ متری به خانوارهای روستایی دارای سه فرزند (فرزند سوم متولد بعد از ۲۴ آبان ۱۴۰۰) به صورت رایگان واگذار می‌شود; اظهار کرد: در زمینه هزینه آماده‌سازی زمین‌ها نیز تسهیلات لازم داده خواهد شد.

همچنین وام ۵۵۰ میلیون تومانی برای ساخت زمین در نظر گرفته شده تا این زمین‌ها هر چه سریع‌تر ساخته شوند.

بیشتر بخوانید: جزئیات وام مسکن 550 میلیون تومانی؛ گامی دیگر در افزایش نرخ تورم!

وی با بیان این‌ که به خانواده‌های دارای ۴ فرزند با شرط این‌که سن آنها کمتر از ۲۰ سال باشد زمین رایگان تعلق می‌گیرد; افزود:‌ دولت برای بهبود شرایط طرح جوانی جمعیت; تصمیم به تصویب قوانینی در راستای حمایت از این طرح گرفت و در راستای اجرایی کردن آن مصمم است.

وی تصریح کرد: در اقتصاد بحثی در ارتباط با بزرگ‌ترین سرمایه مطرح است. برخی معدن، نفت; موقعیت جغرافیایی و موارد مختلف دیگر را بزرگترین سرمایه می‌دانند; اما امروز دانشمندان اقتصاد جهان بزرگترین سرمایه اقتصادی را سرمایه انسانی می‌دانند.

تسنیم، 12 خرداد 1402

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم; هادی عباسی با اعلام این‌که در قالب قانون جوانی جمعیت; زمین 250 متری به خانوارهای روستایی دارای سه فرزند (فرزند سوم متولد بعد از 24 آبان 1400) به صورت رایگان واگذار می‌شود; گفت: برای هزینه آماده‌سازی زمین‌ها نیز تسهیلات لازم داده خواهد شد. همچنین وام 550 میلیون تومانی برای ساخت زمین در نظر گرفته شده; تا این زمین‌ها هر چه سریع‌تر ساخته شوند.

بیشتر بخوانید: مقایسه قیمت زمین و املاک کلنگی در مناطق مختلف تهران

عرشه آنلاین، 16 خرداد 1402

زمین رایگان به خانوارهای دارای ۳ فرزند و بیشتر اختصاص می‌یابد.

یکی از برنامه‌های دولت برای تامین مسکن اقشار جامعه; واگذاری زمین رایگان به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر است. همه خانواده‌هایی که تاریخ تولد فرزند سوم آنان همزمان یا پس از زمان ابلاغ قانون جوانی جمعیت; یعنی از ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰ باشد; مشمول دریافت زمین رایگان هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی از واگذاری زمین ۲۵۰ متری رایگان به خانوارهای روستایی دارای ۳ فرزند خبر داد.

هادی عباسی با اعلام این‌که در قالب قانون جوانی جمعیت، زمین 250 متری به خانوارهای روستایی دارای سه فرزند (فرزند سوم متولد بعد از 24 آبان 1400) به صورت رایگان واگذار می‌شود، اظهار کرد: در زمینه هزینه آماده‌سازی زمین‌ها نیز تسهیلات لازم داده خواهد شد.

جزئیات واگذاری زمین رایگان فرزند سوم

مقام مسئول سازمان ملی زمین و مسکن با تشریح جزئیات واگذاری زمین رایگان به خانواده‌های دارای ۳ فرزند و بیشتر; گفت: فقط هزینه‌ آماده‌سازی زمین از خانوارها دریافت می‌شود.

اسدالله غفاری; سرپرست دفتر امور واگذاری زمین و مسکن سازمان ملی زمین و مسکن; یادآور شد: طبق قانون و آیین‌نامه اجرایی; همه خانواده‌هایی که تاریخ تولد فرزند سوم آن‌ها همزمان یا پس از زمان تصویب قانون جوانی جمعیت (24 آبان 1400) باشد; مشمول این تسهیلات می‌شوند.

بیشتر بخوانید: جزئیات پرداخت وام مسکن فرزند سوم و بیشتر؛ با این مبالغ می‌توان خانه‌دار شد؟

او با بیان این‌ که تسهیلات‌ هم در قالب زمین و هم در قالب واحد مسکونی است; ادامه داد: حداکثر مساحت پیش‌بینی شده برای تحویل زمین به خانواده‌ها 200 مترمربع است; و برای ایجاد انگیزه لازم برای خانواده‌های مشمول; فقط هزینه‌های آماده‌سازی زمین از خانواده‌ها دریافت می‌شود. این هزینه‌ به صورت نقدی نیست و تا 2 سال بعد از امضای قرارداد در مهلت تنفس، وجهی گرفته نمی‌شود. مابقی آن نیز در 8 سال بعدی دریافت خواهد شد که مبلغ ناچیزی است و شامل کارمزد هم نمی‌شود.

نحوه محاسبه هزینه و قیمت زمین برای خانواده‌های مشمول

سرپرست دفتر امور واگذاری زمین و مسکن سازمان ملی زمین و مسکن گفت:

طبق آیین‌نامه اجرایی; اگر میزان ارزش زمین زیر 800 میلیون تومان باشد; به یک خانواده و اگر قیمت آن بالای 800 میلیون تا یک میلیارد و 600 میلیون تومان باشد; به دو خانواده و در صورتی که قیمت بیش از آن باشد و قطعه زمین قابلیت تفکیک نداشته باشد; هزینه آماده سازی 200 متر آن گرفته می‌شود; و مابقی آن براساس مابه التفاوت قیمت دریافت خواهد شد.

غفاری با یادآوری این‌که قانون در شهرهایی با جمعیت کمتر از 500 هزار نفر و میانگین باروری کمتر از 2.5 نفر اجرا می‌شود،; اضافه کرد: اگر در شهر مورد نظر زمین به میزان کافی وجود نداشت; در شهر زادگاه پدر یا در شهرهای مجاور نیز واگذار اراضی انجام می‌شود.

واگذاری زمین در طرح جوانی جمعیت

افرادی که در گذشته یک بار از تسهیلات زمین یا واحد مسکونی یا وام مسکن یارانه دار استفاده کرده باشند; واجد شرایط برای دریافت تسهیلات واگذاری زمین رایگان نیستند; اما طبق ماده 3 قانون جوانی جمعیت; اگر خانواده‌ای هم واجد شرایط نباشد اما فرزند سوم آن‌ها متولد تاریخ اشاره شده به بعد باشد; می‌تواند این تسهیلات جدید را هم دریافت کند.

اگر متقاضیان در روند دریافت تسهیلات و اجرای این طرح مشکل یا ابهام داشتند; می‌توانند با شماره تلفن 88776740 دفتر واگذاری زمین و مسکن تماس بگیرند.

زمین‌های اهدایی به خانواده‌ها رایگان است و فقط هزینه آماده‌سازی زمین بعد از دو سال تنفس به صورت اقساط هشت ساله از متقاضیان دریافت می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: سرنوشت قیمت‌ دلار و مسکن در سال 1402 چه خواهد بود؟

 

متقاضیان برای ثبت نام باید به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir مراجعه کنند.

واگذاری زمین رایگان به خانواده‌ها: جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

چند نکتۀ مهم که دربارۀ واگذاری زمین 250 متری به خانواده‌های دارای 3 یا چهار فرزند باید به آن‌ها توجه داشت عبارتند از:

  • این طرح ظاهراً فقط مختص خانواده‌های روستایی است.
  • واگذاری زمین‌ها کاملاً رایگان نیست و هزینه‌های آماده‌سازی آن به‌ صورت اقساطی و پس از دو سال تنفس از خانواده‌ها دریافت می‌شود.
  • تاریخ تولد فرزند سوم خانواده‌ها باید بعد از تاریخ اجرای طرح جوانی جمعیت،  بعد از 24 آبان 1400 باشد تا مشمول دریافت این زمین‌ها بشوند.
  • تا کنون به خانواده‌ای زمین تعلق نگرفته و مشخص نیست زمین‌های وعده شده و هزینه‌های ساخت و ساز آن‌ها قرار است از چه منابعی تأمین شوند.

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment