جزئیات پرداخت وام مسکن فرزند سوم و بیشتر؛ با این مبالغ می‌توان خانه‌دار شد؟

در راستای حمایت از طرح جوانی جمعیت، دولت در بودجه 1402 تسهیلاتی برای وام مسکن فرزند سوم و بیشتر برای خانواده‌ها در نظر گرفته است. آن‌طور که گفته می‌شود، خانواده‌های واجد شرایط می‌توانند از این وام برای خرید خانه، ودیعه اجاره مسکن و یا تعمیرات خانه استفاده کنند.

وام مسکن فرزند سوم

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله: جزئیات پرداخت وام مسکن فرزند سوم و بیشتر؛ با این مبالغ می‌توان خانه‌دار شد؟

تجارت نیوز، 13 اردیبهشت 1402

به گزارش تجارت‌نیوز،  براساس دستورالعمل ابلاغی دوازدهم اردیبهشت ماه 1402 بانک مرکزی، تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) با بازپرداخت حداکثر 20 ساله برای خانواده‌های فاقد مسکن که از ابتدای سال 1399 به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده یا می‌شوند; به میزان 2 میلیارد ریال از محل منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی تعیین شد.

جزئیات پرداخت وام مسکن فرزند سوم

متن کامل دستورالعمل اجرایی تسهیلات ودیعه، ساخت و خرید مسکن فرزند سوم به این شرح است:

ماده 1- در این دستورالعمل عناوین ذیر به‌جای عبارت‌های مربوط به کار می‌روند:

1-1- بانک مرکزی:

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛

2-1- قانون:

جزء‌(3) بند «الف» تبصره (16) قانون بودجه سال1402 کل کشور

3-1- بانک عامل:

بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری غیربانکی که به‌موجب قانون و یا با مجوز بانک مرکزی تأسیس شده و تحت نظارت آن بانک قرار دارند و توسط این بانک جهت اجرای احکام مقرر در جزء‌ (3) بند «الف» تبصره (16) قانون بودجه سال 1402 کل کشور، تعیین می‌گردند.

4-1- فاقدین مسکن:

افراد سرپرست خانواری که خود و افراد تحت تکفل آنان از تاریخ 1‏/1‏/1384 (تاریخ اجرای قانون برنامه چهارم توسعه) فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی بوده و از تاریخ 22‏/11‏/1357 از هیچ یک از امکانات دولتی یا امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند.

5-1-تسهیلات مسکن فرزند سوم و بیشتر:

1-5-1- تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) با بازپرداخت حداکثر 20 ساله برای خانواده‌های فاقد مسکن که از ابتدای سال 1399 به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده یا می‌شوند; به میزان 2 میلیارد ریال از محل منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی.

2-5-1- بانکها مکلف‌اند پس از اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات موضوع بند الف تبصره 16 قانون بودجه سال جاری و در صورت عدم تکافوی اعتبار آن‌ها، به‌منظور تأمین رکن ضامن، با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان طبقه اول درجه یک آن‌ها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

6-1- متقاضی:

خانواده‌های فاقد مسکن که از ابتدای سال 1399 به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند.

7-1- تسهیلات حسب مصوبات شورای پول و اعتبار با کارمزد حداکثر 4 درصد به‌صورت سالانه در نظر گرفته شده است.

ماده 2- مبلغ قابل پرداخت تسهیلات به متقاضیان (بند 1-6) که از ابتدای سال 1399 به بعد صاحب فرزند سوم می‌شوند، با بازپرداخت حداکثر 20ساله به میزان دو میلیارد (2.000.000.000) ریال می‌باشد.

ماده 3- تقاضای دریافت تسهیلات باید ازطریق سرپرست خانوار یا نماینده قانونی و قضائی وی به بانک عامل ارائه شود. متقاضیان با مراجعه به شعب بانک‌های عامل و ارائه درخواست و مدارک و مستندات مربوطه; نسبت به دریافت تسهیلات مذکور اقدام نمایند.

ماده 4- احراز ولادت فرزند متقاضیان دریافت تسهیلات موضوع قانون، باید توسط بانک عامل با ملاحظه اصل شناسنامه زوج، زوجه و فرزند ولادت یافته و عندالزوم استعلام از سامانه‌های ثبت احوال یا مراکز ثبت احوال کشور صورت گیرد.

 

بیشتر بخوانید: افزایش 150 درصدی اجاره ؛ بهارِ سخت اجاره‌نشین‌ها در سال 1402

 

ماده 5- پس از ارائه درخواست متقاضی به بانک عامل جهت بهره‌مندی از تسهیلات موضوع این قانون، بانک‌های عامل می‌توانند با مراجعه به سامانه متمرکز الکترونیکی اطلاعات تسهیلات و تعهدات بانک مرکزی (سمات); نسبت به بررسی تسهیلات مسکن و تسهیلات جعاله فعال متقاضیان اقدام نمایند.

ماده 6- درخصوص عدم بهره‌مندی قبلی متقاضی از امکانات و مساعدت‌های دولت در رابطه با مسکن، بانک‌های عامل به سامانه جامع طرح‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی به نشانی Temgt.mrud.ir مراجعه و در صفحه اصلی در قسمت “استعلام مالکیت” با درج شماره کد ملی متقاضیان نسبت استعلام وضعیت ایشان اقدام نمایند.

وام خرید خانه

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام مسکن فرزند سوم

ماده 7- حداقل مستندات و مدارک ذیل جهت پرداخت تسهیلات یادشده از متقاضیان اخذ شود:

1‏- تسهیلات ودیعه:

لزوم ارائه قرارداد اجاره با درج کد رهگیری در آن.

بیشتر بخوانید:کد رهگیری املاک چیست و چه کاربردی دارد؟

 

2‏- تسهیلات خرید:

لزوم ارائه مبایعه‌نامه با درج کد رهگیری در آن و اعطاء تسهیلات همزمان با انتقال سند رسمی ملک به نام تسهیلات‌گیرنده.

 

بیشتر بخوانید: قولنامه چیست؟ جزئیات و نکات مهم در تنظیم سند موقت ملک یا قولنامه
3‏- تسهیلات ساخت:

لزوم ارائه پروانه ساخت معتبر و ارائه اسناد مبین مالکیت در مواردی که تسهیلات‌گیرنده، خود، مالک عرصه است و ارائه قرارداد مشارکت در ساخت در مواردی که تسهیلات‌گیرنده، مالک عرصه نمی‌باشد و در صورت اعتبار سنجی متقاضی و تکمیل مدارک و اخذ مدارک متناسب از وی کل مبلغ تسهیلات در یک مرحله به متقاضی پرداخت خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: عرصه و اعیان در قراردادهای ملکی چیست و چه مفهومی دارد؟

 

تبصره: به‌منظور جلوگیری از دریافت مجدد تسهیلات موضوع این بند از قانون توسط متقاضیان از سایر بانک‌ها و موسسات اعتباری، ضروری است در مقطع انعقاد قرارداد و قبل از پرداخت تسهیلات; علاوه بر استعلام‌های اخذ شده براساس ماده (5) که در زمان ارائه درخواست و تشکیل پرونده اخذ می شود); و صرف نظر از دارای اعتبار بودن آن; استعلام مجدد از سامانه سمات به‌منظور کنترل سوابق متقاضی و احراز عدم استفاده از تسهیلات قبلی (بررسی تسهیلات مسکن و تسهیلات جعاله فعال متقاضیان); در چارچوب موضوع این بند قانونی صورت پذیرد.

ماده 8- مواردی که در این دستورالعمل پیش‌بینی نشده است تابع قوانین و مقررات جاری کشور; ازجمله قانون پولی و بانکی کشور، قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) و آیین‌نامه‌های اجرایی و دستورالعمل‌های مرتبط با آن; سایر قوانین و مقررات ذی‌ربط و همچنین مصوبات شورای پول و اعتبار; و دستورات و بخشنامه‌های بانک مرکزی است.

ایسنا، 13 اردیبهشت 1402

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای دستورالعمل اجرایی تسهیلات ودیعه یا ساخت یا خرید مسکن خانوارهای فاقد مسکن دارای فرزند سوم یا بیشتر، مبتنی بر قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور را برای اجرا به بانک‌های صادرات، پست بانک، ملت، تجارت و مسکن ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا، براساس دستورالعمل ابلاغی دوازدهم اردیبهشت ماه سال جاری این بانک; تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار); با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله برای خانواده‌های فاقد مسکن; که از ابتدای سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده یا می‌شوند; به میزان دو میلیارد ریال از محل منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی تعیین شد.

 

بیشتر بخوانید: خرید خانه در سال 1402 ؛ آری یا نه؟

 

13 اردیبهشت 1402، دنیای اقتصاد

بانک مرکزی در راستای قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور دستورالعمل اجرایی وام مسکن فرزند سوم یا بیشتر را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

در بخشنامه ابلاغی این بانک برای فرزند اول مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت سه سال، فرزند دوم مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت چهار سال ، فرزند سوم مبلغ ۹۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت پنج سال، فرزند چهارم مبلغ ۱۲۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت شش سال و فرزند پنجم به بعد مبلغ ۱۵۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت هفت سال تسهیلات تعیین شده است.

جزئیات مبلغ وام مسکن فرزند سوم و بیشتر

  • فرزند اول مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۳ سال (۳۶ ماه)
  • فرزنددوم مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۴ سال (۴۸ ماه)
  • فرزند سوم مبلغ ۹۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۵ سال (۶۰ ماه)
  • فرزندچهارم مبلغ ۱۲۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۶ سال(۷۲ ماه)
  • فرزند پنجم به بعد مبلغ ۱۵۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۷ سال(۸۴ ماه)

تبصره: (سقف فردی تسهیلات متناسب با سقف فردی مندرج در لوایح بودجه سنواتی است.)

۲-۳- تسهیلات فرزند بدون الزام به سپرده‌گذاری و با شش ماه دوره تنفس برای شروع اقساط پرداخت می‌شود.

شرایط دریافت وام مسکن برای فرزند چهارم و پنجم

جزئیات پرداخت وام مسکن فرزند سوم به مشمولان

  • متقاضیان واجد شرایط برای متولدین مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ به بعد و حداکثر تا دو سال پس از تولد فرزند، می‌توانند نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه مربوطه اقدام کنند.
  • ارائه اصل شناسنامه فرزند و پدر وی در زمان مراجعه به بانک الزامی است.
  • به هر فرزند متولد شده تنها یک بار تسهیلات فرزند به پدر تعلق می‌گیرد.
  • در صورتی که حین دوره بازپرداخت تسهیلات تولد فرزند، فرزند دیگری از متقاضی به دنیا آمد، پرداخت تسهیلات مذکور طبق ضوابط این دستورالعمل به کودک بعدی امکان پذیر است.
  • در مورد تولد فرزندان دو قلو و بیشتر به‌ازای هر فرزند، یک وام تعلق می‌گیرد.
  • تسهیلات تولد فرزند به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند بالای ۵/۲ نباشد . (نرخ باروری شهرستان مربوطه در سامانه و حسب اعلام مرکز آمار قابل مشاهده است.)
  • تسهیلات حسب مصوبات شورای پول و اعتبار با کارمزد حداکثر چهار درصد به صورت سالانه است.
  • در صورت فوت پدر طفل اگر کودک تحت حضانت مادر باشد، تسهیلات به مادر کودک تعلق خواهد گرفت.
  • در صورت طلاق والدین، تسهیلات مذکور به فرد دارای حضانت فرزند (با ارئه حکم دادگاه) پرداخت خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: از وام مسکن ملی چه خبر؟

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام وام مسکن فرزند سوم و بیشتر

  • اصل شناسنامه پدر و فرزند
  • اصل کارت ملی پدر (یا نماینده قانونی و قضائی)
  • کد پستی ۱۰ رقمی و آدرس کامل محل سکونت
  • کد رهگیری ۱۰ رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام
  • ارائه حکم دادگاه (در صورت لزوم و با توجه به تبصره ماده (۲))

شرایط ضامنین

تسهیلات قرض‌الحسنه تولد فرزند پس از اعتبار سنجی متقاضیان تسهیلات مزبور; و درصورت عدم تکافوی اعتبار آن‌ها به‌منظور تأمین رکن ضامن بانک‌ها موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان; یا بستگان درجه اول از طبقه اول آ‌ن‌ها یا سایر دارایی‌های مالی; و یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن (با دوره تنفس شش ماهه) تسهیلات را پرداخت کنند.

 

بیشتر بخوانید: هزینه‌های جانبی خرید خانه چیست و چگونه می‌توان آنها را کاهش داد؟

 

نحوه ثبت نام و مراحل دریافت وام مسکن فرزند سوم و بیشتر

  • کلیه متقاضیان واجد شرایط; ابتدا باید در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند به نشانی ve.cbi.ir ثبت‌نـام کرده و فرم مربوطه را تکمیل کنند. در صورت موفقیت آمیز بودن مراحل ثبت‌نام، کد رهگیری ۱۰ رقمی; که کاملاً محرمانه بوده و مربوط به متقاضی است; به شماره تلفن همراه ثبت‌شده در فرم ازطریق پیامک ارسال می‌شود.
  • متقاضیان برای اطلاع از وضعیت ثبت‌نام خود و هـمچنین مشخصات شعبه تعیین شده از سوی بانک عامل و پیگیری روند دریافت تسهیلات، باید با کد ملی و کد رهگیری خود به قسمت “مشاهده وضعیت” در سامانه فرزند بروند.
  • اگر شعبه بانک عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد، موضوع با پیامک به ایشان اعلام شده; و متقاضی باید با داشتن مدارک، ظرف حداکثر ۱۲ روزکاری; به شعبه مربوطه مراجعه و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کند. در صورت عدم مراجعه متقاضیان در زمـان تعیین‌شده، ثبت‌نـام آن‌ها کان لم یکن تلقی و از سامانه حذف شده و باید مجدداً ثبت‌نام کنند.
  • پس از تعیین شعبه ازسوی بانک و مراجعه متقاضی، پذیرش ازسوی بانک انجام می‌شود. متقاضیان ۶۰ روز کاری مهلت دارند تا مدارک خود را تکمیل و ضمانت مورد پذیرش را به بانک ارائه کنند.
  • افراد متقاضی وام مسکن فرزند سوم می‌توانند تا قبل از تعیین شعبه، اطلاعات خود را در سامانه ازطریق گزینه “ویرایش ثبت نام قبلی” ویرایش کنند.
  • متقاضیان تا قبل از تعیین شعبه می‌توانند نسبت به تغییر بانک عامل اقدام کنند. بدین صورت که با استفاده از گزینه “حذف ثبت نام” ثبت نام قبلی خود را حذف و با استفاده از گزینه “ثبت نام جدید” و تکمیل مراحل ثبت نام; بانک دیگری را انتخاب کنند.

وام مسکن فرزند سوم :جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

مقایسه قیمت اجاره آپارتمان در مناطق مختلف تهران با توجه به ویژگی‌های مورد نظر شما

 

ضمناً با توجه به این که میزان افزایش قیمت اجاره مسکن در سال 1402 بین 50 تا 150 درصد رشد داشته است، باید دید که حتی اگر دولت به وعده‌اش عمل و این وام را پرداخت کند، با مبلغ دریافتی می‌توان یک خانه در محله‌ای متوسط و یا حتی متوسط به پایین اجاره کرد یا نه؟

Show CommentsClose Comments

Leave a comment