انتخاب خانه کارمندی ؛ نکات مهمی که حتماً باید بدانید.

کارمندان بخش قابل توجهی از جامعه را تشکیل می‌دهند و میزان درآمد مشخصی دارند. به همین دلیل هم باید سبک زندگی خود را براساس همین میزان درآمد تنظیم کنند. انتخاب خانه کارمندی نیز یکی از همین مسائل مهم است که باید به آن توجه ویژه نشان داد. آیا همۀ کارمندان، خصوصاً در شرایط فعلی، توانایی مالی خرید خانه را دارند؟ اگر نه، برای اجاره و رهن خانه‌های کارمندی به چه نکاتی باید توجه کنند؟ در زمان انتخاب خانه کارمندی، علاوه بر قیمت، به چه مسائلی باید توجه کرد؟ آشنایی با این نکات و عمل به آنها موجب می‌شود کارمندان زندگی آرام‌تر و شادتری داشته باشند.

در این مقاله به نکاتی اشاره می‌کنیم که آشنایی با آنها موجب می‌شود کارمندان در انتخاب خانه بهترین عملکرد را داشته باشند. لطفاً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انتخاب خانه کارمندی

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله: انتخاب خانه کارمندی ؛ نکات مهمی که حتماً باید بدانید.

در انتخاب خانه کارمندی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

خانه‌های مورد نظر برای بازید را به‌صورت آنلاین انتخاب کنید.

کارمندان هر روز 8 ساعت سر کار هستند. اگر زمان رفت و برگشت به محل کار را هم به این عدد اضافه کنیم، در شهرهای بزرگ حدوداً 12 ساعت از وقت روزانۀ کارمندان صرف کارشان می‌شود. بنابراین چنین افرادی فرصت کافی برای گشتن به دنبال خانه‌های مناسب و سر زدن به بنگاه‌های املاک را نخواهند داشت. بنابراین جستجوی آنلاین خانه‌ها در وب‌سایت‌هایی مثل آریا مرز، می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد.

در آریا مرز شما می‌توانید خانۀ مورد نظر خود را در محله‌های مختلف و براساس فاکتورهایی مثل متراژ، قیمت و… جستجو کنید. در نهایت و بعد از انتخاب چند خانه، می‌توانید برای بازدید حضوری نیز به این خانه‌ها سر بزنید. در این صورت شما می‌توانید در کمترین زمان ممکن، بهترین عملکرد را در انتخاب خانه کارمندی داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید: جستجوی آنلاین آپارتمان با مشخصات مورد نظر شما در آریا مرز

 

انتخاب محله‌های خوش مسیر خیلی مهم است.

کارمندان باید رأس ساعت 8 یا 8 و نیم صبح در محل کارشان حضور داشته باشند. بنابراین بسیار مهم است که تا حد امکان در محله‌ای زندگی کنند که ترافیک کمتری دارد. همچنین دسترسی راحت شما به وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس نیز بسیار مهم است. ایده‌آل‌ترین حالت هم این است که خانه‌ای پیدا کنید که به محل کار شما نزدیک باشد. در این صورت حتی می‌توانید بعضی از روزها پیاده به محل کارتان بروید. با این کار هم ورزش کرده‌اید و هم به موقع در محل کارتان حاضر خواهید شد.

اگر برای رفتن به محل کار اغلب از خودروی شخصی‌تان استفاده می‌کنید، حتماً حواستان باشد که خانه‌ای که می‌گیرید در محدودۀ طرح ترافیک زوج و فرد نباشد. زیرا در این صورت مجبور خواهید بود که مبالغ زیادی را به عنوان جریمۀ ورود به طرح یا خروج از آن پرداخت کنید.

خانه های کارمندی

خانه‌ای پیدا کنید که مبلغ اجارۀ ماهیانه‌اش کم باشد.

همۀ افراد دوست دارند خانه‌ای پیدا کنند که مبلغ اجارۀ کمی داشته باشد و در عوض مبلغ رهن بیشتری بپردازند. اما اهمیت این موضوع برای کارمندان چندین برابر است. همۀ کارمندان در طول سال درآمد ثابتی دارند. به همین دلیل هم اگر قرار باشد بخش زیادی از درآمدشان را به‌عنوان اجاره بها بپردازند، مدیریت سایر هزینه‌های زندگی برایشان بسیار سخت خواهد شد.

اگر کارمند هستید، باید تمام تلاشتان را برای پیدا کردن خانه‌ای که پول پیش بیشتر و اجارۀ ماهانۀ کمتری داشته باشد بکنید. البته ممکن است در ابتدا برای تهیۀ مبلغ پول پیش با مشکلاتی مواجه شوید، ولی در ماه‌های بعدی که اجارۀ کمتری بپردازید، این فشار جبران خواهد شد.

نکتۀ مهم دیگر این است که به دلیل سختی‌هایی که اثاث کشی دارد، اغلب افراد ترجیح می‌دهند بیش از یک سال در خانه‌های اجاره‌ای بمانند. اگر شما هم همین قصد را دارید، باید به افزایش سالانۀ مبلغ اجاره هم فکر کنید. بنابراین سعی کنید خانه‌ای را پیدا کنید که اجارۀ کمی داشته باشد، تا در سال‌های بعد نیز با وجود افزایش مبلغ اجاره بتوانید با حقوق کارمندی خود از پس پرداخت هزینه‌ها بربیایید.

بیشتر بخوانید: اسباب کشی؛ نکات مهمی که باید برای جابجایی آسان بدانید.

 

به دنبال آپارتمان‌های کم ‌جمعیت‌تر بگردید.

کارمندان معمولاً به دلیل سبک زندگی‌شان، شب‌ها زودتر می‌خوابند تا بتوانند صبح زود بیدار و در محل کار حاضر شوند. در ساختمان‌های کم جمعیتی که اغلب ساکنان آن شاغل هستند، معمولاً میزان سر و صدا و رفت و آمدهای شبانه هم کمتر است. به همین دلیل کارمندان می‌توانند بدون مزاحمت و سروصداهای آزاردهندۀ دیگر شب‌ها به میزان کافی استراحت کنند. همچنین هزینۀ شارژ ساختمان هم در آپارتمان‌های کم جمعیت به نسبت کمتر است. بنابراین می‌توانید مبلغ بیشتری را برای خودتان پس انداز کنید.

چک کردن ساعت‌های کاری مغازه‌های محل را فراموش نکنید.

در شهرهای بزرگ کارمندان معمولاً صبح زود از خانه می‌روند و عصرها برمی‌گردند. به همین دلیل هم باید در جایی زندگی کنند که بتوانند خریدهایشان را شب هم انجام دهند. در زمان انتخاب خانه کارمندی حتماً بررسی کنید که مغازه‌هایی در آن محله هستند که تا ساعت 9 – 10 شب هم باز باشند یا نه. همچنین اگر در نزدیکی خانه‌تان چند رستوران و فست فودی هم باشد بهتر است. زندگی کارمندی به گونه‌ای است که شما گاهی فرصت و انرژی کافی برای تهیۀ غذا را ندارید.

خرید و فروش ملک

در هنگام انتخاب خانه کارمندی به امنیت آن هم توجه کنید.

 کارمندان معمولاً بیشتر ساعت‌های روز را در خانه حضور ندارند. به همین دلیل هم توجه به امنیت منطقه برای آنها بسیار مهم‌تر است. دربارۀ امنیت منطقه می‌توانید از همسایه‌ها و کسبۀ محل سؤال کنید. همچنین حتماً میزان امنیت در و پنجره‌ها را چک کنید. انتخاب واحدهایی که در طبقات بالاتر قرار دارند، بهتر است. چون دسترسی به آن سخت‌تر خواهد بود. همچنین شما مجبورید صبح‌ خیلی زود از خانه خارج شوید و عصرها به خانه برگردید. به همین دلیل هم لازم است در محله‌ای خانه داشته باشید که میزان روشنایی آن در صبح‌های خیلی زود یا شب‌ها مناسب و کافی باشد.

 

بیشتر بخوانید: مدیریت هزینه‌های خانه از چه راه‌هایی امکان پذیر است؟

 

بهترین محله‌های تهران برای انتخاب خانه کارمندی کدامند؟

بعضی از مناطق تهران به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، جزو بهترین محله‌ها برای زندگی کارمندان محسوب می‌شوند. در ادامه چند محلۀ مناسب از این نظر معرفی شده‌اند.

انتخاب خانه کارمندی در صادقیه

صادقیه در غرب تهران واقع شده است. بزرگراه‌های یادگار امام، جناح، حکیم و شیخ فضل الله نوری پیرامون این محله قرار گرفته‌اند. همچنین ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی زیادی نیز در صادقیه واقع شده‌اند. همچنین این محله دسترسی بسیار خوبی به محله‌های غربی و شمال غربی تهران و وسایل نقلیۀ عمومی دارد. قیمت ملک در صادقیه متوسط رو به بالاست. این محله جزو محبوب‌ترین و مناسب‌ترین محله‌های تهران، خصوصاً برای کارمندهاست.

انتخاب خانه کارمندی در طرشت

طرشت همسایۀ جنوبی محلۀ صادقیه بوده و در شمال غربی برج آزادی واقع شده است. پیرامون این محله با بزرگراه‌های یادگار امام و شیخ فضل الله نوری و خیابان آزادی احاطه شده است. همچنین دانشگاه صنعتی شریف که جزو بهترین دانشگاه‌های ایران است نیز در محلۀ طرشت قرار دارد. به دلیل قرار داشتن این دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان دیگر در محلۀ طرشت، این منطقه برای زندگی دانشجویان و کارمندان بسیار مناسب است. دسترسی این محله به وسایل نقلیۀ عمومی خوب است و سه ایستگاه متروی استاد معین، دکتر حبیب الله و دانشگاه شریف نیز در آن قرار دارند. قیمت خانه‌ها در این منطقه متوسط است و می‌تواند برای کارمندان انتخاب خوبی باشد.

انتخاب خانه کارمندی در خیابان ولیعصر

خیابان ولیعصر یکی از مشهورترین، طولانی‌ترین و دوست داشتنی‌ترین خیابان‌های تهران است. مراکز مهم زیادی مثل دانشگاه امیرکبیر در این خیابان قرار دارند. در امتداد خیابان ولیعصر ایستگاه‌های مترو و اتوبوس متعددی وجود دارد. بنابراین دسترسی این خیابان مرکزی به وسایل نقلیۀ عمومی بسیار عالی است. به دلیل همین دسترسی‌ها هم هست که محله‌هایی که در اطراف این خیابان واقع شده‌اند جزو گزینه‌های اصلی در انتخاب خانه کارمندی هستند. توجه داشته باشید که قیمت خانه‌ها در قسمت‌های شمالی خیابان ولیعصر بسیار بیشتر است.

 

بیشترین قیمت: رهن و اجارۀ آپارتمان در تهران با بهترین قیمت

 

انتخاب خانه کارمندی در خیابان انقلاب

دانشگاه تهران و بسیاری از اداره‌های دولتی و انتشاراتی‌ها و… در خیابان انقلاب واقع شده‌اند. به همین دلیل هم محله‌های اطراف این خیابان جای بسیار مناسبی برای انتخاب خانه کارمندی و دانشجویی است. دسترسی این محله‌ها به وسایل نقلیۀ عمومی هم بسیار مناسب است. اما باید توجه داشته باشید که انقلاب جزو شلوغ‌ترین و پر رفت و آمدترین خیابان‌های تهران نیز هست.

بهترین محله های تهران

انتخاب خانه کارمندی در پیروزی

پیروزی محله‌ای است که خانه‌های کوچک و قدیمی زیادی با قیمت‌های مناسب در آن وجود دارند. بنابراین برای کارمندانی که محل کارشان در شرق تهران واقع شده است، این محله می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. پیروزی هم مثل انقلاب جزو مناطق پر رفت و آمد و شلوغ تهران است.

انتخاب خانه کارمندی در فردوسی

محلۀ فردوسی جزو مناطق اصیل، مرکزی و قدیمی تهران است. مراکز و ادارت دولتی مهمی نظیر وزارت آموزش و پرورش و دانشکدۀ مدیریت دانشگاه خوارزمی نیز در محلۀ فردوسی واقع شده‌اند. فردوسی در محدودۀ طرح ترافیک زوج و فرد قرار دارد. اما دسترسی خوب آن به وسایل نقلیۀ عمومی، این مشکل را تا حدود زیادی حل کرده است.

 

بیشتر بخوانید: بازدید از ملک و نکات مهمی که باید در هنگام بازدید حتماً به آنها توجه کنید.

 

انتخاب خانه کارمندی در نواب

محلۀ نواب جزو محله‌های شلوغ و پر رفت و آمد تهران است. قیمت آپارتمان‌ها در این منطقه متوسط است و شما می‌توانید با کمی جستجو یک خانۀ کارمندی مناسب در این محله پیدا کنید. نواب به وسایل نقلیۀ عمومی هم دسترسی خوبی دارد.

مزایای رهن خانه برای کارمندان چیست؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کارمند بودن، امنیت نسبی مالی در آن است. یعنی فرد می‌داند که میزان درآمد مشخصی دارد که قرار است ماهانه به حسابش واریز شود. این نظم مالی به افراد کمک می‌کند که پولشان را بیشتر و بهتر مدیریت کنند. رهن خانه مزایایی برای کارمندان دارد که در ادامه به مهم‌ترینشان اشاره می‌شود:

انعطاف پذیری بالا

نظم و رعایت قوانین محل کار و خوش خولی جزو مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که کارمندان باید داشته باشند. اگر فاصلۀ محل کار شما با خانه زیاد باشد، احتمال اینکه در اغلب روزهای هفته دیر به محل کارتان برسید وجود دارد. از طرفی ممکن است به دلیل محدودیت بودجه، نتوانید در نزدیکی محل کارتان خانه بخرید. در این صورت رهن می‌تواند گزینۀ مناسب‌تری برای شرایط شما باشد.

 

بیشتر بخوانید: رهن و اجاره خانه در تهران، نکات مهمی که باید بدانید.

 

خرید خانه کارمندی

پس انداز کردن اجاره بها

با توجه به اوضاع اقتصادی متأسفانه خرید خانه با حقوق کارمندی تقریباً امکان پذیر نیست. اما اگر شما خانه‌ای را رهن کامل کنید، می‌توانید ماهانه مبلغی از درآمدتان را که قرار بود برای اجاره خانه بپردازید، پس انداز کنید.

بررسی همه جانبۀ وضعیت محله

ممکن است شما بخواهید در آینده در یک منطقۀ خاص خانه بخرید. در این صورت رهن کردن خانه در همان منطقه برای چند سال می‌تواند شناخت خوبی از آن محله برایتان ایجاد کند. حتی شاید بعد از مدتی بفهمید که آن منطقه محل مناسبی برای زندگی شما نیست.

 

بیشتر بخوانید: اجاره خانه بدون پیش پرداخت، شرایط، مزایا و معایب این نوع اجاره چیست؟

 

مزایای خرید خانه برای کارمندان چیست؟

 هر کارمندی قبل از خرید خانه باید چند سؤال مهم از خودش بپرسد:

  • آیا پول من واقعاً برای خرید این خانه کافی است؟
  • آیا با میزان درآمدی که دارم می‌توانم به راحتی اقساط ماهانۀ خانه را بپردازم؟
  • کدام خانه در چه محله‌ای و با چه متراژی برای من و خانواده‌ام مناسب است؟

مهم‌ترین مزایای خرید خانه، علی الخصوص برای کارمندان عبارت است از:

سرمایه گذاری برای آینده

خرید خانه تقریباً همیشه یک سرمایه گذاری مطمئن و کم ضرر بوده است. حتی اگر پولتان کافی نیست، اما با گرفتن وام می‌توانید خانه‌ای بخریدف پیشنهاد ما این است که حتماً این کار را انجام دهید. زیرا قسط‌ها بالاخره یک روز تمام می‌شوند و شما درنهایت صاحب آن خانه خواهید شد.

مشخص و ثابت بودن هزینه‌ها

هزینه‌های خرید خانه مشخص است و شما فقط ماهانه باید مبلغی را به عنوان قسط بپردازید. اما اگر مستأجر باشید، هزینه‌های شما مشخص و ثابت نیست و مبلغ رهن و اجاره هر سال افزایش خواهد یافت.

راهنمای خرید خانه

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به تمام نماتی که در زمان خرید و انتخاب خانه کارمندی باید به آنها توجه داشت اشاره کنیم. همچنین به مزایای رهن، اجاره و خرید خانه برای کارمندان پرداختیم. امیدواریم که با مطالعۀ این مطلب پاسخ تمامی سؤالات خود را گرفته باشید.

 

 

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment