اجاره خانه بدون پیش پرداخت، شرایط، مزایا و معایب این نوع اجاره چیست؟

امروزه به دلایل مختلف، از جمله وجود مشکلات اقتصادی فراوان، نوسان قیمت مسکن و گران شدن آن; بسیاری از افراد اجاره خانه را تنها راه حل مشکل مسکن خود می­دانند. در نتیجه تعداد بیشتری از افراد به اجاره خانه بدون پیش پرداخت روی می‌آورند.

اگر تمایل به اجاره خانه دارید، بهتر است شرایط آن را بدانید و قبل از اینکه اقدام به انجام هر کاری کنید، اطلاعات کافی در این زمینه را کسب نمایید; تا هم معامله بهتری داشته باشید و هم از خطراتی که ممکن است در فرآیند معامله مسکن شما را تهدید کند، جلوگیری کنید.

اجاره خانه بدون پیش پرداخت

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: اجاره خانه بدون پیش پرداخت، شرایط، مزایا و معایب این نوع اجاره چیست؟

شیوه‌­های مختلف رهن یا اجاره خانه

روش­های مختلفی برای رهن یا اجاره خانه وجود دارد که هر کدام از آنها را به صورت کلی و مختصر توضیح خواهیم داد:

اجاره ملک بدون پول پیش

در این روش مستاجر مبلغی را تحت عنوان پیش پرداخت خانه یا ودیعه یا پول پیش، به صاحب ملک پرداخت نمی‌کند; اما در عوض به صورت ماهانه اجاره خانه را به مبلغی که صاحب ملک در نظر می­ گیرد به او می­پردازد; که این مبلغ به عوامل مختلفی بستگی دارد و با توجه به هزینه رهن کامل آن خانه یا املاک دیگر آن منطقه محاسبه می­ شود.

رهن کامل ملک

در این روش مستاجر مبلغی را تحت عنوان پیش پرداخت یا ودیعه منزل به صاحب ملک پرداخت می­ کند; و دیگر موظف به پرداخت ماهیانه هیچ مبلغی به صاحب ملک نیست. تعیین مبلغ رهن خانه به عوامل مختلفی مانند سن خانه، متراژ خانه، منطقه‌ای که در آن واقع شده است و … بستگی دارد. البته هر شیوه‌ی اجاره یا رهن مزایا و معایب خود را دارد. برای مثال یکی از خطرات این شیوه این است که ممکن است پس از اتمام مهلت قرارداد و در پایان سال; موجر به موقع پول پیش یا ودیعه را به مستاجر پرداخت نکند و از آن پول سوء استفاده کند.

رهن و اجاره ملک

در این روش رهن و اجاره خانه همزمان صورت می­ گیرد. امروز متداول­ترین شیوه برای اجاره خانه همین روش است. در رهن و اجاره خانه، شما مبلغی را تحت عنوان پول پیش به صاحب خانه پرداخت می­ کنید; که کمتر از مبلغ رهن کامل خانه است و اختلاف این مبلغ را با پرداخت اجاره ماهیانه به موجر یا صاحب ملک می­ پردازید. پس مبلغ هنگفتی برای رهن و اجاره واحد مسکونی مورد نیاز نیست; و پول مستاجر هم پس از پایان سال به او برمی‌گردد. این روش برای بسیاری از افراد مناسب­تر از دو شیوه قبلی است; چون مشکلاتی که در آن دو روش وجود دارد در رهن و اجاره خانه وجود ندارد یا کمتر است. همچنین یکی از مهمترین مزیت­های این روش این است که; اگر پول پیش کم باشد یا درآمد ماهیانه مستاجر کفاف اجاره خانه را ندهد، امکان تبدیل رهن و اجاره برای افراد فراهم است.

شیوه‌های محتلف اجاره خانه بدون پیش پرداخت

اصطلاحات مربوط به اجاره ملک

در ادامه با شرایط اجاره خانه بدون پول پیش آشنا خواهیم شد; اما قبل از هر چیز باید با چند اصطلاح در رابطه با اجاره ملک آشنا شویم که در ادامه بسیار کمک­ کننده است:

اجاره: اجاره، قراردادی بین دو نفر است که طبق این قرارداد یک ملک توسط موجر به مستاجر اجاره داده می­شود. این قرارداد زمان معینی دارد و تعیین این زمان با توافق طرفین قرارداد است. در این قرارداد هر دو طرف به دنبال پرداخت هزینه‌­های کمتر و سود بیشتر در معامله خود هستند. این قرارداد می­تواند به شیوه­های مختلفی تنظیم شود.

موجر: فردی که صاحب ملک است و آن را در قبال دریافت مبلغ اجاره و برای زمانی مشخص به مستاجر اجاره می­دهد.

مستاجر: فردی که خانه ­ای را در قبال پرداخت مبلغ مشخصی پول; برای مدتی معین اجاره کرده و تا زمان اتمام قرارداد حق اقامت در آن ملک را دارد.

آشنایی با اصلاحات رایج در اجاره خانه بدون پیش پرداخت

شرایط اجاره خانه بدون پول پیش

قبلاً با انواع رهن و اجاره خانه آشنا شدیم. اجاره خانه بدون پول پیش نقطه مقابل رهن کامل خانه است. در رهن کامل، صاحب ملک مبلغ نسبتاً زیادی را طلب می­ کند و تمایلی به دریافت وام از بانک ندارد. و مبلغی را که از شما می‌گیرد برای یک سال در نظر گرفته و شما می­ توانید به مدت یک سال در آن ملک مستقر شوید.

اما شرایط اجاره خانه بدون پرداخت پول پیش دقیقاً نقطه مقابل این شرایط است. در این شیوه، مستاجر مبلغی را به عنوان پول پیش منزل و یا ودیعه منزل به موجر پرداخت نمی­ کند; اما مبلغی را که موجر تعیین می­کند به صورت ماهانه به عنوان اجاره ملک به موجر می­ پردازد. افرادی که می‌خواهند با پول خود سرمایه گذاری کنند; و یا به هر دلیلی نمی­توانند مبلغی را به صورت یکجا پرداخت کنند، از این شیوه پرداختی استفاده می­‌کنند.

برای یافتن خانه و آپارتمان هایی برای اجاره در تهران و یا دیگر شهر ها بر روی لینک کلیک نمایید.

اجاره خانه بدون پیش پرداخت، مزایا و معایب

تعیین مبلغ اجاره خانه بدون پیش پرداخت

همانطور که قبلا اشاره کردیم در اجاره خانه بدون پیش پرداخت; مبلغی به عنوان ودیعه از طرف مستاجر به موجر داده نمی ­شود و مبلغ اجاره ملک با توجه به رهن واحد مورد نظر محاسبه می ­شود. میزان پرداختی مستاجر به عوامل متعددی بستگی دارد که باعث می­ شود قیمت رهن و اجاره هر خانه با دیگری متفاوت باشد.

عواملی همچون قیمت هر متر مربع از واحد مسکونی مورد نظر، منطقه‌ای که واحد مسکونی در آن قرار گرفته است، متراژ خانه و… بر مبلغ اجاره ملک تاثیر گذار است.

فرمولی برای محاسبه مبلغ اجاره خانه بدون پول پیش وجود دارد; که با توجه به حداکثر سوددهی بانک­ها در حال حاضر و همچنین مبلغ رهن کامل ملک تعیین شده است. پس برای نتیجه گرفتن از این فرمول باید مبلغ رهن ملک مورد نظرتان را بدانید.

فرمول تعیین مبلغ اجاره خانه بدون پیش پرداخت= (مبلغ رهن کامل × ۳۰۰۰۰) /۱۰۰۰۰۰۰

فرمول تعیین مبلغ اجاره خانه بدون پیش پرداخت

مزایا و معایب اجاره خانه بدون پیش پرداخت

همه روش ­های اجاره و رهن خانه مزایا و معایب مخصوص خود را دارند; که در مواردی برای مستاجر و در موارد دیگر برای موجر سودمند است. اگر شما از مزایا و معایب این روش آگاه نباشید; نمی ­توانید اطمینان حاصل کنید که انجام این کار در دراز مدت به نفع شما خواهد بود; و آیا هزینه کم و سوددهی بیشتری را برایتان به دنبال خواهد داشت یا خیر. در ادامه به مهمترین و اصلی ­ترین مزایا و معایب اجاره خانه بدون پیش پرداخت اشاره خواهیم کرد تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

مزایا و معایب برای مستاجر

1. برای مستاجری که می داند راکد ماندن پولش به ضرر او است و می­ تواند از پول خود به مدت یک سال در جایی دیگر سرمایه­‌گذاری کند و سود بیشتری دریافت نماید; اجاره خانه بدون پول پیش مزیت چشمگیری است و بهتر است در این صورت خانه را بدون پیش پرداخت، اجاره کند و به صورت ماهیانه مبلغ اجاره را به موجر پرداخت نماید. اما نکته مهم این است که باید مطمئن شود سودی که از سرمایه گذاری پولش در جایی دیگر به دست می­‌آورد; بیشتر از مبلغی است که به صورت ماهیانه و برای اجاره ملک به موجر پرداخت می­ کند.

2. یکی از معایب اجاره خانه بدون ودیعه یا پیش پرداخت برای مستاجر این است; که او متعهد می­ شود مبلغی را به صورت ماهانه به موجر پرداخت کند و مسئله این است که معمولا این مبلغ پول بسیار زیادی است.

مزایا و معایب برای موجر

1. اجاره خانه بدون پول پیش برای صاحب خانه یا موجر نیز مزایایی دارد. یکی از مهمترین آنها این است که او ماهانه مبلغ نسبتاً زیادی را در ازای اجاره خانه‌­اش به مستاجر دریافت می­کند; و در پایان سال موظف به پرداخت هیچ مبلغی به مستاجر نیست. در صورتی که در رهن کامل پول مستاجر پس از یک سال تحت عنوان بازگشت ودیعه به او برگردانده می ­شود.

2. البته این روش اجاره مسکن برای صاحب خانه نیز معایبی به دنبال دارد. برای مثال اگر صاحب خانه مبلغ زیادی را از مستاجر بگیرد; می‌تواند آن را در بانک سرمایه گذاری کند و سود آن را از بانک دریافت نماید. و اگر بانکی سود بالایی بدهد به نفع موجر خواهد بود; اما از آنجایی که در این روش مستاجر پول پیش پرداخت نمی ­کند، در نتیجه صاحب ملک از این مزیت بانکی بی بهره می­ ماند.

3. اگر مستاجر کرایه خانه را پرداخت نکند; صاحب ملک نمی­تواند تحت هیچ عنوانی مبلغی از او دریافت نماید. مگر آنکه به مراجع قانونی مراجعه کند و از مستاجر شکایت کند; که انجام این فرایند مستلزم صرف هزینه و وقت زیادی برای موجر است. در نتیجه یکی دیگر از معایب اجاره خانه بدون پول پیش برای صاحب خانه این است; که او هیچ پولی از مستاجر در دست ندارد که در صورت عدم پرداخت اجاره توسط مستاجر، بتواند مبلغ اجاره ماهانه را از آن کم کند.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment