رهن و اجاره خانه در تهران، نکات مهمی که باید بدانید

رهن و اجاره خانه در تهران یکی از مهم ترین مسائلی است که شهروندان تهرانی ممکن است با آن مواجه شوند. چون هم انتخاب­‌های زیادی وجود دارد و هم فرایندی هزینه بردار است. در فرایند رهن و اجاره خانه باید به مواردی دقت شود; که اگر آنها را مورد توجه قرار ندهید ممکن است در دراز مدت مشکلات متعددی برای شما ایجاد شود.

پس هر قدر هم که مسکنی که به شما ارائه شد جذاب و فریبنده بود; حتماً مواردی را که در ادامه به آنها می پردازیم مورد توجه قرار دهید تا تصمیمی درست و و بدون پشیمانی بگیرید. در ادامه مواردی را مطرح می‌کنیم که هر چند ساده به نظر می‌رسند اما از اهمیت بالایی برخوردارند. پس قبل از اقدام به رهن و اجاره مسکن در تهران، حتماً این موارد را بررسی کنید.

نکات مهم اجاره یا رهن خانه در تهران

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: رهن و اجاره خانه در تهران، نکات مهمی که قبل از انجام آن باید بدانید

نکات مهم برای رهن و اجاره خانه در تهران

بررسی محله

آرامش و امنیت منطقه‌ای که در آن ساکن می‌شوید از اهمیت بسیاری برخوردار است. پیش از اجاره خانه حتماً تمامی شرایط منطقه، همسایگان، مغازه‌­های اطراف، دسترسی‌­های محلی و… را بررسی کنید. هر چه امکانات یک منطقه بیشتر باشد زندگی در آن آسان تر است.

امنیت منطقه

امنیت یکی دیگر از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه داشته باشید; چون زندگی در مناطق نا امن می­ تواند فشار عصبی زیادی را برایتان به دنبال داشته باشد.

بررسی امنیت محله پیش از اجاره یا رهن خانه در تهران

فاصله خانه تا محل کار

اگر برایتان اهمیت دارد که محل کارتان به خانه نزدیک باشد و هزینه­‌های جانبی مثل هزینه رفت و آمد روزانه شما به حداقل برسد; بهتر است برای رهن و اجاره خانه در تهران، خانه­‌ای را انتخاب کنید که بهترین دسترسی را به محل کارتان داشته باشد.

بررسی پارکینگ قبل از رهن و اجاره خانه در تهران

امروزه اکثر افراد ماشین شخصی خود را دارند. پس داشتن پارکینگ یکی از مهمترین نکات یک خانه خوب است. حتماً در زمان رهن و اجاره خانه در تهران به این مسئله توجه کنید. بهتر است علاوه بر وجود پارکینگ به شرایط آن هم توجه کنید. گاهی طرز ساخت پارکینگ با کیفیت صورت نگرفته است و شرایط نامناسبی دارد. پس اصلا به صرف وجود آن اکتفا نکنید. اگر بیش از یک خودرو شخصی دارید حتماً به جای پارک آن هم توجه کنید.

بررسی راه پله و درب ورودی

در هنگام اسباب کشی عدم وجود راه پله و مسیر مناسب می‌تواند دردسرهای زیادی داشته باشد و به مستاجر خسارت وارد کند. پس حتما توجه کنید که مسیری که قرار است از طریق آن به خانه اسباب کشی کنید شرایط مناسبی برای جابجایی وسایل بزرگ خانه مانند یخچال داشته باشد. درب ورودی راه پله و سایر بخش­های مرتبط خانه را بررسی کنید. می­ توانید با سایر همسایه ها در رابطه با فرایند اسباب کشی­شان سوال کنید.

بررسی راه پله و درب ورودی قبل از رهن و اجاره خانه در تهران

بررسی تعداد و کیفیت پریزهای برق

بررسی پریزهای برق یکی از مواردی است که معمولاً به آن توجه نمی­ شود. اگر تعداد پریزهای خانه به اندازه کافی نباشد به زودی با مشکلات متعددی مواجه خواهید شد; و مجبور می­ شوید از کابل‌ها و سیم‌های متعدد در هر گوشه خانه استفاده کنید.

تعداد پریزها در آشپزخانه اهمیت ویژه‌ای دارد. چطور می­ خواهید در آشپزخانه­‌ای که تنها یک پریز برق دارد، یخچال، لباسشویی، ظرفشویی، مایکروویو و… را استفاده کنید!

بررسی اتصالات مرتبط با اینترنت و تلویزیون

یکی از بخش­‌های جدانشدنی از زندگی مدرن جامعه امروز ما استفاده از اینترنت است. اینترنت مستقیما با خط تلفن خانه در ارتباط است. پس اگر خط تلفن خانه‌­ای دچار مشکل باشد; قطعاً مشکلات مختلفی با اینترنت خواهید داشت. از مخابرات درباره شرایط ساختمان پرس و جو کنید.

یکی از مهمترین سوالاتی که می­ توانید از همسایه‌­ها بپرسید، در رابطه با سرعت اینترنت است. برای انجام این کار می­ توانید از یکی از همسایگان یا مستاجر قبلی تقاضا کنید که برای چند لحظه تلفن همراهتان را به اینترنت آنها متصل کنید. با انجام این کار می‌توانید به راحتی از شرایط و سرعت اینترنت منطقه اطمینان حاصل کنید. سیم کشی داخلی ساختمان نیز بر وضعیت اینترنت و تلفن تاثیر می­گذارد. حتماً به شرایط سیم کشی و کابل­ها توجه کنید.

بررسی اتصالات مرتبط با اینترنت و تلویزیون برای رهن و اجاره آپارتمان در تهران

بررسی تعداد طبقات و واحدهای آپارتمان

اگر قصد اجاره‌ آپارتمان در تهران را دارید، حتماً تعداد واحدها و طبقات ساختمان را بررسی کنید. هر یک از آپارتمان­های کم واحد و پر واحد نکات مثبت و منفی خود را دارند. برای مثال اگر تعداد واحدهای یک ساختمان کم باشد احتمالاً شما رابطه بهتری با همسایگان برقرار خواهید کرد. همچنین رفت و آمد و سر و صدای همسایگان نیز کمتر است. اما از طرف دیگر در آپارتمان­هایی که واحدهای مسکونی زیادی دارند; لازم نیست که شما مستقیماً تمام مسائل ساختمانی را پیگیری کنید یا شخصاً به بررسی وضعیت بپردازید; بلکه می­توانید کنترل وضعیت را بر عهده مدیر ساختمان بگذارید.

برای رهن و اجاره آپارتمان در تهران و مشاهده خانه ها و املاک بر روی لینک کلیک نمایید.

توجه به اخلاقیات صاحب­خانه قبل از رهن و اجاره خانه در تهران

داشتن ارتباطی مناسب با صاحب خانه می‌تواند همه چیز را برای شما آسان­تر کند. همانطور که وجود صاحب خانه ­ای سخت­گیر می­ تواند دشواری­ها و مشکلات متعددی را به بار بیاورد. مثلاً برخی افراد حساسیت بسیار زیادی به خانه خود دارند. بهتر است اخلاقیات و خلق و خوی صاحب خانه را از بنگاه معاملات ملکی یا مستاجر قبلی و یا همسایگان پرس و جو کنید. یکی از مهمترین ویژگی­ها برای یک خانه ایده آل این است که صاحب خانه در آن ساکن نباشد. در غیر این صورت آزادی­ های محدودتری خواهید داشت و احتمالاً حساسیت­ های صاحب ‌خانه نیز بیشتر خواهد بود.

وجود حیوانات خانگی

اگر به هر دلیلی وجود حیوانات خانگی در آپارتمان شما را اذیت می­کند یا به حیوانات خاصی آلرژی دارید; بهتر است مطمئن شوید که هیچ یک از همسایگان حیوان خانگی ندارند و یا حیوان خانگی‌شان در مشاعات رفت و آمد نمی­ کند. البته این مشکل در آپارتمان‌های که واحد­های بیشتری دارند، کمتر به چشم می­آید و در این صورت کافی است تنها همسایگان نزدیک خود را بررسی کنید.

بررسی کنتور برق، گاز و آب

قبل از اجاره خانه حتماً کنتورهای آب برق و گاز را بررسی کنید که به درستی کار کنند. همچنین می­ توانید قبض­های تاریخ­ های گذشته را مشاهده کنید. گاهی ممکن است کنتورها دستکاری شده باشند و یا خراب باشند. بی خبری شما از این مسئله می‌تواند برایتان مشکل­ساز شود.

نمای بیرونی پنجره

حتماً نمای بیرونی پنجره‌­ها را نگاه کنید و مطمئن شوید که متناسب با چیزی است که مد نظر دارید. برای مثال به میزان نوری که از پنجره وارد اتاق می­ شود و برایتان اهمیت دارد توجه کنید. از طرف دیگر مطمئن شوید که تابلوهای ال ای دی و نورانی یا چشمک زن به گونه‌ای قرار نگرفته باشند که شب ها نور اتاق شما را به هم بریزند و باعث شوند خواب مناسبی نداشته باشید.

بررسی آسانسور قبل از رهن و اجاره خانه در تهران

اگر می ­خواهید در طبقات بالا ساکن شوید و یا به هر دلیل استفاده از آسانسور برایتان ضرورت دارد، حتماً آن را بررسی کنید. همچنین صدای آسانسور را مورد توجه قرار دهید زیرا در خانه­ هایی که صدای آسانسور بیش از حد شنیده می­شود فراهم کردن محیطی آرام، کاری بسیار دشوار است.

سن ساختمان

بهتر است به سراغ خانه­‌های خیلی قدیمی نروید چون ممکن است خرابی آنها برایتان هزینه بردار شود.

بررسی نظم و نظافت ساختمان قبل از رهن و اجاره خانه در تهران

بررسی نظافت ساختمان، حیات، باغچه، راه پله و وضعیت آسانسور یکی از مهمترین کارهایی است که قبل از اجاره ملک باید انجام دهید. همچنین اگر میزان رفت و آمد افراد برایتان اهمیت دارد، حتماً این رفتار همسایگان را بررسی نمایید.

بررسی نظم و نظافت ساختمان قبل از رهن و اجاره خانه در تهران

وسایل صاحب خانه

خانه‌­هایی که وسایل صاحب خانه در آن وجود دارد، هم از نظر اثاث کشی با مشکل مواجه هستند و هم می‌تواند باعث بروز مشکلات متعددی شود. برای مثال اگر صاحبخانه بر روی وسایل خانه حساس باشد، ممکن است اذیت شوید. همچنین اگر خانه‌ای که به آن وارد می ­شوید خالی نباشد، نمی­ توانید وسایل خود را در آن جا بدهید و با مشکل مواجه خواهید شد.

شکل و نور خانه

سعی کنید خانه‌­ای به شکل مربع و نورگیر پیدا کنید.

بررسی سند خانه

علاوه بر بررسی سند خانه، حتماً شناسنامه مالک راهم مشاهده کنید تا مالکیت او به شما اثبات شود.

بررسی پنجره‌­ها

اگر وجود پرده و نظم آن برایتان اهمیت دارد بهتر است به ارتفاع پنجره­‌ها و تعداد آنها توجه کنید; چون در غیر این صورت باید هزینه‌­ای جدا برای خرید پرده در نظر بگیرید.

توجه به شرایط عقد قرارداد پیش از رهن و اجاره خانه در تهران

عقد قرارداد را در دفاتر اسناد رسمی انجام دهید. هرگز به خاطر هزینه‌­های آن، قرارداد خود را در جایی به غیر از دفاتر اسناد رسمی نبندید چون این کار خطرات متعددی به دنبال دارد.

بررسی قفل­‌ها

حتماً قفل درب و پنجره‌­ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می­کنند. اگر قفل­ها به اندازه کافی مستحکم نباشند; نمی­ توانید امنیت کافی در خانه داشته باشید. همچنین احتمال دزدی از خانه شما افزایش پیدا می‌کند.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment