اسباب کشی؛ نکات مهمی که باید برای جابجایی آسان بدانید.

هر کدام از ما حداقل یک بار تجربۀ عوض کردن محل زندگی‌مان را داریم و مجبور شده‌ایم اسباب کشی کنیم. جمع کردن تمام وسیله‌های موجود در یک خانه و منتق کردن آن‌ها به خانۀ جدید، برای خیلی‌ها فرایندی پراسترس و خسته‌کننده است. همچنین در این میان خیلی‌ها نگران آسیب دیدن وسایل منزل خودشان هم هستند. در دنیای امروز و با توجه به وضعیت اقتصادی موجود، اسباب کشی برای بسیاری از مردم هر ساله یا چند سال یک بار تکرار می‌شود. چون تعداد افرادی که مستأجر هستند، بسیار بیشتر از صاحب‌خانه‌هایی است که مجبور نیستند اساث کشی کنند.

درست است که اسباب کشی فرایندی خسته کننده و پرهزینه است، اما اگر بدانید چطور می‌توان راحت‌تر و کم‌ فشارتر اسباب کشی کرد، کارتان راحت‌تر خواهد شد. حتی مبا این تکنیک‌ها می‌توانید تا حدود زیادی جلوی اتفاقات پیش بینی نشده‌ای را که معمولاً در اثاث کشی‌ها می‌افتند بگیرید، یا آنها را بهتر مدیریت کنید.

در این مقاله قصد داریم به نکات مهمی اشاره کنیم که با رعایت آنها در هنگام اسباب‌کشی‌ها، می‌توانید تجربه و خاطرۀ بهتری از عوض کردن محل زندگی‌تان داشته باشید.

اسباب کشی

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: اسباب کشی؛ نکات مهمی که باید برای جابجایی آسان بدانید.

مهم‌ترین نکاتی که در مبدأ اسباب کشی باید به آنها توجه کنید.

نکات مهمی هستند که در هنگام جمع کردن وسایل و آماده کردن آنها برای جابجایی باید به آنها توجه داشت. ما در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که در هنگام اسباب کشی باید آنها را رعایت کنید اشاره کرده‌ایم. با رعایت این نکات می‌توانید اثاث کشی و نقل مکان به خانۀ جدید را به یک تجربۀ شیرین و دلچسب تبدیل کنید.

قبل از شروع اسباب کشی، زمان بندی دقیق بکنید.

برای اینکه استرس و فشار بیش از اندازه تحمل نکنید، حتماً باید برای جمع‌ کردن، جابجایی و بسته بندی وسایلتان یک بازۀ زمانی معقول در نظر بگیرید. جمع کردن خریده ریزها و وسایل کوچک معمولاً زمان زیادی لازم دارند. بنابراین بهتر است جمع‌آوری آنها را چند روز قبل از جابجایی شروع کرده باشید. در این صورت احتمالاً کارهایتان برای دقیقه 90 نمی‌ماند و وقت کم نخواهید آورید. توجه داشته باشید که مهم‌ترین نکته این است که نباید همۀ کارهایتان را در روز اثاث کشی انجام بدهید! این کار به نفع شما نخواهد بود. همچنین در این صورت اوضاع زمانی سخت‌تر می‌شود که در همان روز یک یا چند اتفاق پیش بینی نشده هم برایتان بیفتد.

نکات اسباب کشی

یک لیست کامل از لوازم خانه تهیه کنید.

بهتر است یک لیست کامل از وسایل منزل، نوع آنها (شکستنی، برقی و…) و محل قرار گرفتنشان داشته باشید. در این صورت خیلی راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانید لوازم خود را جمع آوری کنید. همچنین این دسته بندی دقیق به شما کمک می‌کند که در خانۀ جدیدتان هم خیلی زود وسایل مورد نیازتان را پیدا کنید. در واقع با تهیۀ این لیست، شما قبل از باز کردن هر جعبه می‌دانید که محتویات آن چیست.

کار بسته بندی وسایل را دقیق و اصولی انجام دهید.

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که برای یک اسباب کشی بی دغدغه باید یاد بگیرید، هنر بسته بندی اصولی وسایل است. همچنین قبل از بسته بندی بهتر است تمام لوازم مورد نیاز مثل انواع چسب‌ها، ضربه گیرها، کیسه‌های بزرگ، کارتن‌ها و… را آماده کنید. برای بسته بندی اصولی به این نکات توجه داشته باشید:

  • لباس‌ها، ملحفه‌ها، پتوها و… را می‌توانید در داخل کیسه‌های زباله بزرگ بگذارید. در کیسه‌ها را یا گره محکم و یا چسب بزنید.
  • وسایل کوچک و خریده ریزها را بهتر است در جعبه‌های کوچک یا متوسط قرار دهید. توجه داشته باشید که جابجا کردن بسته‌های بزرگ و متوسط برای باربری‌ها راحت‌تر از جابجایی چندین بستۀ کوچک است. بنابراین اگر تعداد بسته‌های کوچکتان زیاد است، بهتر است یک بار دیگر آن‌ها را داخل یک جعبۀ متوسط یا بزرگ بگذارید.
  • بسته بندی و نصب ضربه گیر و… روی لوازم بزرگ مثل مبل‌ها، یخچال، تخت خواب و… معمولاً وظیفۀ بابری‌هاست. اما بهتر است بسته بندی لوازم کوچک‌تر و ظروف شکستنی را خودتان انجام دهید.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید پرده برای دکوراسیون داخلی خانه

 

نکته‌های اسباب کشی

وسایل اضافه و بلا استفاده را حذف کنید.

یکی از بهترین‌کارها در هنگام اسباب کشی، دور انداختن وسایل اضافی یا دادن آنها به فرد دیگر است. اگر شما چندین سال است که از ظرف، لباس یا هر وسیلۀ دیگری استفاده نمی‌کنید، احتمالاً در آینده هم هرگز آنها را استفاده نخواهید کرد! بنابراین اثاث کشی بهترین موقعیتی است که از دست این وسایل خلاص شوید. قبل از شروع بسته بندی، به دقت لوازم خودتان را بررسی کنید. جابجا کردن وسایل اضافی فقط هزینۀ باربری شما را زیاد می‌کنند و فضاهای مفید خانۀ جدیدتان را هم اشغال خواهند کرد.

مراقبت از وسایل و لوازم قیمتی در زمان اسباب کشی

استرس و شلوغی ناشی از جابجایی نباید موجب شود وسایل قیمتی مثل طلا و جواهر و پول‌های نقد شما در دسترس افراد غریبه قرار بگیرند. بنابراین بهتر است این لوازم را خودتان جابجا کنید و به باربری‌ها نسپارید.

لوازم شکستنی را نشانه گذاری کنید.

چه خودتان لوازم شکستنی را بسته بندی می‌کنید و چه این وظیفه را به باربری‌ها می‌سپارید، باید توجه کنید که بسته‌های حاوی لوازم شکستنی باید با علامت گذاری‌های جداگانه مشخص شده باشند. رایج‌ترین راه برای این علامت گذاری، نوشتن کلمۀ «شکستنی» روی جعبۀ این لوازم است. کارمندان باربری‌ها زمانی که این نوشته را روی بسته‌های شما ببینند، آنها را با احتیاط و دقت بیشتری جابجا می‌کنند. بنابراین احتمال آسیب رسیدن به لوازم شما نیز کاهش خواهد یافت.

انتخاب باربری برای اسباب کشی

بیشتر بخوانید: فرش دستباف یا ماشینی؟ کدامیک انتخاب مناسبی برای خانۀ شماست؟

جداسازی و جابجایی لوازم برقی و گازی پیش از اسباب کشی

جدا کردن وسایل برقی و گازی مثل ماشین لباسشویی و ظرفشویی و اجاق گاز، کاری زمان بر است. بنابراین بهتر است این کارها را روز قبل از اثاث کشی انجام بدهید. زیرا این کارها حساس هستند و باید در هنگام انجامشان نکات ایمنی را به دقت رعایت کرد. انجام چنین کارهایی تحت فشار و با عجله، می‌تواند خطرهای زیادی ایجاد کند. همچنین یخچال را هم بهتر است 24 ساعت قبل از جابجایی از برق بکشید تا آماده باشد. بنابراین باید فکری برای مواد غذایی داخل آن هم بکنید. می‌توانید از دوستی خواهش کنید که برای چند روز محتویات یخچال را برایتان نگه دارد. همچنین می‌توانید طوری برنامه ریزی کنید که پیش از اثاث کشی تمام وسایل داخل یخچال مصرف شده باشند.

وسایلی را که باید خودتان جابجا کنید، جدا بگذارید.

طبیعتاً همۀ وسایل شما را قرار نیست باربر‌ی‌ها جابجا کنند. جابجایی بعضی از وسایل به عهدۀ خودتان خواهد بود. البته تعداد چنین وسیله‌هایی زیاد نیست و بنابراین جابجایی آنها هم برای شما دردسری ایجاد نخواهد کرد. شما حتماً باید لوازمی مثل اسناد و مدارک، طلا و جواهر و سایر لوازم قیمتی‌تان را شخصاً جابجا کنید. بنابراین بهتر است این وسایل را از وسایل دیگر جدا کنید و در یک فرصت مناسب خودتان به خانۀ جدید منتقلشان کنید.

آموزش نکات اسباب کشی

 

بیشتر بخوانید: بهترین ایده‌ها برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب

 

در هنگام اسباب کشی همۀ کارها را هم‌زمان انجام ندهید.

اگر برای اثاث کشی قرار است از افراد دیگر هم کمک بگیرید، بهتر است مسئولیت جمع کردن وسایل هر بخش از خانه را به یک نفر محول کنید. مثلاً بهتر است یک نفر مسئول جمع کردن وسایل آشپزخانه، یک نفر مسئول جمع کردن وسایل اتاق خواب، پذیرایی و… باشد. اما ممکن است قرار باشد تمام کارها را خودتان به تنهایی انجام دهید. در این صورت یک نکتۀ مهم را به خاطر داشته باشید: شما یک نفر هستید و نمی‌توانید هم‌زمان به اندازۀ 10 نفر کار کنید. همه جا را یک باره به هم نریزید. این کار فقط شما را گیج و اضطرابتان را بیشتر می‌کند. بهترین کار این است که تا زمانی که کارهای یک بخش از خانه تمام نشده، به سراغ جمع کردن وسایل بخش‌های دیگر نروید.

جعبۀ کمک‌های اولیه را در دسترس نگه دارید.

جعبۀ کمک‌های اولیه و کپسول آتش نشانی باید در تمام مراحل اسباب کشی (جداسازی، بسته بندی، جابجایی و…) در دسترس باشند. یادتان باشد که ممکن است به هر دلیلی به این لوازم نیاز پیدا کنید. حتی اگر دستتان یک خراش کوچک در هنگام جابجایی لوازم بردارد، باید بتوانید آن را ضد عفونی کنید و از چسب مناسب برای جلوگیری از آلوده شدن محل زخم استفاده کنید.

بسته بندی وسایل در اثاث کشی

یک باربری مناسب و قابل اعتماد انتخاب کنید.

آخرین و مهم‌ترین کار برای خداحافظی با خانۀ فعلی و رفتن به خانۀ جدید، جابجا کردن وسایلتان است. برای این کار باید از باربری‌ها کمک بگیرید. پیدا کردن یک باربری که قابل اعتماد و حرفه‌ای باشد و همچنین هزینۀ‌های معقول هم داشته باشد، یکی از مهم‌ترین مراحل در فرایند اثاث کشی است. قبل از انتخاب باربری، بهتر است دربارۀ نکاتی مثل کیفیت ارائۀ خدمات و بسته بندی و حمل وسایل، برخورد پرسنل و مسئولیت پذیر بودن آن‌ها تحقیق کنید. همچنین اگر قرار است وسایل شما به شهر دیگری منتقل شوند، بهتر است آنها را بیمه کرده باشید. انتخاب یک باربری مناسب که خدماتی باکیفیت و حرفه‌ای ارائه می‌کند، تأثیر بسیار زیادی از تجربۀ شما دربارۀ اثاث کشی خواهد گذاشت. بنابراین بهتر است این مرحله از کار را بسیار بیشتر جدی بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین نکات برای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

 

مهم‌ترین نکاتی که در مقصد اسباب کشی باید به آنها توجه کنید.

اثاث کشی همیشه دو بخش دارد: خداحافظی از خانۀ قدیمی و ورود به خانۀ جدید. در هر کدام از این بخش‌ها و مراحل هم لازم است اقدامات خاصی را انجام دهید. در قسمت‌های پیشین مقاله به مهم‌ترین کارهایی که باید در خانۀ قدیمی‌تان برای فراهم کردن مقدمات اسباب کشی انجام دهید اشاره کردیم. اما کار شما در اینجا تمام نمی‌شود. در خانۀ جدید هم باید کارهایی را انجام دهید. بعضی از این کارها به موازات کارهایی که در مبدأ می‌کنید انجام می‌شوند. اما بعضی از کارها را هم بعد از نقل مکان و جابجایی باید انجام بدهید.

در ادامه به مهم‌ترین کارهایی که در حین و پس از نقل مکان به خانۀ جدید یا همان مقصد باید انجام دهید اشاره خواهد شد.

تمیز کردن خانۀ جدید پیش از اثاث کشی

ضروری است که شما قبل از اثاث کشی خانۀ جدید را ضد عفونی و نظافت کنید. در این صورت خانه کاملاً برای ورود شما و لوازمتان در روز اثاث کشی آماده خواهد بود. البته معمولاً لازم است بعد از حمل بارها و تمام شدن فرایند جابجایی، قبل از چیدن خانه بخش‌هایی از آن را مجدداً تمیز کنید.

قیمت اسباب کشی

برای پایان کار عجله نداشته باشید.

فرایند اثاث کشی معمولاً خسته کننده است. به خصوص زمانی که به مراحل پایانی آن نزدیک شده باشید، معمولاً همه احساس خستگی می‌کنند. بنابراین ممکن است در چند روز اول انرژی لازم برای باز کردن تمام بسته بندی‌ها و قرار دادن لوازم در جای خودشان را نداشته باشید. در چنین شرایطی بهتر است برای تمام کردن کار عجله نکنید. چند روزی استراحت کنید تا خستگی ناشی از جابجایی از بین برود و بعد با حوصله و آرامش وسایل را سر جای خودشان بچینید. در روز اثاث کشی فقط لوازمی را جابجا کنید که برای استراحت و استقرار شما در شب اول ضروری هستند. مابقی کارها را می‌توانید در روزهای آینده و بدون فشار و استرس و خستگی انجام بدهید.

 

بیشتر بخوانید: ایده‌های ناب و مدرن برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه‌ها

 

همۀ بسته‌‌ها را هم‌زمان باز نکنید.

اشتباه رایجی که خیلی از افراد در هنگام چیدمان خانۀ جدید انجام می‌دهند، باز کردن هم‌زمان تمام بسته بندی‌هاست. شما هرگز نباید قبل از مشخص کردن جای محتویات هر بسته، در آن‌ها را باز کنید. این کار فقط شما را گیج و مستأصل خواهد کرد. شلوغ شدن خانه موجب می‌شود نظم ذهنی شما به هم بریزد و نتوانید در زمان مناسب وسایل را سر جای خودشان قرار بدهید.

وسایل بزرگ را در گوشۀ خانه قرار دهید.

وسایل بزرگ مثل تخت خواب، میزها، مبل‌ها و بوفه‌ها جای زیادی می‌گیرند. توصیه می‌شود برای جلوگیری از به هم ریختگی خانه آنها را در گوشه‌های خانه بچینید. بعد از جابجا کردن باقی وسایل، می‌توانید با توجه به فضایی که باقی می‌ماند، چیدمان وسایل بزرگ‌تر را نیز تکمیل کنید.

مهم‌ترین نکات اسباب کشی

سخن پایانی

در این مقاله به مهم‌ترین نکاتی که در زمان اسباب‌کشی باید به آن‌ها توجه کنید اشاره شد. این نکات مهم‌ترین مسائلی هستند که با رعایت آن‌ها می‌توانید کارهای نقل مکان و جابجایی را در آرامش و نظم بیشتری انجام بدهید. در نتیجه می‌توانید فرایند استرس زا و خسته کنندۀ اثاث کشی را، به تجربه‌ای شیرین و خاطره‌انگیز برای خود و خانواده‌تان تبدیل کنید.

 

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment