بازدید از ملک و نکات مهمی که باید در هنگام بازدید حتماً به آنها توجه کنید.

یکی از مهم‌ترین مراحل در زمان تصمیم به خرید یا اجارۀ خانه، بازدید از ملک است. در زمان بازدید از ملک به صورت حضوری باید به نکات و مسائل مهمی دقت کنیم. عوامل و مسائل مهمی هستند که می‌توانند در انتخاب نهایی یک خانه تأثیرگذار باشند. ما در این مقاله قصد داریم به مهم‌ترین نکاتی که در زمان بازدید از ملک باید به آنها توجه کنید اشاره کنیم. با در نظر داشتن این موارد می‌توانید یک خانۀ مناسب و عالی برای خود و خانواده‌تان انتخاب کنید. لطفاً تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بازدید از ملک

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله: بازدید از ملک و نکات مهمی که باید در هنگام بازدید به آنها توجه کنید.

پیش از بازدید از ملک به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

تعیین کنید که با چه کسانی برای بازدید از ملک خواهید رفت.

معمولاً بهتر است به جز بار اول، در دفعات بعدی به تنهایی به بازدید از خانه نروید. بهتر است از یک فرد با تجربه و متخصص بری بررسی‌های بیشتر و فنی‌تر خانه کمک بگیرید. بازدید از خانه‌ها برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد، چندان کار ساده‌ای نیست. افراد باتجربه در هنگام بازدید به نکات مهم و ارزشمندی توجه می‌کنند. علاوه بر این بهتر است همۀ کسانی که قرار است در یک خانه زندگی کنند، آن را حداقل یک بار از نزدیک دیده باشند. در این زمینه سعی کنید حتی از کودک و نوجوان خودتان هم نظر بخواهید. زیرا هر فردی براساس دیدگاه و سلایق خود متوجه مسائل و نکاتی می‌شود که ممکن است از نظر دیگران مخفی مانده باشد. توجه به نظر همۀ افراد در این زمینه می‌تواند به شما دیدی کامل و همه جانبه از محل آیندۀ زندگی‌تان بدهد.

بازدید از خانه ها

زمان بازدید از ملک را مشخص کنید.

همان طور که می‌دانید برای بازدید از ملک باید با صاحبخانه یا مشاوران املاک هماهنگ شده باشید. توجه به این نکته زمانی مهم‌تر می‌شود که خانۀ مورد نظر شما هنوز خالی نشده باشد و افرادی در آن ساکن باشند. در این صورت بهتر است به گونه‌ای زمان‌بندی کنید که بازدید شما از ملک کمترین مزاحمت را برای آنان ایجاد کند. سعی کنید حداقل یک بار در روز و یک بار در شب از خانۀ مورد نظرتان بازدید کنید. همچنین بهتر است در یک روز تعطیل که اغلب افراد در خانه‌های خود هستند نیز به خانه سر بزنید. با این کار می‌توانید شناخت بهتر و کامل‌تری از محله و همسایه‌ها و… کسب کنید.

بیشتر بخوانید: بازدید از املاک در روزهای کرونا؛ مهم‌ترین نکات و پروتکل‌های بهداشتی

در هنگام بازدید از ملک چه تجهیزاتی باید همراه داشت؟

هرچقدر با دقت و حوصلۀ بیشتری کار بازدید خانه را انجام دهید، دشواری‌ها و مسائل احتمالی آینده برایتان کمتر خواهد شد. همراه داشتن بعضی تجهیزات به شما کمک می‌کند که کار بازدید را دقیق‌تر پیش ببرید. به بعضی از مهم‌ترین این لوازم در ادامه اشاره شده است.

متر یا سایر ابزارهای اندازه‌گیری

برای اینکه بتوانید خودتان ابعاد بخش‌های مختلف خانه را اندازه‌گیری کنید، متر یا خط کش همراه داشته باشید. اگر دوست داشتید می‌توانید از ابزارهای آنلاین مثل اپلیکیشن‌های مختلف نیز برای این کار استفاده کنید.

بازدید از املاک

دوربین یا گوشی‌های دوربین دار

بهتر است با کسب اجازه از مالک، از قسمت‌های مختلف خانه فیلمبرداری یا عکاسی کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد در یک فرصت مناسب‌تر با دقت بخش‌های مختلف خانه را بررسی کنید.

لوازم مورد نیاز برای یادداشت برداری

ممکن است در زمان بازدید از خانه نکات یا سؤالاتی به ذهنتان برسد. برای اینکه این سؤالات را فراموش نکنید، بهتر است آن را روی یک برگه یا در داخل گوشی موبایل خود یادداشت کنید. این سؤالات را می‌توانید در فرصتی مناسب‌تر از افراد متخصص، صاحبخانه یا مشاوران املاک بپرسید.

 

بیشتر بخوانید: مشاور املاک مناسب برای خرید و فروش املاک را چگونه انتخاب کنیم؟

منطق!

سعی کنید برای خرید یا اجارۀ خانه کاملاً منطقی و بدون توجه به احساسات تصمیم نهایی را بگیرید. ممکن است شما از نظر ظاهری و با توجه به احساستان یک خانه را بپسندید. اما آن خانه از نظر منطقی و ساختاری مشکلات و مسائل زیادی داشته باشد. در چنین مواقعی سعی کنید همیشه منطقی و عقلانی و بدون دخالت احساسات و هیجانات گذرا تصمیم بگیرید.

خرید خانه

در هنگام انتخاب خانه برای بازدید به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

انتخاب درست و هوشمندانۀ محله

این مسئله که خانۀ مورد نظر ما در چه محله‌ای قرار دارد بسیار مهم است. در انتخاب خانه و محله بهتر است این موارد را به دقت بررسی کنید.

کوچه

کوچه‌ای که خانۀ مورد نظر شما در آن قرار دارد، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که باید به آن دقت کنید. بعضی کوچه‌ها، خصوصاً کوچه‌های قدیمی‌تر، باریک هستند. عبور و مرور از این کوچه‌ها دشوارتر است و اگر ماشین داشته باشید، این مسئله باید برایتان مهم باشد. همچنین باریک بودن کوچه در زمان اثاث کشی نیز دردسرهای زیادی ایجاد خواهد کرد. یکی دیگر از مهم‌ترین مسائلی که باید دربارۀ کوچه مد نظر داشت، میزان رفت و آمد در آنهاست. بعضی از کوچه‌ها به دلیل وجود ساختمان پزشکان، کلینیک‌ها، رستوران‌ها و… پر رفت و آمدتر هستند. باید توجه کنید که میزان سر و صدا در این کوچه‌ها بیشتر است.

 

بیشتر بخوانید: اسباب کشی؛ نکات مهمی که باید برای جابجایی آسان بدانید.

 

همسایه‌ها

داشتن همسایه‌های خوب یکی از مهم‌ترین ارکان در خرید یا اجارۀ خانه است. بنابراین در زمان بازدید از ملک با دقت دربارۀ تمام همسایه‌های خود تحقیق و پرس و جو کنید. توجه کنید که اهمیتِ داشتن همسایه‌های خوب، کمتر از داشتن خانۀ خوب نیست.

راهنمای انتخاب خانه

آرامش و سکوت محله و پیرامون خانه

اگر آرامش و سکوت خانه برای شما مهم است، باید خانه‌ای را انتخاب کنید که در یک محلۀ خلوت و آرام قرار دارد. در چنین مواردی انتخاب خانه‌ای در مرکز شهر یا نزدیک بزرگراه‌ها برای شما مناسب نخواهد بود. همچنین اگر در نزدیکی خانۀ شما مدرسه، مراکز تفریحی یا تجاری، بیمارستان و… قرار داشته باشد، باید در هر لحظه منتظر شلوغی، تجمع و سر و صدا باشید.

 

بیشتر بخوانید: رهن و اجارۀ خانۀ ویلایی در تهران

 

دسترسی داشتن به وسایل حمل و نقل عمومی

اگر اهل استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هستید، بسیار مهم است که خانۀ شما به ایستگاه‌های تاکسی، اتوبوس و مترو دسترسی داشته باشد. به طور کلی دسترسی داشتن به وسایل حمل و نقل عمومی برای اغلب خانه‌ها یک امتیاز مهم به شمار می‌آید.

امکانات تفریحی و رفاهی

دسترسی داشتن خانه به امکانات تفریحی و رفاهی نیز عامل بسیار مهمی به خصوص در شهرهای بزرگ و شلوغ است. این که شما مجبور نباشید برای خرید یا ورزش و… کیلومترها مسیر را رانندگی کنید، بسیار مهم است. بنابراین در زمان بازدید از ملک دقت کنید که در نزدیکی خانه سوپرمارکت، میوه فروشی، فروشگاه زنجیره‌ای، نانوایی، تعمیرات، خشکشویی، پارک، درمانگاه و… وجود داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره فرهنگ آپارتمان نشینی و قوانین آن

 

راهنمای بازدید از املاک

در زمان بازدید از ملک و بررسی آن به چه نکاتی باید توجه کرد؟

خانه را بیش از یک بار ببینید.

یک بار بازدید از خانه به هیچ عنوان کافی نیست. شما باید چند بار و در موقعیت‌های زمانی مختلف از خانۀ مورد نظرتان بازدید کنید. در این صورت می‌توانید میزان شلوغی و رفت و آمد در ساختمان و اطراف آن، نورگیر بودن خانه و… را به خوبی بسنجید. حداقل زمانی که باید در هر بازدید از خانه صرف کنید، 20 الی 30 دقیقه به صورت میانگین است.

عرض ورودی ساختمان

بررسی عرض ورودی ساختمان بسیار مهم است. اگر می‌خواهید لوازمی مثل یخچال‌های ساید بای ساید، کمدها، مبلمان بزرگ و… را به‌راحتی وارد ساختمان کنید، باید توجه ویژه‌ای به عرض ساختمان خود داشته باشید. عرض ورودی ساختمان‌ها حداقل باید یک متر و 10 سانتی متر باشد. همچنین حالت ایده‌آل این است که در ورودی ساختمان هم دو لنگه باشد تا کار اثاث کشی راحت‌تر انجام شود.

عرض راه‌پله‌ها را در زمان بازدید از ملک بررسی کنید.

برای اثاث کشی راحت و بی‌دردسر توجه به عرض راه پله‌ها نیز بسیار مهم است. اجازۀ جابجایی وسایل با آسانسور در اغلب ساختمان‌ها به افراد داده نمی‌شود. بنابراین در زمان بازدید از ملک باید توجه داشته باشید که عرض راه پله‌های ساختمان حداقل 90 سانتی متر باشد.

وضعیت ایمنی ساختمان‌ها

ما معمولاً تمایل به خرید خانه‌هایی داریم که کار ساخت و ساز آنها به اتمام رسیده و آمادۀ استفاده هستند. در چنین شرایطی معمولاً اطلاع یافتن از میزان ایمنی ساختمان مورد نظر بسیار سخت می‌شود. اما شما می‌توانید در زمان بازدید یک کارشناس را همراه خود ببرید تا اطلاعات لازم دربارۀ ایمنی ساختمان را از مالک جویا شود. شما می‌توانید تا حدودی با بررسی کردن کیفیت ساخت، وضعیت ستون‌های خانه و پارکینگ از میزان ایمنی ساختمان در مقابل حادثه‌هایی مثل زلزله مطمئن شوید.

مشاور املاک

وضعیت واحدهای هر طبقه

در زمان خرید یا اجارۀ خانه، بررسی تعداد طبقات آپارتمان و تعداد واحدهای موجود در هر طبقه بسیار مهم است. هرچه تعداد واحدها در هر طبقه کمتر باشد، میزان سر و صدا و رفت و آمد کمتر و بهداشت محیط بیشتر خواهد بود. همچنین با کم بودن تعداد واحدها در طبقات، احتمال باز شدن در ورودی واحدها رو به یکدیگر هم کمتر خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره مزایا و معایب زندگی در طبقه اول آپارتمان‌ها

فضاهای ذخیره سازی

یکی از موارد مهمی که در زمان بازدید از ملک ممکن است به آن توجه نشود، اطلاع از کمیت و کیفیت فضاهای ذخیره سازی وسایل مثل کمدهای دیواری و انباری‌هاست. این مسئله شاید در ابتدا مهم به نظر نیاید، اما بعد از مدتی زمانی که با کمبود جا برای نگهداری لوازم مواجه شوید، به اهمیت آن پی خواهید برد.

توجه به اندازۀ اتاق‌ها در زمان بازدید از ملک

اندازۀ اتاق‌ها برای اینکه وسایل شما به آسانی در آن جا شوند بسیار مهم است. در نظر داشته باشید که شاید در حال حاضر تختخواب ندارید. اما اگر زمانی قصد خرید آن را داشته باشید، در اتاق خوابتان جا خواهد شد یا نه. توصیۀ ما این است که بهتر است اندازۀ وسایل خود را همراه داشته باشید و در زمان بازدید، با متر قسمت‌های مهم را اندازه‌گیری کنید.

نورگیر بودن خانه

شمالی یا جنوبی بودن خانه و میزان نورگیر بودن آن، خصوصاً در فصل تابستان، بسیار مهم است. خانه‌های جنوبی در مقایسه با شمالی‌ها نورگیری بیشتری دارند. بنابراین اگر بنا به دلایلی میزان نور خانه برایتان مهم است، در زمان بازدید به جهت نورگیری خانه نیز توجه کنید.

خانه های نورگیر

اطلاع از سن سقف در زمان بازدید از ملک

عمر مفید سقف‌ها با توجه به مصالحی که در ساخت آنها به کار رفته، بین 15 تا 20 سال است. بنابراین در زمان حضور در خانه‌ای که عمر آن بیش از 20 سال است و حتی بازسازی هم شده، باید با دقت وضعیت سقفش را بررسی کنید. باز نبودن لبه و درزهای سقف و ترک نداشتن آن بسیار مهم است.

وضعیت پنجره‌ها

بررسی جنس، محل قرارگیری و قاب پنجره‌های خانه بسیار مهم است. همچنین باید توجه داشته باشید که پنجره‌ها دو جداره هستند یا نه. ممکن است بخواهید بعد از خرید خانه پنجره‌ها را عوض کنید. در این حالت نیز توجه داشته باشید که پنجره‌ها سالم بوده و هیچ گونه خرابی و پوسیدگی نداشته باشند.

 

بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع پنجره دوجداره

 

نحوۀ لوله‌کشی و وضعیت لوله‌ها

میزان فشار آب در ساختمان و وضعیت لوله‌کشی آن یکی از مهم‌ترین مواردی است که در زمان بازدید از ملک باید به آنها توجه کنید. سعی کنید میزان فشار آب را در ساعت‌های مختلف روز امتحان کنید. همچنین بررسی نحوۀ عایق بندی لوله‌ها، مخازن آب و رادیاتورها نیز مهم است.

بررسی سیستم‌های سرمایش و گرمایش

سیستم‌های سرمایش و گرمایش خانه را باید به دقت در هنگام بازدید بررسی کنید. اگر در شهرهایی زندگی می‌کنید که تعرفۀ برق در آنها بالاست، خرید یا اجارۀ خانه‌هایی که سیستم گرمایش و سرمایش آن برقی و پرمصرف است، در روزهای خیلی سرد یا گرم سال هزینه‌های شما را افزایش خواهند داد. در صورتی که ملک لوله‌های بخاری یا کولر آبی داشته باشد نیز باید از باز و مناسب بودن اندازۀ مجاری آنها اطمینان حاصل کنید.

آپارتمان نشینی

سخن پایانی

در این مقاله به مهم‌ترین نکاتی که در زمان بازدید از خانه‌ها به منظور اجاره یا خرید باید توجه داشت اشاره شد. قطعاً نکات مهم دیگری نیز وجود دارد که در زمان بازدید باید آنها را مد نظر قرار داد. اما فرصت پرداختن به آنها در این نوشته فراهم نشد. در مقاله‌های بعدی باز هم به این موضوع خواهیم پرداخت. امیدواریم که مطالعۀ این نکات برایتان مفید و کاربردی بوده باشد.

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment