معرفی کامل انواع پنجره دوجداره

استفاده از انواع پنجره دوجداره به خاطر مزایایی که دارند چندین سال است مورد توجه قرار گرفته است. پنجره‌های دوجداره عایق خوبی برای حرارت و اصوات هستند. بنابراین می‌توانند به میزان زیادی جلوی هدر رفتن انرژی و مصرف بیش از اندازۀ آن را بگیرند. همچنین این پنجره‌ها جلوی ورود صدای اضافی به داخل خانه‌ها را نیز می‌گیرند. پنجره‌های دوجداره انواع و مدل‌های مختلفی دارند. بنابراین ممکن است این تنوع شما را کمی سردرگم و مردد کند.

در این مقاله ما همۀ انواع پنجره دوجداره را معرفی و مزایا و معایب هر کدام را بررسی خواهیم کرد. شما بعد از خواندن این مقاله می‌توانید با آگاهی و خیال راحت‌تری تصمیم به خرید پنجره دوجداره بکنید.

انواع پنجره دوجداره

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله: معرفی کامل انواع پنجره دوجداره

پنجره دوجداره چه ویژگی‌هایی دارد؟

درها و پنجره‌های قدیمی از پروفیل‌های آهن ساخته می‌شدند. به همین دلیل هم بار اضافی به ساختمان تحمیل می‌کردند و هم خیلی زود در اثر رطوبت زنگ می‌زدند. پروفیل‌های UPVC که چند سالی هست وارد بازار شده‌اند، هم باکیفیت هستند و هم در برابر تغییرات آب و هوا مقاومت بسیار زیادی دارند.

انواع پنجره دوجداره از ترکیب شیشه‌های دوجداره با این فریم‌های UPVC ساخته می‌شوند. وزن پروفیل‌های UPVC بسیار کم است. همچنین مقاومت زیادی در برابر آتش گرفتن و تغییرات آب و هوایی دارند. در این پنجره‌ها دو یا چند لایه شیشه به وسیلۀ نوارهای اسپیسر از همدیگر جدا می‌شوند. فضای بین لایه‌های این شیشه‌ها با گازهای SF6 یا آرگون پر می‌شود. اسپیسرها معمولاً از آلومینیوم ساخته شده‌اند و داخل آنها مادۀ سیلیکا ژل قرار دارد. سیلیکا ژل نوعی رطوبت گیر است و وظیفۀ آن جذب رطوبت موجود در بین لایه‌های مختلف شیشه‌هاست.

پنجره دوجداره چه انواعی دارد؟

انواع پنجره دوجداره را براساس معیارهای مختلفی می‌توان دسته‌بندی و معرفی کرد. ما در ادامه به معرفی انواع پنجره دوجداره براساس جنس و مدل خواهیم پرداخت.

انواع پنجره دوجداره براساس مدل

پنجره دو جداره ثابت

ساده‌ترین و پرکاربردترین انواه پنجره‌های دوجداره، مدل‌های سادۀ آن هستند. بازدهی و کارایی این پنجره‌ها بیشتر از مدل‌های دیگر است. مکانیزم باز یا بسته شدن این پنجره‌ها ساده است و هیچ پیچیدگی‌ای ندارد. بنابراین فرایند عایق بندی صوتی و حرارتی و جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل خانه در این مدل به بهترین نحو اجرا می‌شود.

معرفی انواع پنجره دوجداره

برای مشاهده برترین طرح های دکوراسیون و نمای خارجی خانه ها بر روی لینک کلیک نمایید.

پنجره دو جداره تک حالتی

پنجره‌های تک حالتی دوجداره نیز بسیار پرکاربرد هستند. اگر دوست دارید که هر از گاهی برای عوض شدن هوای خانه پنجره‌ها را باز کنید، یکی از مدل‌های منتخب شما همین نوع از پنجره‌هاست. چون همان‌طور که اشاره کردیم، امکان باز و بسته کردن در پنجره‌های ثابت دوجداره وجود ندارد. پنجره‌های دوجداره تک حالتی بر روی محوری افقی باز و بسته می‌شوند. استفاده از آنها نیز راحت و به صرفه است. همچنین ظاهر زیبایی به خانه شما خواهند بخشید.

انواع پنجره‌های دوجداره

پنجره دو جداره دو حالتی

سیستم طراحی و ساخت پنجره‌های دو حالتی پیشرفته‌تر از دو مدل قبلی است. این پنجره‌ها در حقیقت در دو محور باز می‌شوند: عمودی و افقی. برای استفاده از هر کدام از این حالت‌ها فقط یک دستگیرۀ مشترک دارد. یراق آلات به کار رفته در این مدل مقاومت زیادی دارند، بنابراین میزان امنیت نیز در هنگام استفاده از آنها بسیار بالاست. علاوه بر این مدل باز شدن عمودی این پنجره‌ها زیبایی خاصی به خانۀ شما خواهد داد. شما در مواقعی که دوست دارید هوای خانه عوض شود ولی پنجره‌ها به طور کامل و روی محور افقی باز نباشند، می‌توانید از مدل عمودی پنجره استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: تنظیم فشار پکیج و کم و زیاد کردن آن چگونه انجام می‌شود؟

 

انواع پنجره دوجداره

پنجره دو جداره سایبانی

استفاده از این مدل‌ها در مکان‌هایی رایج است که به تهویۀ مداوم و شبانه روزی نیاز دارند. از جمله حمام و سرویس‌های بهداشتی، نورگیرها، انباری‌ها و راه پله‌ها. پنجره‌های دوجداره سایبانی روی یک محور افقی باز و بسته می‌شوند. شما می‌توانید نوع باز یا بسته شدن این پنجره را خودتان و براساس نیاز تعیین کنید. شما می‌توانید تعیین کنید که این پنجره‌ها از بالا یا پایین باز شوند، به سمت داخل یا به سمت بیرون.

پنجره‌های دوجداره

انواع پنجره‌ دوجداره آکاردئونی

ممکن است عرض محیطی که قرار است برای آن از پنجره‌های دوجداره استفاده کنید زیاد باشد (بیشتر از سه متر). در این صورت پنجره‌های آکاردئونی می‌توانند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما باشند. این پنجره‌ها ظاهری بسیار شیک و متفاوت دارند. بنابراین می‌توانند زیبایی محیطی را که در آن نصب می‌شوند چندین برابر کنند.

خانه‌های مدرن

پنجره دوجداره فرانسوی (دو لنگه بازشو)

این پنجره‌ها دو لنگۀ مجزا دارند که به طرفین باز می‌شوند. بین این دو لنگه هیچ تیرک یا ستون نگه‌دارنده‌ای نیست. بنابراین فضای بین دو لنگه کاملاً خالی می‌ماند. البته این مدل هم عایق خوبی برای حرارت و صدا و گرد و غبار خواهد بود و کیفیت بالایی دارد. این پنجره‌ها قابلیت نصب تک حالتی و دو حالتی نیز دارند. همچنین هم می‌توان آنها را روی محور عمودی باز کرد و هم روی محور افقی. به طور کلی پنجره‌های دوجداره فرانسوی انعطاف‌ پذیری زیادی ازنظر عملکرد و کارایی دارند.

حیاط خلوت

پنجره دوجداره فولکس واگنی

این پنجره‌ها دقیقاً مانند ماشین‌های فولکس واگن باز و بسته می‌شوند. به این صورت که ابتدا به سمت داخل می‌آیند و بعد در ریل مخصوصشان قرار می‌گیرند. بهترین کاربرد این پنجره‌ها برای ویلاها و باغ‌های شخصی است.

پنجره‌های دوجدارۀ کمانی

پنجره‌های کمانی یکی از مدرن‌ترین و محبوب‌ترین انواع پنجره دو جداره هستند. با استفاده کردن از این پنجره‌ها می‌توانید چشم‌انداز وسیعی به فضای روبرویی آن داشته باشید.

پنجره‌های دوجداره محوری

طراحی پنجره‌های محوری سخت‌تر از دیگر انواع پنجره‌های دوجداره است. به همین دلیل هم این مدل‌ها در مقایسه با مدل‌های دیگر کمیاب‌تر و گران‌تر هستند. پنجره‌های محوری دایره‌ای شکل هستند و روی محور قطری خود باز و بسته می‌شوند. طراحی پنجره‌های محوری بسیار مدرن و شیک است.

پنجره شیک

پنجره‌های دوجداره سقفی

کم نور بودن خانه‌ها فضای آنها را دلگیر و بی‌روح می‌کنند. بنابراین بهتر است اگر امکانش را دارید می‌توانید در قسمتی از سقف منزل خود از پنجره‌های دوجدارۀ سقفی استفاده کنید. این پنجره‌ها نور خانه را چندین برابر می‌کنند و محیط منزل شما را دلنشین‌تر و بزرگ‌تر نشان خواهند داد. بهتر است شیشۀ پنجره‌های سقفی هم دو جداره باشند. زیرا این شیشه‌ها مقاومت بالایی در برابر باد و باران و طوفان دارند. شیشه‌های یک لا زودتر می‌شکنند و گرد و غبار نیز از لابلای آنها بیشتر وارد خانه خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: سقف کاذب چه نقشی در معماری و دکوراسیون داخلی خانه‌ها دارد؟

 

عایق کاری ساختمان

پنجره‌های دوجداره کشویی

مکانیزم باز و بسته شدن در این پنجره‌ها به صورت ریلی است. بنابراین پنجره‌ها می‌توانند به طرفیت (چپ و راست) باز و بسته شوند. توجه داشته باشید که میزان عایق بودن در این مدل، در مقایسه با مدل‌های لولایی کمتر است.

انواع پنجره‌ دوجداره چوبی

پنجره‌های چوبی جزو اولین و قدیمی‌ترین انواع پنجره‌ها بودند. از این پنجره‌ها حتی در شاهکارهای معماری ایران و جهان نیز استفاده می‌شد. بشر از ابتدا با چوب مأنوس بوده است. به همین دلیل هم با پیشرفت تمدن و استفاده از لوازم آهنی و فلزی، همچنان لوازم چوبی نقش پررنگی در دکوراسیون‌های داخلی دارند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در و پنجره‌های دوجداره چوبی هم این روزها به کمک پیشرفت تکنولوژی ساخته می‌شوند. استفاده از پروفیل‌های چوبی در ساخت در و پنجره‌ها مزایای زیادی دارد:

  • عایق حرارت بودن و حفظ انرژی‌های سرمایی و گرمایی در خانه
  • مقاومت و استحکام زیاد در برابر ضربه‌ها
  • دارای قابلیت رنگ پذیری بالا و باکیفیت

اما استفاده از انواع پنجره دوجداره چوبی معایبی هم می‌تواند داشته باشد که در ادامه به مهم‌ترینشان اشاره می‌کنیم:

  • آسیب‌پذیری بیشتر در مقابل رطوبت
  • احتمال آتش سوزی بالا و مستعد تبدیل شدن به عاملی برای گسترش آتش
  • احتمال خوردگی توسط حشرات و موریانه‌ها و ساس‌ها

اگر بخواهید در و پنجره‌های چوبی دوجداره خود را مستحکم‌تر کنید، می‌توانید از رنگ‌ها و پوشش‌های عایق رطوبت مثل پوشش‌های آلومینیومی و فایبرگلاس و pvc برای آنها استفاده نمایید.

 

بیشتر بخوانید: دکوراسیون روستیک چیست و برای چه خانه‌هایی مناسب‌تر است؟

 

پنجره‌های چوبی دوجداره

استفاده از انواع پنجره دوجداره چه مزایایی دارد؟

صرفه‌جویی در مصرف انرژی

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از انواع پنجره دوجداره صرفه جویی در مصرف انرژی‌های سرمایی و گرمایی است. پنجره‌های دوجداره عایق سرما و گرما هستند؛ به این معنی که سرما و گرمای بسیار ناچیزی بین محیط داخل و بیرون از خانه رد و بدل می‌کنند. به همین جهت هم خانۀ شما در زمستان گرم‌تر و در تابستان خنک‌تر خواهد بود. از نظر اقتصادی نیز هزینۀ بسیار کمتری برای انرژی‌های مصرفی خواهید پرداخت.

در امان ماندن از سر و صداهای اضافی

زندگی شهری، خصوصاً در شهرهای بزرگ، همیشه با سر و صدای زیادی همراه است. پنجره‌های دوجداره عایق‌های خوبی برای صدا هم هستند. بنابراین اگر خانۀ شما در نزدیکی بزرگراه، مراکز خرید یا دیگر قسمت‌های پر سروصدای شهر واقع شده، این پنجره‌ها میزان صداهای اضافی محیط بیرون را به میزان قابل توجهی کاهش خواهند داد. بنابراین شما می‌توانید از آلودگی‌های صوتی ناشی از زندگی در مناطق پر سروصدا در امان باشید.

 

بیشتر بخوانید: عایق کاری ساختمان چیست، چه انواعی دارد و چگونه انجام می‌شود؟

افزایش قیمت و ارزش ملک با نصب انواع پنجره دوجداره

اگر قصد دارید خانۀ خود را بفروشید، دو جداره بودن در و پنجره‌های آن به میزان قابل توجهی قیمت ملک شما را افرایش خواهد داد. زیرا این درو پنجره‌ها خانه را به محلی زیباتر و کارآمدتر و راحت‌تر برای زندگی تبدیل می‌کنند.

امنیت و عمر زیاد

میزان امنیت و ایمنی پنجره‌های دوجداره بسیار زیاد است. شیشه‌های این پنجره‌ها نیز دو لایه هستند و به همین دلیل فشارها و ضربه‌ها خیلی دیرتر باعث شکستن آنها یا آسیب‌دیدگی‌شان خواهد شد.

نگهداری آسان

نگهداری از همۀ انواع پنجره دوجداره بسیار آسان است و نیازی به رنگ آمیزی ندارند. همچنین شما به راحتی و با استفاده از پاک‌کننده‌های معمولی می‌توانید این پنجره‌ها را تمیز کنید. گرد و غبار در بدنه و ساختار این پنجره‌ها نفوذ نمی‌کنند. همچنین در برابر نفوذ آب نیز تا حد زیادی مقاوم هستند.

طراحی دکوراسیون

مقاوم در برابر تغییرات آب ‌و هوایی

پنجره‌های فلزی و چوبی در برابر تغییر آب‌ و هوا یا رطوبت تغییر شک می‌دهند و ممکن است زنگ بزنند. اما پنجره‌های یو پی وی سی دوجداره مقاومت بسیاری بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی دارند. بنابراین هیچ وقت تغییر شکل نمی‌دهند. همچنین به دلیل آب بندی کاملی که این پنجره‌ها دارند، در زمان بارندگی‌های شدید هیچ آبی به داخل خانۀ شما نفوذ نخواهد کرد.

مقاومت در برابر اشعۀ ماوراء بنفش

شیشه‌های در و پنجره‌های دوجداره مقاومت زیادی نسبت به شیشه‌های معمولی در برابر اشعۀ ماوراء بنفش آفتاب دارند. این شیشه‌ها اثرات مخرب این اشعه را از بین می‌برند و مانع ورود آن به فضای داخل منزل خواهند شد.

تنوع طرح و رنگ

همان طور که در این مقاله نیز اشاره شد، انواع پنجره دوجداره بسیار متنوع هستند. بنابراین دست شما در انتخاب این پنجره‌ها باز است و می‌توانید براساس سلیقه و نوع دکوراسیون منزل خود یکی از مدل‌ها را انتخاب کنید.

هزینه خرید و نصب انواه پنجره دوجداره چقدر است؟

هزینۀ خرید و نصب در و پنجره‌های دوجداره ثابت نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله:

  • سبک پنجره‌ها
  • نوع و مدل
  • شکل مورد نظر شما
  • نوع متریال
  • ابعاد و اندازه‌های در و پنجره‌ها
  • تعداد در و پنجره‌ها
  • و…

اما به طور کلی هزینه برای نصب پنجره‌های دوجداره هزینه‌ای است که کاملاً به صرفه است و شما را از پرداختن هزینه‌های بسیار در آینده برای مواردی مثل بهای زیاد برای مصرف انرژی، تعویض پنجره‌های آهنی زنگ زده و خورده شده یا رنگ‌ آمیزی آنها و… بی‌نیاز می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: نورپردازی در دکوراسیون داخلی چه نقشی دارد؟

 

دکوراسیون داخلی

نکاتی برای نگهداری از پنجره‌های دوجداره

برای نگهداری بیشتر و بهتر از در و پنجره‌های دوجداره به این نکات توجه داشته باشید:

  • این در و پنجره‌ها از متریال‌هایی ساخته شده‌اند که شما می‌توانید آنها را به سادگی با آب و صابون بشویید و تمیز کنید.
  • در زمان درزگیری‌ این پنجره‌ها باید دقت زیادی به خرج داده شود. این کار به دلیل تأمین انعطاف پذیری مورد نیاز انجام می‌شود.
  • در و پنجره‌های دوجداره هم به روغن کاری نیاز دارند. بنابراین بهتر است به منظور بهبود عملکردشان، چند ماه یک بار آنها را روغن‌کاری کنید.
  • همۀ یراق آلات و از جمله اجزای در و پنجره‌های دوجداره بعد از مدتی استفاده و باز و بسته شدن، معمولاً از رگلاژ خارج می‌شوند. در نتیجه بهتر است هر چند وقت یک بار آن را تنظیم کنید و به حالت اولیه برگردانید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع پنجره‌های دوجداره و مزایا و معایب استفاده از این تکنولوژی‌ها آشنا کنیم. امیدواریم که مطالعۀ این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment