سقف کاذب چه نقشی در معماری و دکوراسیون داخلی خانه‌ها دارد؟

طراحی سقف و نوع رنگ‌آمیزی و تراشکاری‌های آن یکی از مهم‌ترین عوامل و اجزای تأثیرگذار و مهم در طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌ها و حتی مراکز تجاری و اداری محسوب می‌شود. درواقع طراحی سقف‌ها تأثیر مستقیم و بسیاری بر روی حال و هوا و فضای خانه‌ها می‌گذارد. طراحی‌ها و مصالح مورد استفاده برای نصب سقف‌ها در انواع مختلف دکوراسیون با یکدیگر متفاوت هستند. در دهۀ اخیر یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین انواع سقف‌ها، سقف کاذب بوده است. این سقف‌ها بنا به دلایل مختلف طرفداران زیادی دارند.

سقف‌های کاذب معمولاً بر روی سقف اصلی نصب می‌شوند و به نوعی پوششی برای سقف اولیه هستند. از سقف‌های کاذب استفاده‌های زیادی می‌شود؛ از جمله ایجاد محیط‌های آکوستیک و زیباتر کردن دکوراسیون داخلی خانه‌ها و نورپردازی راحت‌تر برای آنها. سقف‌ کاذب انواع مختلفی دارد که برای سلیقه‌ها و نیازهای مختلف و متنوع کارایی خواهند داشت.

در این مقاله قصد داریم بعد از آشنایی با تعریف سقف‌های کاذب، با انواع آن‌ها آشنا شویم. همچنین بررسی خواهیم کرد که هر کدام از این انواع برای چه فضاها و دکوراسیون داخلی مناسب خواهند بود.

سقف کاذب

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: سقف کاذب چه نقشی در معماری و دکوراسیون داخلی خانه‌ها دارد؟

سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب به سقف‌هایی گفته می‌شود که به عنوان پوششی برای سقف اصلی و بر روی آن نصب می‌شوند. این سقف‌ها علاوه بر افزودن به زیبایی خانه‌ها، کارایی‌های دیگری نیز دارند. از جمله این کارایی‌ها می‌توان به آکوستیک کردن فضاها، پوشاندن سیم‌ها و تأسیسات ساختمان‌ها و… اشاره کرد. شاید بتوان گفت مهم‌ترین کارایی این سقف‌ها پوشاندن عیوب و نواقص سقف اصلی و افزودن بر زیبایی آن است.

سقف کاذب به سقف اصلی و دیوارهای متصل به آن وصل می‌شود و بار آن را سازه و اسکلت اصلی ساختمان حمل خواهد کرد. در اغلب خانه‌های امروزی که در دهه اخیر ساخته شده باشند می‌توان سقف‌های کاذب را مشاهده کرد. سقف‌های کاذب ارتفاع سقف اصلی را کمتر می‌کنند و سقف‌های کوتاه در سراسر خانه ممکن است فضای آن را دلگیر و محدود نشان دهند. به همین دلیل هم تکنیک سقف کاذب را معمولاً در تمام بخش‌های خانه اجرا نمی‌کنند و آن را محدود به اتاق خواب، آشپزخانه و… می‌کنند.

امروزه طراحی و اجرای سقف‌های کاذب جزو جدیدترین و جذاب‌ترین شیوه‌ها در معماری است. این سقف‌ها تغییرات اساسی در دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف ایجاد می‌کنند و زیبایی آنها را افزایش می‌دهند. دست طراحان دکوراسیون با وجود سقف‌های کاذب برای نورپردازی خانه‌ها بازتر می‌شود و این امتیاز بسیار مثبت و مهمی برای این سقف‌هاست.

سقف های کاذب

سقف‌های کاذب و معماری مدرن

امروزه در بازار انواع سقف‌های کاذب در طرح‌ها و مدل‌های مختلف موجود هستند. همین مسئله دست معماران و طراحان دکوراسیون را برای طراحی‌های مدرن، به روز و خلاقانه بازتر می‌گذارد. تأسیسات و سیم‌کشی‌های خانه یا ترک‌های موجود در سقف، فضای خانه را از نظر بصری زشت نشان می‌دهند. به همین دلیل هم هست که در معماری مدرن استفاده از این سقف‌های کاذب برای پوشاندن این عیوب و نواقص بسیار رایج و کاربردی است.

 

بیشتر بخوانید: نورپردازی در دکوراسیون داخلی چه نقشی دارد؟

 

معماری سقف‌ها مثل معماری کف و بخش‌های دیگر خانه و حتی شاید مهم‌تر از آنهاست. برای طراحی سقف می‌توان ایده‌های بسیار و خلاقانه‌ای را اجرا کرد. همۀ این اقدامات به زیباتر شدن فضای خانه‌ها کمک بسیاری می‌کند و هیچ معماری نباید اهمیت طراحی سقف در میزان زیبایی کار نهایی‌اش را دست کم بگیرد. نکتۀ مهم در طراحی سقف‌های کاذب در معماری مدرن این است که این سقف‌ها باید با بخش‌های دیگر خانه و اجزای دکوراسیون هماهنگی کامل داشته باشند.

از سقف‌های کاذب در چه جاهایی می‌توان استفاده کرد؟

استفاده از سقف‌های کاذب محدود به بخش خاصی از خانه‌ها نمی‌شود. از این سقف‌ها می‌توان در جاهای مختلف بنا به خواست و سلیقۀ هر فرد استفاده کرد. ما در ادامه به بخش‌های مختلف خانه که می‌توان در طراحی داخلی آنها از سقف کاذب استفاده کرد اشاره خواهیم کرد.

سالن‌های پذیرایی

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای طراحی سقف سالن‌های پذیرایی، استفاده از سقف‌های کاذب کناف است. این سقف‌ها ظاهر مدرن و زیبایی به سالن پذیرایی می‌دهد. و با نورپردازی مناسب در داخل آن، می‌توان فضا را بزرگ، دلباز و لوکس‌تر نشان داد.

طراحی دکوراسیون داخلی

سقف کاذب در اتاق خواب‌ها

اتاق خواب‌ها هم از دیگر جاهایی هستند که در آنها از سقف‌ها کاذب استفاده می‌شود. سقف‌های کاذب اگر نورپردازی درستی داشته باشند، می‌توانند فضایی آرام و دلچسب را در اتاق خواب‌ها بسازند. در اتاق خواب‌ها معمولاً از سقف‌های کاذب کناف به همراه چراغ‌های توکار ال ای دی استفاده می‌شود.

آشپزخانه‌ها

سقف‌های کاذب در آشپزخانه‌ها هم فضایی مدرن و دلچسب خواهند ساخت. می‌توانید این سقف‌ها را در تمام بخش‌های آشپزخانه نصب کنید. همچنین می‌توانید برای متمرکز شده نورپردازی، سقف کاذب را در جایی مخصوص، مثلاً بالای میز غذاخوری، هم نصب کنید. معمولاً برای آشپزخانه‌ها از سقف‌های کاذب مجازی یا کناف بیشتر استفاده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: بزرگ‌تر نشان دادن خانه های کوچک چگونه امکان پذیر است؟

 

دستشویی‌ها

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نصب سقف‌های کاذب در حمام و دستشویی هم بسیار رایج است. سقف‌های کاذب بهترین انتخاب برای دستشویی‌هایی هستند که میزان رطوبت در آنها بالاست. این سقف‌ها کمی پایین‌تر از سقف‌های معمولی قرار می‌گیرند. به همین دلیل هم به کمک آنها می‌توان به راحتی لوله‌کشی‌هایی را که از سقف دستشویی عبور کرده‌اند پوشاند.

حمام

سقف کاذبی که در حمام‌ها نصب می‌شود باید مقاومت بالایی در برابر رطوبت داشته باشد. بهترین نوع سقف برای استفاده شده در حمام‌ها سقف‌های کاذب پی وی سی PVC هستند. این سقف‌ها علاوه بر اینکه در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارند، قیمتشان هم مناسب است. بنابراین از هر جهت مقرون به صرفه خواهند بود.

نورپردازی خانه ها

کتابخانه‌ها

شاید برایتان جالب باشد که بدانید از سقف‌های کاذب می‌توان در طرحی کتابخانه‌ها هم استفاده کرد. سقف‌های کاذب انواع چوبی هم دارند. بنابراین ترکیب سقف‌های کاذب چوبی با قفسه‌های چوبی کتابخانه و نورپردازی مناسب، می‌تواند ترکیبی خارق العاده و چشم نواز ایجاد کند.

سقف کاذب چه انواعی دارد؟

سقف کاذب رابیتس

رابیتس یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین انواع سقف‌های کاذب است. رابیتس‌ها نوعی ورق مشبک از جنس گالوانیزه هستند و سیم‌های آماتوربندی آنها را به شبکه‌های فرعی وصل می‌کنند. سقف‌های رابیتس در دو نوع برجسته و مسطح تولید می‌شوند. از انواع برجسته برای دهانه‌های بزرگ و از انواع مسطح برای دهانه‌های کوچک استفاده می‌شود. سقف‌های کاذب رابیتس از میلگرد، نبشی و ورقه‌های مشبک گالوانیزه ساخته می‌شوند.

مزایای استفاده از سقف‌های رابیتس

  • طرح‌های متنوع
  • دسترسی آسان به مواد اولیه و مصالح آن

معایب و ضعف‌های سقف رابیتس

  • وزن زیاد
  • مصرف مقدار زیادی گپ برای ساخته شدن آنها
  • پایین بودن سرعت اجرا و نصب این سقف‌ها
  • ضروری بودن توجه به وضعیت آب و هوا در زمان گچ‌کاری
بیشتر بخوانید: عایق کاری ساختمان چیست، چه انواعی دارد و چگونه انجام می‌شود؟

سقف‌های کاذب کناف

این سقف‌ها هم بسیار پرطرفدار و رایج هستند. سقف‌های کناف در دو نوع ساده و دکوراتیو طراحی و اجرا می‌شوند.

سقف کناف دو مدل دارد: یکپارچه و مشبک

سقف‌های کناف یکپارچه

کناف‌های یکپارچه از زیرسازی فولادی با وزن سبک ساخته می‌شوند. در ادامه نیز پنل‌های گچی روکش‌دار روی آنها نصب و اجرا می‌شود.

سقف‌های کناف مشبک

این سقف‌ها از سازه‌های سپری و کاشی‌های سقفی شبکه‌ای ساخته می‌شوند. در ادامه نیز یک آویز مرکزی آنها را به سقف اصلی وصل می‌کند. بر روی این سقف‌ها می‌توان طرح‌ها و مدل‌های مختلفی اجرا کرد. همچنین با پرداخت هزینۀ نسبتاً کمتری می‌توان آنها را رنگ آمیزی هم کرد.

سقف‌های کناف

مزایای استفاده از سقف‌ کاذب کناف

  • قیمت ارزان و به صرفه
  • وزن سبک
  • دارای مدل پنل‌های پیش‌ ساختۀ گچی
  • نگهداری و تعمیر آسان
  • مقاومت بالا در برابر آتش سوزی و اشتعال
  • سازگار با محیط زیست
  • اجرای سریع و آسان
  • ایمنی در برابر زلزله
بیشتر بخوانید: ایده‌های جذاب و مدرن برای طراحی دکوراسیون داخلی هال و نشیمن

 

سقف‌ کاذب چوبی

سقف‌های کاذب چوبی بسیار نوستالژیک هستند. این سقف‌ها یادآور کلبه‌های چوبی قدیمی و سقف‌های چوبی خانه‌ها هستند. اجرای سقف کاذب چوبی چندان سخت نیست. بنابراین در صورت تمایل می‌توانید برای زیباتر کردن خانه‌هایتان از این نوع سقف‌ها هم استفاده کنید. سقف‌های چوبی کاذب از چهار تراش فولاد ساخته می‌شوند. در قسمت‌های فرعی آنها هم چوب‌های مختلف نصب خواهند شد.

سقف‌های گریلیوم

جنس این سقف‌های تزئینی از آلیاژ یا آلومینیوم است. به سقف‌های گریلیوم سقف باز هم گفته می‌شود. اما چرا به سقف‌های گریلیوم، سقف باز می‌گویند؟ زیرا بعد از اتمام فرایند نصب سقف، شما حفره‌های مربعی بسیاری می‌بینید که در کنار هم قرار گرفته‌اند. شما می‌توانید در صورت تمایل سقف گریلیوم را با مدل‌های دیگر سقف کاذب نیز ادغام و پیاده سازی کنید. سقف‌های گریلیوم کاذب به کمک آویزها و زنجیرها و سیم‌های مفتولی به سقف اصلی متصل می‌شوند.

سقف‌های کاذب ترکیبی

این سازه‌های ترکیبی درواقع از ترکیب چند مدل از سقف‌های کاذب و ادغام آنها با یکدیگر ساخته می‌شوند. اگر شما طرح خاصی برای سقف در نظر دارید و می‌خواهید از این مدل استفاده کنید، باید توجه داشته باشید که طرح انتخابی‌تان با سازه‌های سقف کاذب متناسب باشد. همچنین قبل از نصب این سقف‌ها باید با کارهایی مثل آهن کشی و… زیرسازی‌های مناسب انجام شده باشد.

سقف کاذب آلومینیومی

این سقف‌ها از کاشی‌ها یا تایل‌های آلومینیومی ساخته می‌شوند. از دیگر مدل‌های سقف‌های کاذب آلومینیومی می‌توان به مدل‌های نواری یا دامپا اشاره کرد. این مدل‌ها معمولاً از پنل‌های آلومینیومی ساخته می‌شوند.

مزایای سقف کاذب آلومینیومی:

  • نصب و اجرای آن ساده است و به سرعت انجام می‌شود.
  • در برابر آتش سوزی مقاوم است.
  • قابلیت شستشو دارد.
  • ماندگاری آن زیاد است.

دکوراسیون داخلی

سقف‌های آکوستیک

مهم‌ترین کارایی و مزیت سقف‌های آکوستیک این است که میزان سر و صداهای محیطی را به میزان قابل توجهی کاهش خواهند داد. اگر در خانه سازهای موسیقی مختلف می‌نوازید یا از ابزارهای پر سر و صدایی مثل چرخ خیاطی استفاده می‌کنید، برای جلوگیری از آزار این صداها به همسایه‌ها، حتماً باید از این سقف‌ها استفاده کنید. سقف‌های آکوستیک از پلاک‌های گچی و چوبی، پارچه‌های چین‌دار و ورقه‌های مقوایی فشرده ساخته می‌شوند. جالب است بدانید که در سینماها، سالن‌های کنفرانس و تئاتر و… نیز معمولاً از این سقف‌ها استفاده می‌شود.

مزایای سقف کاذب آکوستیک:

  • اجرای آن ساده و سریع است.
  • عایق بسیار مناسب و کارآمدی برای صداهای اضافی و نامعمول است.
  • در برابر آتش سوزی مقاوم است.
  • هزینۀ نصب و اجرای آن مقرون به صرفه و مناسب است.
بیشتر بخوانید: خرید آپارتمان مسکونی با بهترین قیمت در تهران

 

سقف کاذب طلقی

سقف‌های طلقی سقف‌هایی هستند که به دلیل ماهیتشان نور از آنها عبور می‌کند. به همین دلیل هم برای فضاهایی مثل آشپزخانه‌ها و گلخانه‌ها بسیار مناسب است. برای اجرا و نصب این سقف‌ها نیز از شبکه بندی‌های کنافی برای زیرسازی استفاده می‌شود.

مزایای سقف‌های کاذب طلقی

  • فراهم کردن امکان نورپردازی مناسب در فضای مورد نظر
  • پایین و به صرفه بودن هزینه‌های نصب
  • سرعت زیاد نصب و اجرا

سقف کاذب

سقف‌ کاذب پی وی سی

سقف‌های کاذب پی وی سی جزو محبوب‌ترین و پرکاربردترین انواع سقف‌های کاذب هستند. از این سقف‌ها می‌توان در بخش‌های مختلف دکوراسیون داخلی استفاده کرد. حتی از این مدل در سقف حمام و سرویس بهداشتی نیز می‌توان استفاده کرد.

مزایای سقف کاذب پی وی سی

  • ضد آب هستند و مقاومت زیادی در برابر رطوبت دارند.
  • در برابر آسیب‌هایی مثل قارچ و باکتری و حشرات مقاوم هستند.
  • هزینۀ نصب آنها مقرون به صرفه و معقول است.
بیشتر بخوانید: انواع کاغذ دیواری برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌ها؛ مزایا و معایب

 

استفاده از سقف‌های کاذب چه مزایایی دارد؟

صرف نظر از مدل، سقف‌های کاذب مزایای مشترکی دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود:

  • این سقف‌ها میزان سر و صداهای محیطی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. بنابراین انتخاب مناسبی برای نصب شدن در واحدهای آپارتمانی در ساختمان‌های شلوغ هستند.
  • تعمیر و بازسازی آنها به سادگی و سریع انجام می‌شود.
  • سیم تأسیسات و دیگر معایب سقف اصلی را می‌توان با سقف‌های کاذب به خوبی پوشاند.
  • سقف‌های کاذب جلوی هدر رفتن انرژی را به میزان قابل توجهی خواهند گرفت.

بازسازی منزل

معایب سقف‌های کاذب چیست؟

  • تقریباً همۀ مدل‌های سقف کاذب ارتفاع اتاق‌ها را کمتر می‌کنند. به همین دلیل اگر شما سقف‌‌های بلند را دوست دارید، احتمالاً نصب سقف‌های کاذب انتخاب مناسبی برایتان نخواهد بود.
  • عمر این سقف‌ها در مقایسه با سقف‌های اصلی و معمولی کمتر است. بنابراین باید هر چند سال یک بار تعمیرات و بازسازی انجام دهید.
  • میزان استحکام و مقاومت این سقف‌ها نیز از سقف‌های معمولی کمتر است.

سخن پایانی

در این مقاله بعد از تعریف سقف کاذب، مهم‌ترین و محبوب‌ترین انواع این سقف‌ها را معرفی کردیم. در ادامه نیز به مزیت‌ها و معایب سقف‌های کاذب پرداختیم. امیدواریم که از مطالعۀ این مطلب لذت برده و پاسخ سؤالات خود را گرفته باشید.

 

 

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment