انواع کاغذ دیواری برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌ها؛ مزایا و معایب

امروزه علم ثابت کرده است که محیط پیرامون ما انسان‌ها بر عواطف و خلق و خویمان تأثیر مستقیم می‌گذارد. خانه مهم‌ترین جایی است که بیشتر ساعات و روزهای عمرمان در آن می‌گذرد. بنابراین دکوراسیون و نوع چیدمان خانه و ترکیب رنگی اجزای آن بسیار مهم هستند. دیوارها یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌ها در هر خانه به شمار می‌آیند. رنگ و جنس پوشش دیوارها یکی از مهم‌ترین عناصر طراحی دکوراسیون داخلی است. وضعیت دیوارهای خانه می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روی چگونه دیده شدن فضای کلی خانه و دکوراسیون و چیدمان آن خواهد گذاشت. در چند سال اخیر استفاده از انواع کاغذ دیواری برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کاغذ دیواری‌ها انواع و مدل‌های گوناگون دارند و به همین دلیل در هر نوع دکوراسیون داخلی می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

در این مقاله قصد داریم انواع کاغذ دیواری ها را از جنبه‌های مختلفی مثل جنس و طرح و رنگ و… معرفی و بررسی کنیم. به تأثیر کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی و ویژگی‌هایی که یک کاغذ دیواری ایده‌آل باید داشته باشد می‌پردازیم. در پایان نیز مزایا و معایب استفاده از کاغذ دیواری در خانه‌ها را بیان خواهیم کرد. لطفاً تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

انواع کاغذ دیواری

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: انواع کاغذ دیواری برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌ها؛ مزایا و معایب

انواع کاغذ دیواری چه نقشی در طراحی دکوراسیون داخلی دارند؟

امروزه استفاده از کاغذ دیواری‌ها در اغلب مکان‌ها و مراکز تجاری، تفریحی، اداری و مسکونی رایج شده است. در واقع در طراحی دکوراسیون‌های امروزی، کاغذ دیواری‌ها نقش پس‌زمینۀ دکوراسیون را ایفا می‌کنند. همچنین به دلیل تنوع طرح و رنگی که در میان کاغذ دیواری‌ها وجود دارد، دست طراحان دکور برای طراحی‌های خلاقانه و نوآور بازتر است. تقریباً ایده‌ای در دکوراسیون مدرن داخلی امروزه وجود ندارد که با کمک کاغذ دیواری‌ها قابل اجرا نباشند. شما می‌توانید طرح‌های مورد نظر و اختصاصی خودتان را سفارش دهید. همچنین می‌توانید طرح و رنگ کاغذ دیواری‌ها را با لوازم و اجزای دیگر دکوراسیون منزل خود هماهنگ کنید.

مهم‌ترین حسن استفاده از کاغذ دیواری در خانه‌ها این است که مجبور نیستید تمام قسمت‌ها را با کاغذ دیواری‌ها بپوشانید. می‌توانید بخش‌های محدودی از خانه، مثل اتاق خواب، سروریس بهداشتی یا پذیرایی را کاغذ دیواری کنید. برای باقی قسمت‌ها نیز می‌توانید از ترکیب رنگ و کاغذهای مختلف دیواری و… استفاده کنید. خلاصه دستتان حسابی برای ایده پردازی‌های خلاقانه باز خواهد بود!

قیمت انواع کاغذ دیواری

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید پرده برای دکوراسیون داخلی خانه

کاغذهای دیواری خوب و کاربردی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟

کاغذ دیواری‌های خوب و ایده‌آلی که برای استفاده در خانه‌ها انتخاب می‌شوند، ویژگی‌های مشترکی دارند. بنابراین در کنار توجه به طرح و رنگ آنها، به این نکات هم توجه داشته باشید. بهتر است کاغذ دیواری:

  • قابل شستشو باشد. اگر شما بتوانید چند وقت یک بار با خیال راحت دیوارها را بشویید، آلودگی گرد و غبار و… از روی آن‌ها پاک خواهد شد. مسئلۀ آلودگی دیوار خانه‌ها با دوده‌های سیاه در شهرهای بزرگ مثل تهران بسیار رایج و آزار دهنده است.
  • عایق مناسبی برای صدا باشد. این کاغذ دیواری‌ها می‌توانند از منتقل شدن صدای داخل خانه به دیوارهای مجاور جلوگیری کنند.
  • در برابر تابش نور آفتاب مقاوم باشد و یکنواختی رنگ آن از بین نرود.
  • بهتر است انواع کاغذ دیواری ها در مقابل کشیده شدن مقاوم باشند. در این صورت احتمال اینکه ابعاد آنها در زمان نصب تغییر کند، کاهش خواهد یافت.
  • در برابر ایجاد خش و خطوط مختلف مقاوم باشد. در این صورت اگر ناخواسته و به صورت اتفاقی اشیای نوک تیز با آن برخورد داشته باشند، هیچ آسیبی نخواهند دید.
  • بعضی از کاغذهای دیواری به دلیل نوع مواد اولیه‌ای که در ساختشان استفاده شده است، حساسیت‌های تنفسی یا پوستی برای افراد ساکن در خانه ایجاد می‌کنند. توجه داشته باشید که کاغذ دیواری انتخابی شما اینگونه نباشد.

در بخش‌های مختلف خانه از چه کاغذدیواری‌هایی باید استفاده کرد؟

همان طور که گفته شد، شما می‌توانید برای تمام قسمت‌های خانه از کاغذهای دیواری مختلف استفاده کنید. محدودیتی برای این کار در طراحی دکوراسیون داخلی منازل وجود ندارد. در انتخاب کاغذ دیواری‌ها، رنگ، طرح و جنس آن‌ها نیز عوامل مختلفی مثل سلیقۀ شما و توصیۀ طراحان دکور دخیل خواهد بود. طراحان می‌توانند با مد نظر قرار دادن نوع متریال به کار رفته در خانۀ شما و سطوح مورد نظر، بهترین پیشنهاد را برای انتخاب کاغذ دیواری‌ها به شما بکنند. به عنوان مثال اگر دیوار شما رنگ روغن داشته باشد، بعضی از کاغذ دیواری‌ها برای نصب شدن روی سطح آن مناسب نخواهند بود. اما در نهایت این شما هستید که انتخاب نهایی را با توجه به معیارهای خودتان انجام خواهید داد.

ما در ادامه به رایج‌ترین مدل‌هایی که در بخش‌های مختلف خانه‌ها استفاده می‌شوند اشاره کرده‌ایم.

کاغذ دیواری برای اتاق خواب

انواع کاغذ دیواری مناسب برای اتاق‌های خواب

در دکوراسیون‌های کلاسیک، شما می‌توانید برای اتاق خواب از کاغذ دیواری‌های طرح دار و مخملی (که ترکیبی از پارچه و پلاستیک هستند) استفاده کنید. بزرگ‌ترین حسن این کاغذهای دیواری این است که به آسانی با انواع مبلمان ست می‌شوند. بنابراین اگر دوست داشتید، می‌توانید در بخش‌هایی از سالن‌های پذیرایی نیز آن‌ها را به کار ببرید.

 

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین نکات برای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

 

مدل‌های مناسب کاغذهای دیواری برای آشپزخانه

رایج‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌ها برای تغییر دکوراسیون آشپزخانه‌ها، عوض کردن پوشش دیوارها و هماهنگ کردن آن با کف‌ پوش‌ها و کابینت‌هاست. در انتخاب کاغذ دیواری برای آشپزخانه‌ها، توجه به جنس و ماندگاری آنها بسیار مهم است. همچنین قابل شستشو بودن کاغذ دیواری‌هایی که در آشپزخانه‌ها نصب شده‌اند نیز اهمیت زیادی دارد. دیوار آشپزخانه‌ها معمولاً به دلیل سرخ شدن روغن و… در فضای آن، زودتر کثیف و چرب می‌شوند. بنابراین اگر دیوارپوش آشپزخانه‌ها قابل شستشو باشد، دیگر از بابت کثیفی آنها نگرانی نخواهید داشت. کاغذ دیواری‌های سه بعدی طرح‌دار و یا مدل‌های پی وی سی جزو بهترین گزینه‌ها برای استفاده در آشپزخانه هستند.

معرفی انواع کاغذ دیواری

مدل‌های مناسب کاغذدیواری برای سرویس‌های بهداشتی

بهتر است برای سرویس‌های بهداشتی از دیوارپوش‌هایی استفاده کنید که ضد آب هستند و در برابر رطوبت مقاومت زیادی دارند. محیط سرویس‌های بهداشتی معمولاً مرطوب است. بنابراین اگر گزینۀ مناسبی برای دیوارپوش‌های این مکان‌ها انتخاب نشود، به زودی خراب خواهند شد. پیشنهاد ما دیوارپوش‌ سرویس بهداشتی، مدل‌های پی وی سی و نانو هستند. این کاغذ دیواری‌ها برای محیط‌هایی که میزان رطوبتشان به هر دلیلی زیاد است، انتخاب مناسبی هستند.

در انتخاب طرح کاغذهای دیواری به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

تا چند دهه قبل، کاغذهای دیواری تنوع طرح و رنگ بسیار محدودی داشتند. اما امروزه تنوع آنها به اندازه‌ای است که شاید کار انتخاب نهایی را برای شما سخت کند. شما برای هر سلیقه و هر نوع دکوراسیون داخلی می‌توانید از میان انواع کاغذ دیواری‌های موجود در بازار، بهترین انتخاب را بکنید. همچنین در نظر داشته باشید، که بهتر است از یک طرح ثابت برای تمام قسمت‌های خانه استفاده نکنید. هر کدام از طرح‌ها با بخش‌های خاصی از خانه‌ها سازگارتر و به اصطلاح برای آنها مناسب هستند.

انواع کاغذ دیواری‌های طرح دار

در ابتدا باید بدانید که کاغذ دیواری‌ها به دو دستۀ اصلی کلاسیک و مدرن تقسیم می‌شوند. همان طور که از نامشان پیداست، مدل‌های کلاسیک مناسب دکوراسیون‌های داخلی سبک کلاسیک هستند. از مدل‌های مدرن هم برای فضاسازی در دکوراسیون‌های امروزی و مدرن استفاده می‌شود. بنابراین یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای انتخاب طرح کاغذ دیواری‌ها این است که ببینید نوع دکوراسیون خانۀ شما چیست. مدرن یا کلاسیک؟ کاغذ دیواری‌های کلاسیک معمولاً دارای طرح داماسک و گل‌دار هستند و برای استفاده در اتاق‌های پذیرایی مناسب‌اند. طرح‌های هندسی و موتیف و انواع طرح‌های گرافیکی نیز در دستۀ کاغذهای دیواری مدرن قرار می‌گیرند. از این طرح‌ها می‌توانید برای اتاق کار یا خواب استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: انتخاب کاغذ دیواری یا رنگ؟ کدامیک برای شما مناسب‌تر است؟

 

معرفی انواع طرح‌های کاغذ دیواری مناسب برای خانه

همان‌طور که اشاره کردیم، تنوع طرح‌ها و رنگ‌های کاغذ دیواری‌ها بسیار زیاد است. اما ما در ادامه محبوب‌ترین و پرکاربردترین طرح‌ها را معرفی می‌کنیم. شما با الهام گرفتن از این طرح‌ها، می‌توانید بهترین طرح کاغذ دیواری را برای دکوراسیون داخلی منزل خودتان انتخاب کنید.

طرح‌های طبیعت

اگر قصد دارید یکی از دیوارهای بزرگ خانه، مثلاً اتاق پذیرایی را کاغذ دیواری کنید، می‌توانید از انواعی که طرح طبیعت دارند استفاده کنید. در این صورت فضای خانۀ شما بسیار با طراوت و پرنشاط و پر از حس و حال آرام خواهد بود.

بهترین کاغذ دیواری برای خانه

طرح‌های دارای نوشته و شعر

این روزها محبوبیت کاغذ دیواری‌هایی که روی آنها با فونت‌های زیبا نوشته‌هایی وجود دارد زیاد شده است. اگر شما هم ذوق ادبی و سلیقه‌ای خاص دارید، می‌توانید سراغ این کاغذ دیواری‌ها بروید. البته بهتر است بخش‌های خاصی از دیوارهای خانه را با این طرح‌ها بپوشانید؛ مثلاً قسمت‌هایی از پذیرایی یا اتاق کار.

 

بیشتر بخوانید: ایده‌های ناب برای طراحی دکوراسیون داخلی هال و نشیمن

 

انواع کاغذ دیواری‌ های گل دار

در چند سال اخیر تعداد طرفداران طرح‌های گل دار برای اجزای مختلف دکوراسیون داخلی بسیار زیاد شده است. کاغذهای دیواری که گل‌های سرخ ریز داشته باشند، برای استفاده در آشپزخانه‌ها بسیار مناسب هستند. فضای آشپزخانه با چنین ترکیبی بسیار دلنشین‌تر خواهد شد. از مدل‌ها و رنگ‌های گل دار دیگر نیز می‌توانید برای اتاق خواب یا سرویس‌های بهداشتی استفاده کنید.

قیمت انواع کاغذ دیواری

انواع کاغذ دیواری با تم رنگی آبی

رنگ آبی جزو رنگ‌های بسیار ملایم و آرامش بخش است. به همین دلیل هم خیلی از افراد ترجیح می‌دهند حداقل در بخش‌هایی از دکوراسیون داخلی خانۀ خود از این رنگ استفاده کنند. شما می‌توانید از مدل‌های ساده یا طرح دار کاغذ دیواری‌های آبی رنگ در اتاق خواب خودتان استفاده کنید. استفاده از این رنگ به شما کمک می‌کند که آرامش بیشتر و خواب راحت‌تری داشته باشید.

کاغذ دیواری برای اتاق خواب

انواع کاغذ دیواری‌ های طلایی رنگ

اگر دوستدار دکوراسیونی کلاسیک، شیک و زیبا هستید، کاغذ دیواری‌های طلایی می‌توانند یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما باشند. این رنگ انسجام و یک دستی خاصی به فضای خانۀ شما خواهد داد و نورپردازی آن را هم زیبا و جذاب خواهد کرد. بهترین مکان برای استفاده از کاغذ دیواری‌های طرح‌دار یا سادۀ طلایی، اتاق‌های پذیرایی و بخش‌هایی از آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی هستند.

خرید کاغذ دیواری

کاغذ دیواری‌های طرح چوبی

چند سال است که استفاده از کاغذ دیواری‌هایی که به طرح چوب‌های مختلف هستند بسیار رایج شده است. معمولاً رنگ بخش‌های مختلف این کاغذ دیواری‌ها با تابش آفتاب تغییر می‌کند. استفاده از این طرح برای کسانی که سبک دکوراسیون سنتی و کلاسیک را می‌پسندند توصیه می‌شود. از این طرح‌ها می‌توانید در قسمت‌هایی از پذیرایی و اتاق کار خودتان استفاده کنید.

کاغذ دیواری‌های سه بعدی

یکی دیگر از انواع کاغذ دیواری‌های طرح‌دار، کاغذ دیواری‌های سه بعدی هستند. جنس این دیوار پوش‌ها از آلومینیوم است و مقاومت زیادی در برابر رطوبت و حرارت دارند. از این کاغذ دیواری‌ها می‌توانید در آشپزخانه‌ها، سرویس‌های بهداشتی و اتاق خواب استفاده کنید.

کاغذ دیواری‌های سه بعدی

 

بیشتر بخوانید: ایده‌های عالی و کاربردی برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب‌ها

 

استفاده از انواع کاغذ دیواری در خانه‌ها چه مزایایی دارد؟

استفاده از کاغذهای دیواری مزایای زیادی دارد. در ادامه به مهم‌ترین مزایای آن اشاره خواهیم کرد:

  • کاغذ دیواری‌ها فضای خانه را بسیار دلنشین و زیبا می‌کند.
  • قیمت کاغذ دیواری‌ها با توجه به ماندگاری و طول عمر زیادی که دارند، معقول و به صرفه است.
  • اغلب کاغذ دیواری‌ها قابل شستشو هستند. بنابراین شما دیگر لازم نیست نگران کثیف و لک شدن دیوارها باشید. چون می‌توانید به راحتی آنها را پاک کنید.
  • تنوع طرح و رنگ و جنس کاغذ دیواری‌ها زیاد است. همچنین می‌توانید آنها را بسیار آسان و در کمترین زمان ممکن نصب کنید.
  • بعضی از کاغذ دیواری‌ها عایق خوبی برای گرد و غبار، صدا و رطوبت هستند.

نصب کاغذ دیواری

سخن پایانی

در این مقاله به نقش مهمی که انواع کاغذ دیواری ها در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی خانه‌ها دارند پرداختیم. نکتۀ مهمی که همواره در انتخاب کاغذ دیواری‌ها باید مد نظر قرار دهید، هماهنگی طرح، جنس و رنگ آنها با سایر اجزا و عناصر موجود در دکوراسیون خانه است. استفاده از کاغذ دیواری‌ها مزایای زیادی نسبت به رنگ آمیزی دیوارها دارد. اما همان طور که همیشه گفته‌ایم، اولویت با سلیقه و خواست شخصی شماست. چون خانۀ شما قرار است جایی باشد که دوستش دارید و در آن احساس آرامش، راحتی و امنیت می‌کنید. امیدواریم که نکات گفته شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment