انتخاب کاغذ دیواری یا رنگ؟ کدامیک برای شما مناسب‌تر است؟

یکی از مراحل مهم در بازسازی یا تغییر دکوراسیون منازل، انتخاب کاغذ دیواری یا رنگ برای دیوارهاست. این سؤال تقریباً برای اکثر افرادی که قصد تغییر دکوراسیون دارند ایجاد می‌شود که کاغذ دیواری را انتخاب کنند یا نه؟ برای هر کسی بسته به سلیقه، متراژ خانه، نیاز ساختمان، هزینۀ اجرا و…. توصیه‌های مختلفی می‌توان داشت. بنابراین نمی‌توان به طور قطع توصیه کرد که انتخاب کاغذ دیواری بهتر است یا رنگ. هر کدام از این دو ویژگی‌ها، مزیت‌ها و معایب خودشان را دارند. شما نیز باید با در نظر گرفتن تمام جوانب، به تصمیم گیری نهایی دربارۀ انتخاب خودتان برسید.

ما قصد داریم در این مقاله به نکاتی دربارۀ انتخاب کاغذ دیواری ها و رنگ‌ها بپردازیم. بعد از خواندن نکات گفته شده در این مقاله و توجه به سلیقه و خواست نهایی خودتان، می‌توانید تصمیم نهایی خود را برای تغییر دکوراسیون بگیرید. لطفاً تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

انتخاب کاغذ دیواری

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله: انتخاب کاغذ دیواری یا رنگ؟ کدامیک برای شما مناسب‌تر است؟

انتخاب کاغذ دیواری یا رنگ؟

نقاشی دیوارها با رنگ و استفاده از کاغذ دیواری هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند. مهم‌ترین نکته‌ای که در انتخاب کاغذ دیواری و رنگ باید به آن توجه داشته باشید، در نظر گرفتن ویژگی‌های خانه‌تان است. درواقع هیچ وقت نمی‌توان به صورت قطعی گفت که کاغذ دیواری بهتر است یا رنگ آمیزی دیوارها. شما فقط می‌توانید با در نظر گرفتن ویژگی‌های هر کدام از این دو گزینه و مقایسۀ انها با یکدیگر، به انتخاب مناسب دربارۀ منزل خودتان برسید.

چه عواملی در انتخاب کاغذ دیواری یا رنگ برای خانه‌ها دخیل هستند؟

1. میزان نور فضا

یکی از مهم‌ترین عوامل برای انتخاب بین کاغذ دیواری و رنگ، بررسی میزان نورگیری خانۀ شماست. اگر نورگیری خانۀ شما کم باشد، رنگ‌ها گزینۀ مناسب‌تری هستند. رنگ‌ها، به خصوص رنگ‌های روغنی، سطح براق‌تری دارند و در بازتاب و انعکاس نور موفق‌تر هستند. اما کاغذ دیواری‌ها معمولاً سطح کدر و ماتی دارند که فضا را کم نورتر نشان خواهند داد. این البته در سال‌های اخیر کاغذ دیواری‌های جدیدی تولید شده که سطحشان براق است. طراحی این کاغذ دیواری‌ها به گونه‌ای است که از آنها می‌توان برای فضاهای کم نور هم استفاده کرد.

2. متراژ خانه

خانۀ شما بزرگ است یا کوچک؟ به طور معمول استفاده از کاغذ دیواری‌ها در خانه‌های کوچک باعث می‌شود که فضا کوچک‌تر و دلگیر به نظر برسد. این اتفاق زمانی شدت بیشتری خواهد داشت که از کاغذ دیواری‌های طرح دار استفاده کرده باشید. بنابراین توصیه می‌شود که برای خانه‌های کوچک از رنگ‌های روشن استفاده کنید. البته کاغذ دیواری‌های ساده و بدون طرح هم انتخاب مناسبی خواهند بود. یک گزینۀ دیگر هم برای شما وجود دارد و آن ترکیب کاغذ دیواری و رنگ است. ممکن است دوست نداشته باشید که سراسر خانه رنگ یا کاغذ دیواری باشد. در این صورت می‌توانید در بخش‌هایی از دیوارها از رنگ و در بخش‌های دیگر از کاغذ دیواری استفاده کنید. بهترین تکنیک برای این کار این است که دو دیوار روبروی هم را کاغذ دیواری کنید و برای باقی دیوارها از رنگ‌ها کمک بگیرید.

انتخاب کاغذ دیواری

3. سرعت اجرا

همان طور که می‌دانید اجرای کاغذ دیواری بسیار سریع‌تر از رنگ است. بنابراین اگر دوست دارید که سریع‌تر در منزل خود ساکن شوید، می‌توانید کاغذ دیواری را انتخاب کنید. خشک شدن رنگ آمیزی دیوارها و بعد از آن پراکنده شدن بوی شدید رنگ از فضای خانه، به زمان زیادی احتیاج دارد.

4. قابلیت شستشوی کاغذ دیواری یا رنگ

شاید اسم کاغذ دیواری شما را یاد کاغذ و خیس شدن آن بیندازد و فکر کنید که امکان شستشوی کاغذ دیواری‌ها وجود ندارد. کاغذ دیواری‌هایی که این روزها در بازار موجود هستند، اغلب قابلیت شستشو هم دارند. برخلاف رنگ‌های معمولی که قابلیت شستشو ندارند، شما می‌توانید دیوارهایی را که رنگ روغنی دارند، بشویید.

5. تنوع و سازگاری با دکوراسیون

ناگفته پیداست که تنوع کاغذ دیواری‌ها بسیار بیشتر از رنگ‌هاست. درواقع هم تنوع رنگ و هم تنوع طرح در انتخاب کاغذ دیواری ملاک مهمی هستند. علاوه بر این شما می‌توانید کاغذ دیواری‌ای را انتخاب کنید که بیشترین هماهنگی را با دکوراسیون داخلی خانه‌تان داشته باشد. در استفاده از کاغذ دیواری‌ها به طور کلی دست شما برای ایجاد تنوع بازتر است. شما می‌توانید برای یک اتاق از چندین طرح کاغذ دیواری استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای هر اتاق از کاغذ دیواری‌های متفاوت و مجزا استفاده کنید. اما اگر بخواهید همین کار را با رنگ‌ها انجام بدهید، نتیجۀ جالبی نخواهید گرفت. در رنگ‌آمیزی دیوارها هر چقدر که تنوع رنگ‌های مورد استفاده کمتر باشد، خروجی کار زیباتر است. بنابراین اگر به دنبال تنوع هستید، کاغذ دیواری‌ها معمولاً انتخاب مناسب‌تری برای شما هستند.

کاغذ دیواری یا رنگ؟

6. ماندگاری کاغذ دیواری یا رنگ

دوام و ماندگاری اجزای دکوراسیون خانه یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید به آن توجه کرد. مخصوصاً با توجه به وضعیت اقتصادی حال حاضر کشور و هزینه‌های بسیار بالای تغییر دکوراسیون. معمولاً دوام کاغذ دیواری‌ها بسیار بیشتر از رنگ‌هاست. وقتی شما برای دیوارهایتان از یک کاغذ دیواری مرغوب و با کیفیت استفاده کرده باشید، می‌توانید سال‌ها آن را تمیز کنید. مطمئن باشید که در طی این فرایند رنگ و طرح کاغذ دیواری‌های با کیفیت هیچ تغییری نخواهد کرد. اما این مسئله دربارۀ رنگ‌ها صادق نیست. رنگ‌ها بعد از دو یا سه سال استفاده و شستشو نیاز به ترمیم خواهند داشت. حتی تمیز کردن رنگ‌های قدیمی‌تر نیز به اندازۀ کاغذ دیواری‌ها راحت نیست.

 

بیشتر بخوانید: همه چیزهایی که باید دربارۀ بازسازی ساختمان ها بدانید.

 

7. پوشانندگی

برای دیوارها در طول زمان عیوبی مثل ترک خوردن، کنده شدن و… ایجاد می‌شود. یکی از دلایل بازسازی و تغییر دکوراسیون دیوارها هم پوشاندن و ترمیم این عیب‌هاست. شما روی دیوارهایی که کاغذ دیواری دارند ترک‌های بیشتری دیده‌اید یا روی دیوارهای رنگ شده؟ به طور کلی قدرت و کارایی کاغذ رنگی و میزان پوشانندگی آن بسیار بیشتر از رنگ‌هاست. کاغذ دیواری‌ها می‌توانند عیب‌های سطحی ایجاد شده روی دیوارها را به خوبی بپوشانند.

راهنمای انتخاب کاغذ دیواری

8. بی بو بودن

رنگ‌های روغنی بوی بسیار شدیدی دارند، در حالی که کاغذ دیواری‌ها تقریباً بدون بو هستند. بوی آزار دهنده‌ای که بعد از رنگ‌آمیزی ایجاد می‌شود، برای هفته‌ها در فضای خانه باقی خواهد ماند. اگر مجبور باشید که بلافاصله بعد از رنگ آمیزی در خانه ساکن شوید، توصیۀ ما به شما انتخاب کاغفذ دیواری است. بوی شدید رنگ برای سلامتی شما بسیار مضر هستند. اگر همچنان دوست دارید که به جای کاغذ دیواری از رنگ استفاده کنید، سعی کنید رنگ‌های پلاستیکی و اکریلیک را انتخاب کنید. این رنگ‌ها بر پایۀ آب هستند و تقریبا هیچ بویی ندارند. اما میزان عمر و ماندگاری آنها در مقاسیه با رنگ‌های روغنی کمتر است.

9. هزینه

اجرای کاغذ دیواری معمولاً گران‌تر از رنگ‌آمیزی دیوارهاست. این مسئله نیز به تنوع رنگ، جنس و ماندگاری بیشتر کاغذهای دیواری مربوط می‌شود. بنابراین اگر بودجۀ زیادی ندارید، رنگ کردن دیوارها برای شما مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. هزینه‌ها در رنگ‌ آمیزی دیوارها 30 الی 50 درصد کمتر از کاغذ دیواری خواهد بود.

10. زیبایی

زیبایی و معیارهای آن به سلیقۀ افراد وابستگی زیادی دارد. از نظر بعضی‌ها کاغذ دیواری زیباتر از رنگ است. اما خیلی‌ها هم با این نظر مخالف هستند و رنگ‌ها را زیباتر می‌دانند. در زیباتر به نظر رسیدن خانۀ شما با کاغذ دیواری یا رنگ، سبک و نوع طراحی خانه و حتی دکوراسیون آن تأثیر زیادی دارند. اگر کاغذ دیواری‌ها به نظرتان زیباتر می‌رسند ولی طرح‌های شلوغ آنها را نمی‌پسندید، می‌توانید کاغذ دیواری‌های سفید را انتخاب کنید. این کاغذ دیواری‌ها بافت دار هستند و ماندگاری و تمیزی‌شان بسیار بیشتر از رنگ‌هاست.

11. سازگار بودن با محیط زیست

برای ساخت و تولید رنگ‌ها از مواد شیمیایی استفاده می‌شود. در نتیجه استفاده از آنها موجب آلودگی بیشتر هوا و محیط زیست خواهد شد. امروزه تکنولوژی ساخت کاغذهای دیواری بسیار پیشرفته شده است. در سال‌های اخیر برای ساخت کاغذ دیواری‌ها از الیاف و سایر مواد اولیۀ پایدار و سازگار با محیط زیست استفاده می‌شود. بنابراین اگر دوستدار محیط زیست و مراقبت از زمین هستید، انتخاب کاغذ دیواری برای شما بهتر است.

بیشتر بخوانید: دکوراسیون خلاقانه خانه، آشنایی با ایده‌های کابردی و مهم

انتخاب کاغذ دیواری برای خانه

نکات مهم در انتخاب کاغذ دیواری و رنگ برای دیوارها

  • استفاده از کاغذ دیواری به طور کلی برای سقف‌ها توصیه نمی‌شود. اما اگر می‌خواهید برای سقف هم از کاغذ دیواری استفاده کنید، رنگ زیر آن نباید خیلی کهنه باشد.
  • استفاده از کاغذ دیواری برای خانه‌هایی که متراژ آنها کمتر از 80 متر مربع است توصیه نمی‌شود.
  • اگر می‌خواهید از ترکیب کاغذ دیواری و رنگ استفاده کنید، بهترین دیوارها برای اجرای این تکنیک دیوارهای پشت تلویزیون، دیوارهای پشت تخت خواب و دیوارهای فضای نهارخوری‌ها هستند.
  • چه در رنگ آمیزی و چه در نصب کاغذ دیواری، سطح دیوارها باید کاملاً صیقلی، بدون موج و بتونه کاری شده باشند. این زیرسازی بهتر است دو یا سه بار انجام شود. در این صورت موجب می‌شود که خروجی کار شما تا 50 درصد افزایش کیفیت داشته باشد.

نکات بیشتر در این زمینه:

  • مهم‌ترین نکته در نصب کاغذ دیواری‌ها، استفاده از تخصص یک نصاب ماهر است. شما اگر بهترین مواد اولیه و کاغذ دیواری را انتخاب کنید، در صورتی که حرفه‌ای و اصولی نصب نشود، هیچ گونه زیبایی نخواهد داشت.
  • توجه کنید که اگر قصد شما رنگ آمیزی است، هر دیوار باید حداقل سه دست نقاشی شود. در این صورت است که می‌تواند کیفیت و عمر مفیدتری داشته باشد.

انتخاب کاغذ دیواری خوب

  • متأسفانه کاغذ دیواری‌های ایرانی کیفیت مناسبی ندارند. بنابراین در اغلب موارد استفاده از آنها توصیه نمی‌شود. اگر بودجۀ شما محدود است، بهتر است محصولاتی را انتخاب کنید که تحت لیسانس کشورهایی مثل فرانسه، بلژیک و آلمان تولید می‌شوند.
  • اگر ماندگاری کاغذ دیواری برای شما مهم‌تر از زیبایی آن است، از خرید کاغذهای فومی اجتناب کنید.
  • توجه داشته باشید که هیچ وقت نباید دیواری را که کاغذ دیواری دارد رنگ آمیزی کنید. این کار کیفیت و زیبایی رنگ را بسیار کاهش می‌دهد. بهتر است در ابتدا کاغذ دیواری‌ها را کاملاً از سطح دیوار جدا کنید. توجه داشته باشید که انجام این کار باید با دقت زیادی همراه باشد. در غیر این صورت ممکن است دیوارها آسیب ببینند. بعد از این کار و انجام بتونه کاری و زیرسازی، می‌توانید دیوارها را رنگ آمیزی کنید.

بالاخره کاغذ دیواری یا رنگ؟

این سؤال هیچ جواب قطعی‌ای ندارد. همه چیز به خواست، سلیقه و بودجۀ شما برای ایجاد تغییرات وابسته است. اگر انتخاب بین کاغذ دیواری و رنگ آمیزی برایتان دشوار است، می‌توانید از ترکیب آنها استفاده کنید. در صورتی که تصمیم به این کار گرفتید، بهتر است برای اصولی پیش رفتن کار، از یک متخصص و طراح دکوراسیون داخلی مشورت بگیرید. این افراد با در نظر گرفتن وضعیت خانۀ شما و اصول زیبایی شناسانۀ طراحی، پیشنهادهای بسیار خوبی به شما خواهند داد.

انتخاب کاغذ دیواری برای منزل

به عنوان توصیۀ نهایی در انتخاب کاغذ دیواری و رنگ، بهتر است برای دیوارهای سرویس بهداشتی و حمام و آشپزخانه از رنگ استفاده کنید. این مکان‌ها به تعمیر و بازسازی و رنگ آمیزی بیشتر احتیاج دارند. بنابراین استفاده از رنگ و تمدید چند سال یک بار آن برایتان به صرفه‌تر خواهد بود. اما برای اتاق‌های نشیمن و پذیرایی که معمولاً به تغییر و تعمیر کمتری نیاز دارند، می‌توانید کاغذ دیواری‌ها را انتخاب کنید.

به طور کلی دست شما در پیاده کردن طرح‌های مختلف و شخصی سازی دکوراسیون، در کاغذ دیواری بسیار بیشتر است. رنگ کردن دیوارها با اینکه آسان‌تر و ارزان‌تر تمام می‌شود، اما هزینه‌های نگهداری از آن به مراتب بیشتر خواهد بود.

خرید کاغذ دیواری

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تمام نکات لازم پیرامون انتخاب کاغذ دیواری و رنگ برای خانه را مطرح کنیم. اما با همۀ این‌ها انتخاب نهایی شما باید بر اساس علاقه و خواست قلبی‌تان باشد. مهم نیست که دیگران چه می‌گویند یا مد روز چیست. مهم این است که شما بیشترین زمان عمرتان را در خانۀ خود می‌گذرانید. بنابراین باید دوستش داشته باشید و در آن احساس راحتی و خوشبختی بکنید. بهتر است بعد از بررسی مطالب این مقاله، بار دیگر فکر کنید و ببینید واقعاً به چه چیزی علاقه دارید. کاغذ دیواری یا رنگ آمیزی؟ در تصمیم خود حتماً هماهنگ بودن انتخاب نهایی‌تان با سایر اجزا و بخش‌های دکوراسیون خانه را هم در نظر بگیرید.

همکاران ما در بخش پشتیبانی آماده هستند تا به تمام سؤالات شما عزیزان در این زمینه پاسخ بدهند. در صورتی که همچنان مردد هستید یا سؤالی دارید، می‌توانید از بخش کامنت با مشاوران آریامرز در ارتباط باشید.

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment