نکات مهمی که در بازسازی ساختمان های کوچک باید به آنها توجه کرد.

یکی از مقرون به صرفه‌ترین راه‌های زیباسازی نمای بیرونی و دکوراسیون داخلی خانه‌ها، بازسازی آنهاست. بازسازی خانه‌ها کاری است که در تمام دنیا رواج دارد. در چند سال اخیر هم به دلیل مدیریت هزینه‌ها، بسیار بیشتر مورد توجه افراد قرار گرفته است. در این میان سؤال خیلی از خانواده‌ها این است که آیا بازسازی ساختمان های کوچک هم امکان پذیر است؟ بله. البته برخی افراد به اشتباه گمان می‌کنند که بازسازی، منحصر به خانه‌های بزرگی که مساحت زیادی دارند می‌شود. در صورتی که چنین نیست. تنها تفاوت بازسازی ساختمان های کوچک با بزرگ این است که جزئیاتی وجود دارد که حتماً در بازسازی خاه‌های کوچک‌تر باید مورد توجه قرار بگیرد.

ما در این مقاله به نکات مهمی پیرامون بازسازی ساختمان های کوچک، تکنیک‌ها و مراحل آن خواهیم پرداخت. همچنین به چند نکتۀ مهم اشاره می‌کنیم که رعایت آنها در زمان بازسازی ضروری است. اگر شما هم قصد بازسازی ساختمان کوچکی را دارید، مطالعۀ این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بازسازی ساختمان‌های کوچک

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله: نکات مهمی که در بازسازی ساختمان های کوچک باید به آنها توجه کرد.

بازسازی ساختمان های کوچک چه اهمیتی دارد؟

افراد به دلایل مختلفی به فکر بازسازی ساختمان های کوچک خودشام می‌افتند. بالا رفتن سن بنا و فرسوده شدن تجهیزات، تغییر نما و دکوراسیون و مدیریت هزینه‌ها جزو مهم‌ترین دلایل هستند. هزینۀ بازسازی ساختمان‌ها بسیار کمتر از ساختن مجدد یا همان نوسازی آنهاست. بنابراین با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه و با هدف مدیریت هزینه‌ها، خیلی از افراد تصمیم به بازسازی خانه‌هایشان می‌گیرند.

دلیل دیگری که خیلی از افراد را به سمت بازسازی خانه‌هایشان سوق می‌دهد، ایجاد تنوع و مطابق کردن خانه با مد روز است. طبیعی است که در هر دوره‌ای مدل خاصی از خانه سازی رواج پیدا می‌کند. بعد از گذشت چند سال این مدل‌ها و متریال‌های مورد استفاده، تکراری و قدیمی می‌شوند و جذابیتشان را از دست می‌دهند. در چنین شرایطی بازسازی خانه یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد تنوع و زیباتر و به‌روز کردن خانه‌هاست.

دلیل مهم دیگری که برای بازسازی ساختمان های کوچک وجود دارد، افزودن تجهیزاتی به آن است. مثلاً ممکن است شما بخواهید یک سرویس فرنگی به سرویس بهداشتی اضافه کنید. همچنین ممکن است برای جلوگیری از ورود صداهای زیاد به خانه، همۀ پنجره‌ها را دو جداره کنید.

بازسازی ساختمان‌های کوچک

بازسازی و نوسازی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

همان ‌طور که در مقالۀ «همه چیزهایی که باید دربارۀ بازسازی ساختمان‌ها بدانید.» اشاره کردیم، بازسازی و نوسازی دو اصطلاح متفاوت هستند. در بازسازی و نوسازی کارهای جداگانه‌ای انجام می‌شود که شباهت کمی با یکدیگر دارند. اما عموم مردم این دو اصطلاح را به جای هم به کار می‌برند. معمولاً وقتی کسی می‌گوید خانه‌اش را نوسازی کرده، منظورش همان بازسازی است.

بازسازی به فرایند تعمیرات جزئی و کلی، رفع کردن ایرادها و نقص‌های فنی و ارتقای شرایط پایداری ساختمان است. اما نوسازی به کارهایی مثل نصب کاغذ دیواری، رنگ کردن دیوارها و بتونه کاری آنها و… گفته می‌شود.

آیا برای بازسازی ساختمان‌ها به مجوز نیاز داریم؟

نکتۀ مهمی که در بازسازی ساختمان های کوچک باید مد نظر قرار داد داشتن مجوز است. برای کارهای مرمتی (مثل تعویض موزاییک و آسفالت و قیرگونی)، کارهای تعمیری (مثل کف سازی و نقاشی و سفید کاری و…) نیازی به اخذ مجوز از شهرداری نیست. اما اگر بخواهید تغییراتی مثل حذف یا افزودن پارکینگ، تغییر نقشۀ ساختمان و… را انجام دهید، حتماً باید از شهرداری مجوز گرفته باشید.

آیا مالک می‌تواند شخصاً کارهای بازسازی خانه را انجام دهد؟

بله. هر مالکی می‌تواند به نوعی پیمانکار ساختمان خودش باشد و تمام کارهای مربوط به بازسازی را خودش انجام بدهد. البته این به معنای آن نیست که قرار است خودش آستین بالا بزند و کار کند. منظور ما این است که صاحب خانه می‌تواند به عنوان کارفرما با کارگران و شرکت‌ها برای انجام کارهای بازسازی منزل خود قرارداد ببندد. به این نکته توجه داشته باشید که کار بازسازی ساختمان شما زمانی خوب پیش می‌رود که خودتان بر روند انجام کارها نظارت کنید. بنابراین اگر قرار است تمام وظایف مربوط به پیمانکارها را خودتان انجام دهید، باید وقت کافی برای آن داشته باشید.

هزینه بازسازی ساختمان‌های کوچک

هزینۀ بازسازی ساختمان های کوچک چقدر است؟

هزینۀ بازسازی ساختمان‌ها به سه عامل اصلی بستگی دارد:

  • متراژ ساختمان
  • میزان تخریب و نیاز فضا به بازسازی
  • کیفیت متریال‌های مورد استفاده

هرچه ساختمان شما بزرگ‌تر، فضایی که قرار است بازسازی شود گسترده‌تر و متریال شما مرغوب‌تر باشد، هزینه‌های بازسازی نیز افزایش خواهد یافت. مهم‌ترین مزیت بازسازسازی ساختمان‌های کوچک این است که به دلیل کوچک بودن خانه، هزینه‌های بازسازی آن هم کمتر خواهد بود. همچنین اگر شما قرار است فقط بخش خاصی، مثلاً سرویس‌های بهداشتی را بازسازی کنید، هزینۀ کمتری در مقایسه با زمانی که قرار است کل خانه را بازسازی کنید خواهید کرد.

بازسازی ساختمان های کوچک چه مراحلی دارد؟

1. دریافت مشاوره از متخصصان

قبل از اقدام به بازسازی، بهتر است با متخصصان این حوزه مشورت کنید. مهم‌ترین مزیت مشورت با این افراد این است که دید کلی نسبت به کارهایی که قرار است انجام شود پیدا می‌کنید. ممکن است کارهایی که شما قصد دارید در زمان بازسازی انجام دهید به ساختمان آسیب‌های اساسی برساند. این‌ها مسائل مهمی هستند که مشاوران آگاه و متخصص پیش از کار شما را از آن مطلع می‌کنند.

مراحل بازسازی ساختمان‌های کوچک

2. تخریب بخش‌های مورد نظر

در بازسازی معمولاً بخش‌هایی از خانه‌ها تخریب و دوباره ساخته می‌شود.

3. آغاز فرایند ساخت

در این مرحله افراد یا شرکت‌هایی که برای بازسازی خانه با آنها قرارداد بسته‌اید کار ساخت بخش‌های تخریب شده را آغاز می‌کنند. ضروری است که پیش از ساخت نقاط ضعف و آسیب‌های ساختمان را به سازندگان اعلام کنید. در این صورت کار بازسازی بهتر، اصولی‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود.

4. انجام ظریف کاری و نازک کاری

چهارمین مرحله در بازسازی ساختمان های کوچک، ظریف کاری و نازک کاری است. این مرحله شامل کارهایی مثل گچ کاری، نصب سقف کاذب، تعیین نورپردازی و… است. بهتر است مصالح مورد استفاده در این مرحله را از بهترین جنس‌ها انتخاب کنید. جنس‌ها نامرغوب بعد از مدتی کیفیت و رنگ اولیه خود را از دست می‌دهند. برای تقویت نورپردازی بخش‌های مختلف خانه نیز معمولاً لامپ‌های رنگی و چراغ‌های هالوژن استفاده می‌شود. برای دیوارها هم دو گزینۀ رنگ آمیزی و نصب کاغذ دیواری پیش روی شما خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: انتخاب کاغذ دیواری یا رنگ؟ کدامیک برای شما مناسب‌تر است؟

 

5. بازسازی‌های داخلی

به ایجاد تغییرات کلی در فضای خانه و طراحی و تغییر دکوراسیون، بازسازی‌های داخلی گفته می‌شود. در این مرحله کارهایی مثل تعویض یا نصب کف پوش‌ها، نصب تأسیسات سرمایشی و گرمایشی، کف سازی، تغییرات رنگ بخش‌های مختلف خانه و… انجام می‌شود. شما می‌توانید بسته به نیاز خانه و خواست خودتان این مرحله را حذف یا حفظ کنید.

بازسازی ساختمان قدیمی

زمان مورد نیاز برای انجام بازسازی خانه چقدر است؟

پاسخ این سؤال به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله عوامل تأثیرگذار در زمان انجام بازسازی می‌توان به حجم کارها، تعداد نیروهای کارگر و سرعت کار اشاره کرد. هرچقدر که نیاز خانۀ شما به بخش‌های مختلف بازسازی بیشتر باشد، زمان بیشتری نیاز دارد. همچنین اگر تعداد کارگرها کم باشد، سرعت پیشروی کار هم کم می‌شود. در نتیجه بازسازی ساختمان های کوچک بسته به حجم کار به دو تا چهار ماه زمان نیاز خواهد داشت. البته این عدد قطعی و نهایی نیست. ممکن است با توجه به شرایط شما این عدد کمتر از دو ماه یا بیشتر از چهار ماه نیز بشود.

چگونه می‌توانیم از فضاهای کوچک نهایت استفاده را بکنیم؟

حتماً شما هم تا به حال وارد یک خانۀ بزرگ اما دلگیر شده‌اید. در مقابل احتمالاً خانه‌های کوچکی را هم دیده‌اید که حس صمیمیت و گرمی زیادی دارند و حتی بزرگ‌تر از متراژ واقعی‌شان به نظر می‌رسند. علت این اتفاق چیست؟ این مسئله دلایل زیادی دارد.

خوش نقشه بودن خانه

خوش نقشه بودن ساختمان و استفاده از کوچک‌ترین فضاها به صورت بهینه یکی از این موارد است. بنابراین سعی کنید طراحی نقشۀ خانۀ خود را به مهندسی حرفه‌ای و خوش ذوق بسپارید.

نورپردازی اصولی

نورپردازی یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی است که در بازسازی ساختمان های کوچک و حتی بزرگ باید به آن توجه کرد. ناکافی بودن نور به دلیل کمتر بودن تعداد پنجره‌ها در خانه‌های کوچک بیشتر دیده می‌شود. همچنین وقتی در یک فضای کوچک تعداد زیادی دیوار وجود داشته باشد، نورپردازی درست را مختل خواهد کرد. شما می‌توانید در زمان بازسازی دیوارهای آجری اضافی را بردارید و یک فضای یک دست و یکپارچه بسازید. در مرحلۀ بعد می‌توانید این فضای یکپارچه را به کمک کمدها، دکورها، پارتیشن‌ها و… به بخش‌های مختلف تقسیم کنید. این کار موجب می‌شود نور ساختمان به صورت متعادل‌تری توزیع شود. همچنین استفاده از تعداد بیشتر هالوژن‌ها و چند آباژور هم می‌تواند نورپردازی خانه را تقویت کند.

حذف دیوارهای اضافی

یکی دیگر از راه‌های استفادۀ بهینه از فضای خانه، حذف کردن دیوارهای آشپزخانه است. به جای این دیوارها می‌توانید یک کانتر جایگزین کنید. از کانتر می‌توانید هم به عنوان میز غذاخوری و هم به‌جای پیشخوان آشپزخانه استفاده کنید. در این صورت هم فضای بیشتری در اختیار خواهید داشت و هم نور آشپزخانه به بخش‌های دیگر خانه نیز خواهد رسید.

نکات مهم بازسازی ساختمان‌های کوچک

افزودن پله به بخش‌های مختلف

گاهی وقت‌ها با افزودن پله به بخش‌هایی از خانه و ایجاد کردن یک نیم طبقه، می‌توانید از فضای موجود در خانه‌های کوچک بهتر استفاده کنید. شما در واقع با این کار نسبت سطح به حجم خانه را افزایش می‌دهید. به عنوان مثال شما می‌توانید با حذف دیوار اتاق خواب و ایجاد یک نیم طبقه به جای آن، محل خواب را به بالا منتقل کنید. در این صورت فضای زیرین این قسمت را می‌توان به آشپزخانه، اتاق کار، اتاق نشیمن، انباری و… تبدیل کرد.

ساخت فضاهای کاذب

تا به حال اسم انباری کاذب را شنیده‌اید؟ شما می‌توانید سقف ورودی آپارتمان خود را کوتاه‌تر کنید. در این صورت از فضای ایجاد شده می‌توانید برای نگه‌داری وسایل اضافی خودتان استفاده کنید. به چنین فضاهایی در تداول عموم انباری‌های کاذب گفته می‌شود. این کار موجب می‌شود که فضای خانۀ شما هم گرم‌تر و صمیمی‌تر به نظر برسد.

نکتۀ مهم:

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در خانه‌های کوچک باید آن را رعایت کرد، ساده و خلوت نگه داشتن فضای آن است. شما باید سعی کنید از حداقل اکسسوری‌ها و لوازم دکوری و… استفاده کنید. هر چقدر که محیط خانه خلوت‌تر باشد، فضای آن نیز بزرگ‌تر به نظر خواهد رسید. به این منظور می‌توانید به سراغ سبک‌های دکوراسیون ساده مثل مینیمال، مدرن و روستیک بروید. در این سبک‌ها از حداقل لوازم استفاده می‌شود. رنگ غالب مورد استفاده در این سبک‌ها نیز معمولاً روشن است. استفاده از رنگ‌های روشن به بزرگ‌تر دیده شدن فضا کمک زیادی می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: دکوراسیون داخلی منزل؛ آشنایی با برخی از مهم‌ترین سبک‌های آن

 

بازسازی خانه های کوچک

چند نکتۀ مهم برای بازسازی ساختمان های کوچک

داشتن تجربه، در بازسازی ساختمان بسیار مهم است. نکات مهمی در زمینۀ بازسازی ‌ساختمان‌ها، چه کوچک و چه بزرگ، وجود دارد که در صورت رعایت نشدن، خسارت‌های زیادی به بار می‌آورند. در ادامه به چند مورد از این نکات اشاره می‌کنیم:

توجه به وضعیت لوله کشی‌ها و تأسیسات

در هنگام بازسازی باید توجه ویژه‌ای به وضعیت لوله کشی ساختمان و تأسیسات دیگر داشته باشید. ممکن است در هنگام بازسازی بدون اینکه متوجه شوید به این قسمت‌ها آسیبی برسد. در این صورت دوباره باید ساختمان را برای تعمیر آنها خراب کنید و خسارت زیادی متحمل خواهید شد.

در نظر گرفتن نقشۀ کلی ساختمان

اگر قرار است تغییری در لوله کشی و تأسیسات ساختمان ایجاد کنید، باید نقشۀ کلی ساختمان را نیز در نظر بگیرید. برای این کار می‌توانید از کمک طراحان داخلی استفاده کنید.

افزودن عایق‌های حرارتی و صوتی

در بازسازی ساختمان‌ها بهتر است به فکر افزودن عایق‌های حرارتی و صوتی هم باشید. استفاده از این عایق‌ها هم موجب بهینه سازی مصرف انرژی در خانۀ شما می‌شود و هم فضای آرام‌تری برایتان ایجاد می‌کند.

بررسی وضعیت سیم کشی برق در خانه‌های قدیمی

ممکن است خانه‌ای که قصد نوسازی آن را دارید بسیار قدیمی باشد. در چنین شرایطی احتمال فرسوده بودن تأسیسات آن وجود دارد. ضروری است که سیستم برق ساختمان را پیش از آغاز بازسازی بررسی کنید. در غیر این صورت ممکن است خطرات جبران ناپذیری در حین کار شما را تهدید کند.

مراحل بازسازی خانه های کوچک

سخن پایانی در بازسازی ساختمان های کوچک

در این مقاله به نکات مهمی دربارۀ بازسازی ساختمان های کوچک اشاره کردیم. توجه داشته باشید که بازسازی خانه‌های بزرگ و کوچک تفاوت چندانی در کلیات مراحل و کارها با یکدیگر ندارند. تنها تفاوت میان بازسازی خانه‌های بزرگ و کوچک در جزئیات آنهاست. معمولاً جزئیات بیشتری در بازسازی ساختمان های کوچک تر وجود دارد. به دلیل اینکه فضای مورد استفاده در ساختمان‌های کوچک کمتر است، این خلاقیت معمار و نقشه‌کش است که تعیین کنندۀ زیبایی و صمیمیت خانه‌های کوچک در بازسازی‌ها می‌شود.

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment