مهم‌ترین نکات برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب

اتاق خواب‌ها یکی از مهم‌ترین و شخصی‌ترین بخش‌های هر خانه هستند. همۀ ما حدود یک سوم از عمر خودمان را در اتاق خواب‌ها می‌گذرانیم. بنابراین زیبایی و آرامش و طراحی دکوراسیون اتاق خواب ضروری است. برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب باید با اصول اولیۀ این کار آشنا باشید. بعد از آن می‌توانید به راحتی و مطابق با سلیقۀ خودتان یک دکوراسیون شیک و کاربردی برای آن طراحی کنید.

در این مقاله ما به اصول ساده، کاربردی و خلاقانه‌ای برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب می‌پردازیم. شما بعد از مطالعۀ نکات ذکر شده در این مقاله، می‌توانید به راحتی یک دکوراسیون شیک و زیبا برای اتاق خواب خودتان طراحی کنید.

طراحی دکوراسیون اتاق خواب

فهرست سرتیتر مطالب در مقالۀ: مهم‌ترین نکات برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب

چرا طراحی دکوراسیون اتاق خواب مهم است؟

اتاق خواب یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه است که بیشتر وقت ما در آنجا سپری می‌شود. علاوه بر خواب، بیشتر افراد کارهایی مثل مطالعه، انجام وظایف کاری و… را هم در اتاق خوابشان انجام می‌دهند. بنابراین اهمیت راحتی و آرامش بخش بودن فضای اتاق خواب بسیار مهم‌تر از سایر بخش‌های خانه است. استفاده از تکنیک‌های طراحی دکوراسیون داخلی می‌تواند به ما کمک کند که اتاق خوابی راحت و آرامش‌بخش داشته باشیم. حتی با کمی خلاقیت و تنوع، می‌توان تغییر و طراحی دکوراسیون اتاق خواب را با کمترین هزینه انجام داد.

برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب چه کارهایی باید انجام بدهیم؟

1. تعیین هدف برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب

هدف نهایی شما از تغییر دکوراسیون اتاق خوابتان چیست؟ این سؤالی است که از همان ابتدای کار باید جواب آن را بدانید. این هدف را باید براساس فضای اتاق خواب و روحیۀ فرد یا افرادی که قرار است از آن استفاده کنند مشخص کنید. به عنوان مثال، اتاق خواب کودکان تفاوت‌های همه جانبۀ زیادی با اتاق خواب زوج‌های جوان دارد.

2. بودجه بندی

شما از همان ابتدای کار باید بدانید که قرار است چه کارهایی انجام دهید و برای انجام آن کارها چقدر بودجه دارید. اگر قرار است طراحی دکوراسیون اتاق خوابتان را به کلی عوض کنید، قطعاً به بودجۀ زیادی نیاز دارید. اما در صورتی که بخواهید بخش‌هایی از اتاق را تغییر دهید، بودجۀ کمتری نیاز خواهید داشت.

طراحی دکوراسیون اتاق خواب

3. ابعاد اتاق را دقیق اندازه بگیرید.

شما باید پیش از خرید هر وسیلۀ جدیدی برای اتاق خواب، ابعاد دقیق اتاق را بدانید. همچنین باید ابعاد چارچوب در ورودی اتاق خواب، راهروها، در منزل و… را نیز دقیقاً اندازه بگیرید. در غیر این صورت ممکن است بهترین لوازم را برای اتاق خوابتان خریده باشید، اما از در منزلتان وارد نشوند!

4. انتخاب رنگ برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب

رنگ‌ها عنصر بسیار مهمی در تعیین و تغییر احساسات ما به شمار می‌آیند. قبل از انتخاب رنگ دکوراسیون اتاق خواب، باید کمی با روانشناسی رنگ‌ها آشنا باشید. شما باید بدانید که ترکیب چه رنگ‌هایی با یکدیگر به تعادل اتاق خواب شما بیشتر کمک می‌کنند. ما در ادامه رایج‌ترین رنگ‌های مورد استفاده برای اتاق خواب‌ها را به همراه مهم‌ترین ویژگی‌هایشان آورده‌ایم.

  • آبی

تنالیتۀ رنگ آبی بر خلاف رنگ قرمز، آرامش بخش است. استفاده از این رنگ برای زمان‌های استراحت بسیار مناسب است. همچنین ثابت شده که رنگ آبی درد و بی‌قراری را تسکین می‌دهد. رنگ آبی یکی از بهترین رنگ‌ها برای اتاق خواب است. وجود این رنگ در اتاق خواب به شما کمک می‌کند که خواب راحت و عمیقی را تجربه کنید.

دکوراسیون اتاق خواب

  • سبز

براساس تحقیقات انجام شده، رنگ سبز هم به کاهش میزان استرس افراد کمک زیادی می‌کند. می‌توانید از این رنگ در جزئیات اتاق خواب (مثل بالش و کوسن، پتو و…) یا در کلیات آن (رنگ دیوار، تشک و…) استفاده کنید.

  • زرد

زرد یکی دیگر از رنگ‌های آرامش بخش و گرم برای اتاق خواب‌هاست. ترکیب رنگ زرد و آبی برای اتاق خواب یک انتخاب عالی است. براساس نتایج یک تحقیق، افرادی که در اتاق‌ خواب‌هایی که رنگ غالب آنها زرد است می‌خوابند، خواب عمیق‌تری خواهند داشت.

طراحی دکوراسیون اتاق خواب

  • طوسی/ نقره‌ای

این رنگ علاوه بر آرامش بخش بودن، بسیار شیک و زیبا هم هست. استفاده از رنگ طوسی آرامش و سکوت ذهنی عجیبی برای شما به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین نکات برای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

 

نکتۀ مهم:

به طور کلی توصیه می‌شود که از رنگ‌های ملایم و آرام برای اتاق خواب ها استفاده شود. مخصوصاً اگر افراد ساکن در آن اتاق خواب مشکلات دیر به خواب رفتن یا بدخوابی دارند. اگر این افراد از رنگ‌های بسیار گرم و شاد برای اتاق خوابشان استفاده کنند، احتمالاً اختلالات خوابشان شدیدتر خواهد شد. رنگ سقف اتاق خواب‌ها هم بهتر است ملایم‌تر از رنگ دیوارها باشد. این کار باعث می‌شود سقف کم‌ارتفاع‌تر از حالت نرمال خود به نظر برسد. همین مسئله نیز حس گرما و صمیمیت را در اتاق خواب‌ها افزایش می‌دهد.

رنگ در دکوراسیون

5. انتخاب سرویس خواب

سروریس خواب به مجموعۀ تخت خواب، میز آرایش (میز توالت)، کمد، پا تختی، آینه، مبل و صندلی گفته می‌شود. این اقلام را باید با توجه به دکوراسیون کلی منزل خودتان انتخاب کنید. البته می‌توانید طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب را به صورت مجزا و براساس سلیقه‌تان انتخاب کنید. مثلا اگر دکوراسیون خانۀ شما سنتی است، می‌توانید دکوراسیون اتاق خوابتان را مدرن طراحی کنید.

6. انتخاب کالای خواب

کالای خواب به پتوها و تشک‌ها، ملحفه‌ها، بالش‌ها و بالشتک‌های تزئینی تخت خواب‌ها گفته می‌شود.

  • انتخاب تشک

مهم‌ترین نکته در انتخاب تشک، توجه به ابعاد آن است. تشک‌ها ابعاد مختلفی مثل تک نفره (سینگل)، دوقلو، دو نفره، بچگانه و سفارشی دارند. شما با توجه به نیاز خودتان می‌توانید هر کدام از این ابعاد را انتخاب کنید.

مسئلۀ بعدی انتخاب نوع تشک است. تشک‌ها انواع مختلفی مثل طبی بدون فنر، طبی فنردار، پاکتی، مموری فوم، آبی (هوشمند) و… دارند. هر کدام از این تشک‌ها مزایا و معایب مخصوص خودشان را دارند. شما با توجه به نیاز بدن خودتان، باید یک مدل را انتخاب کنید.

طراحی دکوراسیون در اتاق خواب

  • انتخاب تخت خواب

مرحلۀ بعد از انتخاب تشک، انتخاب تخت خواب است. تخت‌ خواب‌ها مدل‌ها و اندازه‌های مختلفی دارند. مدل‌هایی مثل پلتفرم، سایبان دار، تخت خواب‌های مبل شو (میان روزی)، پانل دار، سورتمه‌ای، اسلَت، مورفی، بدون چهارچوب، شناور (معلق)، چند طبقه و… . هر یک از این تخت‌ها استایل ویژه‌ای دارند. برای انتخاب تخت خواب، باید به طراحی دکوراسیون اتاق خوابتان توجه کنید. به عنوان مثال اگر قرار است دکوراسیون اتاق خواب شما کلاسیک باشد، استفاده از تخت‌های میان روزی یا پانل دار برای شما مناسب نیست.

7. نورپردازی و انتخاب چراغ‌ها برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب

نورپردازی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در طراحی دکوراسیون اتاق خواب باید به آن توجه داشته باشید. هر نورپردازی‌ای می‌تواند فضای کلی اتاق خواب شما را کاملاً تغییر دهد. به طور کلی استفاده از نورهای سقفی مثل لوسترهایی که لامپ‌های زیاد دارند، برای اتاق خواب توصیه نمی‌شود. بهتر است حداقل یک چراغ خواب یا آباژور کوچک در کنار تخت خود داشته باشید. می‌توانید از چند چراغ رومیزی دیگری هم استفاده کنید.

8. انتخاب میز کار و صندلی

همان طور که گفتیم، برای خیلی‌ها اتاق خواب فقط محل استراحت و خواب نیست. خیلی از افراد کارهای روزمرۀ خود مثل مطالعه، کار با راینۀ شخصی یا انجام وظایف شغلی‌شان را هم در اتاق خوابشان انجام می‌دهند. بنابراین اگر اتاق خوابتان خیلی کوچک نیست، حتماً فضایی را برای قرار دادن یک میز تحریر کوچک و صندلی در نظر بگیرید. بهتر است صندلی راحتی را انتخاب کنید که بتوانید از آن هم برای مطالعه و هم استراحت استفاده کنید.

طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب

9. انتخاب مبل

مبل‌های تک نفره یا کاناپه‌های اسپرت دو نفره بهترین انتخاب برای اتاق خواب‌ها هستند. شما در انتخاب مبلمان برای اتاق خوابتان هیچ محدودیتی ندارید. فقط باید در هنگام انتخاب، به هماهنگ بودن رنگ، مدل و طرح آن با سایر اجزای اتاق خواب خود توجه داشته باشید.

10. انتخاب پرده‌ها

یکی از اجزای مهم و اصلی در طراحی دکوراسیون اتاق خواب‌ها پرده‌ها هستند. حضور پرده‌ها در اتاق خواب برای حفظ حریم شخصی و افزایش حس امنیت و آرامش شما بسیار ضروری است. اما شما می‌توانید با یم انتخاب هوشمندانه، با یک تیر دو نشان بزنید. بهتر است پرده‌ای را انتخاب کنید که علاوه بر حفظ حریم شخصی و جلوگیری از تابش نور در هنگام استراحت، بر زیبایی اتاق خوابتان هم بیفزاید. یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام انتخاب پرده، توجه به رنگ آن است. رنگ پرده‌ها باید تناسب کامل با رنگ دیوارها و سایر اجزای اتاق خوابتان داشته باشد.

برای تزئین اتاق خواب چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

علاقۀ انسان‌ها به زیبایی ستودنی و غیر قابل انکار است. بعد از تهیۀ لوازم ضروری برای اتاق خواب، وقت آن است که کمی هم تزئینش کنید. بخش مهمی از طراحی دکوراسیون اتاق خواب، به انتخاب لوازم و عناصر تزئینی مناسب برای آن بستگی دارد. در ادامه چند ایدۀ ساده، جذاب و کاربردی را برای تزئین اتاق خواب به شما معرفی کرده‌ایم.

تزئین اتاق خواب

1. استفاده از آثار هنری

بهتر است اتاق خوابتان را با وسایل دکوری و اضافی شلوغ نکنید. این شلوغی ممکن است تمرکز و آرامش شما را به هم بریزد. بهتر است یک تابلوی هنری زیبا که حس آرامش عمیقی به شما می‌دهد تهیه و آن را روی دیوار نصب کنید. با نصب چراغ‌های هالوژن در اطراف این تابلو، می‌توانید بر زیبایی آن بیفزایید.

2. استفاده از گیاهان و گل‌ها

استفاده از گیاهان در اتاق خواب‌ها می‌تواند حس طراوت، سرسبزی و شادی را به شما بدهد. علاوه بر این بعضی از گیاهان آپارتمانی مثل سانسوریا می‌توانند هوای اتاق خواب شما را هم تصفیه کنند. بنابراین با حضور گیاهان در اتاق خوابتان می‌توانید خوابی آرام را تجربه کنید.

طراحی دکوراسیون اتاق خواب

3. استفاده از آینه‌ها

اگر اتاق خوابتان کمی کوچک است، می‌توانید برای بزرگ‌تر نشان دادن آن از آینه‌ها استفاده کنید. همچنین آینه‌ها با بازتاب نور می‌توانند نورپردازی اتاق شما را هم تقویت و زیباتر کنند.

9 نکتۀ مهم در طراحی دکوراسیون اتاق خواب ها

1. در اتاق‌ خواب‌های کوچک ممکن است به قدر کافی فضا برای قرار دادن آپاژورها برای تأمین نور نداشته باشید. در چنین موقعیتی باید سعی کنید تا جایی که ممکن است از نور طبیعی بهترین استفاده را بکنید. برای دو برابر کردن میزان نور اتاق خواب، می‌توانید از آینه‌ها کمک بگیرید.

2. تا جایی که ممکن است سعی کنید اتاق خوابتان را ساده نگه دارید. استفادۀ بیش از حد از وسایل دکوری و تزئینی در اتاق خواب، شما را کلافه و عصبی خواهد کرد.

3. وسایلی که برای اتاق خوابتان تهیه می‌کنید باید با اندازۀ اتاق خواب متناسب باشند. به عنوان مثال انتخاب وسایل بزرگ برای اتاق‌ خواب‌های کوچک، فضایی برای رفت و آمد شما باقی نمی‌گذارد.

طراحی دکوراسیون اتاق خواب

4. برای بیشتر بخش‌های اتاق خواب (مثل پرده، رو تختی، ملحفه‌ها و…) از پارچه‌های کتان استفاده کنید. این پارچه‌ها کمک می‌کنند اتاق خواب شما فضای راحت‌تر و صمیمی‌تری داشته باشد.

5. برای تأمین نور اتاق خواب، چندین گزینۀ مختلف را در نظر بگیرید. بعضی از چراغ‌ها برای زمان استراحت شما مناسب هستند، بعضی برای مطالعه و بعضی دیگر برای انجام کارهای شخصی.

6. وسایلی مثل تلویزیون، کامپیوتر و لپ تاپ یا تلفن همراهتان را تا جایی که می‌توانید در اتاق خوابتان قرار ندهید. اتاق خواب محل برای استراحت شما و تمدد اعصاب است. بنابراین عوامل ایجاد کنندۀ سر و صدا و پرت کنندۀ حواس را وارد آن نکنید.

7. میزان دمای اتاق خواب تأثیر مستقیمی بر روی کیفیت خواب شما می‌گذارد. بنابراین سعی کنید که از وسایل سرمایشی و گرمایشی مناسب در اتاق خوابتان استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید:   راهنمای جامع خرید کولر گازی برای خانه

 

 

 

طراحی دکوراسیون اتاق خواب

8. انتخاب کف پوش مناسب برای اتاق خوابتان را فراموش نکنید. فرش‌ها و موکت‌های زیبایی را انتخاب کنید که تمام کف اتاق خوابتان را بپوشاند.

9. بیشتر وسایل شخصی افراد مثل لباس، لوازم آرایشی و… در اتاق خواب قرار دارند. برای لوازم شخصی خودتان قفسخه‌ها و کمدهای مناسب تدارک ببینید. هر وسیله‌ای باید جای مخصوص خودش را داشته باشد تا اتاق خواب شما نامنظم و آشفته به نظر نرسد. این کار به شما کمک می‌کند که در اتاق خوابتان آرامش ذهنی و تمرکز بیشتری داشته باشید.

دکوراسیون داخلی اتاق خواب

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با مهم‌ترین نکاتی که در طراحی دکوراسیون اتاق خواب خودتان می‌توانید از آنها بهره بگیرید آشنا کنیم. حتماً پیش از اقدام برای تغییر دکوراسیون اتاق خواب، یک چک لیست از کارهایی که قرار است برای اتاقتان انجام دهید آماده کنید. این چک لیست باید شامل تغییرات مورد نظر، لوازمی که باید خریداری شود و هزینه‌های مربوط به کل فرایند کار باشد. امیدواریم که با استفاده از نکات گفته شده در این مقاله و خلاقیت خودتان، محلی آرام و دنج برای خواب و استراحت خود و خانواده‌تان بسازید. ما در آینده باز هم به مباحث مربوط به طراحی دکوراسیون داخلی بخش‌های مختلف خانه خواهیم پرداخت. همراهی شما با مقالات ژورنال آریا مرز مایۀ افتخار ما خواهد بود.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment