راهنمای جامع خرید کولر گازی برای خانه

در گرمای تابستان همه به دنبال راه‌هایی برای خنک‌تر کردن محیط هستند. کولرهای گازی یکی از محبوب‌ترین وسایل سرمایشی روزهای تابستان به شمار می‌آیند. این روزها خیلی‌ها قصد خرید کولر گازی را دارند، اما با وجود تنوع قیمت‌ها و مدل‌ها کمی سردرگم می‌شوند. بنابراین کسب اطلاعات دقیق قبل از اقدام به خرید کولر گازی ضروری است.

در این مقاله سعی کرده‌ایم به تمام سؤالاتی که ممکن است پیش از خرید کولر گازی داشته باشید، پاسخ بدهیم.

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: راهنمای جامع خرید کولر گازی برای خانه

خرید کولر گازی

چرا تهویه هوا در فصول گرم سال ضروری است؟

با گرم شدن هوا، لازم است که از طریقی هوای خنک در خانه جریان داشته باشد. دستگاه‌های تهویه هوا مثل کولرها و پنکه‌ها مهم‌ترین ابزارهای ایجاد جریان هوا در محیط هستند. از کولرها برای خنک کردن یک محیط سربسته و نگه داشتن دما در یک سطح مناسب استفاده می‌شود. دستگاه‌های تهویه انواع مختلفی دارند. هر کدام از این دستگاه‌ها سرعت، عملکرد و کیفیت متفاوتی برای جابجا کردن هوا دارند. به طور کلی خنک کردن هوا شامل یک چرخۀ خنک سازی و پاک‌سازی هم‌زمان است. البته در برخی موارد برای تهویه از دستگاه‌های تبخیر یا خنک‌کنندۀ آزاد نیز استفاده می‌شود.

امروزه کولرهای گازی جزو رایج‌ترین تجهیزات تهویه مطبوع و سرمایش به شمار می‌روند. از کولرهای گازی در محل‌های مختلفی مثل خانه‌ها، ادارات، مجتمع‌های مختلف و… استفاده می‌شود.

چند نوع کولر گازی داریم؟

یکی از سؤالاتی که ذهن مشتری را در هنگام خرید کولر گازی درگیر می‌کند این است که این کولر چه انواعی دارد. ما در ادامه به معرفی انواع کولر گازی می‌پردازیم.

1. کولر گازی اسپلیت

کولرهای گازی اسپلیت دو قسمت دارند. قسمتی از آنها در داخل خانه قرار می‌گیرد و قسمتی در خارج از خانه. قسمت خارجی شامل موتور یا کمپرسور است. علت نصب این بخش در خارج از خانه این است که حداکثر فاصله با محل نصب را داشته باشد و صدای آن برای ساکنان آزاردهنده نشود. کولر گازی اسپلیت نسبت به کولر گازی پنجره‌ای و قابل حمل فضای بیشتری را اشغال می‌کند. اما اگر برایتان مهم است که فضای بیشتری در خانه داشته باشید، کولر پنجره‌ای نخرید. این کولر فضای زیادی از زمین کنار پنجره را اشغال خواهد کرد.

کولر گازی اسپلیت از این نظر که روی دیوار نصب می‌شود و فضای کمی می‌گیرد، انتخاب بهتری است. اما با توجه به اینکه قسمتی از آن خارج از خانه نصب می‌شود، چندان زیبا به نظر نخواهد رسید. اگر زیبایی محیط بیرون از منزل هم برایتان مهم است، کولر گازی پرتابل را انتخاب کنید.

به دلیل جدا بودن دستگاه سردکن از کمپرسور در اسپلیت‌ها، قدرت این نوع از کولر گازی معمولاً بیشتر است. بنابراین می‌تواند برای تهویۀ محیط‌های بزرگ‌تر هم استفاده شود.

2. کولر گازی پرتابل (قابل حمل)

این کولرها برخلاف اسپلیت‌ها قسمت بیرونی ندارند و از یک بخش تشکیل شده‌اند. میزان سر و صدای این کولر در مقایسه با مدل‌های دیگر بیشتر است، اما به همان میزان قدرت خنک‌کنندگی بالاتری دارد.

کولر گازی پرتابل یک تکه است. برای تخلیۀ گرمای موتور، یک لولۀ خرطومی از جنس پلاستیک در پشت آن نصب شده است. این کولر به دلیل قابل حمل بودن، در فضاهای کوچک 20 تا 30 متر مربعی قابل استفاده است.

خرید کولر گازی پرتابل

3. کولر گازی پنجره‌ای

این کولر مخصوص خنک کردن اتاق‌های کوچک است و جزو ساده‌ترین انواع کولر گازی است. در این مدل تمام قطعات کولر ازجمله کندانسور، اواپراتور، کمپرسور و کویل خنک‌کننده در یک جعبه قرار دارند. در این کولر هوای خنک از قسمت داخلی آن وارد و هوای گرم از قسمت خارجی به بیرون منتقل می‌شود. کولر پنجره‌ای به راحتی در کانال و پنجره‌ای که برایش در نظر گرفته شده قرار می‌گیرد. بنابراین در هنگام خرید کولر گازی پنجره‌ای باید ابعاد جایی را که قرار است کولر در آن قرار بگیرد بدانید.

قرار گرفتن تجهیزات این کولر پشت پنجره موجب شنیده شدن صدای کمپرسور در داخل محیط خواهد شد. درواقع ایجاد سرمایش این کولرها با کمی صدا همراه است. نکتۀ قابل توجه این است که این کولرها در مقایسه با سایر تجهیزات سرمایشی، مصرف بالاتری دارند. کولر گازی پنجره‌ای معمولاً کنترل از راه دور ندارد و هنگام خرید کولر گازی باید به این نکته توجه داشته باشید.

4. کولر گازی ایستاده

این کولر نسبت به انواع دیگر کولر گازی کاربرد متفاوتی دارد. کولر گازی ایستاده معمولاً در مکان‌های عمومی بزرگ مثل مساجد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، ترمینال‌ها و… استفاده می‌شود. علت استفاده از این کولر در مکان‌های بزرگ این است که قدرت پرتاب هوای آن بالاست و توانایی سرمایش زیادی دارد. البته کسانی که امکان نصب کولر گازی اسپلیت یا پنجره‌ای را ندارند هم می‌توانند از آن استفاده کنند. این کولرها بر خلاف کولرهای متحرک، دو تکه هستند و واحد خارجی هم دارند. پنل اصلی آن‌ها روی زمین قرار می‌گیرد، اما کندانسور کولر ایستاده بیرون از محل نصب می‌شود. در هنگام خرید کولر گازی توجه داشته باشید که نوع ایستاده را نمی‌توان مثل کولرهای متحرک به راحتی جابجا کرد.

مطلب پیشنهادی: روف گاردن چیست؟ آشنایی با طراحی، انواع و مزایای آن

 

آیا در هنگام خرید کولر گازی باید به پنل آن توجه کنیم؟

یکی دیگر از نکات مهم در هنگام خرید کولر گازی توجه به نوع پنل آن است. نوع طراحی پنل در کولرهای گازی اهمیت زیادی دارد. تنها چیزی که شما در منزل یا محل کار بعد از نصب کولر گازی می‌بینید، پنل آن است. نقش پنل کولرها در واقع شبیه کارکرد ویترین مغازه‌هاست. زیبا بودن پنل کولر گازی موجب می‌شود که لذت بیشتری از خریدتان ببرید. سعی کنید با توجه به بودجه‌ای که دارید، در کنار توجه به کیفیت، به زیبایی پنل کولر هم دقت کنید.

راهنمای خرید کولر گازی

یک کولر گازی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

برخی از ویژگی‌های مهم جانبی هستند که بهتر است در کولر وجود داشته باشد. بنابراین در هنگام خرید کولر گازی، سعی کنید مدلی را انتخاب کنید که این ویژگی‌ها را داشته باشند.

1. سنسور حضور

بعضی از انواع کولرهای گازی مجهز به سنسور حضور هستند. یعنی می‌توانند تشخیص دهند که اتاق خالی است یا کسی در آن حضور دارد. بنابراین زمانی که کسی در اتاق نباشد، خود به خود خاموش خواهند شد. این یک امکان عالی برای ذخیرۀ انرژی و صرفه جویی در مصرف آن است. کولرهای دارای سنسور حضور حتی می‌توانند هوای آزاد را به طرف فرد هدایت کنند. در این صورت نیازی نیست که دستگاه برای خنک کردن محیط با فشار زیاد کار کند.

2. حالت خواب

این امکان بر روی اکثر کولرهای گازی وجود دارد. با انتخاب آن می‌توانید دمای مطبوعی در هنگام استراحت در خانه داشته باشید.

3. تیغه‌های قابل تنظیم

در اغلب مدل‌ها، تیغه‌های کولرهای گازی قابلیت چرخش به جهات مختلف را دارند. این امکان موجب می‌شود که هوای خنک در همه جای اتاق پخش شود و تهویه بهتری صورت بگیرد. البته می‌توانید تیغه‌ها را طوری تنظیم کنید که ثابت باشند.

4. فیلتر هوا

مشکلی که در کولرهای قدیمی وجود دارد این است که هوای کهنه را در محیط رد و بدل می‌کنند. این هوای کهنه ممکن است آلوده باشد و موجب بیماری شود. اکثر دستگاه‌های تهویه امروزه دارای فیلترهای مخصوص هوا هستند. این فیلترها بو، دود و میکروب‌ها را از هوایی که وارد محیط می‌شود جدا می‌کنند. توجه کنید که این فیلترها را هر چند وقت یک بار باید تمیز یا تعویض کنید.

5. مد خشک کننده

عملکردهای اصلی در همۀ انواع کولرها مشترک است: اتوماتیک، سرمایش، گرمایش و فن. اما سیستم خشک کننده تنها در بعضی از مدل‌های کولر گازی وجود دارد. این سیستم با کاهش رطوبت موجود در هوا، به بهینه سازی انرژی کمک می‌کند. سیستم خشک کننده می‌تواند برای محیط‌هایی که رطوبت زیادی دارند بسیار کاربردی باشد.

آیا خرید یک کولر گازی کفایت می‌کند؟

ممکن است هنگام خرید کولر گازی شک کنید که آیا برای محیط شما یک کولر گازی کفایت می‌کند یا نه؟ بهترین راه برای گرفتن جواب سؤالتان این است که با یک متخصص مشورت کنید. اگر قبل از خرید با کارشناس صحبت نکنید، ممکن است در انتخاب ظرفیت کولر اشتباه کنید. مثلاً ممکن است یک کولر با ظرفیت بالا بگیرد و خانه را آن طور که انتظار دارید خنک نکند و بعد متوجه شوید اگر دو کولر با ظرفیت کمتر خریده بودید، نتیجۀ بهتری می‌گرفتید. ‌در بعضی مواقع هم یک کولر کارتان را راه می‌اندازد و خرید دو کولر کار اشتباهی است.

انواع کولر گازی

برای اینکه بدانید یک کولر برای محیطتان مناسب است یا چند کولر، باز هم باید با کارشناسان مشورت کنید.

توجه به میزان صدا در هنگام خرید کولر گازی

به طور کلی بهتر است کولری بخرید که صدای کمتری داشته باشد. کم صدا بودن کولر موجب می‌شود فضای خانۀ شما به‌خصوص در هنگام استراحت، آرام‌تر باشد. اما از کجا می‌توانیم بفهمیم چه کولری کم ‌صداتر است؟ برای این کار باید به عدد دسی بل (db) کولر توجه کنید. هرچه عدد دسی بل کمتر باشد، یعنی دستگاه مورد نظر کم صداتر است. همۀ این اطلاعات در کاتالوگ‌ها و دفترچه‌های راهنمای استفاده از محصولات درج می‌شود.

کولر گازی چگونه نصب می‌شود؟

لازم است که تمام مدل‌های کولر گازی را نصابان حرفه‌ای نصب کنند. البته ممکن است کولرهای قابل حمل را خودتان هم بتوانید راه‌اندازی کنید. وقتی کار نصب کولر توسط کارشناس انجام شده باشد، خیالتان از درستی مراحل نصب راحت خواهد بود. همچنین در این صورت محصول شما تحت ضمانت سازنده و نمایندگی فروش قرار خواهد گرفت.

هزینۀ نصب کولر بسته به عوامل مختلف می‌تواند متفاوت باشد. محل زندگی شما، نوع سیستمی که قرار است نصب کنید و میزان راحتی کار، در هزینۀ نهایی نصب کولر گازی مؤثر خواهند بود.

چطور می‌توانیم در مصرف انرژی کولر صرفه جویی کنیم؟

سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی معمولاً انرژی زیادی مصرف می‌کنند. اما با رعایت چند نکتۀ ساده، می‌توان به میزان زیادی از میزان این مصرف کم کرد.

در هنگام نصب کولر به این موارد دقت کنید:

  • عایقی برای آن در نظر بگیرید.

هرچه گرمای کمتری به بخش‌های مختلف کولر برسد، قدرت خنک کنندگی آن افزایش خواهد یافت.

  • فیلتر آن را تمیز کنید.

کثیف بودن فیلتر علاوه بر پخش کردن غبار موجب سخت‌تر کار کردن کولر برای تهویه می‌شود. هرچقدر که دستگاه مجبور شود سخت‌تر کار کند، مصرف برق آن افزایش خواهد یافت.

  • از ویژگی‌های خوب دستگاه استفاده کنید.

از تایمرهای مختلف و حالت‌های ذخیره‌سازی انرژی در کولر استفاده کنید.

  • مطمئن شوید که در و پنجره‌ها بسته است.

هنگامی که کولر روشن است، بهتر است تمام در و پنجره‌ها بسته باشد. در غیر این صورت هوای خنک در داخل خانه نخواهد ماند.

  • پرده‌ها را بکشید.

تابش مستقیم آفتاب از پنجره، موجب گرم شدن خانه می‌شود. بنابراین بهتر است در ساعت‌هایی که آفتاب مستقیم می‌تابد، پرده‌های خانه را بکشید.

  • دستگاه را به طور منظم سرویس کنید.

هر مشکلی که در روند کار دستگاه ایجاد شود، موجب افزایش مصرف انرژی خواهد شد. حتی ممکن است در صورت بی‌توجهی، آسیب‌های جدی به موتور و بخش‌های دیگر کولر برسد. بنابراین بهتر است هر سال کولر خود را سرویس کنید.

خرید کولر گازی

استفاده از چه کولری برای شما مناسب‌تر است؟

یکی دیگر از سؤالات رایج در هنگام خرید کولر گازی، این است که کدام نوع آن برای مصرف شما مناسب است. شما باید پیش از خرید کولر شناخت دقیقی از نیازهایتان داشته باشید.  بهتر است بدانید که…

  • به چه نوع کولری و با چه قدرتی نیاز دارید.

 در این زمینه می‌توانید از کارشناسانی که در فروشگاه حضور دارند راهنمایی بگیرید.

  • میزان بودجۀ شما چقدر است.

توجه به میزان بودجه‌ای که دارید، مهم‌ترین عامل مؤثر در تصمیم‌گیری برای خرید کولر گازی است. آیا می‌خواهید کولر ارزانی بگیرید که به طور پیوسته نیاز به سرویس و تعمیر داشته باشد؟ یا می‌خواهید در همان ابتدا کمی بیشتر هزینه کنید و بهترین کیفیت را تهیه کنید؟ مدل‌هایی که میزان مصرف انرژی‌شان بهینه است، مصرف برق شما را نیز کاهش خواهند داد. این مدل‌ها دوستدار محیط زیست هم هستند.

  • چه استفاده‌ای قرار است از آن بکنید.

آب وهوای محل زندگی، موقعیت جغرافیایی خانه شما و عوامل بسیار دیگری در تعیین نوع استفادۀ شما دخیل خواهند بود.

نکات تکمیلی برای خرید کولر گازی

علاوه بر متراژ محل استفاده، در هنگام خرید کولر گازی حتماً به این نکات هم توجه کنید:

  • مصالح مورد استفاده در ساخت خانه و جنس دیوارها

برای ساخت خانۀ شما از چه مصالحی استفاده شده است؟ جواب این سؤال تأثیر زیادی در انتخاب نوع کولر گازی خواهد داشت. مثلاً خانه‌های قدیمی آجری نسبت به مجتمع‌های جدید گرمای بیشتری را در خود نگه می‌دارند. در این صورت کولر شما باید قدرت بیشتری داشته باشد که بتواند خانه را خنک کند. در مجتمع‌های جدید از ترکیبات شیمیایی خاصی برای انعکاس گرما در ساخت دیوارها استفاده می‌شود. بنابراین با کولرهای کم‌ قدرت‌تر و کوچک نیز می‌توان این خانه‌ها را به خوبی خنک کرد.

  • موقعیت خانه و محیط اطراف آن

آیا خانۀ شما در موقعیتی قرار گرفته که دائما در معرض تابش مستقیم آفتاب است؟ یا اینکه در محله‌ای هستید که درختان بلند آن مانع از تابش پیوستۀ آفتاب به خانۀ شما شده است؟ میزان رطوبت محل زندگی شما چقدر است؟ توجه به همۀ این نکات در هنگام خرید کولر گازی ضروری است.

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment