راهنمای جامع خرید پرده برای دکوراسیون داخلی خانه

بخش مهمی از خانه‌ها را پنجره‌ها تشکیل می‌دهند. پنجره‌ها منبعی برای دریافت نور و تهویۀ هوای خانه‌ها هستند. تابیدن نور طبیعی به داخل خانه، فضای آن را بسیار دلپذیر و شاد می‌کند. معمولاً برای اغلب پنجره‌ها پرده‌هایی هم نصب می‌شود. این پرده‌ها هم از حریم خصوصی خانه محافظت و آن را تأمین می‌کنند و هم بر زیبایی دکوراسیون خانه می‌افزایند. خرید پرده جدید یا حتی ایجاد تغییراتی بر روی پرده‌های قدیمی، می‌تواند حال و هوای خانۀ شما را دگرگون کند. درواقع انتخاب جنس و مدل پرده‌ها، تأثیر بسیار زیادی بر روی دکوراسیون‌ خانه‌ها می‌گذارد. به همین دلیل هم خیلی‌ها معتقدند که یکی از کم‌هزینه‌ترین و آسان‌ترین راه‌های تغییر دکوراسیون، عوض کردن پرده‌هاست.

در این مقاله قصد داریم نکاتی را که مهم است در هنگام انتخاب و خرید پرده برای خانه‌ها بدانید ذکر کنیم. فاکتورهای زیادی در خرید پردۀ مناسب دخیل هستند؛ از جنس و رنگ و طرح پارچه گرفته تا نوع دوخت، مدل و حتی اندازۀ پرده‌ها. اگر همۀ این مراحل با دقت و حوصله انجام شده باشد، خواهید دید که یک پردۀ به ظاهر ساده، چقدر می‌تواند تأثیرات مثبتی روی خانۀ شما بگذارد.

خرید پرده

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله: راهنمای جامع خرید پرده برای دکوراسیون داخلی خانه

در انتخاب پارچه برای خرید پرده به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اولین و مهم‌ترین بخش در خرید پرده برای خانه، انتخاب پارچۀ آن است. جنس، طرح و رنگ پارچه مهم‌ترین عواملی هستند که باید در هنگام انتخاب به آنها توجه داشته باشید.

انتخاب جنس پارچه

مهم‌ترین نکته در انتخاب جنس پارچۀ پرده این است که بدانید آن را برای کدامیک از قسمت‌های خانه می‌خواهید. پرده‌های سالن‌های پذیرایی باید رسمی‌تر و ضخیم باشند. به عنوان مثال پرده‌های مخمل یا ابریشمی برای این مورد می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. اما اگر به دنبال خرید پرده برای آشپزخانه یا اتاق خواب هستید، می‌توانید جنس‌های اسپرت‌تری مثل کتان یا حریر را انتخاب کنید.

باید توجه داشته باشید که این جنس پارچه است که استحکام و عملکرد پرده‌ها را تعیین می‌کند. ظاهر پرده‌هایی که جنس پارچه‌شان بیش از حد ضخیم باشد، ممکن است چندان زیبا به نظر نرسد. از طرف دیگر پارچه‌های خیلی نازک هم ممکن است عملکرد دلخواه شما را نداشته باشند. اینکه خانۀ شما چقدر نورگیر است و در طول روز چند ساعت آفتاب به صورت مستقیم به داخل خانه می‌تابد نیز عامل تعیین کننده‌ای در انتخاب جنس پارچه خواهد بود. اگر خانۀ شما آفتاب‌گیر است و بیشتر ساعات روز آفتاب مستقیم به داخل اتاق‌ها می‌تابد، بهتر است از پارچه‌های ضخیم‌تر استفاده کنید. این پارچه‌ها هم به خنک‌تر ماندن خانه در طول روز کمک می‌کنند و هم مانع استهلاک وسایل و رنگ و رو رفته شدن فرش‌های شما بر اثر تابش مستقیم و طولانی آفتاب می‌شوند.

انتخاب رنگ پارچه

بعد از انتخاب جنس، نوبت به انتخاب کردن رنگ پارچه‌ها می‌رسد. اولین مسئله در انتخاب رنگ این است که تصمیم بگیرید آیا می‌خواهید رنگ پرده‌ها مطابق با رنگ اجزای دیگر دکوراسیون خانه باشد یا متضاد با آنها؟ اگر تصمیم گرفته‌اید پرده‌های همرنگ با دکوراسیون انتخاب کنید، بهتر است رنگ پرده‌ها کمی پررنگ‌تر و سیرتر از رنگ اجزای دیگر دکوراسیون خانه باشد. در این صورت است که پرده‌ها در منزل شما جلوۀ بیشتری خواهند داشت و به‌اصطلاح خودشان را نشان می‌دهند. به‌عنوان مثال اگر رنگ دکوراسیون داخلی شما نارنجی است، می‌توانید پرده‌ها را به رنگ نارنجی پررنگ و متمایل به قهوه‌ای انتخاب کنید.

این قاعدۀ کلی را به خاطر بسپارید که رنگ پرده‌ها همیشه باید کمی تیره‌تر یا روشن‌تر از دیوارها باشد. در این صورت پرده‌ها جلوه و زیبایی بیشتری خواهند داشت. اگر پرده‌ها کاملاً همرنگ دیوار باشند، ممکن است خودتان هم پرده‌ها را با دیوار اشتباه بگیرید! استفاده از رنگ‌های متضاد یا مکمل در چنین مواقعی، بهترین راه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین نکات برای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

خرید پرده برای اتاق‌های پذیرایی

انتخاب طرح پارچه

بعد از انتخاب جنس و رنگ برای خرید پرده، حالا زمان آن است که طرح پارچه را انتخاب کنید. شما در ابتدا باید تصمیم بگیرید که پارچۀ ساده و تک رنگ می‌خواهید یا پارچۀ طرح‌دار.

پارچه‌های طرح‌دار به اتاق‌های شما شور و انرژی بیشتری خواهند داد. مخصوصاً اگر رنگ زمینۀ آنها نیز شاد و زنده باشد. اگر طرح‌هایی را انتخاب کنید که رنگشان متضاد با رنگ دیوارها و مبلمانتان باشد، جذابیت بیشتری خواهد داشت. اگر اتاق‌های شما ساده هستند، پرده‌های طرح‌دار خودشان را در چنین فضاهایی بیشتر نشان خواهند داد. اگر دکوراسیون داخلی شما رنگارنگ و شلوغ است، بهتر است از پرده‌های ساده که طرح‌های کمتری دارند استفاده کنید. پرده‌هایی که طرح شلوغ داشته باشند، چنین دکوراسیونی را آشفته نشان خواهند داد.

جالب است بدانید که طرح پرده‌های شما در بزرگ یا کوچک به نظر رسیدن خانه نیز مؤثر هستند. به عنوان مثال ممکن است سقف خانۀ شما کوتاه باشد و بخواهید بلندتر به نظر برسد. برای این کار کافی است از پرده‌هایی استفاده کنید که دارای راه‌راه‌های عمودی هستند.

برای طراحی و دوخت پرده به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اندازۀ طولی پرده

مهم‌ترین تصمیمی که در هنگام طراحی پرده‌ها باید بگیرید این است که می‌خواهید طولشان بلند باشد یا کوتاه. طراحان دکوراسیون داخلی امروزه بیشتر توصیه می‌کنند که پرده‌های بلند انتخاب‌های بهتری هستند. اگر پرده‌ها حدود 15 سانتی‌ متر پایین‌تر از چارچوب پنجره آویزان‌ باشند، خانه را زیبا و مدرن نشان می‌دهند. حتی در بعضی از دکوراسیون‌ها پهن شدن انتهای پرده روی زمین، نمای لوکس‌تری به دکوراسیون خانه خواهد داد.

همان طور که اشاره کردیم، استفاده از پرده‌های بلندتر از حد نرمال، مخصوص دکوراسیون‌های مدرن است. اگر شما سبک سنتی و کلاسیک دکوراسیون را می‌پسندید، بهتر است از پرده‌های کوتاه‌تر استفاده کنید. بهتر است پرده‌ها در سبک کلاسیک، حدود 5 سانتی‌ متر از کف اتاق‌ها فاصله داشته باشند.

راهنمای خرید پرده

نکات مهم در خرید پرده و انتخاب طول پرده‌ها

  • اگر در منزل خود کودک خردسال یا حیوان‌های خانگی دارید، بهتر است از پرده‌های خیلی کوتاه استفاده کنید. زیرا ممکن است کودکان و حیوانات با کارهایی مثل کشیدن، پاره و کثیف کردن، به پرده‌های بلند آسیب بزنند.
  • در زمان اندازه گرفتن عرض پنجره برای دوخت پرده، از هر طرف چند سانتی متر اضافه‌تر بگیرید. اگر هدف اصلی شما از نصب پرده جلوگیری از تابش نور آفتاب به درون خانه است، باید بدانید که هرچه عرض پرده‌ها بیشتر باشد، آفتاب کمتری به داخل خانه خواهد تابید.

مدل و شکل دوخت پرده

سبک دوخت پرده‌های شما باید با دکوراسیون اتاقی که قرار است در آن نصب شود کاملاً هماهنگ باشد. همان طور که گفتیم پرده‌ها تأثیر مستقیم و زیادی بر روی دکوراسیون خانه‌ها می‌گذارند. اگر دکوراسیون داخلی شما مینیمال و مدرن است، می‌توانید از پرده‌های ساده و نازک حریر استفاده کنید. اما برای مکان‌های رسمی‌تری مثل اتاق‌های پذیرایی، بهتر است پرده‌ها چند لایه و ضخیم باشند.

در نظر گرفتن عملکرد اتاق‌ها در هنگام خرید پرده

مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام خرید و طراحی پرده‌ها باید در نظر بگیرید این است که پرده‌های همۀ قسمت‌های خانه نباید مشابه هم باشند. در حقیقت هر کدام از بخش‌های خانه به پرده‌های مخصوص خودشان از نظر اندازه، رنگ و جنس نیاز دارند. بنابراین پرده‌ای که برای استفاده شدن در اتاق پذیرایی دوخته شده است، برای نصب شدن در اتاق‌خواب‌ها مناسب نیست. همچنین پرده‌های آشپزخانه و اتاق خواب‌ها هم نباید یکی باشند. آشپزخانه معمولاً در مقایسه با اتاق خواب به نور بیشتری نیاز دارد. بنابراین بهتر است برای آن از پرده‌های نازک و کوتاه و تک لایه استفاده کنید. اما برای اتاق‌ خواب‌ها می‌توان از پرده‌های کمی ضخیم‌تر و بلند استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین نکات برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب

خرید پرده برای اتاق خواب

 انتخاب میل پرده‌ها

میل پرده‌ها در سبک‌ها و مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند. سعی کنید میله‌ای را تهیه کنید که با سبک دکوراسیون شما سازگارتر است. بهتر است طول میل پرده‌ها همیشه بلندتر از طول پرده باشد. در این صورت فضای اتاق شما عریض و بزرگ‌تر دیده خواهد شد. اگر سقف خانۀ شما کوتاه است، میل پرده‌ها را به جای لبۀ پنجره باید به سقف وصل کنید. با این کار سقف و پنجره‌های شما بلندتر دیده خواهد شد.

به طور کلی در هنگام خرید پرده و میل پرده باید به عواملی مثل اندازه و شکل پنجره‌ها، کوتاه و بلند بودن سقف اتاق‌ها و طول پرده‌ها، تعداد پرده‌ها و نحوۀ قرار گرفتن آنها در مقابل پنجره توجه داشته باشید.

در هنگام خرید پرده و نصب آن‌ها به این نکات توجه کنید.

خرید پرده و طراحی و دوخت آن پایان ماجرا نیست. یکی از مهم‌ترین مراحل نصب این پرده‌هاست. برای نصب پرده‌ها قوانین و نکاتی وجود دارد که با رعایت آنها خانه‌ای زیباتر و دکوراسیونی جذاب خواهید داشت.

توجه به شکل میانی پرده‌ها

افراد کمی هستند که از پرده‌های یک تکه و سراسری استفاده کنند. اغلب افراد ترجیح می‌دهند که پرده‌هایشان به دلیل راحتی استفاده، دو طرفه یا دو تایی باشد. این پرده‌ها از وسط به سمت طرفین میل پرده کشیده می‌شوند. این روش نصب رایج بسیار پرطرفدار و شیک است. بنابراین می‌توان از آن برای هر نوع پنجره و دکوراسیونی استفاده کرد. درواقع در این مدل نصب ما دو پردۀ مجزا داریم که روی یک میل پرده آویزان شده‌اند. شما در صورت نیاز فقط می‌توانید یکی از این پرده‌ها را باز کنید. این مدل از پرده‌ها به شما آزادی عمل بیشتری در هنگام استفاده خواهند داد.

خرید پرده برای خانه

استفاده از پارچه‌های با رنگ ملایم

پرده‌هایی که رنگ سفید یا روشن دارند، برای استفاده روی هر پنجره‌ای با هر شکل و اندازه مناسب هستند. این پرده‌ها نور بیشتری را به داخل خانه منعکس می‌کنند. بنابراین شما می‌توانید در طول روز از چراغ‌های کمتری استفاده و در مصرف برق نیز صرفه جویی کنید.

ممکن است شما به هر دلیلی ترجیح بدهید پارچه‌هایی با رنگ تیره را در خرید پرده انتخاب کنید. در این صورت حتماً باید در دکوراسیون داخلی شما چندین رنگ روشن در تضاد با آن وجود داشته باشد. در غیر این صورت فضای خانۀ شما دلگیر و خسته کننده خواهد شد.

خرید پرده و نصب آن برای اتاق‌های کوچک

بهتر است که از پرده‌های ضخیم برای اتاق‌های کوچک استفاده نکنید. استفاده از این پارچه‌ها معمولاً فضای اتاق‌های شما را کوچک‌تر و دلگیر نشان خواهد داد. خرید پرده های نازک برای اتاق‌های کوچک می‌تواند بهترین انتخاب باشد. زیرا موجب می‌شود اتاق دلباز و بزرگ به نظر برسد.

بیشتر بخوانید: دکوراسیون خانه‌های کوچک، همه آن چیزی که باید بدانید

استفاده از پوشش‌های محافظ

پوشش‌های محافظ موجب افزایش عمر پرده‌های شما و ماندگاری آنها می‌شود. پارچۀ بعضی از پرده‌ها بسیار ظریف، حساس و شکننده هستند. همچنین ممکن است بعضی پرده‌ها در محل‌هایی نصب شوند که در معرض تابش مستقیم، شدید و طولانی آفتاب قرار خواهند گرفت. در چنین مواقعی می‌توانید پوشش مناسبی به عنوان محافظ برای این پرده‌ها در نظر بگیرید. استفاده از این پوشش‌ها ماندگاری و عمر مفید پرده‌ها را افزایش خواهد داد.

راهنمای نصب پرده

  • انتخاب آستر مناسب در هنگام خرید پرده

آسترها گزینۀ مناسبی هم برای محافظت از پرده‌ها و هم تقویت آنها از نظر میزان پوشانندگی هستند. اگر می‌خواهید ساختمان‌های روبرویی دید کمتری به داخل خانۀ شما داشته باشند یا نور کمتر و ضعیف‌تری به داخل خانه بتابد، بهترین راه استفاده از یک آستر مناسب است. توجه داشته باشید که اگر خانۀ شما کم نور و تاریک‌تر از حد معمول است، استفاده از آسترها توصیه نمی‌شود. زیرا در این صورت از ورود همان میزان نور اندک به داخل اتاق‌های شما نیز جلوگیری خواهند کرد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به مهم‌ترین اصول و نکاتی که در هنگام خرید پرده برای اتاق‌های خانه باید به آنها توجه داشت اشاره کنیم. پرده‌ها یکی از مهم‌ترین اجزای دکوراسیون خانه هستند که تأثیر بسیار زیادی در زیباتر به نظر رسیدن خانه‌ها داند. بهتر است حتماً به سلیقه و خواست قلبی خودتان نیز علاوه بر مد روز در هنگام خرید پرده ها توجه داشته باشید. پردۀ مدرنی که مورد علاقه و مطابق با سلیقۀ شما نباشد، موجب افت انرژی و روحیۀ شما خواهد شد.

امیدواریم که مطالعۀ این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که دربارۀ هر کدام از نکات گفته شده در این مقاله سؤالی داشتید، می‌توانید از بخش کامنت با کارشناسان آریا مرز در ارتباط باشید.

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment