بزرگ‌تر نشان دادن خانه های کوچک چگونه امکان پذیر است؟

در چند دهۀ اخیر و با رشد جمعیت، شهرنشینی نیز رواج بیشتری پیدا کرده است. به دلیل بالا بودن هزینه‌های زندگی در شهرهای بزرگ، اغلب افراد مجبورند در آپارتمان‌های کوچک زندگی کنند. موضوع طراحی دکوراسیون داخلی برای خانه‌های کوچک، پیچیده‌تر است. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این زمینه ذهن اغلب افراد را به خود مشغول می‌کند، نحوۀ بزرگ‌تر نشان دادن خانه های کوچک است. ترفندهایی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان خانه‌های کوچک را بزرگ‌تر و دلبازتر نشان داد. از سوی دیگر اگر با این ترفندها آشنا نباشید، ممکن است دکوراسیون خانه را طوری بچینید که خانه از چیزی که هست هم کوچک‌تر دیده شود.

در این مقاله قصد داریم ترفندهای کاربردی بزرگ‌تر نشان دادن خانه را به شما معرفی کنیم. با استفاده از این ترفندها می‌توانید خانه‌های خود را به مکانی زیباتر و دلبازتر برای خود و خانواده‌تان تبدیل کنید. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بزرگ‌تر نشان دادن خانه

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: بزرگ‌تر نشان دادن خانه های کوچک چگونه امکان پذیر است؟

ترفندهای کاربردی بزرگ‌تر نشان دادن خانه‌های نقلی

شاید شما هم بنا به دلایلی در خانۀ کوچکی زندگی می‌کنید و دوست دارید که محل زندگی‌تان کمی بزرگ‌تر و دلبازتر به نظر برسد. به نظر شما راهی برای این کار وجود دارد؟ خوشبختانه ترفندهای زیادی برای بزرگ‌تر نشان دادن خانه های نقلی و کوچک وجود دارد. ما در ادامۀ این مقاله قصد داریم به مهم‌ترین و بهترین تکنیک‌ها اشاره کنیم.

چگونه خانۀ خود را بزرگ‌تر نشان دهیم؟

برای اجزای دکوراسیون داخلی، از رنگ‌های روشن استفاده کنید.

همان‌طور که در مقاله‌های قبلی اشاره کرده‌ایم، رنگ‌ها نقش مهمی در دکوراسیون داخلی خانه‌ها به عهده دارند. اگر اجزای دکوراسیون خانۀ شما تیره باشند، خانۀ شما حتی اگر بزرگ باشد نیز کوچک‌تر به نظر خواهد رسید. اما اگر رنگ‌های غالب در دکوراسیون شما رنگ‌های روشن و خنثی باشند، خانه را بزرگ‌تر نشان خواهند داد. بنابراین بهتر است از رنگ‌هایی مثل سفید، طوسی روشن، کرم، استخوانی و… بیشتر استفاده کنید. هرچه این رنگ‌ها بیشتر در فضای شما حضور داشته باشند، خانه‌تان نیز بزرگ‌تر و دلبازتر به نظر خواهد رسید.

 

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین نکات برای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

پرده‌های بلند نقش مهمی در بزرگ‌تر نشان دادن خانه دارند.

پنجره‌ها و پرده‌های خانه یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی هستند که نقش مؤثری در بزرگ یا کوچک‌تر دیده شدن فضا ایفا می‌کنند. پرده‌های بلندی که از سقف تا روی زمین را پوشانده باشند، خانه را بزرگ‌تر نشان خواهند داد. حتی بعضی از طراحان معتقدند که بهتر است دو الی سه سانتی متر از پرده‌ها روی زمین باشد. در این صورت فضا باز هم بزرگ‌تر به نظر خواهد آمد. اگر دوست دارید فضای خانه باز هم بزرگ‌تر به نظر برسد، به انتخاب رنگ پرده‌ها هم دقت کنید. پرده‌ها بهتر است همرنگ یا شبیه رنگ دیوارها انتخاب شوند. در این صورت فضایی یکدست و یکپارچه ایجاد می‌شود که به بزرگ‌تر دیده شدن خانۀ شما نیز کمک خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید پرده برای دکوراسیون داخلی خانه

خرید پرده برای خانه

مبل‌ها را به دیوارهای خانه نچسبانید.

اگر لوازمی مثل مبل، میز، بوفه و… را کاملاً به دیوارها بچسبانید، خانۀ شما حس خفگی و کوچکی را القا خواهد کرد. بهتر است تمام لوازم خانه اعم از میز نهارخوری، تخت خواب، مبل‌ها، صندلی‌ها و… را با کمی فاصله از دیوارها قرار دهید. زمانی که فضایی خالی پیرامون لوازم خانگی شما ایجاد شود، خانۀ شما دلباز و بزرگ‌تر به نظر خواهد رسید.

مبلمان‌ تاشو را انتخاب کنید.

تنوع محصولات در بازار امروز دکوراسیون‌های داخلی بسیار زیاد است. به عنوان مثال مبل‌ها و میز و صندلی‌های زیبایی طراحی شده‌اند که تاشو هستند. مزیت این مبل و میزها این است که در صورت استفاده نشدن، می‌توانید آنها را تا کرده در گوشه‌ای از خانه بگذارید. در این صورت این لوازم همیشه فضای خانۀ شما را اشغال نخواهند کرد. اگر خانۀ شما هم کوچک است و دوست دارید آن را بزرگ‌تر نشان دهید، حتماً استفاده از این لوازم را امتحان کنید.

بزرگ نشان دادن خانه های نقلی

لوازم خانگی خود را از میان لوازم چند کاره انتخاب کنید.

امروزه و به دلیل محدودیت بودجه و فضا برای تهیه کردن لوازم خانگی متعدد، طراحان دکوراسیون لوازم چند کاره را طراحی و تولید کرده‌اند. این لوازم کار چند وسیله را به صورت هم‌زمان برای شما انجام خواهند داد. به عنوان مثال شما می‌توانید یک مبل راحتی را به تخت خواب، صندلی و حتی میز هم تبدیل کنید. کاملاً بستگی به این دارد که در آن لحظه به چه چیزی نیاز داشته باشید؛ خواب و استراحت یا غذا! لوازم چند کاره فضای خالی زیادی برای شما در داخل خانه ایجاد خواهند کرد. و همان طور که می‌دانید، فضاهای خالی در داخل خانه‌های کوچک نقش و اهمیت بسیار مهمی دارند. بنابراین اگر دوست دارید که خانه‌های نقلی و کوچک شما بزرگ و دلباز به نظر برسند، حتماً استفاده از این وسیله‌های چند کاره را امتحان کنید.

 

بیشتر بخوانید: نکات مهمی که در بازسازی ساختمان های کوچک باید به آنها توجه کرد.

 

میزهای چند کاره

به دنبال ایجاد کردن فضاهای خالی در خانه باشید.

مهم‌ترین رمز بزرگ‌تر نشان دادن خانه های کوچک این است که تا جای ممکن در آنها فضای خالی ایجاد کنید. هر چه فضاهای خالی حساب شده در خانه‌های کوچک بیشتر باشد، این خانه‌ها دلبازتر و بزرگ‌تر به نظر خواهند رسید. به عنوان مثال شما می‌توانید به جای خرید میز تلویزیون، تلویزیون خود را روی دیوار نصب کنید. در این صورت هم هزینه‌ای بابت خرید میز نپرداخته‌اید و هم فضای خالی در خانه ایجاد کرده‌اید. استفاده  از مبل‌های L شکل هم به استفادۀ حداکثری از فضای خانه کمک زیادی می‌کنند. کمی فکر کنید و با استفاده از ایده‌های نو و خلاقانه، لوازم اضافی را از منزل خود حذف کنید. هر چقدر لوازم اضافی کمتری در خانۀ شما باشد، خانه دلباز و بزرگ به نظر خواهد رسید.

 

بیشتر بخوانید: ایده‌های خلاقانه برای طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف خانه‌های کوچک

توجه به میزان روشنایی برای بزرگ‌تر نشان دادن خانه

تابیدن نور طبیعی به داخل خانه، آن را بزرگ و دلباز نشان خواهد داد. اما ممکن است موقعیت خانۀ شما به نحوی باشد که نور طبیعی چندانی در طول روز دریافت نکند. در این صورت است که اهمیت نورپردازی داخلی خانه بیش از پیش مشخص می‌شود. شما باید با استفاده از لوازم نورپردازی مختلف مثل آباژور، چراغ‌های هالوژن، لوسترها و… نورپردازی زیبایی برای خانۀ خود بسازید. هرچه نورپردازی و روشنایی خانۀ شما اصولی باشد، خانه زیباتر و بزرگ‌تر به نظر خواهد رسید. بهتر است پنجره‌های خانه را نیز با پرده‌های حریر بپوشانید تا نور به راحتی از آنها وارد خانه شود. استفاده از پرده‌های ضخیم در خانه‌های کوچک توصیه نمی‌شود.

نورپردازی در خانه های کوچک

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره انواع لامپ‌های هالوژن

استفاده از الگوهای تک رنگ برای بزرگ‌تر نشان دادن خانه

در خانه‌های کوچک فضا برای طراحی دکوراسیون‌های پیچیده و متنوع محدود است. بنابراین بهتر است به جای استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های مختلف، از توناژهای گوناگون یک رنگ ثابت برای بخش‌های مختلف خانه استفاده کنید. در این صورت خانۀ شما منظم‌تر و بزرگ‌تر دیده خواهد شد.

مرتب بودن قسمت‌های مختلف خانه را دست کم نگیرید.

هر چقدر که خانۀ شما منظم و مرتب باشد، بزرگ و دلباز و آرام‌تر به نظر خواهد رسید. شلوغ و نامرتب بودن بخش‌های مختلف خانه باعث می‌شود که خانه کوچک، درهم و تنگ به نظر برسد. یکی از کارهایی که خانه‌های کوچک را خیلی نامرتب نشان می‌دهد، استفاده از تعداد زیادی از قاب عکس بر روی دیوارهاست. طراحان دکوراسیون داخلی پیشنهاد می‌کنند که برای تزئین خانه‌های کوچک، استفاده از یک تابلو یا قاب عکس بزرگ، بهتر از نصب تعداد زیادی قاب عکس و تابلوی کوچک روی دیوارهاست. کف اتاق هم بهتر است تا حد امکان همیشه خالی و خلوت باقی بماند. استفاده از فرش‌های کوچک به جای قالی‌های بزرگ، فضا را دلبازتر و بزرگ‌تر نشان خواهد داد.

طراحی دکوراسیون خانه‌های کوچک

برای بزرگ‌تر نشان دادن خانه از طرح‌های عمودی استفاده کنید.

بهتر است برای دیوار خانه‌های کوچک از کاغذ دیواری‌هایی استفاده کنید که طرح‌های راه راه و عمودی دارند. برای پرده‌ها نیز می‌توانید همین کار را انجام دهید. استفاده از طرح‌های عمودی سقف خانه را بلندتر و فضای کلی آن را نیز بزرگ‌تر نشان خواهد داد.

طرح‌های منحنی هم می‌توانند کمک کننده باشند.

استفاده از طرح‌های گرد و منحنی در طراحی دکوراسیون داخلی کمک می‌کند که بخش‌های مختلف خانه بزرگ‌تر به نظر برسند. در اصل هرچه زاویه‌های بخش‌های مختلف خانه بسته‌تر باشد، خانه‌ها کوچک‌تر به نظر خواهند رسید. استفاده از خطوط و طرح‌های منحنی، می‌تواند این مشکل را به راحتی برطرف کند. بنابراین می‌توانید مبلمان و لوازمی را انتخاب کنید که از خطوط منحنی برای طراحی آنها استفاده شده است. در این صورت خانه و فضای آن بزرگ و دلباز دیده خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: خرید آپارتمان کوچک در تهران با قیمت مناسب

 

در انتخاب جنس و رنگ پرده‌ها دقت کنید.

فضای خانه را با نصب کردن پرده‌های بلند ضخیم دلگیر و خفه نکنید. نور طبیعی روزانه موجب می‌شود که فضای داخلی خانۀ شما بسیار دلباز و بزرگ به نظر برسد. اگر امکانش را دارید، از پرده‌های رنگ روشن حریر و نازک استفاده کنید. این پرده‌ها فضای خانۀ شما را زیباتر و دلنشین می‌کنند و مانع ورود نور آفتاب به خانه هم نمی‌شوند.

بزرگ‌تر نشان دادن خانه

رنگ سقف خانه را نسبتاً تیره انتخاب کنید.

همان طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، روشن بودن رنگ دیوارها موجب بزرگ‌تر نشان دادن خانه می‌شود. اما توجه داشته باشید که رنگ سقف هم تأثیر بسیار زیادی در بزرگ یا کوچک به نظر رسیدن فضای داخلی خانه دارد. تیره و رنگی بودن سقف موجب بزرگ و دلباز دیده شدن فضا می‌شود. همپنین سقف‌های رنگی و نسبتاً تیره، ارتفاع دیوارهای خانه را نیز بلندتر نشان خواهند داد.

نحوۀ استفاده از خطوط در طراحی دکوراسیون را دست کم نگیرید.

خط‌ها و جهت‌هایشان تأثیر بسیار زیادی در فضاسازی و بزرگ، کوچک، دلگیر یا دلباز دیده شدن فضاها می‌گذارند. استفاده از خط‌ها عمودی فضا را بلندتر نشان می‌دهد. همچنین خطوط افقی می‌توانند فضا را بازتر و گسترده‌تر نشان دهند. خط‌های مورب و کج نیز می‌توانند در بزرگ‌تر نشان دادن خانه‌ها تأثیرگذار باشند. مهم‌ترین نکته این است که در فضاسازی و طراحی خانه‌ها از تمام این خطوط درست و به جا استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: ایده‌های ناب و خلاقانه برای طراحی دکوراسیون هال و نشیمن

 

برای بزرگ‌تر نشان دادن خانه استفاده از فرش‌های مناسب را فراموش نکنید.

قالیچه‌ها و فرش‌های مناسب هم خانۀ شما را زیباتر می‌کنند و هم به بزرگ‌تر دیده شدن فضای آن کمک خواهند کرد. توصیۀ طراحان دکوراسیون داخلی این است که برای هر فضا از یک فرش جداگانه استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید برای تفکیک کردن فضاها از یکدیگر نیز به راحتی از فرش‌ها و قالیچه‌ها کمک بگیرید.

بزرگ نشان دادن فضای خانه

از اکسسوری‌های جذاب کمک بگیرید.

در قسمت‌های قبلی مقاله اشاره کردیم که یکی از راه‌های بزرگ‌تر نشان دادن خانه، تمیز و مرتب نگه داشتن آن است. برای این کار بهتر است از اکسسوری‌ها و تجهیزات نظم دهنده استفاده کنید. به این منظور می‌توانید از قفسه‌های دیوارکوب برای استفاده از فضاهای کوچک و قرار دادن لوازم استفاده کنید. قفسه‌های چوبی یا فلزی در قسمت‌های مختلف خانه نیز همین کار را برایتان انجام خواهند داد.

درهای اضافی خانه را حذف کنید.

بعضی از خانه‌ها درهای زیاد و اضافی دارند. هر چه تعداد این درها بیشتر باشد، فضای داخلی خانۀ شما کوچک‌تر و دلگیر به نظر خواهد رسید. شما می‌توانید درهای اضافی و بدون استفاده‌ای مثل درهای اتاق نهارخوری، نشیمن، آشپزخانه و… را حذف کنید. با این کار فضای خانۀ شما یکدست‌تر خواهد شد و خانه بزرگ و جادار به نظر می‌رسد. تنها درهایی که حضور آنها در خانه ضروری است، در ورودی خانه، در سرویس‌های بهداشتی و اتاق خواب‌هاست. بقیۀ درها را می‌توانید با خیال راحت حذف کنید و فضای خالی بیشتری در خانه ایجاد کنید.

سخن پایانی

 در این مقاله از اهمیت فضاسازی و طراحی دکوراسیون داخلی در خانه‌ها و آپارتمان‌های کوچک صحبت کردیم. این روزها اغلب افراد ساکن در شهرهای بزرگ، بنا به دلایل مختلف در خانه‌های کوچک زندگی می‌کنند. زندگی در خانۀ کوچک نیز برای اغلب افراد دلگیر و کسل کننده است. اما خوشبختانه طراحان دکوراسیون داخلی راه‌های زیادی را برای بزرگ‌تر نشان دادن خانه‌ ها پیشنهاد کرده‌اند. ما در مقاله‌ای که مطالعه کردید تلاش کرده بودیم بهترین و کاربردی‌ترین ترفندهای بزرگ و جادار نشان دادن خانه‌های کوچک را به شما آموزش بدهیم. امیدواریم که مطالعۀ این مقاله برایتان مفید و الهام بخش بوده باشد.

 

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment