دکوراسیون روستیک چیست و برای چه خانه‌هایی مناسب‌تر است؟

حتماً اسم دکوراسیون روستیک را شنیده‌اید. اما این سبک دقیقاً چیست، چه اجزایی دارد و مناسب چه سلیقه‌هایی است؟ سبک روستیک را می‌توان در چند کلمه خلاصه کرد: ظرافت، برجستگی، طبیعی بودن، بی دقتی و زبری. در این سبک به سادگی و حالت روستایی داشتن عناصر دکوراسیون اهمیت زیادی داده می‌شود. در سبک روستیک عناصر و اجزای مختلف عموماً روستایی وجود دارد و ممکن است نشانه‌هایی از معماری‌های تاریخی کشورها نیز در آن دیده شود. هدف اصلی در این سبک دوری از تجملات مدرن و ساده زیستی در پناه طبیعت و اجزای آن است. دکوراسیون روستیک طبیعت را به داخل خانه‌ها می‌آورد و از این طریق فاصلۀ انسان مدرن با طبیعت را تا حدودی جبران و پر می‌‌کند.

در این مقاله با سبک روستیک، تاریخچه و اجزا و عناصر سازندۀ آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

دکوراسیون روستیک

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: دکوراسیون روستیک چیست و برای چه خانه‌هایی مناسب‌تر است؟

سبک دکوراسیون روستیک چیست؟

نیاکان ما با ساده‌ترین چیزهایی که در طبیعت به آنها دسترسی داشتند برای خودشان خانه می‌ساختند و البته هرگز تصور نمی‌کردند که سبک زندگی آنها در آینده به یکی از سبک‌های پرطرفدار و مدرن دکوراسیون داخلی خانه‌ها تبدیل شود.

«روستیک» کلمه‌ای یونانی به معنی روستایی است. الگوی طراحی داخلی در این سبک برگرفته از زندگی‌های روستایی و ساده و بافت‌های سنتی است. درواقع دکوراسیون روستیک به سبکی از دکوراسیون گفته می‌شود که در آن از مواد، طرح‌ها و نقش‌های موجود در طبیعت برای چیدمان خانه‌ها الهام می‌گیرند. خانه‌هایی که دارای این سبک از دکوراسیون هستند، معمولاً حسی از آرامش را به ساکنان خود القا می‌کنند. زیرا شما در چنین خانه‌هایی احساس خواهید کرد که در دل طبیعت هستید. در فرایند طراحی دکوراسیون‌های روستیک نیز بسته به سلیقۀ افراد می‌توان از نشانه‌های موجود در طبیعت مثل دریا، بیابان، جنگل، آسمان، کوهستان و… الهام گرفت.

دکوراسیون داخلی خانه

علت جذابیت دکوراسیون روستیک برای طراحان چیست؟

همان طور که اشاره شد، هدف اصلی از طراحی این سبک دکوراسیون، نزدیک کردن مجدد انسان به طبیعت در عصر مدرن است. این سبک افراد را دعوت به استفاده از المان‌های ساده و طبیعی در دکوراسیون خانه‌هایشان می‌کند. استفاده از چوب‌های طبیعی به رنگ تیره می‌تواند فضای خانه‌ها را آرام‌تر کند. همچنین بهره گیری بیشتر از نور آفتاب در طول روز تأثیر بسیاری در زنده و پویا بودن محیط خانه و افزایش گرما و صمیمیت خواهد داشت. به همین دلیل است که امروزه طراحان دکوراسیون داخلی توجه ویژه‌ای به این سبک دکوراسیون نشان می‌دهند.

اجزای تشکیل دهندۀ دکوراسیون روستیک

در هر کدام از سبک‌های دکوراسیون، عناصر و اجزای خاصی به کار می‌روند که سبک‌های مختلف را از یکدیگر متمایز می‌کنند. در سبک روستیک هم عناصر برجسته‌ای هستند که آن را از دیگر سبک‌ها متمایز کرده‌اند.

المان‌های دست نخورده و خام

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سبک روستیک این است که در آن از المان‌های طبیعی و خام بدون ایجاد تغییرات استفاده می‌شود. این مهم‌ترین کاری است که می‌توان برای ایجاد یک محیط روستایی در خانه‌های شهری انجام داد. به عنوان مثال در این سبک از پشم گوسفند برای ساخت کوسن و بالش و از چوب‌های برش خورده برای تزئین دیوارها استفاده می‌شود. البته دسترسی به این مواد خام همیشه هم ساده نیست. ممکن است چندین روز طبیعت گردی کنید تا در نهایت بتوانید المان‌های مورد نظر خودتان را بیابید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان‌ سازی

دیوارهای پنلی

در سبک روستیک معمولاً از پنل‌های چوبی هم برای طراحی دیوارها استفاده می‌شود. این چوب‌ها در دکوراسیون مدرن هم استفاده می‌شوند، اما به دلیل فرایند‌های صنعتی انجام شده بر روی آنها، حس اصالت و طبیعی بودن را به خوبی منتقل نمی‌کنند. زبری و طبیعی بودن این پنل‌ها در سبک روستیک کاملاً ملموس است و خانۀ شما را خاص و رویایی نشان خواهد داد.

دکوراسیون روستیک چیست؟

سقف‌های چوبی

حتماً سقف چوبی خانه‌های روستایی را دیده‌اید. با الهام از خانه‌های روستایی، پوشش سقف در اغلب دکوراسیون‌های روستیک نیز چوبی است. در این مورد بهتر است طراحی دکوراسیون سقف را با سلول‌های چوبی انجام دهید. سلول‌های چوبی قطعه‌های کوچکی هستند و نصب آنها نمای طبیعی‌تری را به خانه خواهد داد.

شومینه

شومینه‌ها امروزه در دکوراسیون‌های مختلفی دیده می‌شوند و انواع مختلفی (دیجیتالی، برقی، گازی و…) دارند. اما شومینۀ سبک روستیک با دیگر انواع شومینه‌ها تفاوت‌هایی دارد. این وسیله باید با ظاهری کاملاً طبیعی ساخته شده باشد تا حس اصالت را به خوبی منتقل کند. معمولاً در این سبک از شومینه‌های سنگی که در آنها چوب‌های طبیعی سوزانده می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

بیشتر بخوانید: تزئین خانه با وسایل قدیمی، 3 ایده خلاقانه و کاربردی

 

دیوارهای سفید

خانه‌های روستایی معمولاً با لوازم طبیعی مثل سنگ و چوب ساخته می‌شدند. بنابراین در ساختار آنها کمتر از مصالحی مثل گچ و سیمان و… استفاده میشد. در سبک روستیک نیز این حس سادگی معمولاً با رنگ سفید دیوارهای خانه القا می‌شود. این رنگ می‌تواند فضای شاد، ساده و صمیمی بیشتری در خانه‌ها ایجاد کند.

چیدمان خانه‌های قدیمی

دکوراسیون روستیک و پوست حیوانات

حتماً شما هم فکر می‌کنید لوازمی مثل عاج فیل، پوست کروکودیل، سر گوزن، دم روباه و… می‌توانند جزو لوازم دکوری زیبا در یک خانۀ روستیک محسوب شوند. اما اینگونه نیست. سبک دکوراسیون روستیک درصدد القای زیبایی به ساده‌ترین شکل ممکن است. چنین لوازمی معمولاً طی تخریب طبیعت و فرایندهای حیوان آزاری و… به دست می‌آیند. به همین دلیل هم هست که حضورشان در سبک روستیک رایج نیست. هدف اصلی در دکوراسیون روستیک نزدیک شدن انسان‌ها به طبیعت است. در صورتی که استفاده از این لوازم دکوری به ضرر طبیعت و گونه‌های جانوری موجود در آن است. به جای استفاده از این وسایل دکوری، می‌توانید از پشم گوسفند و یا فرش‌های طرح گورخر و… که نمادهایی از خانه‌های روستایی هستند استفاده کنید.

پارچه‌های یکدست و رنگارنگ

تغییرات فصلی در خانه‌های روستایی معمولاً با استفاده از رنگ پارچه‌های مختلف اعلام می‌شود. پارچه‌های پشمی قهوه‌ای در زمستان فضای خانه را گرم‌تر نشان می‌دهند. در تابستان هم توری‌های نازک حس خنکی و روشنی را القا می‌کنند. توصیه می‌شود که در دکوراسیون روستیک از پارچه‌های ساده و بدون بافت‌های چاپی و ماشینی استفاده شود. همچنین بهتر است از استفاده از رنگ‌های خاص و عجیب اجتناب کنید. برای خانه‌های روستیک رنگ‌های خنثی می‌توانند بهترین گزینۀ ممکن باشند.

 

بیشتر بخوانید: فرش دستباف یا ماشینی؟ کدامیک انتخاب مناسبی برای خانۀ شماست؟

 

تلفیق سنگ و چوب در دکوراسیون روستیک

خانه‌های روستایی با سنگ و چوب ساخته می‌شوند. اما در شهر معمولاً امکان استفاده از این مصالح برای ساختن آپارتمان‌ها یا خانه‌ها وجود ندارد. اما شما می‌توانید در طراحی دکوراسیون داخلی خود در بعضی از قسمت‌ها از ترکیب چوب و سنگ نیز استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید ستون‌ها را با چوب بپوشانید و کف پوش خانه را سنگی انتخاب کنید.

میز چوبی ساده

استفاده از چوب‌های رنگ نشده (خام)

چوب‌ جزء اصلی و مهم در خانه‌های روستیک است. زمانی که شما از چوب طبیعی رنگ نشده در این خانه‌ها استفاده کنید، زیبایی و اصالت آن را صد چندان خواهید کرد. چوب‌های خام رنگی طبیعی، خنثی و ساده دارند. هیچ رنگ اغراق شده و تندی در آنها نیست و به همین دلیل بهترین گزینه برای دکوراسیون روستیک به شمار می‌آیند. چوب‌های طبیعی و خام هم همگی به یک رنگ نیستند و تنوع رنگی هم دارند. بنابراین بهتر است از یک نوع چوب استفاده نکنید تا فضاهای متنوعی را در اختیار داشته باشید. چوب بلوط، گردو و کاج چوب‌هایی هستند که رنگ طبیعی و خام آنها بسیار زیباست. بنابراین بهتر است حتماً از آنها هم در طراحی دکوراسیون خود بهره ببرید.

استفاده از فلزات غیر براق و جلا نخورده در دکوراسیون روستیک

مورد مهمی که همیشه باید به خاطر داشته باشید این است که در سبک روستیک از عناصر درخشان و براق استفاده نمی‌شود. چه این اجزا چوب باشند چه فلز، پلاستیک و… . بنابراین بهتر است به جای لوازم فلزی برای، از جایگزین‌های چوبی یا فلزهای غیر براق و ساده‌تر استفاده کنید.

استفاده از محصولات بافتنی و قلاب بافی

در خانه‌های روستایی هنرهای دستی و از جمله لباس‌ها و تزئینات دست بافت به وفور یافت می‌شود. به همین دلیل هم شما باید سعی کنید برای رومبلی‌ها، کوسن‌ها، رومیزی‌ها و… از محصولات بافتنی یا قلاب بافی استفاده کنید. اگر خودتان نمی‌توانید آنها را ببافید، می‌توانید سری به مراکز فروش صنایع دستی هم بزنید.

سبدهای دستباف

استفاده از سبدهای چوبی و بافته شده

سبدها کاربردهای مختلفی در خانه‌های قدیمی داشتند. حتی برای خرید بیرون از منزل هم به جای استفاده از کیسه‌های پلاستیکی مضر، از آنها استفاده میشد. بنابراین این سبدها جزء جدانشدنی دکوراسیون روستیک هستند. می‌توانید یک سبد بزرگ حصیری را برای جمع کردن لباس‌های چرک اختصاص دهید. همچنین نان، میوه و سایر خوراکی‌ها را هم می‌توان در این سبدها قرار داد.

 

بیشتر بخوانید: ایده‌های خلاقانه برای طراحی دکوراسیون هال و نشیمن

 

استفاده از صندلی‌های بزرگ و سفت

شاید دیدن این گزینه برایتان کمی عجیب باشد. زیرا در دنیای امروز تمام تولیدکنندگان و طراحان سعی می‌کنند صندلی‌های راحت و طبی تولید کنند. اما همان طور که تا اینجا هم متوجه شده‌اید، سبک روستیک، یک سبک خاص برای افراد خاص است! صندلی‌ها در این سبک خطوط تیز و صاف، نشیمن‌های سفت و پشتی‌های زبر و نسبتاً عجیب دارند. البته شما می‌توانید صندلی‌ای را انتخاب کنید که مشخصات ظاهری آن اینگونه باشد، اما قابل تبدیل به حالت‌های راحت نیز باشد.

استفاده از منسوجات طبیعی در دکوراسیون روستیک

مراجعه به فروشگاه‌ها و بازار برای تهیۀ لوازم مورد نیاز در خانه‌های روستایی تقریباً بی معنی بود. تا حد امکان همه چیز به صورت طبیعی در خانه‌ها آماده میشد. حتی لوازم تزئینی و دکوری هم همگی ساختۀ دست و خانگی بودند. این کار در پایین آوردن هزینه‌های زندگی نقش مهمی داشت. برای این کار شما هم می‌توانید از نخ‌های پشم طبیعی برای تهیه رومیزی و رومبلی و… استفاده کنید. این نخ‌ها معمولاً بسیار نرم و لطیف هستند و تنوع رنگی زیادی دارند.

دکوراسیون روستیک چیست؟

استفاده از لوازم بزرگ و نسبتاً خشن

در خانه‌های امروزی لوازم دکوری ظریف زیادی وجود دارد که قیمت بسیار زیادی هم دارد. اما راستش را بخواهید این نوع ظرافت‌ها در سبک روستیک چندان وجود ندارد. در خانه‌های روستایی لوازم دست ساز با ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین لوازم در دسترس ساخته می‌شدند. بنابراین شکل‌هایی معمولاً غیر منظم، بزرگ و طبیعی داشتند. اگر شما هم دوست دارید که سبک روستیک را روی خانۀ خود پیاده کنید باید دقیقاً به سراغ چنین لوازمی بروید. صندلی‌های بزرگ و خاص، تابلوهای قدیمی با قاب‌های دست ساز، میزهای بزرگ و اصیل، آباژورها و گلدان‌های سنگین و بزرگ نمونه‌هایی از این لوازم دکوری محسوب می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: جدیدترین و زیباترین ایده‌های طراحی دکوراسیون برای بالکن و تراس

 

چرا استفاده از سبک دکوراسیون روستیک رایج و محبوب شده است؟

همان طور که احتمالاً از مطالعۀ مقاله تا اینجا متوجه شده‌اید، سبک روستیک یک سبک خاص در دکوراسیون داخلی است و علاقه مندان خاصی دارد. افرادی که این سبک را برای دکوراسیون داخلی خانه‌هایشان انتخاب می‌کنند، معمولاً کسانی هستند که به طبیعت و جلوه‌های آن علاقۀ زیادی دارند، طرفدار سادگی و اصالت هستند و در واقع به نظرشان زیبایی در سادگی نهفته است.

دکوراسیون روستیک فضایی امن و آرام در خانه ایجاد می‌کند و شما می‌توانید از این هماهنگی و آرامش لذت ببرید. بعد از یک روز سخت و شلوغ کاری، یک خانۀ آرام بهترین چیزی است که می‌توان آرزوی آن را داشت.

طراحان دکوراسیون داخلی نیز روز به روز بیشتر به این سبک رو می‌آورند و طرح‌ها و ایده‌های پیشنهادی جدید خود را برای آن ارائه می‌کنند. شما با یک جستجوی ساده در اینترنت متوجه خواهید شد که چه ایده‌های خلاقانه و زیبایی برای خانه‌های روستیک و طراحی آنها وجود دارد.

طراحان دکوراسیون داخلی

 

بیشتر بخوانید: چوب ترموود چیست؟ آشنایی با مزیت ها و کاربردهای آن در ساخت و ساز

 

جالب است بدانید که این سبک دکوراسیون در خانه‌های مناطق ثروتمند اروپا و آمریکا نیز در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. همچنین علاوه بر خانه‌ها، از روستیک برای طراحی رستوران‌ها، کافه‌ها، ویلاها، هتل‌ها، کلبه‌های روستایی و… نیز استفاده می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با جنبه‌های زیبا و منحصر به فرد دکوراسیون‌های داخلی روستیک آشنا کنیم. این سبک‌ها برای نزدیک کردن ما به طبیعت و بازگشت به اصل ایجاد شده‌اند. اما مهم‌ترین نکته این است که باید دقت کنیم برای طراحی‌ خانه‌هایمان به این سبک، هیچ آسیبی به طبیعت و عناصر و اجزای گیاهی و جانوری آن وارد نکنیم. این مهم‌ترین نکته‌ای است که دربارۀ این سبک باید به آن توجه کنید. خلاقیت شما هیچ محدودیتی نمی‌تواند در این سبک دکوراسیون داشته باشد. هر کاری را که دوست دارید و انجام آن به شما انجام می‌دهد می‌توانید برای خانه‌تان انجام دهید.

 

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment