تزئین خانه با وسایل قدیمی، 3 ایده خلاقانه و کاربردی

اگر به‌تازگی به منزل جدیدتان نقل مکان کرده باشید، یکی از چالش‌های هیجان‌انگیز برای شما فکر کردن به نحوۀ چیدمان منزل جدیدتان است. البته ممکن است در خانۀ فعلی‌تان هم به فکر تغییر دکوراسیون افتاده باشید. در هر صورت نیاز به تغییر و تنوع، یکی از نیازهای اصلی بشر است. شما دوست دارید به سبک شخصی خودتان فضای منزل را به بهترین نحو تزئین کنید و بتوانید در خانۀ جدید هم احساس راحتی و آرامش داشته باشید.این روزها افراد تمایل زیادی به تزئین خانه با وسایل قدیمی خود پیدا کرده‌اند. ممکن است برخی افراد فکر کنند که با هر بار خرید یا اجاره خانه، باید بیشتر لوازم ضروری و دکوری خانه را عوض کنند. اما با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، این کار نه منطقی است نه به‌صرفه. آیا تا به حال به تزئین خانه با وسایل قدیمی‌تان فکر کرده‌اید؟ به نظرتان شدنی نیست؟

طراحان حرفه‌ای دکوراسیون همیشه پیشنهادهای خلاقانه‌ای دارند. ما در این مقاله به شما چند شیوۀ ساده و کاربردی برای تزئین خانه با وسایل قدیمی را پیشنهاد خواهیم کرد. این شیوه‌ها هم خلاقانه هستند و هم به‌صرفه. شما می‌توانید با خلاقیت خودتان مواردی را به این نکات اضافه کنید. البته پیش از آن بیایید ببینیم که نقش دکوراسیون در خانه‌ها چیست. اصلاً چرا توجه به دکوراسیون و تزئین محلی که در آن زندگی می‌کنیم مهم است.

تزئین خانه ها با وسایل قدیمی

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: تزئین خانه با وسایل قدیمی، 3 ایده خلاقانه و کاربردی

چرا به دکوراسیون داخلی نیاز داریم؟

طراحان دکوراسیون داخلی معتقدند که همۀ آدم‌ها مستحق زندگی در یک فضای آرام و متناسب هستند. فضای خانه و محل کاربازتابی از شخصیت و سبک زندگی افراد است. پس یک جواب کوتاه و ساده برای اینکه چرا به دکوراسیون داخلی نیاز داریم وجود دارد. چون ما باید یک زندگی راحت و آرام داشته باشیم.

طراحی دکوراسیون داخلی هنر مدیریت فضا برای رسیدن به بهترین سطح بازدهی فیزیکی و روانی است. طراحان و معماران در طراحی‌های خود فاکتورهای زیادی را در نظر می‌گیرند. موقعیت جغرافیایی، شغل افراد ساکن، سن، جنسیت، و خلق و خوی ساکنان، تنها بخشی از این فاکتورهاست.

امروزه استفاده از علم و هنر چیدمان بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته و منافع آن آشکار شده است. همچنین بسیاری از افراد هم به دکوراسیون‌های سنتی و تزئین خانه با وسایل قدیمی تمایل پیدا کرده‌اند. طبیعتاً طراحان هم همیشه به تقاضای بازار در طراحی‌هایشان توجه می‌کنند.

نکتۀ مهمی که در دکوراسیون داخلی باید به آن توجه کرد، تعریف دقیق آن است. در دکوراسیون داخلی، علاوه بر زیبایی توجه به تناسبات فضا نیز مهم است. باید از فضا بهترین استفاده بهترین استفاده را کرد. در کنار آن توجه به مبانی زیبایی شناسی و توجه به ابعاد انسانی و احساسی در انتخاب متریال‌ها، بافت‌ها، رنگ‌ها و… نیز مهم است.

طراحی دکوراسیون داخلی چه مزایایی برای مصرف‌کنندگان دارد؟

ممکن است شما این روزها به فکر تزئین خانه با وسایل قدیمی افتاده‌ یا دربارۀ دکوراسیون داخلی مطالعه کنید. شاید برایتان سؤال باشد که طراحی‌ و چیدمان داخلی چه منافعی برای ما به‌عنوان مصرف‌کننده دارد؟ در ادامه ما به مهم‌ترین مزایای این کار برای شما اشاره کرده‌ایم.

  • یکی از مهم‌ترین مزایای طراحی داخلی، انتخاب بهترین چیدمان برای وسایل خانه است. شما اگر نتوانید زیباترین وسیله‌ها را به طرز درستی بچینید، آیا زیبایی‌شان به چشم خواهد آمد؟ فرض کنید که قصد تزئین خانه با وسایل قدیمی را دارید. آیا صرف کنار هم چیدن این وسایل زیبا بی هیچ منطق خاصی، خانۀ شما را زیباتر می‌کند؟ در طراحی داخلی از کمترین فضاها برای بهترین چینش‌ها استفاده می‌شود.
  • طراحی دکوراسیون محل زندگی، تأثیرات زیادی بر روح و روان ساکنان خانه دارد. علم روانشناسی ثابت کرده که موارد متعددی برای افزایش شادابی اعضای خانواده وجود دارند. شاید برایتان جالب باشد که یکی از این موارد نوع طراحی داخلی خانه‌هاست.

حتی در محل کار هم چیدمان مناسب اشیا ارتباط مستقیمی با افزایش بهره‌وری اعضای مجموعه دارد.

آیا طراحی دکوراسیون داخلی را حتماً باید افراد متخصص انجام دهند؟

ممکن است شما هم دوست داشته باشید بعد از جابجا شدن به خانۀ جدیدتان دکوراسیون و چیدمان کلی را تغییر دهید. اما آیا می‌توان این کار را به‌تنهایی و بدون کمک گرفتن از متخصصان انجام داد؟ مسلماً نتایج سپردن کارها به افراد متخصص نتیجۀ بهتری دارد. اما ممکن است به دلایلی مثل مسائل اقتصادی، فعلاً نتوانید این کار را انجام دهید. ممکن هم هست که خودتان ایده‌های زیادی داشته باشید و بخواهید آنها را به‌تنهایی اجرا کنید. تزئین خانه با وسایل قدیمی یکی از این ایده‌هاست.

اگر می‌خواهید طراحی دکوراسیون منزلتان را خودتان انجام دهید، اولین قدم افزایش دانش است. شما می‌توانید با جستجو در اینترنت با مبانی طراحی دکوراسیون داخلی آشنا شوید. سپس سعی کنید از قدرت تخیل و خلاقیتتان کمک بگیرید. گاهی وقت‌ها ایجاد تغییرات کوچک با استفاده از وسایل موجود در خانه، نتایج حیرت‌انگیزی دارد. می‌توانید کمی هم برای خرید کاغذدیواری، رومبلی و پارچه‌ها و… هزینه کنید.

از معجزۀ جابجا کردن وسایل هم غافل نشوید. به این فکر کنید که چطور می‌توانید با عوض کردن جای وسیله‌ها فضای خانه را بزرگ و صمیمی‌تر کنید.

آیا تزئین خانه با وسایل قدیمی و کهنه امکان‌پذیر است؟

در خانۀ همۀ ما وسایل قدیمی مثل مبل‌ها، بشقاب‌ها، میزها و وسایل تزئینی قدیمی زیادی وجود دارد. ممکن است این وسیله‌ها یادگاری پدربزرگ و مادربزرگمان باشند و یا آنها را از مغازه‌های صنایع دستی خریده باشیم. حتی ممکن است بعضی از وسایل یادگاری از دورۀ کودکی خودمان باشند. وسایل قدیمی سادگی و جذابیت زیادی دارند، اما ممکن است بگویید اینها به سبک و سلیقۀ من نمی‌خورد! حق با شماست، اما با کمی خلاقیت و تغییر می‌توانید دکوراسیون خانۀ خود را با این وسایل زیباتر کنید.

در ادامۀ این مقاله ما سعی می‌کنیم ایده‌هایی برای استفادۀ مجدد از وسایل کهنه و تزئین خانه با وسایل قدیمی را در اختیار شما قرار بدهیم. با ما همراه باشید.

3 ایدۀ خلاقانه برای تزئین خانه با وسایل قدیمی

1. استفادۀ مجدد از مبلمان‌های قدیمی و کهنه

تصمیم گرفته‌اید که با عوض کردن خانه، مبل‌هایتان را هم عوض کنید؟ این کار هزینه‌های زیادی برایتان خواهد داشت. شما نمی‌توانید با هر بار عوض کردن خانه، مبلمان و دکوراسیون خود را هم کاملاً عوض کنید. کمی صبر کنید و پیش از اینکه آگهی فروش مبلتان را روی دیوار بگذارید یا آن‌ها را به سمساری محلتان بدهید، این 4 ایده برای استفادۀ مجدد از مبلمان قدیمی‌تان در خانۀ جدید را بخوانید.

  • از یک فرش با رنگ‌بندی مشابه مبلتان در بخش مرکزی استفاده کنید.

مبلمان یا صندلی‌های شما چند رنگ اصلی دارند؟ بگردید و فرشی پیدا کنید که رنگ‌های اصلی مبلمان شما در آن به کار رفته باشد. بهتر است این فرش طرح شلوغی نداشته باشد تا جلوۀ مبلمانتان را افزایش دهد. حتی می‌توانید پارچه‌های مشابه فرش را بخرید و برای مبلتان کوسن‌های همرنگ فرش درست کنید. از رنگ‌های اصلی مبلمانتان می‌توانید در رنگ‌آمیزی دیوارها، پنجره‌ها و انتخاب پرده‌ها هم استفاده کنید.

دکوراسیون داخلی

  • عوض کردن روکش مبل‌ها را امتحان کنید.

شما برای هماهنگ کردن ظاهر مبلمان قدیمی‌تان با بقیۀ اجزای خانه، می‌توانید روکش آنها را عوض کنید. این کار روح تازه‌ای به وسایل قدیمی شما می‌دهد. رنگ و طرح روکش جدید را طوری انتخاب کنید که با بقیۀ بخش‌های خانه هماهنگ‌تر باشد.

  • پایه‌ها را رنگ‌آمیزی و تشک‌ها را عوض کنید.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ایجاد یک تغییر دائمی، عوض کردن قسمت‌های بالایی مبل‌ها به‌طور کامل است. حتی گاهی عوض کردن پارچۀ رویی تشک مبل‌ها، چیزی است که به آن نیاز دارید. پایه‌های چوبی را هم می‌توانید با یک قوطی رنگ نوسازی کنید.

چیدمان منزل

  • پارچه‌های اضافی پایۀ مبلمان را حذف کنید.

اگر مبل شما در قسمت پایه‌ها هم پارچه‌های پوشاننده دارد، می‌توانید برای نوسازی آنها را جدا کنید. می‌توانید یک صندکلی به مبلتان اضافه یا از آن کم کنید. با پارچه‌های اضافی جدا شده از مبل چه کنید؟ می‌توانید آنها را به پرده‌هایی که بیش از اندازه کوتاه هستند بدوزید. دوختن پارچه‌هایی به رنگ پرده یا رنگ متضادش به آن می‌تواند جلوۀ خاصی به منزل شما بدهد.

نوسازی مبلمان

تعویض مبلمان

تعویض دکوراسیون

2. از نقش مهم دیوارها غافل نشوید.

یکی از اصلی‌ترین کارهایی که در تزئین خانه با وسایل قدیمی می‌توانید انجام بدهید، توجه به نقش مؤثر دیوارها در طراحی تزئینات و دکوراسیون‌های داخلی است. دیوارها محل بسیار مناسبی برای نصب کردن وسایل مختلف قدیمی هستند. این کارها را امتحان کنید.

  • نصب بشقاب‌های قدیمی روی دیوارها

بشقاب‌ها یکی از بهترین و ساده‌ترین گزینه‌های در دسترس برای تزئین خانه خانه با وسایل قدیمی هستند. ایده‌ای متنوع زیادی برای تزئین دیوارهای بخش‌های مختلف خانه مثل پذیرایی، اتاق خواب و… وجود دارد. بشقاب‌‌های قدیمی چینی، سفالی، مسی و حتی حصیری قدیمی می‌توانند معجزه کنند.

بشقاب‌های قدیمی معمولاً بسیار زیبا هستند، اما اغلب بدون استفاده می‌مانند. شما می‌توانید از این بشقاب‌های زیبا مثل یک اثر هنری هرزشمند برای تزئین خانه‌های سنتی و حتی مدرن استفاده کند. نوع و نحوۀ چینش، طراحی مدل‌های مختلف و تعداد بشقاب‌ها هم بسته به سلیقۀ شما می‌تواند متفاوت باشد. دستتان کاملاً باز است و می‌توانید خلاقیتتان را به کار بیندازید.

در ادامه برای اینکه ایده بگیرید، چند تصویر زیبا از تزئین خانه با وسایل قدیمی و بشقاب‌ها را برایتان آورده‌ایم.

تزئین دیوار با بشقاب

تزئین دیوار با حصیر

تزئین خانه با بشقاب قدیمی

تزئین خانه با بشقاب

دکوراسیون زیبا

مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام نصب بشقاب‌ها روی دیوار باید به آن توجه کنید، ن=تناسب و هارمونی آنهاست. این تزئینات وقتی به زیبایی خانۀ شما کمک می‌کنند که در یک هارمونی کامل با دکوراسیون و فضای خانۀ شما باشند. اگر بشقاب‌های شما با بقیۀ اجزای دکوراسیون هماهنگ نیستند، می‌توانید آنها را رنگ کنید. با استفاده از رنگ‌های آکریلیک می‌توان این کار را به خوبی و خلاقانه انجام داد. از این بشقاب‌ها می‌توانید روی دیوارهای اتاق نشیمن، راهروها، آشپزخانه، سالن پذیرایی و دیگر قسمت‌ها استفاده کنید.

  • از عکس‌های قدیمی خانوادگی استفاده کنید.

اگر به فکر تزئین خانه با وسایل قدیمی هستید، استفاده از قاب‌ عکس‌های قدیمی نیز می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. اگر دیوار خانه‌تان را با عکس‌هایی که در برهه‌های مختلف زندگی گرفته‌اید تزئین کنید، علاوه بر زیبایی، بسیار خاطره‌انگیز هم هست. دیدن این عکس‌ها برای تمام اعضای خانواده یادآور روزهای خوب و شیرین گذشته خواهد بود.

نکتۀ مهم این است که شما برای چیدن قاب عکس‌ها کنار هم روی دیوار باید ایده داشته باشید. مثلاً می‌توانید از طرح‌هایی مثل درخت، قلب و… استفاده کنید. با کمی جستجو در اینترنت می‌توانید به ایده‌های خوبی برای تزئین دیوار با قاب عکس‌ها برسید.

در ادامه ما هم چند نمونه را برایتان آورده‌ایم.

تزئین خانه با وسیله های قدیمی

تزئین دیوار با عکس قدیمی

تزئین خانه با قاب عکس

تزئین خانه با قاب عکس

3. از وسایل قدیمی در بخش‌های مختلف خانه استفاده کنید.

همۀ ما یادگاری‌هایی از کودکی و جوانی‌ خود یا پدر و مادر و حتی پدربزرو و مادربزرگمان داریم. ارزش وسایل قدیمی هم در زیبایی‌شان است و هم در خاطراتی که با دیدنشان به ما یادآوری می‌کنند. اگر وسیله‌ای قدیمی مثل رادیو، گرامافون، سازهایی مثل سه تار، چاقوهای زیبا و قدیمی، ظروف مسی و شیشه‌ای، پارچه‌های گلدوزی شده و ترمه و… دارید، می‌توانید برای زیباسازی بخش‌های مختلف منزلتان از آنها استفاده کنید. تزئین خانه با وسایل قدیمی اینچنینی هم ارزان است و هم بخش‌هایی از گذشته و خاطرات خوبش را برای همیشه در ذهن شما زنده نگه می‌دارد.

استفاده از وسایل قدیمی در دکوراسیون

استفاده از وسایل عتیقه در تزئین خانه

تزئین خانه با وسایل قدیمی

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با اهمیت دکوراسیون داخلی در منزل و محل کار آشنا کنیم. همچین چند ایدۀ خلاقانه و کم‌هزینه را برای تزئین خانه با وسایل قدیمی به شما معرفی کردیم. نکتۀ پایانی که باید به آن توجه داشته باشید، رعایت تناسب‌ها در چیدمان است.

چیدن درست وسایل بسیار مهم‌تر از خریدن آنهاست. وقتی تناسب چیدمان در فضا رعایت شود، ظاهر اتاق‌ها کاملاً مطلوب به نظر می‌رسد. این مسئله به کم یا زیاد بودن وسایل و یا جاگیر بودن آنها هیچ ارتباطی ندارد. شما باید وسایل خود را متناسب با خانه‌ای که قرار است در آن سکونت داشته باشید انتخاب کنید. به‌عنوان مثال استفاده از وسایل بزرگ در دکوراسیون خانه‌های کوچک، فضای خانه را کوچک‌تر نشان خواهد داد. پس اگر می‌دانید که قرار است چند سالی در یک خانۀ کوچک زندگی کنید، وسایل بزرگ و جاگیر برای آن نخرید.

امیدواریم که نکات گفته شده در این مقاله برایتان مفید بوده باشد. اگر دوست دارید که تزئین خانه با وسایل قدیمی را امتحان کنید، همین حالا دست به کار شوید. ببینید چه وسایلی دارید و برای استفاده از آنها چه فضاهایی در خانه موجود است. با کمی تفکر و خلاقیت می‌توانید خانۀ خود را به محل زیباتر و آرام‌تری برای زندگی تبدیل کنید.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment