همه چیز درباره مزایا و معایب زندگی در طبقه اول آپارتمان‌ها

این روزها آپارتمان‌نشینی به اندازه‌ای رایج شده است که کمتر کسی را می‌بینیم که در خانه‌های ویلایی زندگی کند. دلیل این مسئله علاوه بر مسائل و محدودیت‌های اقتصادی مردم، به راحتی زندگی در آپارتمان‌ها نیز مربوط است. آپارتمان‌ها هر چقدر هم که کوچک باشند، اغلب امکانات یک زندگی راحت و بی دغدغه را برای ساکنان خود فراهم می‌کنند. اما زندگی در آپارتمان‌ها هم مشکلات خاص خودش را دارد. خیلی‌ها ترجیح می‌دهند که در آپارتمان‌هایی که خلوت‌تر هستند و در هر طبقه‌شان فقط یک واحد وجود دارد زندگی کنند. با این کار سر و صدای کمتری آنها را اذیت خواهد کرد. یکی دیگر از مسائل و چالش‌های آپارتمان‌نشینی، انتخاب طبقۀ آن است. خیلی‌ها زندگی در طبقه اول آپارتمان‌ها را به دلیل مشکلاتی که دارد، نمی‌پسندند. اما به نظر بعضی‌ها زندگی در طبقه اول آپارتمان‌ها هم مزایای خودش را دارد.

در این مقاله قصد داریم به مزایا و معایب زندگی در طبقه اول آپارتمان‌ها بپردازیم. لطفاً تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

زندگی در طبقه اول آپارتمان‌ها

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله: همه چیز درباره مزایا و معایب زندگی در طبقه اول آپارتمان‌ها

مزایای زندگی در طبقه اول آپارتمان‌ها چیست؟

خیلی از افراد وقتی در آگهی خرید و فروش خانه می‌بینند که واحد مورد نظرشان در طبقۀ اول واقع شده است، از اجاره یا خرید آن منصرف می‌شوند. از نظر آنها مشکلات زندگی در طبقه اول آپارتمان‌ها زیاد است. بنابراین ترجیح می‌دهند در همان ابتدای کار عطای آن را به لقایش ببخشند. اما زندگی در واحدهای طبقات اول آپارتمان‌ها مزایایی هم دارد. در ادامه به مهم‌ترین مزایای آن اشاره خواهیم کرد.

1. دسترسی راحت و سریع به فضای بیرون

خانواده‌هایی که در طبقات اول آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند به فضای بیرون و خارج از آپارتمان دسترسی سریع‌تر و راحتی دارند. وقتی شما در طبقه اول زندگی کنید، به حیاط آپارتمان دسترسی دارید. بنابراین می‌توانید برای راه رفتن و یا خوردن عصرانه از آن استفاده کنید. البته همان‌طور که می‌دانید، فضاهای بیرونی آپارتمان جزو مشاعات ساختمان هستند. بنابراین همه می‌توانند از آن استفاده کنند. اما طبیعتاً دسترسی به این مکان‌ها برای ساکنان طبقات اول راحت‌تر خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: مشاعات ساختمان چیست و قوانین استفاده از آن به چه ترتیب است؟

 

2. نیاز نداشتن به پله‌ها

استفاده از پله‌ها برای افراد سالمند و معلولان حرکتی بسیار دشوار است. زمانی که در طبقه اول ساکن باشید، معمولاً نیازی به استفاده از پله‌ها برای ورود به منزل نخواهید داشت. البته این روزها تقریباً همۀ ساختمان‌های جدید آسانسور دارند. اما زمانی که برق قطع باشد یا آسانسور به دلیلی خراب باشد، استفاده از پله‌ها برای همه آسان نخواهد بود.

مزایای زندگی در طبقه اول آپارتمان‌ها

3. عدم نیاز به استفاده از آسانسور

وقتی در طبقات اول پله‌ای در کار نیست، قطعاً نیازی به استفاده از آسانسور هم نخواهید داشت! آسانسورها با اینکه تکنولوژی بسیار خوبی هستند، اما مشکلاتی هم دارند. قطع شدن برق و گیر کردن در آسانسور، خرابی آسانسور و مجبور شدن به استفاده از پله‌ها، تنها گوشه‌ای از این مشکلات هستند. زندگی در طبقه اول آپارتمان‌ها این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بدون نیاز به آسانسور به منزل خود رفت و آمد کنید.

4. داشتن پاسیو یا حیاط خلوت

طبقات اول معمولاً پاسیو یا حیاط خلوت دارند. حیاط خلوت می‌تواند مکمل بسیار خوبی برای انباری باشد. شما می‌توانید وسایل اضافی را در آن قرار دهید. حتی می‌توانید از فضای آن برای پخت و پز یا نگهداری گل و گیاه استفاده کنید. پاسیوها نیز قلب تپندۀ واحدهای آپارتمانی هستند. آپارتمان‌نشینی دسترسی ما به فضاهای سبز و گل و گیاهان را کم کرده است. این مسئله می‌تواند تأثیر منفی زیادی روی روحیۀ ما بگذارد. پاسیوها مناسب‌ترین محل برای نگهداری از گیاهان و ساخت یک باغچۀ کوجک و اختصاصی در خانه هستند.

زندگی در طبقه اول آپارتمان‌ها

5. مناسب بودن برای زندگی حیوانات خانگی

خیلی از خانواده‌ها حیواناتی مثل سگ یا گربه در خانه نگهداری می‌کنند. این حیوانات ممکن است در بعضی ساعات روز سر و صدای زیادی بکنند. وقتی شما در طبقه اول ساکن باشید، سر و صدای حیوان خانگی‌تان مزاحمت کمتری برای همسایه‌ها ایجاد خواهد کرد. همچنین رفتن به گردش و پیاده‌روی همراه حیوان خانگی‌تان از طبقه اول راحت‌تر خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره فرهنگ آپارتمان نشینی و قوانین آن

 

6. هزینه‌های مالی کمتر

همان‌طور که گفتیم خیلی از افراد به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند در طبقات اول آپارتمان‌ها زندگی نکنند. به همین دلیل هم واحدهایی که در طبقه اول قرار داشته باشند، در بعضی ساختمان‌ها قیمت پایین‌تری نسبت به طبقه‌های دیگر دارند. در این صورت شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌های کمتر، صاحب خانه بشوید.

7. خنک بودن در فصل‌های گرم

یکی از مشکلاتی که ساکنان طبقات آخر ساختمان‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند گرمای بیش از حد خانه است. تابش مستقیم آفتاب روی سقف واحدهای طبقات آخر باعث گرم شدن خانه‌های این طبقات می‌شود. به طور کلی گرما سبک است و به سمت بالا حرکت خواهد کرد. به همین دلیل هم هست که واحدهایی که در طبقات اول باشند، در تابستان خنک‌تر از واحدهای دیگر هستند.

8. داشتن سقف‌های بلندتر

یکی دیگر از مزایای زندگی در طبقه اول آپارتمان‌ها، بلندتر بودن سقف واحدهای آن در مقایسه با طبقه‌های دیگر است. سقف‌های بلند خانه‌ها را بزرگ‌تر و دلبازتر نشان می‌دهند. به همین دلیل هم هست که خیلی‌ها تمایلی به کوتاه بودن سقف خانه‌هایشان ندارند.

زندگی در طبقه اول آپارتمان‌ها

9. نداشتن همسایه در طبقات پایین‌تر

یکی از مهم‌ترین مزایای زندگی در طبقه اول آپارتمان‌ها این است که خانۀ هیچ همسایه‌ای در زیر واحد شما نیست. بنابراین لازم نیست بابت بازی و سر و صدای دویدن بچه‌ها، جابجا کردن وسایل و… باشید. بنابراین اگر فرزند خردسالی دارید که جنب و جوش و سر و صدای زیادی دارد، طبقات اول می‌توانند انتخاب بسیار مناسبی برای شما باشند.

معایب زندگی در طبقه اول آپارتمان‌ها چیست؟

زندگی در طبقه اول آپارتمان‌ها می‌تواند چالش‌ها و مشکلاتی هم داشته باشد. البته برای اغلب این مشکلات راه‌هایی وجود دارد که اثرشان را بسیار کمرنگ خواهد کرد.

1. نورگیری کم

همان‌طور که گفتیم، این روزها آپارتمان نشینی رواج زیادی یافته است. به همین دلیل هم تعداد آپارتمان‌های بلند بسیار زیاد شده است. وقتی شما در طبقۀ اول یک آپارتمان ساکن باشید، به نوعی در محاصرۀ ساختمان‌های دور و بر خود خواهید بود. همین مسئله نیز موجب می‌شود که نورگیری ساختمان شما کم باشد و نتوانید به میزان کافی از روشنایی روز و نور خورشید بهره‌مند شوید. همچنین ممکن است وجود درختان و سایۀ آنها نیز مانع رسیدن نور کافی به داخل خانۀ شما بشود. برای جبران این مسئله باید توجه زیادی به طراحی نورپردازی داخلی ساختمان خود داشته باشید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید لوستر برای خانه

معایب زندگی در طبقه اول آپارتمان‌ها

2. سر و صدای زیاد

می‌توان گفت یکی از بزرگ‌تریم مشکلات زندگی در طبقه اول آپارتمان‌ها سر و صدای زیاد محیط پیرامون آنهاست. این صداها شامل ورود و خروج ماشین‌ها به پارکینگ، باز و بسته شدن در ورودی ساختمان، دویدن بچه‌ها در راه پله‌ها، باز و بسته شدن مداوم در آسانسور، روشن و خاموش شدن پمپ آب ساختمان، سر و صدای همسایه‌های طبقات بالاتر، صدای ماشین‌ها و موتورهای در حال گذر از کوچه و خیابان و… است. همۀ این موارد می‌تواند مخل آسایش و آرامش ساکنان خانه‌هایی باشد که در طبقۀ اول قرار دارند.

برای کاستن از میزان و شدت این صداها، می‌توانید این راه‌ها را امتحان کنید:

  • استفاده از پنجره‌های دو جداره

پنجره‌های دو جداره می‌توانند به میزان زیادی از ورود سر و صدای بیرون ساختمان به داخل خانه جلوگیری کنند. بنابراین بهتر است در اولین فرصت پنجره‌های واحد خود را عوض کنید.

  • درزگیری پنجره‌ها

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از پنجره‌های دو جداره استفاده کنید، درزگیرها هم می‌توانند برایتان کمک کننده باشند. اطراف تمام پنجره‌ها را با نوار درزگیر بپوشانید. در این صورت وقتی پنجره‌ها بسته باشند، سر و صدای کمتری وارد خانه می‌شود. استفاده از درزگیرها به صرفه‌جویی در مصرف انرژی هم کمک خواهد کرد.

  • نصب کف پوش‌های چوبی

نوعی از کف پوش‌های چوبی در بازار وجود دارند که دارای یک کفی اصلی و یک شکاف هستند. نصب این کف پوش‌ها موجب می‌شود که صداهای اضافی جذب آن بشوند. بنابراین تا حدود زیادی جلوی ورود صداهای اضافی به داخل خانه را می‌گیرند.

3. سرد بودن در فصل پاییز و زمستان

همان‌ طور که گفتیم، خنک بودن واحدهای طبقات اول ساختمان‌ها در تابستان، یکی از مزایای آنهاست. اما همین ویژگی می‌تواند در فصل‌های ساز به یک معضل اساسی تبدیل شود. این سرما علل مختلفی دارد. یکی از دلایل آن خالی بودن زیر این خانه‌هاست. فضای زیر این خانه‌ها پارکینگ است. بنابراین هیچ منبع گرمایی در آن وجود ندارد که انرژی آن به کف خانه‌های طبقات اول نیز منتقل شود. بنابراین کف و دیوارهای این خانه‌ها در اغلب مواقع سرد است. معضل دیگر، نبودن عایق بندی‌های مناسب برای ساختمان‌هاست. بنابراین ساکنان خانه‌هایی که در طبقۀ اول هستند معمولاً به وسایل گرمایشی بیشتری نیاز خواهند داشت. در نتیجه هزینه‌های بیشتری نیز باید بابت انرژی‌های گرمایشی مثل گاز بپردازند.

زندگی در طبقه اول آپارتمان‌ها

4. امنیت کمتر

واحدهای طبقات اول، در دسترس‌ترین بخش‌های ساختمان‌ها هستند. همان طور که اشاره شد، این دسترس پذیری مزایای زیادی دارد، اما می‌تواند مشکلاتی هم برای ساکنان ایجاد کند. آمار سرقت در طبقات اول به دلیل در دسترس بودن واحدهای آن برای دزدها بیشتر است. سارقان هم از طریق در ورودی و هم از پنجره‌ها می‌توانند وارد ساختمان شوند. به همین دلیل هم بهتر است برای پنجره‌ها حتماً از حفاظ‌های آهنی استفاده کنید. درهای ورودی هم بهتر است ضد سرقت باشند تا ایمنی واحد را افزایش دهند. همچنین می‌توانید علاوه بر آن از حفاظ‌های آکاردئونی هم استفاده کنید.

5. نقض حریم خصوصی

فاصلۀ آپارتمان‌ها در مناطق شهری از یکدیگر کم است و اغلب ساختمان‌ها روبروی یکدیگر قرار دارند. این مسئله علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای نورگیری، موجب می‌شود که ساختمان‌ها به فضای داخلی یکدیگر دید داشته باشند. این مسئله برای واحدهایی که در طبقات اول قرار داشته باشند بیشتر اتفاق می‌افتد. همچنین داخل اغلب واحدهای طبقۀ اول از داخل خیابان یا کوچه دیده می‌شوند. بنابراین ممکن است ساکنان مجبور شوند در اغلب ساعات شبانه روز پنجره‌ها را بپوشانند.

یکی دیگر از مسائلی که مشکلاتی برای حریم خصوصی و آرامش ساکنان خانه‌های طبقۀ اول ایجاد می‌شود، به صدا درآمدن مداوم زنگ خانه است. اغلب همسایه‌ها وقتی کلیدشان را فراموش می‌کنند، زنگ واحدهای طبقۀ اول را می‌زنند. همچنین اگر غریبه‌ای می‌خواهد وارد ساختمان شود و نمی‌داند زنگ واحد مورد نظرش کدام است، معمولاً برای کسب اطلاع زنگ واحدهای طبقه اول را می‌زند. بنابراین بهتر است فکری برای این مشکل هم بکنید. شاید بهتر باشد در ساعت‌هایی از روز آیفون خانه را خاموش کنید. یادتان باشد که شما همیشه مسئول حل کردن مشکلات دیگران نیستید و باید کمی هم به فکر خودتان باشید.

مشکلات زندگی در طبقه اول آپارتمان‌ها

6. نزدیک بودن به خیابان

طبقات اول در موقعیتی بسیار نزدیک به خیابان‌ها قرار دارند. بنابراین مسائلی مثل سر و صدای خیابان‌ها (به خصوص در زمان استراحت)، صدای حرف زدن افراد، بوی زباله و فاضلاب و… ساکنان را اذیت خواهد کرد. همچنین احتمال ورود حشراتی مختلف مثل سوسک و مگس و… به داخل واحدهای طبقات اول بیشتر است. علاوه بر اینها نزدیک بودن به خیابان موجب می‌شود که تنها منظرۀ خانه به بیرون، تماشای ماشین‌ها و خیابان باشد. خود این مسئله نیز می‌تواند روی روحیۀ افراد تأثیر منفی بگذارد.

برای رفع بوی بد داخل خانه می‌توانید از دستگاه‌های تصفیه کنندۀ هوا استفاده کنید. همچنین نگهداری از گل‌های آپارتمانی مثل سانسوریا که تصفیه کننده‌های هوا هستند، می‌تواند هوای تمیزتری در خانه برای شما ایجاد کند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به تمام نکاتی که قبل از زندگی در طبقه اول آپارتمان‌ها لازم است بدانید اشاره کنیم. زندگی در این طبقات مزیت‌ها و معایبی دارد که به صورت کامل معرفی‌شان کردیم. اگر قصد دارید خانه‌ای در طبقۀ اول یک آپارتمان خریداری یا اجاره کنید، بهتر است این نکات را نیز مد نظر قرار دهید:

  • خوش نقشه بودن ساختمان بسیار مهم است. به عنوان مثال حتماً باید توجه کنید که اتاق خواب‌ها در چه موقعیتی قرار گرفته‌اند. اگر اتاق خواب نزدیک در ورودی باشد، احتمالاً صدای رفت و آمدهای ساکنان دیگر همیشه مزاحم استراحت شما خواهد بود.
  • تعداد واحدهای موجود در ساختمان هم می‌تواند نقش مهمی در انتخاب شما داشته باشد. همان‌طور که گفتیم، واحدهای طبقۀ اول معمولاً در معرض سر و صداهای واحدهای طبقات دیگر هستند. بنابراین هرچه تعداد واحدهای موجود در ساختمان کمتر باشد، سرو صدای کمتری هم در ساختمان خواهد بود.

امیدواریم که مطالعۀ این مقاله برای شما مفید بوده باشد. از همراهی شما با تیم تولید محتوای آریا مرز سپاسگزاریم.

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment