راه‌های سرمایه گذاری در ترکیه برای گرفتن شهروندی این کشور

در سال‌های اخیر و به دلیل تغییر سیاست‌های عمده در کشور ترکیه، میزان سرمایه گذاری از سوی سرمایه گذاران خارجی نیز در این کشور زیاد شده است. جذاب‌ترین حوزه‌ها برای سرمایه گذاران خارجی، املاک و مستغلات بوده است. اما راه‌های سرمایه گذاری در ترکیه به این دو مورد محدود نمی‌شود. دلایل افزایش سرمایه گذاری‌های خارجیان در کشور ترکیه بسیار زیاد است. از مهم‌ترین آنها می‌توان به زیبایی طبیعت آن، اروپایی بودن بخش‌هایی از ترکیه، افزایش مهاجرت جوانان به این کشور و… اشاره کرد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی راه‌های سرمایه گذاری در ترکیه و نحوۀ گرفتن اقامت این کشور از طریق سرمایه گذاری بپردازیم. به سؤالات رایج و پر تکراری که در این زمینه بسیار مطرح می‌شوند نیز اشاره خواهیم کرد.

راه‌های سرمایه گذاری در ترکیه

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله: راه‌های سرمایه گذاری در ترکیه برای گرفتن شهروندی این کشور

آیا شرایط اقتصادی کشور ترکیه برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

یکی از مهم‌ترین معیارهایی که برای سرمایه گذاری در کشوری دیگر باید در نظر داشت، وضعیت اقتصادی آن است. جالب است بدانید که میزان وابستگی اقتصاد کشور ترکیه به فروش نفت در سال‌های اخیر بسیار کاهش یافته است. بنابراین بخش مهمی از رشد اقتصادی ترکیه با بودجه‌ها و سرمایه گذاری‌های بین المللی توسعه پیدا کرده است. ترکیه بازار آزادی دارد که وجود آن موجب ایجاد رقابت‌های زیادی در بازارهای مالی‌اش شده است. همۀ این عوامل نشان دهندۀ اوضاع خوب و رو به رشد وضعیت اقتصادی کشور ترکیه و شهرهای آن است.

سرمایه گذاری در ترکیه

چرا سرمایه گذاری در ترکیه پیشنهاد می‌شود؟

مهم‌ترین مزایای سرمایه گذاری در ترکیه عبارت است از:

  • رشد روزافزون صنعت توریسم
  • افزایش بازارهای نوظهور و قوی در این کشور
  • داشتن طبیعت زیبا که این کشور را برای سرمایه‌گذاری در حوزۀ املاک و ویلاسازی به یکی از بهترین گزینه‌ها تبدیل می‌کند.
  • داشتن نیروهای جوان برای کار
  • دارای رتبۀ دوم در حوزۀ کشورهایی که رشد اقتصادی آنها سریع است (بعد از چین)
  • داشتن فضای رقابتی و مناسب برای سرمایه‌گذاری
  • نیروی کار متخصص زیادی در این کشور هست. این عامل روند تولید و افزایش سرمایه در آن را سریع‌تر خواهد کرد.
  • فضای سرمایه گذاری در ترکیه منعطف است. به این معنا که شما گزینه‌ها و امکان‌های متنوع و مختلفی برای سرمایه‌گذاری پیش رو خواهید داشت. راه‌های سرمایه گذاری در ترکیه محدود به یک یا دو مورد نیست.
  • ترکیه ازنظر جغرافیایی در موقعیتی قرار دارد که در آن امکان تعامل با کشورهای اروپایی و معامله با آنها بسیار راحت‌تر خواهد بود.
  • پایانه و نیروگاه‌های اروپایی در کشور ترکیه حضور دارند. این مسئله در شروع سرمایه‌گذاری افراد تأثیر مهم و مثبتی خواهد داشت.
  • هزینه‌های مربوط به مالیات در این کشور کمتر است. این نکته برای سرمایه‌گذاران اهمیت زیادی دارد.
  • اگر شما در ترکیه سرمایه‌گذاری کرده باشید، به‌راحتی می‌توانید عضو اتحادیۀ گمرکی اروپا بشوید.
  • زیرساخت‌های لازم و اولیه برای سرمایه گذاری اصولی و ایمن در ترکیه فراهم است. همین مسئله ارتباط با اروپا را ساده‌تر می‌کند و هزینه‌های حمل و نقل را کاهش خواهد داد.
  • شما با سرمایه گذاری در ترکیه همچنان تبعۀ کشور ایران باقی خواهید ماند.
  • با داشتن پاسپورت ترک، خواهید توانست به 148 کشور عضو اتحادیۀ اروپا و 26 کشور حوزۀ شنگن بدون ویزا مسافرت کنید.
  • شما به‌عنوان سرمایه‌گذار می‌توانید از خدمات رایگان آموزشی و درمانی برای خود و افراد خانواده‌تان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: همه چیز دربارۀ خرید ملک در ترکیه

 

آیا با سرمایه گذاری در ترکیه می‌توانیم تابعیت این کشور را بگیریم؟

بله. خوشبختانه این امکان وجود دارد. شما می‌توانید با یکی از راه‌های سرمایه گذاری در ترکیه، برای خود و اعضای خانواده‌تان تابعیت این کشور را بگیرید. توجه داشته باشید که اصطلاح «اعضای خانواده» شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال شما خواهد بود. برای اینکه بتوانید به کمک سرمایه گذاری تابعیت ترکیه را بگیرید، باید در یکی از زمینه‌هایی که دولت آن کشور اعلام کرده است سرمایه گذاری کرده باشید. همچنین اگر سرمایۀ شما از حداقل‌های تعیین شده کمتر باشد، فرایند گرفتن تابعیت هم پیچیده‌تر خواهد شد. دولت ترکیه به شما اجازه خواهد داد که دو تابعیتی باشید. بنابراین اگر ایرانی هستید، نیازی به سلب تابعیت ایرانی‌تان برای تبعۀ ترکیه شدن نخواهید داشت. فرایند اخذ تابعیت و گرفتن پاسپورت برای سرمایه‌گذار حدود 3 الی 6 ماه طول خواهد کشید.

روش‌های سرمایه گذاری در ترکیه

راه‌های سرمایه گذاری در ترکیه چیست؟

روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در کشور ترکیه وجود دارد. در ادامه به معرفی و توضیح تمام این راه‌ها پرداخته‌ایم. اگربخواهید برای خود و اعضای خانواده‌تان تابعیت ترکیه را بگیرید، باید یکی از این زمینه‌ها را انتخاب و تا سقف تعیین شده در آنها سرمایه گذاری کنید.

سرمایه گذاری با خرید سهام

یکی از راه‌های سرمایه گذاری در ترکیه، خرید سهام است. شما باید بتوانید در بازار سهام ترکیه، سهامی به ارزش 500 هزار دلار آمریکا خریداری کنید. فرایند و میزان سرمایه گذاری شما در این روش باید از سوی وزارت صنایع و فناوری ترکیه مورد تأیید قرار بگیرد.

سرمایه گذاری با خرید اوراق دولتی قرضه

در این روش نیز شما باید به ارزش 500 هزار دلار آمریکا اوراق قرضۀ دولت ترکیه را بخرید. ضمناً اگر قصد دارید از این طریق تابعیت ترکیه را هم بگیرید، نباید اوراق خریداری شده را تا 3 سال بفروشید. سرمایه گذاری شما در این روش باید از سوی وزارت دارایی و خزانه داری ترکیه تأیید شده باشد. در غیر این صورت هیچ اعتباری نخواهد داشت.

سرمایه گذاری با خرید خانه و ملک

یکی از راه‌های پرطرفدار گرفتن شهروندی ترکیه، خرید خانه‌ای به ارزش 250 هزار دلار آمریکا در این کشور است. توجه داشته باشید که در این روش شما تا 3 سال اجازه ندارید ملک خریداری شده را اجاره دهید.

 

بیشتر بخوانید: برای سرمایه گذاری در بازار املاک خرید خانه بهتر است یا مغازه؟

 

سرمایه گذاری با گرفتن سپرده‌های بانکی

در این روش شما باید مبلغی به ارزش 500 هزار دلار آمریکا را به مدت 3 سال در یکی از بانک‌های این کشور به صورت سپرده نگهداری کنید. اگر قصد گرفتن تابعیت ترکیه از این روش را داشته باشید، نمی‌توانید اصل پولتان را پیش از اتمام سه سال از بانک خارج کنید.

سرمایه گذاری در ترکیه

سرمایه گذاری در شرکت‌های فعال سرمایه گذاری در حوزۀ املاک

در این روش هم شما باید سرمایه‌ای معادل 500 هزار دلار آمریکا داشته باشید. این مبلغ را باید در شرکت‌هایی که در زمینۀ املاک و مستغلات در ترکیه فعالیت می‌کنند سرمایه گذاری کنید.

سرمایه گذاری با کارآفرینی در ترکیه

در این روش با ثبت شرکت در ترکیه و استخدام حداقل 50 نفر از شهروندان ترک، تابعیت ترکیه را بگیرید. حداقل سرمایۀ شما برای این کار باید 2600 دلار آمریکا (حدود 10 هزار لیر) باشد. کارآفرینی و ثبت شرکت یکی از بهترین راه‌های سرمایه گذاری در ترکیه است. شما باید برای این کار یک طرح تجاری و اقتصادی داشته باشید. همچنن طرح شما باید از سوی وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه تأیید شده باشد.

ترکیه چه تسهیلاتی برای سرمایه گذاران خارجی در نظر می‌گیرد؟

در ترکیه شرایط و تسهیلاتی برای سرمایه گذاران خارجی ارائه می‌شود که فرایند سرمایه گذاری را بسیار امن و راحت می‌کند. مهم‌ترین تسهیلات و اختیاراتی که به سرمایه گذاران خارجی داده می‌شود عبارت است از:

  • قوانین سرمایه گذاری در ترکیه شفاف و کاملاً مشخص است. این قانون 7 ماده دارد. همچنین آیین نامه‌ای اجرایی نیز دارد که به 4 بخش کلی و 13 ماده تقسیم می‌شود.
  • در سدۀ اخیر هیچ اقدامی در زمینۀ توقیف یا سلب مالکیت از کسی انجام نشده است. بنابراین ترکیه یکی از امن‌ترین کشورها برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود.
  • اگر سرمایه گذاری بعد از مدتی به هر دلیلی بخواهد سرمایه‌اش را از ترکیه خارج کند، این اجازه به او داده می‌شود. هیچ محدودیت و قانونی برای منع خروج سرمایۀ این افراد وجود ندارد.

خرید خانه در ترکیه

  • سرمایه گذاران خارجی می‌توانند با سرمایه گذاران داخلی و بومی معامله و داد و ستد داشته باشند. در این زمینه نیز هیچ محدودیتی برای اتباع خارجی وجود ندارد.
  • شما به عنوان یک سرمایه گذار خارجی می‌توانید در ترکیه اموال منقول خریداری کنید.

 

بیشتر بخوانید: همه چیز دربارۀ اموال غیر منقول و انواع آن

 

  • سرمایه گذاران خارجی در ترکیه از تمام حقوق قانونی خودشان برخوردار هستند. بنابراین در صورتی که مشکلی برایشان پیش بیاید، می‌توانند در دادگاه‌های این کشور اقامۀ دعوی کنند.
  • شما به عنوان سرمایه گذار خارجی ممکن است بخواهید در ترکیه در زمینه‌های غیر نقدی سرمایه گذاری کنید. ارزش چنین سرمایه گذاری‌هایی با توجه به قوانین تجارتی ترکیه تعیین خواهد شد.

یک سرمایه گذار خارجی در ترکیه چقدر باید مالیات بپردازد؟

کشور ترکیه به طور کلی بر روی درآمدهایی که از خارج از مرز خود دارد، مالیاتی وضع نمی‌کند. همچنین ممکن است شما بخواهید کمتر از 6 ماه در این کشور بمانید. در این صورت نیز ملزم به پرداخت مالیات نخواهید بود. در حقیقت شما ملزم به پرداخت مالیات از محل درآمدهایی هستید که در خاک ترکیه به دست آورده باشید. مثلاً فرض کنید خانه‌ای در ترکیه خریده‌ و آن را اجاره داده‌اید. مبلغ اجارۀ خانه در اصل درآمدی است که شما در ترکیه داشته‌اید. بنابراین ملزم به پرداخت مالیات آن خواهید بود.

سرمایه گذاری در ترکیه

راه‌های سرمایه گذاری در ترکیه و تغییرات قوانین سرمایه گذاری در این کشور

با توجه به حجم زیاد سرمایه گذاری خارجی‌ها در ترکیه، قوانین مربوط به این افراد نیز در طول چند سال اخیر تغییرات زیادی داشته است. در ادامه به چند مورد از این اصلاحات در قوانین سرمایه گذاری افراد خارجی در ترکیه اشاره شده است.

  • ترکیه برای شرکت‌های تازه تأسیس 6 ماه الی یک سال مهلت برای تنظیم تجارتشان می‌دهد. به این معنا که در این مدت مسئولیت‌های مالیاتی ندارند و می‌توانند بدون رعایت فرمول 5 کارمند ترک به ازای هر کارمند خارجی به فعالیتشان ادامه دهند.
  • در زمینۀ قوانین مربوط به ملیت نیز تغییراتی در قوانین سرمایه گذاری ترکیه ایجاد شده است. بر اساس این قانون ارزش سقف سرمایه گذاری‌های خارجی در حوزۀ املاک و مستغلات به منظور دریافت تابعیت این کشور، از یک میلیون دلار به 250 هزار دلار کاهش یافته است.
  • در زمینۀ قوانین دادن تابعیت نیز تغییراتی وجود داشته است. به کسانی که معادل 500 هزار دلار به خزانۀ ترکیه واریز کنند یا در سرمایه گذاری‌های خود 50 کارگر ترک را استخدام کنند، تابعیت ترکیه داده می‌شود.
  • سرمایه گذاران خارجی نسبت به دیگران مالیات کمتری پرداخت خواهند کرد. ترکیه این کار را برای جذب و تشویق افراد خارجی به سرمایه گذاری در این کشور انجام داده است.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید و فروش خانه‌های ویلایی در تهران

 

برای گرفتن تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاری چه مدارکی لازم است؟

  • ثبت نام برای دریافت گواهی تولد (برای همۀ اعضای خانواده)
  • ارائۀ گواهی اقامت
  • ارائه کردن گواهی وضعیت تأهل
  • ارائۀ گواهی مرگ (در صورتی که فرد سرمایه گذار بیوه باشد، لازم است که سند و گواهی فوت همسرش را ارائه کند.)
  • داشتن بیمه سلامت
  • ارائۀ گذرنامه
  • ارائۀ وکالت نامه (برای مواردی که اجازۀ وکالت مورد نیاز است.)
  • پر کردن فرم‌های درخواست
  • 8 عدد عکس بیومتریک (زمینۀ این عکس‌ها باید سفید باشد.)
  • رسید هزینۀ خدمات (این رسید را باید از صندوق دارایی بگیرید.)

نکتۀ مهم:

همۀ این سندها و مدارک باید به صورت رسمی و محضری به زبان ترکی ترجمه شده باشند.

خرید ملک در استانبول

مراحل اخذ تابعیت کشور ترکیه از طریق خرید ملک

 سرمایه گذاری در حوزۀ خرید ملک یکی از روش‌های مورد علاقۀ ایرانیان برای سرمایه گذاری در ترکیه است. درواقع این شیوه یکی از پرطرفداررین راه‌های سرمایه گذاری در ترکیه است. به همین دلیل بهتر است با روند اخذ تابعیت از طریق خرید ملک آشنا باشید. به طور کلی شما برای گرفتن تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاری در حوزۀ املاک باید این مراحل را طی کنید:

  1. گرفتن شمارۀ ثبت مالیات (این شماره را می‌توانید از تمام اداره‌های مالیاتی ترکیه بگیرید.)
  2. افتتاح یک حساب بانکی در ترکیه (برای این کار باید شمارۀ ثبت مالیات، گذرنامۀ رسمی و فاکتور رسمی از آدرس محل سکونت فعلی‌تان در ترکیه را داشته باشید.)
  3. پیدا کردن یک یا چند ملک برای خرید که حداقل ارزش آنها معادل 250 هزار دلار آمریکا باشد.
  4. خانۀ انتخابی شما باید ساخته شده و آماده یا در مراحل پایانی ساخت باشد.
  5. آماده کردن عنوان سند
  6. گرفتن گزارش‌های مربوط به ارزیابی وضعیت ملک
  7. خریداری ملک
  8. گرفتن گواهی انطباق (این گواهی را باید بعد از انتقال سند مالکیت از ادارۀ کل ثبت اسناد دریافت کنید.)
  9. درخواست اقامت در ترکیه
  10. درخواست تابعیت ترکیه (برای این کار باید به ادارۀ کل جمعیت و امور شهروندی مراجعه کنید.)

سخن پایانی

در این مقاله به تمام راه‌های سرمایه گذاری در ترکیه و قوانین مربوط به آن اشاره شد. شما با بررسی دقیق این راه‌ها، می‌توانید یکی از بهترین راه‌هایی را که با شرایط شما وطابقت بیشتری دارد، برای سرمایه گذاری در این کشور انتخاب کنید.

 

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment