ماجرای مالیات خانه‌های لوکس به کجا کشید؟/ دولت قصد کوتاه آمدن ندارد.

یکی از مواردی که در بودجۀ سال 1402 سر و صدا و جنجال زیادی به پا کرد، ماجرای مالیات خانه‌های لوکس بود. این بند از بودجه بارها در جلسات علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفته و تأیید و تکذیب شد. در این مقاله قرار است به بررسی آخرین خبرها پیرامون نحوۀ اجرایی شدن این قانون و مبلغ آن بپردازیم.

مالیات خانه‌های لوکس

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله: ماجرای مالیات خانه‌های لوکس به کجا کشید؟/ دولت قصد کوتاه آمدن ندارد.

تعیین تکلیف مالیات خانه‌های لوکس در بودجه 1402

ایبنا، 9 اسفند 1401

به گزارش ایبنا، نایب رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: کمیسیون تلفیق تصویب کرد که خانه‌های لوکس و باغ‌ویلا‌های مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری که ارزش روز آن‌ها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال (20 میلیارد تومان) باشد; مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات خانه‌های لوکس به میزان دو در هزار می‌شوند.

در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه در بخش درآمدی; موضوع اخذ مالیات از خانه‌های لوکس با پیشنهاد محمدمهدی مفتح از لایحه بودجه حذف شد. بعد از آن قالیباف، رئیس مجلس; کل این بند را برای بررسی مجدد به کمیسیون تلفیق ارجاع داد.

بیشتر بخوانید: عرصه و اعیان در قراردادهای ملکی چیست و چه مفهومی دارد؟

تجارت نیوز، 10 اسفند 1401

یکی از مفاد ارجاعی موضوع اخذ مالیات از خانه‌های لوکس بو که به کمسیون تلفیق ارجاع شده بود که اعضا این ماده واحده را تعیین تکلیف کردند. در این جلسه بند (ذ) تبصره شش لایحه بودجه اصلاح شد; اعضای کمیسیون در این بند مصوب کردند که خانه‌های لوکس با قیمت بالای ۲۰ میلیارد تومان مشمول مالیات دو در هزار شوند.

این مصوبه مربوط به همۀ واحد‌های مسکونی نیست و مربوط به خانه‌های لوکسی است که قیمت آن‌ها بالای ۲۰ میلیارد تومان است. لذا این خانه‌های لوکس مازاد بر ۲۰ میلیارد تومان ارزش; مشمول مالیات می‌شوند.

طبق این گزارش، بند (ذ) تبصره شش به شرح زیر اصلاح شد; «خانه‌های لوکس و زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی اداری و تجاری و باغ ویلا‌های مجاز با احتساب (عرصه و اعیان) که ارزش روز آن‌ها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال باشد; مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند. آیین نامه اجرایی این بند ظرف دو ماه پس از تصویب این قانون توسط دولت تهیه خواهد شد.»

فارس، 10 اسفند 1401

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس; در جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه 10 اسفند) مجلس موارد اصلاحی کمیسیون تلفیق در بند (ذ) تبصره ۶ در بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصویب شد.

بیشتر بخوانید: مالیات بر مسکن چیست و چه انواعی دارد؟

براساس این مصوبه، زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری; باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و خانه های لوکس که ارزش آنها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال باشد; مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند.

آیین نامه پرداخت مالیات خانه‌های لوکس

این مالیات بر عهدۀ شخصی است که در ابتدای هر سال مالک املاک فوق بوده; و افرادی که فقط مالک یک باب منزل مسکونی هستند و در ده سال اخیر تغییر مالکیت نداده‌اند; از شمول این حکم مستثنی می باشند.

خانه‌های لوکس و باغ ویلاهای درحال ساخت، مشمول این مالیات نیستند.

آیین‌نامۀ اجرائی این بند ظرف مدت دو ماه از تاریخ تصویب این قانون; به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی (مسئول) با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی تهیه و به تصویب هیأت دولت می‌رسد.

بیشتر بخوانید: مسکن مهری‌ها از سال آینده باید مالیات بدهند! جزئیات مالیات مسکن مهر 1402

ایسنا، 10 اسفند 1401

مالیات خانه‌های خالی و خانه‌های لوکس; در دومین سال از تصویب قانون با اهتمام دستگاه‌های مربوطه و ایجاد زیرساخت‌های لازم به تدریج دارد عملیاتی می‌شود; و به گفته مسئولان تا کنون ۵۷۰۰ میلیارد تومان از این محل به صندوق ملی مسکن تزریق شده است; در حالی که نیمه اول امسال این رقم فقط ۳۴ میلیارد تومان بود.

به گزارش ایسنا، پس از مباحث مختلف کارشناسی درباره لزوم اعمال مالیات بر خانه‌های خالی و لوکس; سرانجام قانون‌گذار و سیاست‌گذار از سال گذشته دریافت مالیات از این نوع واحدها را اجباری کردند. با وجود آن‌که کارنامۀ این طرح‌ها در دو سال گذشته چندان موفقیت‌آمیز نبود; به نظر می‌رسد اخیراً این طرح به‌تدریج در حال عملیاتی شدن است.

بیشتر بخوانید: هزینه‌های جانبی خرید خانه چیست و چگونه می‌توان آنها را کاهش داد؟

آنچه عملاً از مالیات خانه‌های خالی  و هم‌چنین خانه‌های لوکس پس از دو سال از تصویب قانون آن به دست آمده; ۵۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. نیمه اول سال جاری این رقم کمی بیش از ۳۴ میلیارد تومان بود که انتقاداتی را درخصوص پایین بودن رقم آن در پی داشت.

راهنمای خرید خانه

دولت سیزدهم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ برای خانه‌های لوکس و باغ ویلاهای گران قیمت، مالیات تعیین کرده بود; اما نمایندگان مجلس در هنگام بررسی لایحه، این نوع  واحدهای مسکونی را از مالیات معاف کرد. البته امروز مجلس مصوبه قبلی خود را پس گرفت; و خانه‌های با ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان را مشمول مالیات خانه‌های لوکس کرد. بدین ترتیب خانه‌های لوکس که ارزش آن‌ها بیش از  ۲۰ میلیارد تومان باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند.

جوانب و چند و چون مالیات بر خانه‌های لوکس

در واکنش به این تصمیم; محمدرضا پورابراهیمی در اخطار قانون اساسی گفت: برخی از قوانین نیاز به احکام دائمی دارد و تصمیم‌گیری در خصوص اخذ مالیات از واحدهای لوکس در لایحه بودجه‌ سالیانه بدون در نظر گرفتن کامل تمام جوانب آثار خوبی در جامعه ندارد.

از ابتدا مهم‌ترین هدف مالیات بر خانه‌های لوکس و خانه‌های خالی; تامین منابع ساخت مسکن برای دهک‌های پایین عنوان شد. حالا اما کمرنگ بودن مالیات در آن مشهود است.

گفته می‌شود وزارت راه و شهرسازی مسئولیت شناسایی واحدهای خالی و لوکس را به منظور اخذ مالیات بر عهده دارد که ۵۲۰ هزار خانه خالی را شناسایی کرده، اما ظاهراً هنوز لیستی درخصوص خانه‌های لوکس ارائه نشده است. اواسط خرداد امسال، سید احسان خاندوزی ـ وزیر اقتصاد از عدم‌ اراده دولت قبل برای اجرای قانون مالیات بر خانه‌های لوکس صحبت کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی جامع قوانین پیش فروش آپارتمان در ایران

 بنا به گفته خاندوزی، آذرماه سال ۱۴۰۰ آیین نامه خانه‌های لوکس به تصویب هیات وزیران رسیده است. اواسط سال جاری اما برخی کارشناسان گفتند مالیات واحدهای گران قیمت و لوکس ابزار اجرایی ندارد. خاندوزی هم در این زمینه بیان کرد: اگر فردی قصد فروش خانه خود را نداشته باشد ابزاری برای وصول مالیات نداریم.

در سال جاری صندوق ملی مسکن با تصویب اساسنامه آن و تایید شورای نگهبان شروع به کار کرده و بنا به گفته رییس هیات عامل این صندوق تاکنون بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان در این صندوق تجمیع  شده که ۴۰۰۰ میلیارد تومان از منابع قانون بودجه عمومی ۱۴۰۱;  بالغ بر ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان از محل خط اعتباری مسکن مهر، بالغ بر ۵۷۰۰ میلیارد تومان از محل مالیات بر خانه‌های لوکس و خالی و ۲۰  هزار میلیارد تومان از محل ابلاغ اعتبار تهاتر نفت بوده است.

مالیات خانه‌های خالی

اقتصاد نیوز، 13 اسفند 1401

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا; در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه) بند (ذ) تبصره ۶ بخش هزینه ای تصویب شد.

۳- وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری‌ها موظفند امکان دسترسی برخط (آنلاین) به اطلاعات مالکیت املاک مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه اماکن را در اختیار این سازمان قرار دهند. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول براساس ارزش به قیمت روز آنها; حداکثر تا پایان خردادماه هر سال بوده و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

۴ -کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند با رعایت قوانین مالیاتی مالیات سالانه مربوط به هر یک از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه هر سال پرداخت نمایند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره تحدید حدود و قوانین مربوط به آن

ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع گردیده است، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی; نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلف از حکم این جزء در پرداخت مالیات متعلقه مسؤولیت تضامنی دارد.

۵ -به دولت اجازه داده می‌شود بر اساس پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و متناسب با شرایط اقتصادی کشور; هر سه سال یکبار نسبت به کاهش یا افزایش قیمت پایه تعیین شده فوق‌الذکر اقدام و مراتب را ابلاغ نماید.

مالیات خانه‌های لوکس : جمع‌بندی و نتیجه گیری

قانون مالیات بر خانه‌های لوکس و خانه‌های خالی، حدود دو سال است که تصویب شده; اما دولت در دریافت این مالیات از مالکان چندان موفق نبوده است. هدف از دریافت این مالیات‌ها این بود که درآمد حاصل از آن صرف ساخت خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن برای افراد فاقد مسکن بشود. اما چند و چون این طرح و نحوۀ اجرایی شدن آن همچنان مبهم است و به جزئیات اجرایی بیشتری نیاز دارد; چرا که به گفتۀ خاندوزی، وزیر اقتصاد، در این طرح تا زمانی که فردی قصد فروش خانۀ خود و نقل و انتقال سند را نداشته باشد; ابزار دیگری برای وصول مالیات وجود ندارد.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment