وسایل اضافی خانۀ خود را چه کنیم؟ راهنمای خلاصی از شر لوازم اضافی

یکی از مشکلاتی که در خانه‌های بزرگ قدیمی به چشم نمی‌آمد اما در زندگی آپارتمانی آزاردهنده است، نداشتن جای کافی برای نگه داشتن وسایل اضافی و غیر ضروری است. در تمام خانه‌ها لوازمی وجود دارد که در حال حاضر استفاده نمی‌شود، اما ما آنها را به امید اینکه روزی لازم خواهیم داشت، نگه می‌داریم. اما همان طور که خودتان می‌دانید، بیش از 80 درصد این وسیله‌ها هرگز لازمتان نخواهند شد! البته قبول داریم که تصمیم گرفتن برای خلاصی از شر وسایل اضافی کار سختی است. به همین دلیل هم ما این مقاله را نوشته‌ایم تا در این تصمیم‌گیری دشوار راهنمای شما باشد.

ما در این مقاله به روش‌های خلاص شدن از دست وسایل اضافی خانه می‌پردازیم. در ادامه نیز 9 سؤال مهم را که در هنگام مواجه شدن با یک وسیلۀ به ظاهر اضافی باید از خودتان بپرسید ذکر خواهیم کرد. در پایان مقاله نیز وسایل اضافی موجود در هر بخش از خانه را معرفی خواهیم کرد.

وسایل اضافی

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: وسایل اضافی خانۀ خود را چه کنیم؟ راهنمای خلاصی از شر لوازم اضافی

چه روش‌هایی برای خلاص شدن از دست وسایل اضافی خانه هست؟

شاید وقتی اسم وسیله‌های اضافی را بشنوید، تنها راه برای خلاص شدن از شر آنها به نظر شما دور ریختنشان باشد. اما خوشبختانه راه‌های بهتری هم هست. شما می‌توانید از لوازم اضافی خانۀ خود درآمد کسب کنید یا آنها را هدیه دهید. حتی می‌توانید از روش‌های خلاقانۀ بازیافتی استفاده کنید و وسایل قدیمی‌تان را به لوازم جدید و زیبا تبدیل کنید. حتی می‌توانید وسایل بلا استفادۀ خودتان را به غرفه‌های بازیافت تحویل دهید. خلاصه راه‌های زیادی برای خلوت کردن خانه و خلاص شدن از دست وسایل اضافی وجود دارد. ما در ادامه به تعدادی از این راه‌ها اشاره کرده‌ایم.

دور ریختن وسایل اضافه

چه روش‌هایی برای خلاص شدن از دست وسایل اضافی خانه هست؟

شاید وقتی اسم لوازم اضافی را بشنوید، تنها راه برای خلاص شدن از شر آنها به نظر شما دور ریختنشان باشد. اما خوشبختانه راه‌های بهتری هم هست. شما می‌توانید از وسیله‌های اضافی خانۀ خود درآمد کسب کنید یا آنها را هدیه دهید. حتی می‌توانید از روش‌های خلاقانۀ بازیافتی استفاده کنید و وسایل قدیمی‌تان را به لوازم جدید و زیبا تبدیل کنید. حتی می‌توانید وسایل اضافی خودتان را به غرفه‌های بازیافت تحویل دهید. خلاصه راه‌های زیادی برای خلوت کردن خانه و خلاص شدن از دست وسایل اضافی وجود دارد. ما در ادامه به تعدادی از این راه‌ها اشاره کرده‌ایم.

فروش آنلاین

این روزها اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های زیادی در سراسر دنیا برای فروش لوازم دست دوم فعالیت می‌کنند. در ایران نیز یکی از معروف‌ترین آنها اپلیکیشن و وب‌سایت دیوار است. شما می‌توانید به راحتی عکس لوازم اضافی خود را به همراه قیمت پیشنهادی‌تان در این اپ آگهی کنید و آنها را بفروشید.

 

بیشتر بخوانید: همه چیز دربارۀ تفکیک زباله‌های خانگی و روش‌های آن

فروش آفلاین

برای فروش لوازم خود و کسب درآمد از آنها می‌توانید از روش‌های سنتی و آفلاین هم استفاده کنید. سمساری‌ها و امانت فروشی‌ها از قدیم لوازم اضافی را خریداری می‌کنند. علاوه بر این ماشین‌های دوره گرد خرید ضایعات نیز هر هفته در کوچه‌ها و خیابان‌ها دور می‌زنند. از طریق فروش لوازم اضافی خود به این افراد نیز می‌توانید درآمد داشته باشید.

هدیه دادن

لوازم اضافی همیشه وسیله‌های مستهلک و قدیمی نیستند. ممکن است شما وسایل نو و استفاده نشدۀ زیادی داشته باشید که به هر دلیلی از آنها استفاده نمی‌کنید. این وسایل گزینه‌های خوبی برای هدیه دادن و شاد کردن اطرافیانتان خواهند بود.

مدیریت پسماند

تحویل دادن به غرفه‌های بازیافت

بعضی از وسیله‌های اضافی مثل روزنامه‌ها و کاغذها، مقواها، پلاستیک‌های اضافی و… را می‌توانید به غرفه‌های بازیافت مستقر در سطح شهر تحویل بدهید.

 

بیشتر بخوانید: بزرگ‌تر نشان دادن خانه های کوچک چگونه امکان پذیر است؟

 

مزایای دور ریختن لوازم اضافی خانه‌ها چیست؟

مهم‌ترین و اولین مزیت دور ریختن و خلاص شدن از دست وسیله‌های اضافی ایجاد فضا برای لوازم ضروری است. خانه‌های آپارتمانی امروز معمولاً کوچک هستند. اگر ما این فضاهای کوچک را با وسایل به درد نخور و اضافی پر کنیم، خانه بسیار زشت، کوچک و کلافه‌کننده خواهد شد. بنابراین با دور ریختن وسایل اضافی، هم فضای اضافی بیشتر و هم خانۀ زیباتر و آرامش‌بخش‌تری خواهیم داشت.

قبل از دور ریختن وسایل اضافی، این سؤالات را از خودتان بپرسید.

شاید تصمیم‌گیری دربارۀ اینکه چه وسیله‌ای واقعاً اضافی است و باید از شر آن خلاص شد برای شما هم سخت باشد. به همین دلیل هم ما در ادامه چند سؤال مهم و کاربردی را ذکر کرده‌ایم. با پرسیدن این سؤال‌ها از خودتان دربارۀ وسایل اضافی، می‌توانید دربارۀ دور انداختن، فروختن یا بخشیدن آنها بهتر تصمیم بگیرید.

راه خلاص شدن از شر وسایل اضافی

آیا در سال گذشته از این وسیله استفاده کردم؟

اگر از یک وسیله در طول سال گذشته اصلا استفاده نکرده‌اید یا خیلی کم استفاده شده، می‌توانید آن را دور بیندازید.

آیا می‌خواهم سال بعد از این وسایل اضافی استفاده کنم؟

به این سؤال صادقانه و به دور از احساس جواب دهید. آیا واقعاً قصد دارید که در سال بعد از این وسیله استفاده کنید؟ اگر پاسخ منفی است، سریعاً خودتان را از دستش خلاص کنید!

حاضرم این وسیله را الان هم بخرم؟

فکر کنید الان در شرایطی قرار دارید که می‌توانید این وسیله را دوباره بخرید. آیا این کار را می‌کنید؟ اگر جوابتان منفی است، پس شما الان هم این وسیله را نیاز ندارید.

آیا اگر خراب شود ارزش تعمیر دارد؟

هر وسیله‌ای ممکن است به دلایل نامعلومی خراب شود یا آسیب ببیند. آیا اگر این وسیله خراب شود ارزش پرداخت هزینه‌های تعمیر را دارد؟ اگر ندارد بهتر است همین حالا که سالم است فکری برایش بکنید.

 

بیشتر بخوانید: رهن و اجارۀ آپارتمان در تهران با بهترین قیمت

 

آیا یادگاری است یا یک خاطره پشت آن هست؟

ممکن است یک وسیله یادگاری باشد یا با آن یک خاطرۀ خوب داشته باشید. ارزش چنین وسیله‌هایی معمولاً معنوی است. اگر وسیلۀ مورد نظر شما این ویژگی را هم ندارد، چرا آن را نگه داشته‌اید؟!

بخشیدن وسیله‌های اضافی

آیا می‌توانم نشانه‌ای از آن برای خودم نگه دارم؟

ممکن است شما بتوانید با استفاده از روش‌هایی مثل تهیۀ عکس و فیلم از وسایل اضافی، خود آنها را دور بیندازید، بفروشید یا اهدا کنید. این روش زمانی مناسب خواهد بود که شما با اینکه وسیله‌ای را دوست دارید، اما فضای کافی برای نگهداری آن ندارید. یا آن وسیله‌ها را اصلاً استفاده نمی‌کنید و به ندرت لازمتان می‌شوند.

کدام وسایل اضافی هستند و باید رهایشان کرد؟

در هر یک از بخش‌های خانه لوازمی وجود دارند که اضافی هستند و به هر طریقی باید از دستشان خلاص شد. ما در ادامه به لوازم احتمالاً غیر ضروری‌ای که در هر کدام از قسمت‌های خانه ممکن است باشند خواهیم پرداخت.

وسایل اضافی موجود در آشپزخانه

ظروف اضافی و غیر ضروری

ممکن است شما در کابینت‌های آشپزخانه‌تان ظرف‌هایی داشته باشید که به ندرت از آنها استفاده می‌کنید. بهتر است برای ظرف‌هایی که اصلاً از آنها استفاده نمی‌شود فکری بکنید.

دور ریختن لوازم غیر ضروری

دربارۀ سرویس چاقوهایتان تجدید نظر کنید!

اگر بخواهیم با خودمان روراست باشیم، کمتر خانواده‌ای هست که در آشپزخانه‌اش به یک سرویس کامل چاقو نیاز داشته باشد. اغلب ما تمام کارهایمان را با یک یا نهایتاً دو چاقو انجام می‌دهیم. به همین دلیل می‌توانید به جایگزین کردن یک یا دو چاقو به جای سرویس چاقوهایتان هم فکر کنید.

ظرف‌های یک بار مصرف

ممکن است هر بار که به رستوران می‌رویم، همراه خودمان تعدادی قاشق، چنگال و بشقاب یک بار مصرف به خانه آورده باشیم. آیا ممکن است شما در چند ماه آینده به این ظروف یک بار مصرف نیازی داشته باشید؟ اگر پاسختان منفی است، بهتر است هر چه زودتر خودتان را از شرشان رها کنید.

چند نکته دربارۀ داروهای اضافی

در خانۀ اغلب ماها داروهایی هست که دیگر از آنها استفاده نمی‌کنیم و ممکن است تاریخ انقضایشان نگذشته باشد. در چنین مواقعی بهترین کار اهدای این داروها به مراکز درمانی، بعضی داروخانه‌ها و جاهایی مثل مراکز نگهداری از سالمندان یا بهزیستی‌ها و… است. همین کار را می‌توانید دربارۀ کرِم‌ها و لوسیون‌ها و حتی لوازم آرایشی و بهداشتی دیگر نیز انجام دهید.

داروهای اضافی

وسایل اضافه موجود در اتاق کار و اتاق مطالعه

یکی از بخش‌هایی که معمولاً لوازم اضافی زیادی در آنها پیدا می‌شود، اتاق‌های مطالعه و کار هستند. شما باید با خودتان صادق باشید و ببینید که واقعا از این وسیله‌ها در طول یک سال گذشته استفاده کرده‌اید یا نه؟ اگر از وسیله‌ای بارها در طول سال استفاده می‌کنید، قطعاً یک وسیلۀ اضافی نیست. اما اگر یادتان نمی‌آید آخرین باری که از یک وسیله استفاده کرده‌اید چه زمانی بوده، باید سریعاً تصمیم درستی برایش بگیرید.

دربارۀ اتاق مطالعۀ خود و لوازم موجود در آن به این نکات توجه داشته باشید:

  • بعد از سپری شدن 48 ساعت، شما روزنامه‌های روزهای گذشته را هرگز نیاز نخواهید داشت.
  • خودکارهای اضافی، شکسته و آنهایی که جوهرشان تمام یا خشک شده، باید دور ریخته شوند.
  • اگر در تقویم‌ها و سررسیدهای سال‌های قبلتان یادداشت‌های مهمی ندارید، می‌توانید با خیال راحت آنها را دور بریزید. همچنین می‌توانید آنها را به عنوان کاغذ باطله به مراکز و غرفه‌های بازیافت تحویل دهید.
  • رسید کاغذی خریدها نیز جزو مواردی هستند که هر چند وقت یک بار باید دور ریخته شوند.

 

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین نکات برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب

 

وسایل اضافه موجود در کمدها

کمدها معمولاً جزو شلوغ‌ترین بخش‌های پنهان در خانه‌ها هستند. هر چیزی که جایی برایشان نداشته باشیم، داخل کمدها نگهداری می‌شوند. بنابراین مرتب کردن کمدها و روشن کردن تکلیف وسیله‌های اضافی داخل آن بسیار مهم است. در رابطه با دور ریختن لوازم اضافی موجود در کمدها، به این نکات توجه داشته باشید:

کمدها را چگونه مرتب کنیم؟

  • جوراب‌های پارۀ کهنه یا لنگه به لنگه را می‌توانید به عنوان دستمال گردگیری و ضربه گیر و… استفاده کنید. همچنین می‌توانید لنگۀ جوراب‌ها را به سلیقۀ خودتان با هم ست کنید و جوراب دو رنگ بپوشید.
  • تعداد کفش‌ها معمولاً در اغلب کمدها زیاد است. بعضی از کفش‌ها فرسوده یا کوچک شده‌اند و تعدادی از آنها هم بدون استفاده هستند. شما می‌توانید کفش‌های سالم‌تر را هدیه دهید یا بفروشید. کفش‌های کهنه را هم دور بریزید. همین کار را می‌توانید دربارۀ کیف‌ها هم انجام دهید.
  • حوله‌ها و ملحفه‌های کهنه و قدیمی را ابتدا به دستمال گردگیری و… تبدیل کنید. بعد از اینکه به اندازه‌ای فرسوده شدند که به هیچ عنوان قابل استفاده نبودند، آنها را دور بیندازید.
  • همۀ ما هدایایی از دیگران گرفته‌ایم که هیچ وقت استفاده نکرده‌ایم. چنین لوازمی را بهتر است فروخت یا هدیه داد.

این وسایل را سریعاً دور بریزید!

بعضی از وسیله‌ها هستند که بهترین تصمیمی که برایشان می‌توان گرفت، دور ریختن آنهاست. این لوازم را معمولاً نه می‌توان فروخت و نه هدیه داد. ما در ادامه لیستی از این وسیله‌ها را برایتان آورده‌ایم تا بتوانید راحت‌تر تصمیم بگیرید:

  • ضد آفتاب‌ها، لوسیون‌ها و لوازم آرایشی قدیمی
  • دور فرمان‌های فرسوده
  • کتاب‌ها و مجلات اضافی که هیچ وقت نخوانده‌اید و در آینده هم برنامه‌ای برای مطالعه‌شان ندارید.
  • ظرف و ظروف کهنه، فرسوده یا شکسته و آسیب دیده که قابل تعمیر نیستند.
  • پادری‌ها و موکت‌های فرسوده و قدیمی که پاره شده یا آسیب‌های جدی دیده‌اند.
  • جعبه‌ها و کارتن‌های قدیمی و بلااستفاده
  • چاقوهای قدیمی آشپزی و… که کند و غیر قابل استفاده شده‌اند.
  • گوشی‌های قدیمی و خراب به همراه شارژرهایشان
  • وسایل مربوط به حیوانات خانگی که به هر دلیلی دیگر استفاده نمی‌شوند.
  • لباس‌ها و لوازم ورزشی بلا استفاده
  • میز و صندلی و مبلمان شکسته و آسیب دیده یا بسیار فرسوده
  • اسباب‌بازی‌های خراب یا بدون استفادۀ کودکان
  • پرده‌های رنگ و رو رفته و فرسوده
  • ابزارها و سیم‌های اضافی و به درد نخور
  • لامپ‌هایی که شکسته یا سوخته‌اند.
  • و …

خانه تکانی

سخن پایانی

در برخورد با لوازم اضافی و غیر ضروری خانۀ خود، باید به تفکیک لوازم کاربردی از خاطرات توجه داشته باشید. همان‌طور که اشاره شد، ممکن است لوازمی برای شما در حال حاضر کاربردی نباشند، اما با آنها خاطره داشته باشید. اگر نمی‌خواهید چنین وسیله‌هایی را دور بریزید، باید یک جای مشخص برایشان پیدا کنید. مهم‌ترین نکته این است که لوازمی باید در دسترس شما باشد که لازمشان دارید و برایتان کاربردی هستند. نکتۀ مهم دیگر، توجه به عمر و تاریخ انقضای وسیله‌هاست. هر وسیله‌ای تاریخ انقضایی دارد. ممکن است شما از یک وسیلۀ خیلی زیبا و حتی کاربردی، یک سال استفاده نکرده باشید. بنابراین احتمال اینکه از آن وسیله در سال‌های آینده نیز استفاده کنید کم است. بهتر است به دور ریختن آنها یا فروش و هدیه دادنشان در صورت امکان فکر کنید.

به عنوان یک قانون کلی، وسیله‌ای را نگه دارید که می‌دانید لازمش دارید و حضور آن در خانۀ شما ضروری است. وسایلی که در این دسته بندی قرار نگیرند قطعاً اضافی هستند و باید فکری اساسس برایشان کرد.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment