جهش 47 درصدی قیمت خانه در چابهار از ابتدای سال 1402/ مردم کپرنشین شده‌اند!

در روزهای اخیر گزارش‌هایی مبنی بر افزایش قیمت خانه در چابهار مطرح می‌شود که به گفته افراد محلی و کارشناسان، در این شهر بی‌سابقه بوده است. در این مقاله عوامل جهش تورمی مسکن در شهر چابهار در سال 1402 را بررسی خواهیم کرد.

قیمت خانه در چابهار

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله: جهش 47 درصدی قیمت خانه در چابهار از ابتدای سال 1402/ مردم کپرنشین شده‌اند!

علت افزایش بی‌سابقه قیمت خانه در چابهار چیست؟

تجارت نیوز، 30 اردیبهشت 1402

تهران رهبر تورم مسکن برای سایر شهرهاست; اما اخیرا اثرپذیری برخی از شهرها بیشتر از کلانشهرها بوده; به طوری که در شهری مانند چابهار; قیمت واحدهای آپارتمانی در برخی از مناطق به پای قیمت مسکن در بعضی از محله‌های پایتخت رسیده; و ساکنان چابهار این جهش قیمت مسکن را بی‌سابقه می‌دانند.

نماینده مردم چابهار درباره جهش قیمت مسکن در این شهر و چند میلیاردی شدن آپارتمان‌های مناطق کم‌برخوردار اظهار داشت: نتیجه نگاه یک سو به توسعه و عدم توجه به توسعه انسانی و شاخص‌های توسعه انسانی همین می‌شود که امروز شاهد این تورم بی‌سابقه در بازار مسکن چابهار هستیم.

وی با اشاره به عوامل اثرگذار در افزایش قیمت مسکن در چابهار گفت:

  • یکی از عوامل موثر در افزایش قیمت خانه در چابهار; ورود سرمایه‌گذاران افغان به این شهر و افزایش تقاضای آنها برای خرید مسکن در چابهار بوده‌است.
  • همچنین افزایش قیمت‌ها در محدوده منطقه آزاد چابهار; که شهر را در برگرفته; در افزایش قیمت موثر بوده; و برآیند تمام این عوامل; سبب تورم عجیب و غریب در بخش مسکن و املاک در شهر چابهار شده‌ است.

اقتصاد آنلاین، 30 اردیبهشت 1402

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار; درباره جهش قیمت مسکن در چابهار و میلیاردی شدن آپارتمان‌ها در این منطقه اظهار داشت: یکی از عوامل موثر در افزایش قیمت‌ قیمت‌ها ورود سرمایه‌گذاران افغان به چابهار و افزایش تقاضای آنها برای خرید مسکن در چابهار بوده‌است.

خریداران این واحدها مردم چابهار و بومیان نیستند; زیرا آن‌ها قدرت خرید این خانه‌ها را ندارند و عمده تقاضا مختص سرمایه‌گذاران افغان است که اخیرا برای سرمایه‌گذاری در بحث ترانزیت، منطقه آزاد و فعالیت‌های اقتصادی در مرز ریمدان به چابهار آمده‌اند، می‌شود و افغان‌ها هستند که این واحدها را خریداری و معامله می‌کنند وگرنه عمده مردم چابهار توان پرداخت این قیمت‎های نجومی را ندارند.

تجارت نیوز، 3 خرداد 1402

تورم بی‌سابقه مسکن در کشور; طی چند ماه اخیر راه خود را به چابهار هم باز کرده است.

به گفته محلی‌ها; قیمت مسکن نسبت به شهرهای اطراف در این منطقه سر به فلک کشیده; و حتی در برخی موارد می‌تواند با تورم مسکن در تهران برابری کند. طبیعی است که گرانی مسکن; اجاره‌بها را هم در مسیر صعودی قرار داده; و حالا مردم نه تنها برای خرید خانه در چابهار; بلکه برای اجارۀ خانه‌ای کوچک نیز دچار مشکل شده‌اند.

جهش قیمت مسکن در چابهار

افزایش قیمت مسکن چابهار در سال ۱۴۰۲

به گفته یکی از مشاوران املاک فعال در چابهار; پس از رکود سال‌های اخیر مدتی است قیمت مسکن در این شهر رشد چشمگیری داشته است.

برای مثال قیمت یک آپارتمان نوساز با متراژ ۱۲۵ متر; که در طبقه دوم یک ساختمان واقع شده، 5 میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است. این مشاور املاک به تجارت‌نیوز می‌گوید: «قبل از عید واحدی در همین ساختمان را حدود متری ۳۲ میلیون تومان فروخته است. اکنون این آپارتمان متری ۴۷ میلیون تومان قیمت دارد! خرید آپارتمان نوساز برای مردم محلی تبدیل به رویا شده است.» به عبارت دیگر، این آپارتمان طی دو ماه حدود ۴۷ درصد افزایش قیمت داشته است.

متوسط متراژ خانه‌ها در این شهر حدود ۱۰۰ متر است; و طبق گفته منابع آگاه به دلیل افزایش قیمت مسکن; مردمی که ترجیح می‌دادند در خانه‌های ویلایی زندگی کنند; حالا مجبورند به فکر زندگی در آپارتمان باشند.

 

بیشتر بخوانید: مقایسه قیمت اجاره آپارتمان در مناطق مختلف چابهار

افزایش قیمت خانه در چابهار مردم را کپرنشین کرد

افزایش اخیر قیمت مسکن در منطقه آزاد چابهار; توان مردم را بیش از پیش برای تهیه سرپناه در این منطقه محروم کاهش داده و مشکلات زیادی را برای آنها در پی داشته است.

یکی از بومیان این منطقه می‌گوید: «با این قیمت‌ها توان خرید خانه برای قشر بزرگی از محلی‌ها از بین رفته است. این مسئله باعث شده عده زیادی به کپرنشینی در شهرهای اطراف روی بیاورند; که در آن صورت هم نه برق دارند و نه آب. تنها منبع آب آنها خلاصه می‌شود در تانکری کوچک; که برای هر دفعه پر کردن آن هم باید حدود ۵۰۰ هزار تومان بپردازند.»

در منطقه میرآباد بیش از هزار خانواده بدون داشتن امکانات اولیه; به‌ویژه بهداشت در این کپرها و آلونک‌ها زندگی می‌کنند. افرادی که علاوه بر نداشتن خانه; شناسنامه هم ندارند و به نظر می‌آید با این وضعیت رشد قیمت در شهر; به تعداد آنها در آینده افزوده شود.

 

بیشتر بخوانید: اجاره کانکس در تهران برای زندگی؛ رواج کانکس‌خوابی در نتیجه گرانی مسکن
بیشتر بخوانید: افزایش قیمت رهن خانه تا 6 برابر؛ اجاره‌نشین‌ها دستشان به کجا بند است؟

افزایش قیمت خانه در چابهار :جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

ساکنان چابهار معتقد هستند عوامل گوناگون ازجمله:

  • خرید خانه در چابهار توسط تجار افغانستانی
  • مهاجرت روستاییان به شهرها به دلیل نبود زمین کافی در روستاها برای ساخت و ساز
  • افزایش انتظارات تورمی مردم
  • و…

محرک رشد قیمت‌ مسکن در این شهر بود‌ه‌اند.

همچنین آینده روشن اقتصادی در منطقه چابهار; تحت تاثیر عواملی مانند افزایش سهم ترانزیت این منطقه آزاد; دلیلی برای هدایت جمعیت به این ناحیه است. جمعیتی که چابهار با ظرفیت‌های فعلی توان جای دادن آنها را در خود ندارد; و علاوه بر سرریز شدن; باعث شده است قیمت ملک را مساوی با برخی کلانشهرها بالا بکشد و زندگی را برای ساکنان بومی این منطقه آزاد سخت کند.

این در حالی است که به نظر می‌آید با وجود این حباب تورمی و افزایش قیمت‌ها; برای بومیان و ساکنان قدیمی چابهار هیچ تمهید جمعیتی و برنامه‌ای برای نسل آینده در نظر گرفته نشده است. بومیانی که پیش از این هم با زندگی در منطقه سیستان و بلوچستان از داشتن حداقل امکانات محروم بوده‌اند; و این وضعیت می‌تواند شرایط آنها در عرصه دشوارتری قرار دهد.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment