آشنایی با بهترین روش‌های قیمت گذاری مسکن

قیمت گذاری مسکن یکی از موارد بسیار مهمی است که توجه به شیوه‌ها و تکنیک‌های آن هم در زمان خرید و فروش و هم اجارۀ ملک ضروری است. در قیمت گذاری املاک معیارهای مختلفی ازجمله منطقۀ وقوع ملک، متراژ و سن ملک، امکانات آن، میانگین قیمت ملک‌های مشابه و… تأثیرگذار هستند. اگر فروشنده یا مشاوران املاک در زمان قیمت گذاری خانه‌ها حرفه‌ای و اصولی عمل نکنند و قیمت نادرستی را برای ملک تعیین کنند، ضرر خواهند کرد و ملک آنها با توجه به میانگین بازار، فروش یا اجاره نخواهد رفت.

اغلب افراد برای اطلاع از قیمت خانه در منطقۀ خود به مشاوران املاک مراجعه می‌کنند. این روش معمولاً کارآمد است، اما با توجه به گسترش ابزارهای قیمت گذاری ملک در بازار امروز، کافی به نظر نمی‌رسد. علاوه بر این، باید دید که خود مشاوران املاک از چه شیوه‌هایی برای قیمت گذاری مسکن استفاده می‌کنند. وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های جستجو و آگهی ملک این روزها یکی از مهم‌ترین ابزارهایی هستند که در کنار مراجعۀ حضوری به بنگاه‌های معاملات املاک باید آنها را بررسی کنید.

در این مقاله قصد داریم که تکنیک‌های قیمت گذاری املاک و عوامل مؤثر در تعیین قیمت یک ملک را معرفی و بررسی کنیم.

قیمت گذاری مسکن

فهرست سر تیتر مطالب در مقالۀ: آشنایی با بهترین روش‌های قیمت گذاری مسکن

اصول قیمت گذاری مسکن

ممکن است بعضی از افراد به اشتباه گمان کنند که تعیین قیمت نهایی فروش یا اجارۀ ملک به عهدۀ خود آنهاست و می‌توانند خانۀ خود را با هر قیمتی که دلشان می‌خواهد بفروشند یا اجاره دهند. اما این مسئله چندان درست نیست. اگر خانه‌ای امکانات بیشتر، نورگیری و نقشۀ مناسب داشته باشد و در ساخت آن از متریال بهتر و گران‌تری به کار رفته باشد، می‌توان تا حدودی قیمت ملک را افزایش داد؛ اما باز هم هیچ مالکی اجازه نخواهد داشت که قیمت ملک خود را بیش از مقدار سقف تعیین شده قیمت گذاری کند. بنابراین لازم است که برای کارشناسی قیمت ملک و تعیین بهای نهایی آن، با تمام عواملی که بر میزان قیمت یک خانه تأثیر می‌گذارند آشنا باشید و بدانید که از چه تکنیک‌هایی برای قیمت گذاری مسکن استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: قیمت خرید خانه، تکنیک های مذاکره و پیشنهاد قیمت

چه عواملی بر میزان قیمت گذاری مسکن مؤثر هستند؟

همان طور که گفتیم، وضعیت ملک بر نحوۀ قیمت گذاری نهایی آن مؤثر است. در ادامه به مهم‌ترین عواملی اشاره می‌کنیم که معمولاً در زمان قیمت گذاری املاک به آنها توجه زیادی می‌شود.

1. موقعیت قرارگیری ملک

یکی از مهم‌ترین عواملی که بر قیمت نهایی یک ملک تأثیر می‌گذارد، موقعیت و دسترسی‌های آن است. در بررسی این فاکتور معمولاً به این موارد توجه می‌کنند:

  • دسترسی به ایستگاه‌های مترو و اتوبوس و تاکسی
  • نزدیکی به مراکز خرید، تفریحی و فرهنگی
  • دسترسی به مدارس و دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی
  • نزدیکی به مراکز اداری و بانک‌ها و… که افراد معمولاً در آنجا کار یا به آنجا زیاد مراجعه می‌کنند.
  • و…

عوامل مؤثر بر قیمت ملک

2. وضعیت سند ملک

بررسی وضعیت سند ملک برای قیمت گذاری بسیار مهم است. در وهلۀ اول باید بدانید که سند ملک آماده است یا نه. بعضی از خانه‌ها هستند که با قیمت پایین‌تر و به صورت قولنامه‌ای معامله می‌شوند. اما احتمال اینکه در آینده خریدار دچار مشکلات قانونی و… شود زیاد است. اما نوع سند هم تأثیر زیادی بر قیمت یک ملک خواهد داشت. سندها انواع مختلفی دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سندهای شخصی، اوقافی، تعاونی و… اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: معامله املاک بدون سند ؛ نکاتی که دانستن آنها ضروری است.

3. نو و تمیز بودن ملک

خریداران معمولاً ترجیح می‌دهند خانه‌ای نوساز را بخرند که دردسر تعمیر و بازسازی نداشته باشد. همچنین خانه‌های نو معمولاً تجهیزات مدرن مثل کابینت‌های شیک و جدید، کمدهای دیواری جادار، سیستم‌های سرمایش و گرمایش و… دارند و از این رو مورد توجه اغلب مشتری‌ها هستند. به همین دلیل هم قیمت خانه‌های تازه و مجهز معمولاً گران‌تر خواهد بود.

4. تعداد اتاق‌ها

تعداد اتاق‌ها و مخصوصاً اتاق خواب نیز تأثیر مستقیمی بر قیمت نهایی ملک خواهد گذاشت. ممکن است یک خانۀ 100 متری فقط یک اتاق خواب داشته باشد. اما در مقابل یک خانۀ خوش نقشۀ 50 متری، دو خوابه باشد. در چنین شرایطی احتمالاً قیمت خانۀ 50 متری بالاتر از موارد مشابه خود خواهد بود؛ چرا که تعداد اتاق خواب بیشتری دارد.

5. قرار گرفتن ملک در مناطق زلزله خیز

در شهرهایی مثل تهران، گسل‌های زیادی وجود دارند که احتمال وقوع زلزله را در این مناطق به شدت افزایش می‌دهند. خانه‌هایی که در مناطقی واقع شده‌اند که روی گسل قرار دارد و زلزله خیز است، احتمالاً قیمت کمتری خواهند داشت.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت خانه‌های شمالی و جنوبی ؛ مزایا و معایب هر کدام چیست؟

6. نوع مصالح به کار رفته

یکی دیگر از عوامل مهمی که در قیمت گذاری مسکن تأثیر مستقیم می‌گذارد، نوع و کیفیت مصالحی است که در ساخت یک ساختمان مورد استفاده قرار گرفته است. ساختمان‌ها یا از فلز یا بتن و یا ترکیب این دو ساخته می‌شوند. هر کدام از این ساختمان‌ها نیز قیمت‌های متفاوتی خواهند داشت. در کنار استفاده از مصالح درجه یک، نحوۀ استفاده از این مصالح هم اهمیت و تأثیر زیادی در کیفیت نهایی کار و قیمت ملک خواهد گذاشت. ممکن است مصالح عالی و درجه یک به درستی باهم ترکیب نشوند یا در زمان ساخت و ساز از کارگران غیر حرفه‌ای استفاده شده باشد که کیفیت کار افت کند. در این صورت حتی اگر بهترین مصالح هم برای ساخت بنا استفاده شده باشند، به دلیل غیرحرفه‌ای بودن خروجی کار، قیمت آن ملک‌ها هم افت خواهد داشت.

تعیین قیمت ملک

Show CommentsClose Comments

Leave a comment