قیمت خرید خانه، تکنیک های مذاکره و پیشنهاد قیمت

قیمت خرید خانه و نحوه ارایه پیشنهاد قیمت هنگام خرید ملک، از اهمیت زیادی برخوردار است. آیا برای محکم کاری، قیمت خرید خانه را بالا پیشنهاد می دهید و ریسک هدر دادن پول را قبول می کنید؟ یا قیمت پایینی پیشنهاد می دهید و ریسک از دست دادن خانه رویایی خود را به جان می خرید؟ بهترین تاکتیک ها برای اینکه مطمئن شوید که بهترین ملک را با بهترین قیمت به دست می آورید، چیست؟

قیمت خرید خانه و تکنیک مذاکره و چانه زنی

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: قیمت خرید خانه، تکنیک های مذاکره و پیشنهاد قیمت

نکات پیش از ارائه پیشنهاد قیمت

در اولین ملاقات با مشاور املاک، قیمتی را که می توانید پرداخت کنید، پایین تر بگویید. مشاوران املاک تمایل دارند خانه هایی را به شما نشان دهند که از بودجه شما گران تر است. و این شما را به هنگام مذاکره در موقعیت ضعیف تری قرار می دهد.

اگر شما عاشق خانه ای شدید، طوری برخورد نکنید که آن ملک، قلب شما را ربوده است. اگر شما آشکارا علاقه خود را نشان دهید، فروشنده متوجه می شود که شما احتمالا مایل به پرداخت هزینه بیشتری هستید. خونسرد برخورد کنید و سوالاتی بپرسید که به شما در روند مذاکره کمک کند. 

بازار املاک را زیر نظر بگیرید. و از این که املاک برای فروش در آن منطقه، چه میزان به ملک مورد نظر شما شبیه هستند و با چه سرعتی و به چه کسانی فروخته می شوند، باخبر شوید. اگر فروش آنها آهسته و زیر قیمت است، پس شما در موقعیت قوی تری قرار دارید تا قیمت پایین تری را پیشنهاد بدهید. با فروشنده بر روی اسباب اثاثیه و لوازم جانبی توافق کنید. نوشتن این توافقات به صورت کتبی، امکان ایجاد اختلافات بعدی را کاهش می دهد.

چگونه پیشنهاد قیمت بدهم؟

پیشنهاد خود را به مشاور املاک بگویید. مشاوران املاک قانونا موظف هستند که هر پیشنهادی را هر چند نامعقول، به فروشنده منتقل کنند.

بعضی از خریداران با پیشنهاداتی پایین سعی در دلسرد کردن فروشنده دارند. نوشتن مبلغ پیشنهادی به منظور جلوگیری از سردرگمی و اختلافات آینده، فکر خوبی است.

اگر فروشنده به مبلغ پیشنهادی شما علاقه مند باشد، مذاکرات شروع می شود. این کارها از طریق مشاور املاک صورت می گیرد.

در اولین ملاقات با مشاور املاک، مبلغی را که می توانید پرداخت کنید پایین تر بگویید. زیرا مشاوران املاک تمایل دارند خانه هایی را به شما نشان دهند که از بودجه شما بالاتر است. دقت کنید که این کار، خریداران را با ضرری متفاوت مواجه می کند. چرا که فروشنده، مذاکره کننده ای حرفه ای (مشاور) دارد که از طرف او کار می کند. در حالی که خریدار به حال خود رها می شود. اگر شما در مورد این موضوع نگران هستید، می توانید برای خودتان یک مشاور خریدار انتخاب کنید.

پیشنهاد زیر قیمت در چه زمانی احتمال موفقیت بیشتری دارد؟

حتی زمانی که مذاکره برای خرید خانه می تواند دلهره آور به نظر برسد، به یاد داشته باشید که فروشنده هم نگران دریافت قیمت مورد نظر خود است.

در موارد زیر شرایط می تواند به نفع شما باشد. و احتمال اینکه فروشنده پیشنهاد شما را قبول کند بالا می رود. حتی گاهی خیلی پایین تر از قیمت:

اگر ملک مدت طولانی است که در بازار است. این نشان می دهد که در فروش دچار مشکل هستند و دیگران فکر می کنند که قیمت خرید خانه زیاد است.

اگر فروشنده بخواهد ملک را سریع بفروشد. برای مثال، در صورتی که به دنبال خرید خانه جدید و خاص هستند و دست و پایشان بسته است یا به دنبال شغل جدید می باشند.

اگر شما تنها کسی هستید که به خانه علاقه نشان می دهید. در این صورت فروشنده متوجه می شود که احتمالا شما تنها امید او هستید.

اگر سریع وارد عمل شوید، خریدار مطمئن تری به نظر می رسید. فروشندگان به خریداری که زمان زیادی را صرف می کند و بعدا ممکن است قرارداد نبندد، علاقه زیادی نشان نمی دهند.

دیگر مواردی که شرایط را به نفع شما تغییر می دهد:

اگر منابع مالی خود را به صورت نقد در دسترس دارید، برای فروشنده بسیار جذاب تر خواهید بود.

اگر اولین بار است که خانه می خرید یا از قبل خانه خود را فروخته اید. در این صورت فروشنده مجبور نخواهد شد تا زمان فروش خانه شما صبر کند. ولی با این حال این ریسک وجود دارد که توافقی صورت نگیرد.

در صورتی که مشاور املاک بخواهد خانه را به سرعت بفروشد. با اینکه مشاور املاک برای فروشنده کار می کند و به دنبال فروش با قیمت بیشتر است، اما آن ها به دنبال فروش هرچه سریعتر با کمترین زحمت هستند. تا کمیسیون را دریافت کنند و به سراغ کار بعدی بروند.

در صورتی که فروشنده از مشاوران املاک مختلفی استفاده کند. در این حالت مشاور املاک تلاش می کند که فروشنده را به دریافت قیمت کمتر ترغیب کند تا بتواند از این طریق کمیسیون فروش ملک را از آن خود کند و از مشاوران املاک رقیب خود پیشی بگیرد.

اگر در جستجوی خانه برای خرید هستید، برای آگاهی از قیمت مسکن به این صفحه مراجعه نمایید.

تکنیک مذاکره برای ارایه پیشنهاد قیمت

تکنیک های مذاکره برای ارایه پیشنهاد قیمت خانه

قبل از ورود به هر مذاکره یا مناقصه، تصمیم بگیرید که چقدر می خواهید هزینه کنید. و قبل از اینکه از مقدار خود تجاوز کنید، به هزینه های اضافی خرید ملک فکر کنید. بهترین تکنیک های مذاکره بستگی به روند مذاکره دارد که آیا فروشنده موافق مذاکره است یا خیر.

مذاکرات باز

مانند تمام مذاکرات، قیمت خرید خانه را از کم شروع کنید. بهترین قانون چانه زدن، کاهش 5 تا 10% قیمت ملک است.

فراموش نکنید که فروشندگان، اغلب این موضوع را در نظر می گیرند. و عمدا خانه های خود را با قیمتی بیشتر از آنچه که هست، در بازار قرار می دهند.

مشاور املاک هر پیشنهادی را به شما اطلاع می دهد. و به شما این فرصت را می دهد که پیشنهاد دوم و یا حتی سوم را مطرح کنید.

شما تنها در صورتی باید قیمتی بیشتر از قیمت پیشنهادی مطرح کنید که بدانید این قیمت قبلا به فروشنده پیشنهاد شده است. یا اینکه شما واقعا نگران این هستید که خانه رویایی خود را به دست نیاورید چون خریداران دیگری نیز وجود دارند.

تمام مدت مودب و آرام بمانید. اگر شما تحریک شوید، باعث ایجاد کدورت می شوید. برای به دست آوردن ملک مورد نظر خود سخت تلاش کنید، اما واقع گرا بمانید. اگر فکر می کنید که فروشنده مجبور به فروش است، خودتان را خیلی مشتاق نشان ندهید.

شاید تماس مستقیم با فروشنده و مذاکره با او، خوب باشد. اما به یاد داشته باشید که مذاکره مستقیم با فروشنده، بسیار سخت تر خواهد بود.

مناقصه

اگر معامله از طریق مناقصه است، شما باید پیشنهاد خود را روی برگه ای بنویسید و در پاکت نامه ای قرار دهید. مشاور املاک تمام پیشنهادات را به فروشنده می دهد و او معمولا بالاترین قیمت را انتخاب می کند.

این معامله به نحوی طراحی شده است که خریداران قیمت های بالایی پیشنهاد دهند زیرا نگران از دست دادن خانه هستند و قیمت بالایی پیشنهاد می دهند.

مناقصه معمولا باعث می شود که فروشنده قیمتی بالاتر از ارزش ملک دریافت کند.

در مناطقی که تقاضا زیاد است، مناقصه بسیار متداول است.

معامله از طریق مناقصه می تواند استرس زا باشد، مخصوصا اگر از مشکلات خاصی جلوگیری نشود:

با این که ارائه پیشنهادی بالاتر از بودجه برای تصاحب ملک بسیار وسوسه انگیز است، اما در حدود بودجه خود ماندن مهم تر است.

اگر شما قیمتی بیشتر از نرخ خواسته شده پیشنهاد کنید، ممکن است نتوانید این هزینه را پوشش دهید. پس قبل از پیشنهاد از منابع مالی خود اطمینان حاصل کنید.

اما مناقصه برای خریداران نیز می تواند سودمند باشد:

هیچ فشاری از طرف مشاور املاک یا فروشنده بر شما وجود ندارد. و تا زمانی که بر وسوسه پیشنهاد بالاتر از بودجه غلبه کنید، می توانید به میزانی که ملک مورد نظر ارزش دارد، پیشنهاد قیمت دهید.

اگر بتوانید از مشاور املاک یا فروشنده بپرسید که چند نفر در مناقصه شرکت کرده اند، ممکن است بتوانید در مورد چگونگی پیشنهاد دادن قیمت حدس بهتری بزنید.

اگرچه خیلی معمول نیست، اما می توانید درصورت برنده نشدن در مناقصه، مذاکره کنید.

قبول پیشنهاد به معنی فروش ملک نیست.

همیشه به جای یک عدد رند، مقداری اضافه تر پیشنهاد بدهید. برای مثال به جای 375 میلیون تومان، رقم 375 میلیون و 100 هزار تومان را پیشنهاد بدهید.

گذاشتن بیعانه

برخی از فروشندگان اصرار دارند که خریدار مقدار کمی وجه نقد به همراه پیشنهاد خود ارائه دهد. این نشان می دهد که شما برای خرید جدی هستید.

همه فروشندگان اصرار به گذاشتن بیعانه ندارند. معمولا این کار در بازارهای بی ثبات تر یا در بازارهایی که خریداران سرمایه گذار و خریداران خارجی زیادی وجود دارد، صورت می گیرد.

انواع مختلفی از بیعانه گذاشتن وجود دارد:

بعضی اوقات در صورت فسخ قرارداد از هر طرف، قابل استرداد است.

گاهی اگر شما (خریدار) قرارداد را فسخ کنید، غیرقابل استرداد است اما زمانی که فروشنده قرارداد را فسخ کند، قابل استرداد است. با این عمل از شر خریداران غیر واقعی که قصد خرید ندارند، راحت می شوید.

گاهی به هیچ عنوان قابل استرداد نیست. از این شرایط خودداری کنید زیرا به این معنی است که فروشنده می تواند ملک را به کسی دیگر بفروشد و تنها راه پس گرفتن پول از راه شکایت است.

بسیاری از مشاوران املاک، علاقه ای به بیعانه گذاشتن ندارند. بعضی از آنها بر این باور هستند که این امر تنها معامله را طولانی می کند.

هیچوقت بیعانه را مستقیما به فروشنده ندهید. معمولا مشاور املاک این بیعانه را در یک حساب سپرده نگه می دارد.

نکات پس از پذیرش قیمت خرید پیشنهادی

حتی بعد از ارائه ی پیشنهاد و قبول آن توسط فروشنده، قانونا خرید اجباری نیست. تا زمان عقد قرارداد ها، هر کدام از طرفین می توانند قرارداد را فسخ کنند.

از هر 10 نفر، یک نفر تجربه فسخ قرارداد از طرف فروشنده را بعد از قبول پیشنهاد دارد. زیرا آن ها قیمت بیشتری از جای دیگری دریافت کرده اند. این حالت اکثرا زمانی اتفاق می افتد که قیمت پیشنهادی شما پایین باشد.

زمانی که فروشنده قیمت شما را پذیرفت، از آن ها بخواهید که تقاضای فروش ملک را از مشاوران املاک دیگر پس بگیرند. که اگر درمورد قبول پیشنهاد شما جدی باشند، اینکار را انجام خواهند داد. آن ها مجبور به این کار نیستند اما اگر انجام دهند، از ورود خریداران با پتانسیل بالاتر جلوگیری می شود. اگر انجام ندادند، از آن ها بپرسید که چرا هنوز ملک خود را از بازار خارج نکرده اند و مراقب هزینه هایی که صرف قراردادها، وکلا و تنظیم وام ها می کنید، باشید.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. سوال ها و دیدگاه های خود را می توانید در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment