بیمه زلزله ساختمان چیست و چرا مهم است؟

ایران کشوری زلزله‌خیز است و این مسئله در طول زمان و با زلزله‌های وحشتناک رودبار، بم، کرمانشاه و… به همۀ ماثابت شده است. زلزله جزو حوادثی است که همیشه به‌صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد و اگر از قبل خودمان را برای مواجهه با آن آماده نکرده باشیم، خسارت‌های مالی و جانی زیادی خواهیم پرداخت. به همین دلیل هم هست که از سال‌ها قبل بیمه‌ای تحت عنوان بیمه زلزله ساختمان ها ایجاد شده است. این بیمه پوشش‌های مختلفی دارد و می‌تواند در سطوح مختلف خیال شما را راحت‌تر کند.

یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین کارهایی که باید برای ساختمان‌ها انجام داد، بیمه کردنشان در برابر حوادثی مثل سیل، زلزله، آتش‌سوزی و… است. در این میان زلزله ممکن است خطرناک‌تر و ویرانگرتر از دو حادثۀ دیگر باشد. زیرا زمین لرزه‌های شدید می‌توانند به سرعت موجب تخریب کامل یک ساختمان بشوند.

در این مقاله قصد داریم که با بیمه زلزله ساختمان، انواع و پوشش‌های آن آشنا شویم. در ادامه نیز به موارد و نکاتی در مورد بیمه‌های زلزله اشاره خواهیم کرد که دانستن آنها ضروری است.

بیمه زلزله ساختمان

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله: بیمه زلزله ساختمان چیست و چرا مهم است؟

بیمه زلزله ساختمان چیست؟

بیمه زلزله یکی از مهم‌ترین پوشش‌های بیمه آتش‌سوزی است. یعنی شما برای داشتن بیمه زلزله، ابتدا باید بیمه آتش‌سوزی را خریداری کرده باشد. بیمه‌های آتش‌سوزی دو نوع پوشش اصلی و فرعی دارند. پوشش‌های اصلی شامل آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار هستند. اما بیمه زلزله جزو پوشش‌های فرعی در بیمه‌های آتش‌سوزی محسوب می‌شود. فرعی بودن به این معناست که شما باید این پوشش‌ها را به‌صورت جداگانه خریداری و بیمۀ خود اضافه کنید. نکته‌ای که دربارۀ پوشش‌های فرعی بیمه‌نامه‌ها وجود دارد این است که همۀ شرکت‌های بیمه آنها را ارائه نمی‌کنند.

بیمه‌های زلزله از ساختمان شما در برابر خسارت‌های ناشی از زمین‌لرزه محافظت خواهند کرد. درواقع اگر به ساختمان شما در زمان زلزله آسیبی رسیده باشد، تا زمان جبران خسارت‌ها مسئولیت تأمین هزینه‌های ساختمان شما به عهدۀ شرکت بیمه خواهد بود. این بیمه در اغلب کشورها وجود دارد و نرخ آن براساس موقعیت قرارداد و شدت زمین‌لرزه تعیین می‌شود. اگر قرار باشد از بیمه زلزله ساختمان استفاده کنید، شرکت‌های بیمه قبل از پرداخت هزینه کارشناسان خود را برای بررسی دقیق به محل حادثه خواهند فرستاد.

اهمیت بیمه‌های زلزله ساختمان چیست؟

متأسفانه خیلی از ساختمان‌های ایران مقاومت لازم و کافی را در برابر زلزله ندارند. این در صورتی است که کشور ایران و منطقۀ خاورمیانه جزو مناطق زلزله‌خیز در جهان محسوب می‌شوند. همین مسئله هم موجب شده است که افراد اعتماد کافی به امنیت و مقاومت ساختمان‌های مسکونی خود نداشته باشند. به همین دلیل هم هست که با کوچک‌ترین زلزله‌ای، اغلب افراد به پارک‌ها و فضاهای باز هجوم می‌برند تا در صورت آمدن پس‌لرزه‌ها امنیت جانی داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید: بیمه منازل مسکونی چیست و چه انواعی دارد؟

 

زمانی که خانه و سازه‌ای مقاومت لازم در برابر لرزش و زلزله را نداشته باشد، ممکن است با خفیف‌ترین زلزله‌ها هم آسیب‌های جدی ببیند. با توجه به قیمت‌ها و نرخ تورم، واضح است که هزینۀ بازسازی خانه‌ها بعد از زلزله چقدر خواهد شد. در چنین شرایطی ضرورت بیمه‌های زلزله ساختمان بیشتر از پیش احساس می‌شود. اگر شما این بیمه را داشته باشید، در صورت زلزله و آسیب دیدن خانه‌تان، شرکت بیمه خسارت‌های آن را پرداخت خواهد کرد.

بیمه زلزله

مقاومت ساختمان‌ها و سازه‌ها در برابر زلزله

دولت‌ها آیین‌نامه‌ها و قوانین خاصی را برای رعایت مقررات و اصول ایمنی در زمان ساخت و ساز تدوین می‌کنند. با این حال هنوز هم درصد قابل توجهی از ساختمان‌ها در ایران مقاومت لازم در برابر زمین لرزه را ندارند. درواقع ساختمان‌های ایرانی در مقایسه با معیارها و استانداردهای جهانی، ایمنی بسیار کمی دارند. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ هدف عمدۀ اکثر سازندگان ملک در ایران، رسیدن به سود در کمترین زمان ممکن است. به همین دلیل هم هست که چندان به فکر نتیجۀ کار و کیفیت ساختمان‌هایی که می‌سازند نیستند.

برای تأمین ایمنی و استاندارد ساختمان‌ها طرح‌های زیادی از سوی کارشناسان شورای تدوین مقررات ملی ساختمان ارائه شده است. اما تقریباً هیچ کدام از این طرح‌ها به مرحلۀ اجرایی شدن نرسیده‌اند. یکی از این طرح‌ها صدور شناسنامه‌های فنی برای ساختمان‌هاست. براساس این طرح، باطن و ساختار سازه‌ها به‌صورت واضح در این شناسنامه‌ها به خریداران معرفی خواهد شد. از این طریق هر خریداری می‌تواند بفهمد که میزان مقاومت و استحکام فنی ساختمان مورد نظرش چقدر است. اما در شرایطی که این طرح‌ها هنوز اجرایی نشده و خریداران از کیفیت ساختمان‌ها و سازه‌های آن مطمئن نیستند، بیمه زلزله ساختمان می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

بیمه زمین‌لرزه کدام خسارت‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد؟

از جمله مواردی که بیمه زلزله تحت پوشش قرار می‌دهد می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • زلزله
  • طوفان
  • سیل
  • آتش‌فشان
  • سرقت‌ با شکستن حرز
  • شکستن شیشه‌ها
  • ترکسیدن لوله‌های آب
  • سقوط بهمن
  • ریزش کوه
  • فروکش کردن و رانش زمین

بیمه منازل مسکونی

 

پوشش‌های بیمه زمین‌لرزه چند نوع است؟

بیمۀ زلزله سه پوشش اصلی دارد:

  1. ملک با تمام اثاثیۀ موجود در آن بیمه می‌شود.
  2. بیمه‌گذار فقط ملک را بیمه می‌کند.
  3. فقط اسباب و اثاثیۀ موجود در خانه بیمه می‌شوند.

انتخاب هر کدام از این موارد بستگی به شرایط بیمه‌گذار و خواسته‌های او دارد. مثلاً ممکن است کسی به دلیل اینکه اثاثیۀ چندان ارزشمندی در خانه ندارد، فقط ملک را بیمه کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز دربارۀ بیمه حوادث آسانسور

 

آیا هم مالک و هم مستأجر می‌توانند از بیمه‌های زلزله استفاده کنند؟

امروزه درصد قابل توجهی از مردم کشور مستأجر هستند. بنابراین شاید خیلی‌ها این سؤال را داشته باشند که آیا مستأجران هم می‌توانند خانه‌ای را که اجاره کرده‌اند بیمه کنند یا نه. متأسفانه این امکان وجود ندارد. در این موارد بهترین راه این است که خود مالک ساختمان را بیمه کرده باشد. چون در صورت زلزله و آسیب رسیدن به ساختمان، خود مالک بیشتر از بقیۀ افراد ضرر خواهد کرد.

میزان کسر هزینه‌ها در بیمه زمین‌لرزه چقدر است؟

زمانی که بخواهید از خدمات بیمه‌ای که خریده‌اید استفاده کنید، حتماً اصطلاح «کسر هزینه‌ها» را خواهید شنید. شما باید قبل از امضای قرارداد بیمه زلزله ساختمان دربارۀ این هزینه‌ها با مشاوران فروش صحبت کنید.

اما کسر هزینه چیست؟

در اصطلاح بیمه، به مبالغی که در زمان دریافت خدمات بیمه از مبلغ بیمه‌نامۀ شما کم می‌شود کسر هزینه‌ می‌گویند. این هزینه‌ها 15 تا 20 درصد از کل مبلغ پرداختی شما را شامل می‌شوند. در صورتی که ملک مربوطه در مناطق نزدیک گسل‌های زمین لرزه باشد، درصد کسر هزینه‌ها افزایش خواهد یافت. در این حالت زمانی که بخواهید از شرکت‌های بیمع خسارت بگیرید، پول کمتری به شما خواهند پرداخت.

بیمه زلزله ساختمان چه انواعی دارد؟

بیمه‌های زلزله انواع مختلفی دارند. بسته به اینکه شما کدام نوع را انتخاب می‌کنید، هزینه‌های متفاوتی هم خواهید پرداخت. مهم‌ترین انواع این بیمه‌ها عبارتند از بیمه‌های:

  • منازل مسکونی
  • مراکز صنعتی
  • مراکز غیر صنعتی

بیمه نامه‌های منازل مسکونی نیز هم شامل منازل مسکونی شخصی و هم منازل استیجاری می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: پس گرفتن ودیعه از صاحبخانه چگونه امکان پذیر است؟

چه عواملی روی نرخ نهایی بیمه‌ زلزله ساختمان تأثیرگذار هستند؟

عوامل مختلفی در تعیین نرخ بیمه نامه‌ها دخیل هستند که در ادامه به مهم‌ترینشان اشاره می‌شود:

نوع سازه

رایج‌ترین انواع سازه‌ها بتنی، آجری یا گِلی و سنتی هستند.

اینکه در ملک شما از کدام سازه باشد و ریسک آسیب‌پذیری‌اش چقدر باشد، در تعیین قیمت نهایی بیمه مؤثر است. به عنوان مثال نرخ بیمۀ سازه‌های بتنی به دلیل استحکام بیشتری که دارند، کمتر از نرخ سازه‌های آجری است.

 

راهنمای اجاره خانه

 متراژ ملک

طبیعی است که هرچه ملک بزرگ‌تر باشد، مبلغ بیمه نامۀ آن هم افزایش خواهد یافت. چرا که به ساختمان‌های بزرگ آسیب‌های بیشتر و گسترده‌تری در صورت بروز حادثه خواهد رسید.

 هزینۀ ساخت هر متر مربع از ساختمان

 این عامل هم در محاسبۀ نرخ نهایی بیمه زلزله ساختمان مؤثر است. هرچه هزینۀ بیشتری برای ساخت و تجهیز هر متر مربع از بناهای ساختمان صرف شده باشد، خسارت بیشتری هم در زمان حادثه به آن وارد خواهد شد. به همین دلیل، چنین ساختمان‌هایی باید مبلغ بیشتری را برای بیمه شدن ساختمان در مقابل زلزله بپردازند.

ارزش نهایی لوازم موجود در منزل

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی اشاره شد، بیمه‌گذار می‌تواند لوازم خانه‌اش را به تنهایی یا به همراه ملک بیمه کند. اگر بخواهید لوازم خانۀ خود را هم بیمه کنید، بسته به ارزش نهایی آنها، قیمت بیمه هم افزایش خواهد یافت. طبیعی است که لوازم شما هرچه گران‌قیمت‌تر باشند، احتمال خسارت وارد شدن به آنها در زمان حادثه نیز بیشتر است. بنابراین نرخ بیمه هم بسته به ارزش وسایل شما افزایش یا کاهش خواهد یافت.

نحوۀ استعلام بیمه‌ زلزله ساختمان چگونه است؟

شما برای استعلام بیمه خود چند راه پیش رو خواهید داشت:

  • مراجعۀ حضوری به نمایندگی بیمۀ مورد نظر یا تماس تلفنی با آنها. در این صورت می‌توانید با دادن مشخصات ملک خود به صورت کامل، بیمه‌های آتش‌سوزی و پوشش‌های فرعی مربوط به زلزله را دریافت کنید.
  • اگر نمی‌دانید که کدام نمایندگی بیمه را برای خرید انتخاب کنید، یک جستجوی ساده در اینترنت به شما کمک می‌کند. از این طریق می‌توانید قیمت شرکت‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید: قوانین مالک و مستأجر، هر چیزی که لازم است درباره آن بدانیم.

 

خرید بیمه زلزله ساختمان چه مراحلی دارد؟

در ادامه به مراحل مختلف خرید بیمه‌های حوادث برای ساختمان‌های مسکونی اشاره شده است.

خرید خانه در تهران

استعلام بیمه‌های آتش‌سوزی

از آنجا که بیمه زلزله جزو پوشش‌های فرعی بیمه آتش‌سوزی است، برای خرید آن باید در ابتدا وضعیت بیمه‌های آتش‌سوزی را استعلام کنید.

بررسی شدن فرم پیشنهاد

شرکت بیمۀ مورد نظرتان فرمی در اختیار شما می‌گذارد که باید آن را پر کنید. بعد از بررسی این فرم از سوی شرکت، اقدامات لازم برای صدور بیمه‌ نامه‌های شما انجام خواهد شد.

اعزام کارشناس برای بررسی وضعیت محل

در مورد ساختمان‌هایی که کاربری صنعتی و غیر صنعتی دارند، معمولاً پیش از صدور بیمه نامه کارشناس شرکت بیمه برای بررسی وضعیت ملک در محل حاضر خواهد شد. اما این کار معمولاً در زمان خرید بیمه‌های حوادث برای ملک‌های مسکونی جز در دو مورد، انجام نمی‌شود:

  • در صورتی که هزینۀ ساخت ملک براساس هر متر مربع بیشتر از یک میلیون و پانصد هزار تومان بوده باشد.
  • اگر ارزش لوازم و اسباب موجود در منزل کمتر از 70 درصد ارزش ملک باشد.

صدور بیمه نامه

بعد از طی شدن مراحل سه گانۀ فوق، هزینۀ بیمه نامه محاسبه می‌شود. شما بعد از پرداخت هزینه می‌توانید بیمه نامۀ خود را دریافت کنید.

 

بیشتر بخوانید: رهن و اجارۀ خانۀ ویلایی در شهر تهران

 

کدام شرکت‌های ایرانی بیمه آتش ‌سوزی و زلزله ارائه می‌کنند؟

بیمۀ زلزله یکی از پوشش‌های فرعی بیمۀ آتش‌ سوزی است. به همین دلیل ممکن است همۀ شرکت‌های بیمه این پوشش فرعی را ارائه نکنند. شرکت‌هایی که این بیمه‌ها را در ایران ارائه می‌کنند عبارتند از:

  • پاسارگاد
  • پارسیان
  • دانا
  • سامان
  • کارآفرین
  • البرز
  • آسیا
  • ملت
  • سینا
  • نوین

بیمه حوادث طبیعی

آیا خرید بیمه‌های حوادث طبیعی ضروری است؟

ممکن است پرداخت هزینه‌های مربوط به بیمۀ حوادث طبیعی در نظر برخی افراد هزینۀ اضافی و غیرضروری باشد. اما آیا واقعاً همین طور است؟ آیا همۀ ما مطمئن هستیم که حتی شدیدترین زلزله‌ها هم نمی‌توانند کوچک‌ترین آسیبی به خانه‌هایمان برسانند؟ آیا از پس هزینه‌های سنگین بازسازی و تعمیرات خانه‌های آسیب دیده برمی‌آییم؟ شما باید با در نظر گرفتن همۀ این موارد اقدام به خرید بیمه کنید. شاید واقعاً در شرایطی باشید که نیازی به خرید بیمه نباشد. اما به عنوان مثال اگر خانۀ شما در منطقه‌ای نزدیک یک گسل واقع شده، خرید بیمه زلزله ساختمان کاملاً ضروری و معقول و به‌صرفه خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: ثبت آگهی فروش ملک توسط مشاوران املاک به صورت رایگان در آریا مرز

 

سخن پایانی

در این مقاله به تمام مسائل و سؤالاتی که پیرامون بیمه‌های آتش سوزی و زلزله وجود دارد پرداختیم. به یاد داشته باشید که اولین وظیفۀ ما در خانه‌ای که زندگی می‌کنیم، تأمین آسایش و امنیت جانی اعضای خانواده‌مان است. شما به عنوان سرپرست خانواده و صاحب خانه در برابر تضمین سلامتی دیگران مسئول هستید. بنابراین بهتر است تصمیمی را بگیرید که در آینده موجب پشیمانی شما نشود. شاید پرداخت یک هزینۀ اندک به صورت سالانه، شما را از یک زیان و آسیب بزرگ در آینده حفظ کند. آرزوی ما سلامتی و شادی همۀ مخاطبان عزیز آریا مرز در طول زندگی‌شان است. شاد و تندرست باشید.

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment