آخرین جزئیات وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی

سال گذشته بود که اعلام شد متقاضیان ساخت مسکن روستایی می‌توانند تا ۲۰۰ میلیون تومان با سود ۵ درصد وام بگیرند. دریافت این وام با سفته زنجیره‌ای انجام می‌شود و متقاضیان برای دریافت آن مشکل خاصی ندارند. با ما همراه باشید تا دیگر شرایط دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی را با هم بررسی کنیم:

١٩٠ هزار متقاضی دریافت وام ٢٠٠ میلیون تومانی + اعلام جزییات شرایط دریافت وام

اقتصاد ۱۰۰ – ۱۵ آبان ۱۴۰۲

اکبر نیکزاد درباره روند پرداخت وام ٢٠٠ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی و شرایط دریافت آن اظهار داشت: علاوه بر متقاضیان برای ساخت مسکن روستایی این تسهیلات به متقاضیان شهرهای کوچک کمتر از ٢۵ هزار نفر هم ارایه می‌شود و روند پرداخت این تسهیلات آغاز شده‌است.

وی درباره گلایه‌ها از عدم همکاری بانک‌ها برای پرداخت وام ٢٠٠ میلیون تومانی روستایی ادامه داد: تمام بانک‌های عامل دولتی باید نسبت به پرداخت این تسهیلات اقدام کنند و در غیر این صورت متقاضیان به بنیاد مسکن شهرستان خود مراجعه و مشکل را با مدیران بنیاد مسکن آن منطقه مطرح و موضوع را پیگیری کنند اما از زمان آغاز پرداخت تاکنون در این زمینه طرح مشکلی نشده‌است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره شرایط دریافت تسهیلات ٢٠٠ میلیون تومانی مسکن روستایی و بحث ضامن تاکید کرد: تا پیش از تصویب ضمانت سفته زنجیره‌ای بانک‌ها از متقاضیان ضامن با شرایط سختگیرانه مطالبه می‌کردند اما با تصویب ضمانت سفته زنجیره‌ای شرایط تغییر کرده و سه نفر روستایی بدون داشتن شرط استخدام رسمی می‌توانند برای دریافت وام به صورت زنجیره‌ای با سفته ضامن یکدیگر شوند و شرایط را برای ضمانت بسیار تسهیل کرده‌ایم.

نیکزاد گفت: ارزش این سفته‌ها معادل میزان وام است و برای دریافت این تسهیلات نیازی به سپرده‌گذاری هم نیست. سود اقساط این تسهیلات برای وام گیرنده همان ۵ درصد است و ١٣ درصد باقیمانده را دولت می‌پردازد و یارانه‌ای است که برای این وام در نظر گرفته‌ شده‌ است.

وی افزود: درحال حاضر دو موضوع مهم را محور کارها قرار داده‌ایم که یکی همین روند پرداخت تسهیلات ٢٠٠ میلیون تومانی و تسریع ساخت مسکن روستایی و مقاوم کردن واحد‌های مسکونی روستایی است و دیگری بحث ساخت مسکن شهری در قالب پروژه نهضت ملی مسکن. در حال حاضر ساخت ١٩٠ مسکن روستایی و ١٠٣ مسکن شهری را در دست اجرا داریم. با طولانی شدن روند پرداخت تسهیلات ٢٠٠ میلیون تومانی، سرعت ساخت مسکن روستایی کُند شده‌ بود که با آغاز روند پرداخت تسهیلات، سرعت پیشرفت فیزیکی این واحدها افزایش پیدا می‌کند.

رییس بنیاد مسکن با بیان اینکه بزودی افتتاح‌هایی در بحث مسکن شهری خواهیم داشت، ادامه داد: در هفته دولت تعداد مسکن نهضت ملی را به افتتاح رساندیم و تلاش ما بر این است که در دهه فجر هم افتتاح‌های نهضت ملی مسکن ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی تصویب شد

نیکزاد درباره تقاضای انباشت در بانک‌ها برای دریافت وام ٢٠٠ میلیون تومانی روستایی اظهار داشت: در حال حاضر ١٩٠ هزار درخواست برای دریافت وام ٢٠٠ میلیون تومانی وجود دارد چراکه ١٩٠ هزار مسکن روستایی که در حال ساخت هستند تسهیلات ١٠٠ میلیون تومانی اول را دریافت کرده‌اند و تقاضای ١٠٠ میلیون تومانی باقیمانده را دارند.

آخرین جزئیات وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با سود ۵ درصد

آفتاب نیوز – ۱۸ شهریور ۱۴۰۲

 مجید جودی معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن، درباره وام مسکن 200 میلیون تومانی با سود 5 درصد توضیحاتی ارائه داد.

مجید جودی گفت: در حال حاضر تسهیلات ساخت مسکن روستایی 200 میلیون تومان است که امیدوار هستیم برای امسال  تا ۱۰ روز دیگر در هیئت دولت به تصویب برسد.

به گفته معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن تا به امروز همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ساخت خوب بوده و طبق آخرین آمار‌های ارائه شده تا به امروز ۱۷۰ هزار نفر  عقد قرارداد کرده‌اند.

او بیان کرد: تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی هم با نرخ سود ۵ درصد است و در صورتی که میزان تسهیلات وام مسکن روستایی افزایش یابد سعی خواهیم کرد بار مالی چندانی به این بخش وارد نشود.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن تاکید کرد: امیدوار هستیم تا ۱۰ روز دیگر با تصویب این تسهیلات در هیئت دولت شاهد تحقق یافتن هدف گذاری نوسازی و مقاوم سازی ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در روستا‌های کشور باشیم.

تاخیر در ابلاغ سهمیه سال 1402 وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی

بنیاد مسکن – ۱۴ شهریور ۱۴۰۲

در حالی از تصویب وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی و مشخص شدن سهمیه سال ۱۴۰۲ ماهها می گذرد که هنوز این سهمیه به بر اساس مصوبه هیات وزیران هفتم شهریور ۱۴۰۱ سقف فردی تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی با رعایت مقررات ملی ساختمان برای ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی، مبلغ ۲ میلیارد ریال برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی (در مجموع به مدت ۲۰ سال) تعیین شد.

تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی در هیات دولت در حالی به تصویب رسید که از شروطی برخوردار بود و مقداری شرایط دریافت را برای متقاضیان سخت می‌کرد. از جمله این شرایط سابقه سکونت پنج ساله و معرفی ضامن بود؛ بنابراین برخی از شروط تسهیل و در روز ۸ آبان ۱۴۰۱ در هیات دولت مصوب شد.

در مصوبه جدید شرط سکونت پنج ساله حذف و هم‌چنین متقاضیان با ضمانت زنجیره‌ای می توانستند وام را دریافت کنند. اگر چه پرداخت تسهیلات به ساکنان شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر نیز تایید شد و مقرر شد تا نرخ سود ۵ درصد باشد اما ظاهرا این قصه وام مسکن روستایی تمام شدنی نیست.

تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود. پیش از این اعلام شده بود که نرخ سود تسهیلات مسکن روستایی ۱۸ درصد باشد که با رایزنی‌های صورت گرفته ۱۳ درصد از این تسهیلات به صورت یارانه‌ای از طریق دولت پرداخت شد

تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود. پیش از این اعلام شده بود که نرخ سود تسهیلات مسکن روستایی ۱۸ درصد باشد که با رایزنی‌های صورت گرفته ۱۳ درصد از این تسهیلات به صورت یارانه‌ای از طریق دولت پرداخت شده و مابقی توسط متقاضیان پرداخت خواهد شد.

با گذشت ماهها از این مصوبه و مشخص شدن سهمیه بانک های عامل( ۹ بانک عامل) بانک مرکزی هنوز سهمیه سال ۱۴۰۲ را به بانک های عامل ابلاغ نکرده است.

حکایت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به داستان هزار و یک شب تبدیل شد. هر هفته گفتند هفته‌ی دیگر، هفته‌ی بعد. دست آخر هم اعلام کردند یارانه این وام ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود و پرداخت آن پایه پولی را بالا می‌برد.

بیشتر بخوانید: افزایش سقف وام نوسازی بافت فرسوده – تسهیلات بازسازی واحدهای فرسوده به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت

به قول اکبر نیکزاد رییس سابق بنیاد مسکن، وام را ندادید پایه پولی هم بالا رفت. بالاخره ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ بانک مرکزی اعلام کرد که ضوابط پرداخت وام مسکن روستایی را به بانک‌ها فرستاده و ۹ بانک شامل صادرات، ملت، مسکن، تجارت، ملی، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی و پست بانک مکلف به پرداخت این وام هستند.

اگر چه طبق گفته های صالحی رئیس جدید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۵۰ هزار پرونده در نوبت دریافت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی هستند اما هنوز سهمیه سال ۱۴۰۲ به بانک ها ابلاغ نشده است.

غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که چرا سهمیه وام مسکن روستایی مربوط به سال ۱۴۰۲ هنوز ابلاغ نشده است؟ گفت: ابلاغ وام مسکن روستایی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان هنوز در دولت تصویب نشده است و برای همین است که سهمیه ها ابلاغ نمی شود.

تمامی اقدامات در کمیسیون عمران و مسکن دولت و با حضور تمام دستگاه ها از جمله سازمان برنامه و بودجه نهایی شده و به دولت ارسال شده است

وی ادامه داد: تمامی اقدامات در کمیسیون عمران و مسکن دولت و با حضور تمام دستگاه ها از جمله سازمان برنامه و بودجه نهایی شده و به دولت ارسال شده است.

به نظر می رسد در دو جلسه آینده یعنی احتمالا تا پایان شهریور ماه جاری سهمیه وام مسکن روستایی ۱۴۰۲ ابلاغ شود

صالحی با اشاره به اینکه به نظر می رسد در دو جلسه آینده یعنی احتمالا تا پایان شهریور ماه جاری سهمیه وام مسکن روستایی ۱۴۰۲ ابلاغ شود تاکید کرد: در جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور موضوعات را مطرح و بحث کردیم که اگر وام ۲۰۰ میلیون تومانی را مصوب و ابلاغ کنید افزایش سقف وام را می توان در قالب متمم ارائه کرد چرا که در حال حاضر ۵۰ هزار پرونده در نوبت دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی قرار دارند و امیدواریم هر چه سریعتر سهمیه سال ۱۴۰۲ ابلاغ شود.

ذکر این نکته ضروری است که در اجرای مصوبه مربوطه، سهم بانکهای مرتبط بابت اعطای تسهیلات مذکور در سال ۱۴۰۱ (در قالب بخشی از سهمیه بانکی آن بانک بابت قانون جهش تولید مسکن)، به روال زیر تعیین می شود.

  • بانک صادرات ایران (۳۰،۰۰۰ واحد)
  • بانک ملت (۳۰،۰۰۰ واحد)
  • بانک مسکن (۳۰،۰۰۰ واحد)
  • بانک تجارت (۳۰،۰۰۰ واحد)
  • بانک ملی ایران (۲۷،۰۰۰ واحد)
  • بانک سپه (۲۰،۰۰۰ واحد)
  • بانک رفاه کارگران (۲۰،۰۰۰ واحد)
  • بانک کشاورزی(۱۰،۰۰۰ واحد)
  • پست‌بانک (۳،۰۰۰ واحد)

گفتنی است بر اساس مصوبه اخیر هیات وزیران مورخ ۱۴۰۱/۰۶/۰۷، سقف فردی تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱ با رعایت مقررات ملی ساختمان برای ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی، مبلغ ۲ میلیارد ریال برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی (در مجموع به مدت ۲۰ سال) تعیین شده است.

سخن نهایی

با توجه به سخنان رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وام ۲۰۰ میلیونی ساخت مسکن روستایی با شرایط ویژه‌ای اعطا می‌شود و دریافت آن نیز برای روستایی‌ها خیلی راحت است. این وام می‌تواند تسهیل‌کننده توسعه روستاها باشد و تاثیر به سزایی در ساخت مسکن روستایی دارد.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment