افزایش سقف وام نوسازی بافت فرسوده – تسهیلات بازسازی واحدهای فرسوده به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت

بانک مسکن از افزایش سقف وام نوسازی بافت فرسوده به ۵۵۰ میلیون تومان خبر داد. همچنین این بانک اعلام کرد که سود نیمی از این وام ۲۳ درصد و سود نیمی دیگر هم که از محل اوراق پرداخت می‌شود ۲۱.۵ درصد است. در ادامه با ما همراه باشید تا شرایط و نحوه دریافت این وام را بررسی کنیم:

افزایش سقف تسهیلات نوسازی بافت فرسوده

تسنیم – ۸ آبان ۱۴۰۲

بانک مسکن از افزایش سقف تسهیلات بافت فرسوده شهری خبر داد.

این تسهیلات در محدوده ها و محلات مشمول طرح و برنامه های بازآفرینی شهری به اشخاص حقیقی و حقوقی برای احداث واحدهای مسکونی با درنظرداشتن هزینه باقیمانده پروژه به ازای ساخت هر واحد550 میلیون تومان پرداخت می شود.

تسهیلات از سه منبع تودیعی دولت،منابع بدون سپرده بانک و منابع داخلی بانک(اوراق ممتاز)قابل پرداخت است.

تسهیلات بافت فرسوده از محل منبع تودیعی دولت 185 میلیون تومان با نرخ سود صفر درصد، منابع بدون سپرده بانک 185 میلیون تومان با نرخ سود23 درصد و از محل اوراق ممتاز180 میلیون تومان با نرخ 21.5 درصد پرداخت می شود.

با توجه به اینکه در زمان حاضر نرخ هر برگه اوراق حق تقدم حدود 100 هزار تومان است متقاضیان وام مذکور باید 360 برگه را خریداری کند که هزینه آن حدود 36 میلیون تومان است. علاوه بر اینکه سود وام نوسازی بافت فرسوده از محل اوراق 21.5 درصد است که احتمالا بر تقاضای این نوع وام تاثیرگذار خواهد بود.

در مجموع سقف تسهیلات اعطایی برای ساخت یک واحد مسکونی در مناطق بافت فرسوده و ناکارآمد شهری550 میلیون تومان تعیین شده است.

تسهیلات متناسب با پیشرفت پروژه و حداکثر در 4 مرحله پرداخت می شود و ملاک تعیین میزان پیشرفت فیزیکی پروژه صرفا گزارش ارزیابی توسط بانک و براساس ضوابط و مقررات جاری است.

مجموع دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی تسهیلات طرح قرارداد عاملیت (اعتبار1401) حداکثر به مدت 7 سال(2 سال دوران ساخت و 5 دوران تقسیط)تعیین شده است.

درخصوص قراردادهای منعقد از محل اعتبار سال های گذشته ملاک عمل برای واریز مراحل سهم الشرکه،ضوابط اعلامی در مقطع انعقاد قرارداد خواهد بود.

به گزارش تسنیم، اوایل مهرماه امسال جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان با یادآوری اینکه وام نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران 550  و در محدوده حرم شاه عبدالعظیم حسنی 600 میلیون تومان است،گفته بود: سود 185 میلیون از وام مذکور صفر و سود 365 میلیون تومان آن 23 درصد است.

نوسازی ۲۸۰ هزار مسکن روستایی

ایرنا – ۱۲ شهریور ۱۴۰۲

بازار مسکن به عنوان یکی از متلاطم‌ترین بازارهای کشور، سال‌های بدی را پشت سر گذاشته است، سال‌هایی که به دلیل عدم اهتمام دولت قبل برای رونق بخشی به ساخت و عرضه مسکن، به یک معضل به خصوص برای دهک‌های پایین جامعه تبدیل شد.

این میراث شوم به دولت سیزدهم رسید اما این دولت از همان روزهای نخست تلاش کرد تا در قالب طرح‌های مختلف از تولید مسکن گرفته در قالب نهضت ملی تا نوسازی بافت‌های فرسوده از روش‌های مختلف ازجمله اعطای زمین رایگان، پرداخت تسهیلات با سودهای کم و سهیم کردن انبوه‌سازان و بخش خصوصی این مشکل باقی‌مانده از دولت قبل را حل و به سامان برساند.

افزایش سهم مسکن مقاوم نسبت به کل واحدهای روستایی از ۵ درصد به ۵۳

اما یکی دیگر از طرح‌هایی که نه‌تنها در سال‌های قبل هیچ توجهی به آن نشده بود، بلکه فقط در کاغذ به آن پرداخته شده بود، نوسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی بود. بر همین اساس دولت در کنار تولید مسکن، نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی نیز در سرفصل برنامه‌های خود قرار داد که این اقدام موجب شد تا سهم مسکن مقاوم نسبت به کل واحدهای روستایی با حمایت دولت سیزدهم به ۵۳ درصد تا اوایل تابستان برسد، این در حالی بود که این رقم در سال ۸۴ تنها پنج درصد بود.

نوسازی ۲۸۰ هزار واحد روستایی در دولت سیزدهم

تاکنون حدود ۲۸۰ هزار واحد روستایی با حمایت‌های صورت گرفته دولت نوسازی شده است، این در حالی است که به گفته معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال ۸۴ از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکن روستایی، تنها ۵ درصد از آن مقاوم‌سازی شده بود که امروز این رقم به بیش از ۵۳ درصد رسیده است.

مجید جودی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: به همت دولت سیزدهم تاکنون ۲۸۰ هزار مقاوم‌سازی شدند که با حمایت‌های دولت می‌توانیم ادعا کنیم که تا سال ۱۴۱۰ دیگر مسکن غیر مقاوم روستایی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی از دی سال گذشته روند بسیار خوبی به خود گرفته است، اظهار داشت: با ابلاغ اعتبار برای نوسازی این واحدها و در کنار آن حمایت‌های دولت سیزدهم، نسبت به دولت‌های گذشته در این رابطه در یک مسیر بهتری قرار خواهیم گرفت.

بیشتر بخوانید: رونق بی‌سابقۀ خرید و فروش آپارتمان‌های قدیمی در تهران

جودی با اشاره به ابلاغ نوسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱ گفت: این در حالی است که ۲۱۰ هزار واحد برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی که از این تعداد ۱۶۰ هزار واحد به مرحله انعقاد قرارداد رسیده و عملیات اجرایی آنها شروع شده است.

ابلاغ اعتبار نوسازی مسکن روستایی تا ۱۰ روز آینده

وی با بیان اینکه مابقی واحدهای ابلاغی سال گذشته تا پایان شهریورماه، عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: سهم نوسازی مسکن روستایی در سال ۱۴۰۲ نیز ۲۰۰ هزار واحد دیگر است که پس از ابلاغ اعتبار از سوی دولت در ۱۰ روز آینده، ۵۰ هزار پرونده به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی خواهند شد.

جودی با اشاره به اینکه تا پایان امسال مابقی واحدهای ابلاغی مرتبط با ۱۴۰۲ برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی می‌شوند، گفت: یکی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه مسکن روستایی، مقاوم‌سازی آنها در برابر حوادث بوده است، با وجود اینکه در سالی که گذشت حدود ۳۰ حادثه کوچک داشتیم اما با توجه به اینکه دولت حل مشکلات مردم را در اولویت خود قرار داده است، به همین منظور حدود ۲۲ ستاد بازسازی در مناطقی که دچار آسیب شدند، تشکیل شد.

وی زلزله در خوی و سایه‌خوش واقع در استان هرمزگان را از بزرگ‌ترین حوادث سال گذشته عنوان کرد و اظهار داشت: عملیات بازسازی در این مناطق هم‌اکنون به خوبی در حال پیشرفت است و پیش‌بینی بر این است که این عملیات تا پیش از فرارسیدن فصل سرما به نتیجه برسد.

چطور وام ۶۰۰ میلیون تومانی نوسازی مسکن بگیریم؟

ایسنا – ۸ فروردین ۱۴۰۲

سقف وام نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی واقع در بافتهای فرسوده شهری ۴۵۰ میلیون تومان است. در چهار شهر تهران، مشهد، قم و شیراز و در محدوده حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (ع) و حرم شاهچراغ (ع) تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات نوسازی پرداخت می‌شود.

درخصوص نرخ سود این تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومان از وام در تمامی شهرها بدون سود بانکی است. مابقی ۱۸ درصد خواهد بود. لذا نرخ سود در تهران حدود ۱۲ درصد، در کلانشهرها ۱۱ درصد و در سایر شهرها حدود ۱۰ درصد است. برای دریافت این تسهیلات نیازی به سپرده گذاری نیست.

بیشتر بخوانید: عمر مفید ساختمان چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

افرادی که ملک‌شان در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری قرار دارد می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت‌نام تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده شرکت بازآفرینی شهری ایران به نشانی facility.udrc.ir نسبت به ثبت اسناد مالکیت ملک خود اقدام کنند.

بعد از ثبت کدپستی یا کد جام (ثبت شده در سند تک برگ) در سامانه به صورت خودکار به آنان اعلام می‌شود که ملک‌شان در محدوده  (بافت فرسوده- تاریخی یا سکونتگاه غیر رسمی) قرار دارد یا خیر.

افزایش سقف وام نوسازی بافت فرسوده؛ آیا به خانه‌های قولنامه‌ای سند می‌دهند؟

در حال حاضر مالکان خانه‌های قولنامه‌ای واقع در سکونتگاههای غیررسمی و حاشیه شهرها می‌توانند برای استفاده از طرح افزایش سقف وام نوسازی بافت فرسوده سند دریافت کنند؛ زیرا ارایه خدمات شهری به این واحدها مستلزم دریافت سند است. پس از این که محرز شد ملک در بافت فرسوده مصوب واقع شده به صورت برخط اطلاعات جهت تشکیل پرونده و دریافت تسهیلات نوسازی برای بانک مسکن ارسال می‌شود. افرادی که می‌خواهند با استفاده بند «ک» تبصره ۱۱ قانون بودجه سال جاری در رابطه با دریافت سند خود در مناطق حاشیه‌نشینی اقدام کنند. با مراجعه به سامانه ثبت نام تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده شرکت بازآفرینی شهری ایران و ثبت اطلاعات خود، کد رهگیری دریافت می‌کنند.

اطلاعات دریافتی از متقاضیان سند در مناطق حاشیه‌نشینی مصوب برای اداره‌های کل راه و شهرسازی استان‌ها جهت بررسی و تطبیق اسناد ارسال می شود، چنانچه مدارک مورد تایید آنان قرار گرفت مدارک جهت تشکیل پرونده و صدور سند به ادارات ثبت و اسناد استان‌ها ارسال می‌شود.

بیشتر بخوانید: سند تک برگ چیست و چه تفاوتی با سند منگوله‌دار دارد؟

چنانچه ملک جهت دریافت تسهیلات و یا سند از طریق سامانه مورد تایید قرار نگرفت متقاضیان می‌توانند به اداره‌های راه و شهرسازی استان‌ها مراجعه کند یا طی ارسال پیام به شماره سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۶۱۲ مشکل خود را  با کارشناسان شرکت بازآفرینی شهری ایران مطرح کنند.

بر اساس بسته تشویقی که آبان ماه سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد امکان ساخت تا دو طبقه بیشتر نسبت به تراکم مجاز، ارایه حداقل ۵۰ درصد تخفیف در صدور پروانه و امکان تهاتر زمین با اراضی دولتی از جمله امتیازاتی است که دولت در اختیار مالکان واحدهای مسکونی واقع در بافتهای ناکارآمد قرار می‌دهد.

همچنین طبق قانون حمایت از احیا، نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده، شهرداری‌ها موظفند حداقل ۵۰ درصد در عوارض پروانه و تواکم ساخت تخفیف بدهند که این رقم تا ۱۰۰ درصد هم می‌توانند باشد. در حال حاضر شهرداریهای کشور همکاری خوبی در بافتهای فرسوده دارند و به طور متوسط بالای ۸۵ درصد تخفیف می‌دهند.

سخن نهایی

مسکن، نیاز اساسی هر انسانی است که برای زندگی آرام و شاداب نیازمند آن است. اما متاسفانه در کشور ما، بسیاری از مردم به دلیل قیمت‌های بالای مسکن، از این حق محروم هستند. بخصوص در روستاها، که بسیاری از مسکن‌ها فرسوده و نامناسب هستند. برای حل این مشکل، دولت سیزدهم تلاش کرده است تا با اجرای طرح‌های مختلف، مسکن را برای همه قشرهای جامعه قابل دسترس کند. از جمله افزایش سقف تسهیلات نوسازی بافت فرسوده شهری، اعطای زمین رایگان، پرداخت تسهیلات با سودهای کم و نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی. در این میان افزایش سقف وام نوسازی بافت فرسوده باعث شده است تا بخش زیادی از مردم بتوانند مسکن مناسبی را برای خود تهیه کنند.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment