مشاوران املاک موفق چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی دارند؟

شغل مشاور املاک جزو یکی از مشاغل آزاد پردرآمد و پرسود محسوب می‌شود; که بسیاری از جوانان، میان سالان و حتی افراد مسن و بازنشسته را به خود جذب می کند. اما سوال اینجاست که مشاوران املاک موفق چگونه حرفه خود را مدیریت می‌کنند؟ ویژگی‌های مشاوران املاک موفق چیست و چگونه می‌توانیم یک مشاور املاک موفق باشیم؟

ویژگی‌های مشاوران املاک موفق

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: مشاوران املاک موفق چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی دارند؟

کسانی که در حوزه مشاوره املاک کار می‌کنند; می‌دانند که این حرفه، شغلی پر فراز و نشیب است که رونق یا رکود آن بستگی به عوامل بسیاری دارد. مثلاً اینکه وضعیت بازار مسکن چگونه است؟ وضعیت ساخت و ساز چگونه است؟ و حتی این حرفه به چگونگی وضعیت آب و هوای فصلی نیز بستگی دارد؛ چراکه بیشتر جابجایی‌ها در فصول معتدل و گرم مثل بهار و تابستان انجام می‌شود و فصل‌های پاییز و زمستان، تقریباً جابجایی‌ها از رونق می‌افتد.

مشاوران املاک موفق چه ویژگی هایی دارند؟

همانطور که گفتیم، مشاوران املاک، حرفه‌ای پر فراز و نشیب دارند. اما اگر مدیریت، تخصص و کادر حرفه‌ای داشته باشند; قطعاً می‌توانند فراز و نشیب‌های حرفه خود را به درستی پیموده و حتی در زمان‌های رکود نیز موفق عمل کنند. نکاتی که باعث می‌شود مشاوران املاک، موفق تلقی شوند را در ادامه باهم بررسی می‌کنیم:

الف) داشتن مهارت‌ها و تخصص‌های مرتبط با حوزه ملک و املاک

قبل از هر چیز یک مشاور املاک موفق می‌داند که در دنیای امروز باید در شغل خود حتماً به دنبال کسب تجربه، تخصص و مهارت‌های کافی باشد. حصول تخصص و مهارت در حوزۀ ملک و املاک کار چندان پیچیده و دشواری نیست. نیاز به دانشگاه و گذراندن واحدهای درسی متعدد ندارد. اما در عین حال نیاز به صرف زمان کافی، آموزش و تمرین دارد. معمولاً دوره‌ها و ورکشاپ‌های بسیاری مثل; (اصول مشاوره املاک، بازاریابی، فروش، مدیریت کسب‌وکار، و غیره) چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی برگذار می‌شود; و یک مشاور املاک موفق می‌داند پیوسته باید در جستجوی آنها باشد و سعی کند در این دوره‌ها شرکت کند و اطلاعات خود را مدام به روز کند.

یک مشاور املاک موفق سعی می‌کند با تمامی قواعد و مقررات حقوقی مربوط به حوزۀ ملک و املاک، چگونگی عقد قرارداد، تجزیه‌ و‌ تحلیل مفاد اسناد و مدارک ملکی و غیره آشنایی داشته باشد و به آنها مسلط شود. یکی از مهم‌ترین آنها، قواعد و مقررات شهرداری است. همچنین یک مشاور املاک موفق دائماً اخبار ملکی و وضعیت بازار مسکن را دنبال می‌کند.

ارتباطات و برنامه‌ریزی‌های یک مشاور املاک موفق

یک مشاور املاک موفق می‌داند که باید دائماً در حال برقراری ارتباط و تقویت شبکۀ ارتباطی خود باشد. این شبکه ارتباطی می‌تواند از خانواده، دوستان و آشنایان گرفته تا اهالی محل و منطقه هدف باشد. البته ناگفته نماند شبکه ارتباطی یک مشاور املاک موفق; تنها به اینها خلاصه نمی‌شود و او سعی می‌کند در دنیای مجازی نیز; به دنبال معرفی خود و کسب‌و‌کارش باشد و از این طریق، شبکه ارتباطی خود را هر چه بیشتر و وسیع‌تر کند.

از همۀ اینها گذشته، یک مشاور املاک موفق سعی می‌کند با هم صنف‌ها و رقیبان خود نیز ارتباط مثبتی برقرار کند; دائماً با آنها در ارتباط باشد و در جلسات و سمینارهای صنف خود شرکت کند.

یک مشاور املاک موفق می‌داند که باید هدف و برنامه کاری دقیق و برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشد; و باید تمامی اهداف و امور مربوط به مدیریت کسب‌وکار خود را در چارچوب و پروتکلی مشخص پیش ببرد.

یک مشاور املاک موفق مدام در حال فعالیت است; و یکی از مهم‌ترین مسائلی که به آن توجه می‌کند این است که چطور خود را معرفی و مطرح کند. مشاور املاک موفق دائماً در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، گزارش‌های کاری خود را ارائه می‌کند و از این طریق مهارت و تجربه خود را به همگان نشان می‌دهد.

ارتباطات مشاوران املاک موفق

ب) داشتن کادر مجرب و با انگیزه

حرفه‌ی مشاوره املاک معمولاً کاری تیمی و گروهی است و کسی به تنهایی نمی‌تواند در این کار سخت موفق شود. معمولاً مشاوران املاک موفق تیم و گروهی تشکیل می‌دهند و چیدمان کادر و تیم خود را به نوعی تنظیم می‌کنند که; ترکیبی از مشاوران با ویژگی‌های فردی و مهارتی بالا را شامل شود. ویژگی‌های فردی مشاوران املاک موفق به شرح زیر است:

با انگیزه، با اعتماد به نفس، پرانرژی، فعال و پویا، خوش مشرب و با روابط عمومی بالا; آراسته و خوشرو، اهل ریسک و با جسارت، دارای انرژی مثبت، صادق، دقیق و ریزبین; روحیه گرم و برون‌گرا، صبور، باتجربه، کاردان و کاربلد، متفکر و خلاق، دارای دانش اطلاعات عمومی بالا; خوش بیان، قابل اعتماد، با پشتکار و بسیاری خصوصیات و ویژگی‌های فردی مثبت دیگر.

قطعاً یک فرد نمی‌تواند تمامی این ویژگی‌ها را باهم داشته باشد; به همین دلیل است که کار کردن در کنار یک تیم، اهمیت می‌یابد. افراد تیم با توجه به توانایی‌هایشان می‌توانند به عنوان مکمل همدیگر عمل کنند; و درنتیجه یک ساختار منسجم و قوی را برای پیمودن موفقیت در حوزه املاک، بسازند.

مطلب پیشنهادی: مشاوران املاک تازه کار چه پیش‌نیازها و مهارت‌هایی لازم دارند؟

مشاور املاک موفق

ج) آشنا بودن با قواعد و اصول مشتری‌مداری

یکی از مهم‌ترین اصول و مهارت‌هایی که یک مشاور املاک موفق به آن توجه می‌کند; اصل مشتری‌مداری است. از آنجایی که شغل مشاور املاک به‌گونه‌ای است که افراد زیادی به آنها مراجعه می‌کنند; داشتن توانایی‌ها، مهارت‌‌ها و در کل داشتن روحیه مشتری‌مداری برای مشاوران، امری بسیار ضروری است.

اولین و اساسی‌ترین اصل مشتری‌مداری، احترام به مشتری است. یک مشاور املاک موفق این را خوب می‌داند که; طوری باید با مشتری برخورد کند که به او بفهماند: “همیشه حق با مشتری است “! هرچند ممکن است همیشه اینطور نباشد!

مشاوران املاک موفق می‌توانند به راحتی مثل یک روانشناس; نگرانی‌ها، ترس‌ها، بی‌اعتمادی‌ها، دو دلی‌ها، هدف، علایق، خواسته‌ها و نیازهای مراجعه‌کننده خود را درک کنند; و به موقع و به درستی به آنها پاسخ دهند. آنها در اولین قدم سعی می‌کنند با حمایت از مشتری; اعتمادش را جلب کند، بخش عظیمی از نگرانی‌ها و ترس‌های مشتری را از بین ببرند و برای مشتری خود فضای امن و قابل اعتمادی را ایجاد کنند.

مشاور املاک در پاسخگویی به مشتریان باید چه ویژگی را داشته باشند؟ 

یک مشاور املاک موفق سعی می‌کند همیشه در دسترس و پاسخگوی مراجعین و مشتریان خود باشد. همواره با مشتریان خود در تماس است و پیگیر نیازها و خواسته‌هایشان می‌باشد. در واقع یک مشاور املاک موفق همیشه به هر مراجعه‌کننده به عنوان یک شانس نگاه می‌کند و سعی می‌کند با جلب نظر و اعتماد او; آن مراجعه‌کننده را تبدیل به یک مشتری کند.

برای این کار، یک تیم مشاور املاک موفق برای مراجعه‌کننده خود، زمان می‌گذارد و کیس‌های متنوع و متعدد مرتبط با خواسته و سلیقه فرد مراجعه‌کننده به او ارائه می‌دهد. اما جالب است بدانید که یک تیم مشاور املاک موفق هیچگاه به زور، با اصرار و پافشاری اقدام به پیشنهاد دادن کیس‌ها و موارد نا مرتبط با خواسته و سلیقه مراجعه‌کننده، نمی‌کنند; چرا که این کار باعث زیر سؤال رفتن اعتبار تیم مشاور املاک می‌شود.

یک مشاور املاک موفق، خوب می‌داند که امضای قرارداد و انجام یک معامله، پایان معامله محسوب نمی‌شود; در واقع اینجاست که ارتباط واقعی تازه شروع می‌شود. زمانی‌ که تیم مشاور املاک توانایی‌های تخصصی و فردی و البته سواد مشتری‌مداری خود را به دو طرف معامله نشان می‌دهند; و البته با قیمت‌گذاری منصفانه و حمایت عادلانه از طرفین معامله، اعتمادشان را جلب می‌کنند; اینجاست که آنها دو مشتری ثابت و همیشگی را برای خود ثبت می‌کنند و طرفین معامله آماده‌اند که بارها و بارها به این تیم اعتماد کنند و معامله‌های بعدیشان را با همین مشاور املاک رقم بزنند!; پس برای یک تیم مشاور املاک موفق، یک معامله هیچ‌گاه پایان ندارد.

ارتباط با مشتریان مشاوران املاک موفق

نکته پایانی

شغل مشاور املاک از مشاغلی است که اگر در آن تخصص و مهارت کافی وجود داشته باشد; می‌تواند بسیار پردرآمد و پرسود باشد. در واقع این شغل هم مانند هر حرفه‌ی دیگری ممکن است دچار رکود شود یا پیوسته در حال رشد و پیشرفت باشد. مشاوران املاک موفق ویژگی‌هایی دارند که آنها را از سایر هم صنفان خود متمایز می‌کند. داشتن همین ویژگی‌ها باعث می‌شود حرفه‌شان را از خطر رکود و درجا زدن حفظ نمایند و آن را راهی موفقیت کنند. ما در این مقاله سعی کردیم به طور کامل و همه‌جانبه فوت و فن‌ها و ویژگی‌های یک مشاور املاک موفق را برشمریم.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment