کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل، 10 روش خلاقانه برای استفاده از آن

یکی از پررنگ‌ترین چیزهایی که این روزها توجه مردم را به خود جلب کرده است; اهمیت زیبایی دکوراسیون و چیدمان منزل است. معمولاً در رابطه با چیدمان و دکوراسیون، ایده‌ها و نوآوری‌های بسیاری در فضای مجازی به چشم می‌خورد. ما در اینجا می خواهیم به معرفی روش‌های خلاقانه‌ای برای استفاده از کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل بپردازیم.

روش‌های کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل، 10 روش خلاقانه برای استفاده از آن

در واقع اکثر افراد فکر می‌کنند که از کاغذ دیواری فقط و فقط می‌توانند برای جلوه‌دهی و پوشش دیوارها استفاده کنند; اما حقیقت اینجاست که همه‌ی کاربرد کاغذ دیواری در این یک قلم خلاصه نمی‌شود.

استفاده برای پوشش‌دهی دیوارها، درب‌ها یا سقف منازل

مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد کاغذ دیواری، استفاده در معماری داخلی منازل است. درواقع، موارد استفاده از کاغذ دیواری پوشش‌دهی و تزئین دیوارها، درب‌ها، کف یا سقف منزل است. کاغذ دیواری‌ها، قدمت بسیار زیادی دارند و از گذشته تا به‌حال برای تزئین درها و دیوارهای نقاط مختلف منازل به‌کار برده می‌شدند. در گذشته بیشتر منزل‌های قشر مرفه و سطح بالای جامعه از کاغذ دیواری استفاده می‌کردند; اما امروزه گرایش به کاغذ دیواری بیشتر شده و تقریباً بسیاری از منازل از طرح‌ها و رنگ‌های مختلف کاغذ دیواری در تزئینات خود استفاده می‌کنند. علاوه‌بر در و دیوار، از کاغذ دیواری‌ها برای تزئین و پوشش‌دهی سقف منازل نیز استفاده می‌شود.

10 روش خلاقانه برای استفاده از کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل

اگر در تزئینات معماری داخلی منزل خود، از کاغذ دیواری استفاده کرده‌اید، لطفاً باقیمانده و اضافات آن را دور نیاندازید. شما می‌توانید با باقیمانده‌های کاغذ دیواری خود ایده‌های زیبایی خلق کنید. در ادامه 10 کاربرد کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی را به شما معرفی می‌کنیم.

1. برای تزیین بین پله‌ها

یکی از روش‌های خلاقانه‌ای که با کاغذ دیواری می‌توان امتحان کرد، طرح‌دار کردن یا رنگی کردن دیوارچه بین هر پله است. اجرای این کار برای بازسازی پله‌های منازل قدیمی خیلی زیباست. در منازل کلاسیک قدیمی از کاغذ دیواری‌های گل‌دار، راه‌راه و غیره برای دیزاین پله‌ها استفاده می‌شد. اگر منزل شما پله‌هایی قدیمی با دیوارچه میان پله‌ای دارد و شما دوست دارید زیبایی آن را احیا کنید; حتماً این روش را امتحان نمایید. از این روش برای زیبا کردن پله‌های تخت کودکان نیز می‌توانید استفاده کنید.

کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل در تزئین پله

2. ساخت آباژور و لوستر (مستقل یا ست با دیوارها)

اگر می‌خواهید یک آباژور زیبا درست کنید; می‌توانید برای ساختن کلاهک آباژور از کاغذ دیواری با طرح‌های جذاب یا حتی ساده استفاده کنید! شما می‌توانید از اضافات کاغذ دیواری منزل خود، یک آباژور زیبا و ست با دیوارهای منزل درست کنید. دقت داشته باشید، اگر منزل شما دارای دو یا چند مدل کاغذ دیواری است; طرح کلاهک آباژور را طوری انتخاب کنید که هم طرح نزدیکترین دیوار به آباژور نباشد. اینطوری زیبا‌تر است و شما می‌توانید به راحتی یک ست عالی داشته باشید.

علاوه‌بر ساخت آباژور، شما می‌توانید از همین راه برای ساخت لوستر اتاق خواب خود یا فرزندانتان نیز استفاده کنید. در نظر داشته باشید، برای ساخت کلاهک آباژور یا لوستر با کاغذ دیواری، حتماً نیاز نیست در معماری داخلی منزلتان از کاغذ دیواری استفاده کرده باشید. شما می‌توانید مقداری کاغذ دیواری فقط برای ساخت آباژور یا دیگر اکسسوری‌هایی که در ادامه پیشنهاد می‌دهیم، خریداری کنید.

کاغذ دیواری در ساخت آباژور

3. ترمیم و دکوپاژ کمدها، کنسول‌ها، کابینت‌ها و وسایل قدیمی (در قسمت های داخلی و خارجی)

اگر کمد، کنسول، پاتخت، دراور، گنجه، کابینت یا هر وسیلۀ چوبی یا فلزی قدیمی دارید که خیلی پر خط و خش شده یا رنگ آن رفته یا حتی از آن خسته شده‌اید; می‌توانید به کمک کاغذ دیواری‌های جذاب، آنها را احیا کنید. برای این‌کار کافیست قسمتی از کمد مثلاً درب‌ها یا دیواره‌های آن را با کاغذ دیواری ساده یا طرح‌دار بپوشانید و قسمت‌های دیگر کمد را رنگ کنید.

شما می‌توانید قسمت‌های داخلی کمد خود را نیز با کاغذ دیواری پوشش دهید. مثلاً دیواره‌های داخلی یا کف قفسه‌ها و کشوها را. حالا شما یک کمد جدید زیبا دارید که با سلیقه خود آن را ساخته‌اید و این قطعاً برای شما هیجان‌انگیز خواهد بود.

کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل با ترمیم کنسول‌ها

4. استفاده کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل به عنوان روکش برای میزها

گاه ممکن است شما یک میز کار، میز ناهارخوری، میز تحریر، میز عسلی یا هر مدل میز قدیمی دیگری در منزل داشته باشید; که روی آن مخدوش یا رنگ پریده شده باشد و یا شاید رنگ و روی میز برای شما تکراری شده باشد; یا اینکه شما میزی خریدید که روکش روی آن را دوست ندارید یا می‌خواهید آن را از سادگی در بیاورید; در اینجاست که شما می‌توانید از کاغذ دیواری‌های ضد آب و ضد خش برای پوشش‌دهی رویه میز خود استفاده کنید. این کار جلوه‌ای جدید و زیبا به میز شما خواهد داد.

دقت داشته باشید که معمولاً برای این نوع میزها، بهتر است از کاغذ دیواری‌های طرح‌دار متناسب با محیط (اگر محیط خلوت و ساده باشد) استفاده کنید. اما اگر میز را برای محیطی شلوغ آماده می‌کنید، سعی کنید از کاغذ دیواری‌های طرح‌دار و چندان شلوغ استفاده نکنید.

کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل به عنوان روکش میز

5. استفاده به عنوان تابلوی تزئینی

گاهی ممکن است طرح یک کاغذ دیواری به قدری زیبا باشد; که شما دلتان بخواهد بخشی از آن را بریده و قاب کنید. همچنین برای این کار شما می‌توانید قسمتی از کاغذ دیواری به کار رفته در دکوراسیون داخلی منزلتان را; قاب گرفته و در قسمت‌هایی از خانه (روی میزها یا روی دیوارهای مکمل آن طرح) از آن استفاده کنید.

در دکوراسیون‌های مدرن و نئوکلاسیک بارها دیده شده که از قاب‌های خالی یا قاب هایی با پس زمینه‌های پترنی استفاده می‌کنند. شما می‌توانید برای ساخت قاب‌های با پس زمینه پترنی و یک‌دست، از کاغذ دیواری‌ها استفاده کنید.

گاهی ممکن است بخواهید برای تهیه حاشیه داخل قاب دور عکسهایتان، از کاغذ دیواری‌ها استفاده کنید.

6. استفاده از کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل برای دکوپاژ اکسسوری‌های تزئینی

این روزها هنر دکوپاژ خیلی طرفدار دارد. شما می‌توانید روی بسیاری از وسایل منزلتان از جمله ظروف سفالی، پلی استری، بدنه گلدان; کف سینی، روی جعبه‌های چوبی، روی شیشه‌ها، روی مجسمه‌ها و بسیاری موارد دیگر; کار کلاژ یا دکوپاژ انجام دهید. یکی از قشنگ‌ترین چیزهایی که می‌توان برای کار دکوپاژ یا کلاژ از آن استفاده کرد، کاغذ دیواری‌های طرح‌دار هستند. کار دکوپاژ با کاغذ دیواری چندان دشوار نیست; شما می‌توانید آموزش دکوپاژ با پارچه را در انواع سایت‌های هنری ببینید و به جای پارچه، از بریده‌های کاغذ دیواری استفاده کنید. به همین راحتی!

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون داخلی منزل، آشنایی با برخی از مهمترین سبک‌های آن

استفاده از کاغذ دیواری در دکوپاژ

7. استفاده از کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل برای ساخت پاکت هدیه و جعبه‌های تزئینی

از بریده‌ها و تکه‌های اضافی کاغذ دیواری خود غافل نشوید! شما می‌توانید از تکه‌ها و اضافات کاغذ دیواری‌ها برای ساخت جعبه‌های تزئینی هدیه، ساک هدیه (بَگ) و حتی پاکت هدیه در سایزهای مختلف استفاده کنید. این کار می‌تواند یک راه درآمدزایی برای خانم‌های خانه‌دار نیز باشد. کافیست چند ویدئوی آموزشی ساخت پاکت و جعبه ببینید و از کاغذ دیواری زیبا و شکیل برای این کار استفاده کنید.

8. ساخت جلد کتاب، آلبوم و دفتر خاطرات

شما می‌توانید از کاغذ دیواری‌های زیبا و با دوام برای جلد کتاب‌های ارزشمندتان استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از کاغذ دیواری‌های مورد علاقه‌تان برای آلبوم‌های خود جلدها و کاورهای جدید درست کنید. اگر دفتر یادداشت یا دفترخاطراتی دارید که خیلی برایتان عزیز است; حتما برایش یک جلد با کاغذ دیواری مورد علاقه‌تان درست کنید.

9. تزئین وسایل عقد و بله‌برون عروس

این روزها تزئینات و تجملات عروسی بیشتر و بیشتر مورد توجه همگان قرار گرفته است; و همه به دنبال پیاده‌سازی ایده‌ها و راه‌های خلاقانه و جدید برای تزئینات مراسم‌ و جشن‌های خود هستند. اگر شما به دنبال ایده‌ای جدید برای زیباسازی جشن بله‌برون یا عروسی خود یا بستگانتان هستید; می‌توانید با کاغذ دیواری‌های زیبا، وسایل و اکسسوری‌های عقد و عروسی درست کنید.

مثلاً می‌توانید جلد دفتر بله برون درست کنید. یا برای عقدنامه و سند ازدواج خود یک پاکت یا کاور زیبا بسازید. شما می‌توانید برای کف باکس‌های شیشه‌ای هدایای عروس از کاغذ دیواری‌های زیبا استفاده کنید. ایده‌های بسیار خلاقانه‌ای برای استفاده از کاغذ دیواری در تزئین وسایل عروس وجود دارد. باز هم فکر کنید و ایده‌های خلاقانه خود را به مرحله اجرا بگذارید.

10. ساخت و تزئین گیفت عروسی

برای ساخت و تزئین گیفت‌های عروسی نیز می‌توان از کاغذ دیواری‌های لایت استفاده کرد. کاغذ دیواری‌هایی با ترکیب رنگ‌های سفید، طلایی، نقره‌ای، نباتی و غیره می‌توانند گزینه‌های خوبی برای این کار باشند. مثلاً شما می‌توانید برای ساخت گیفت عروسی از کاغذ دیواری زیبا و دکوپاژ روی شمع‌های عطری کوچک استفاده کنید. یا برای پس‌زمینه قاب‌های کوچک یا هم برای قاب عکس عروس و داماد.

نکته پایانی

کاغذ دیواری نوعی وسیله دکوراتیو است که این روزها بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. در واقع کاغذ دیواری وسیله‌‌ای نیست که فقط و فقط خاص استفاده برای در و دیوار و سقف منازل باشد. باید در نظر داشته باشید که از این کاغذهای زیبا و متنوع می‌توان به روش‌های خلاقانه‌ای استفاده کرد. ایده های بسیار خلاقانه برای استفاده از کاغذ دیواری‌ها وجود دارد که ما در این مقاله به 10 نوع کاربرد خلاقانه از کاغذ دیواری اشاره کردیم.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment