طرح مسکن ملی در سال 1400 و هر آنچه نیاز است درباره آن بدانیم

کسانی که به تازگی به دنبال فراهم کردن مسکن برای خود یا خانواده‌شان بوده‌اند احتمالاً با نام مسکن ملی مواجه شده‌اند و چیزهایی درباره آن شنیده‌اند; اما تفاوت آن را با مسکن مهر نمی‌دانند. به طور کلی می‌توان گفت که طرح مسکن ملی قرار است طرح ناقص مسکن مهر را به سرانجام برساند. طرح مسکن ملی توسط دولت اجرا می‌شود و هدف آن حل مشکلات طرح مسکن مهر است. برنامه ریزی و اجرا طرح مسکن مهر پیامدهایی داشته که یکی از آنها کاهش قیمت و هزینه اجاره بهای املاک در شهرهای بزرگ بوده است. همچنین پیش بینی می‌شود که در آینده قیمت‌ها کاهش بیشتری داشته باشند.

آشنایی با طرح مسکن ملی

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: طرح مسکن ملی در سال 1400 و هر آنچه نیاز است درباره آن بدانیم

طرح مسکن ملی چیست؟

اگر با طرح مسکن مهر آشنا باشید می‌دانید که در آن طرح ساختمان‌های بلند، برای افراد ساخته می‌شد که جمعیت زیادی داشت. اما در طرح مسکن ملی دیگر خبری از ساختمان‌های بلند نیست و هر ساختمان نهایتا ۷ طبقه خواهد بود. متقاضیانی که برای خانه‌های این طرح درخواست می‌دهند باید شرایط خاصی داشته باشند تا مشمول تسهیلات این طرح شوند.

واحدهای مسکونی طرح مسکن ملی با قیمت نهایی و تمام شده به متقاضیان عرضه می‌شود و ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان پس از ثبت نام در این طرح به متقاضیان وام پرداخت می‌شود. این وام توسط بانک مسکن به متقاضیان اختصاص پیدا می‌کند که با سود نرخ ۱۸ درصد محاسبه می‌شود و بازپرداخت این وام ۱۲ ساله است. سودی که در روش ساده و پلکانی به بانک پرداخت می‌شود بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان می‌باشد.

شرایط خاصی برای دریافت مسکن ملی وجود دارد و همچنین نکات مهمی در ثبت نام این طرح اهمیت دارد که در ادامه با همه آنها آشنا خواهیم شد.

طرح مسکن ملی چیست

شرایط ثبت نام 

همانطور که قبلا اشاره کردیم شرایط مشخصی برای طرح مسکن ملی وجود دارد که متقاضی باید آنها را داشته باشد. این شرایط شامل موارد زیر است:

متقاضیان این طرح نباید از سال ۱۳۸۴ صاحب هیچ واحد مسکونی بوده باشند.

کسانی که از ابتدای انقلاب تا به امروز از تسهیلات و امکانات دولتی در زمینه زمین و مسکن استفاده نکرده‌اند می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند.

شرط اصلی ثبت نام در این طرح متاهل بودن می‌باشد; اما بانوان مجردی که بیش از ۳۵ سال سن دارند و افرادی که سرپرست خانوار هستند نیز شامل آن می‌شوند.

بانک باید اطمینان داشته باشد که متقاضی شرایط بازپرداخت اقساط ماهیانه بانکی را دارد.

متقاضیان باید امکان سپرده گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت علاوه بر پرداخت و تسهیلات بانکی را داشته باشند.

متقاضیان باید بتوانند هزینه ساخت مسکن که متفاوت با توانایی پرداخت اقساط ماهانه است را داشته باشند.

هر متقاضی باید حداقل پنج سال در شهر موردنظر ساکن بوده باشد

وجود هرگونه منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی به دلایل مختلف برای متقاضیان; باعث می‌شود نتوانند در این طرح ثبت نام کنند. برای مثال افرادی که چک‌های برگشتی دارند یا تسهیلات معوق داشته‌اند.

نحوه پرداخت هزینه ها چگونه خواهد بود؟

۵۰ تا ۶۰ درصد از واحدهای مسکونی این پروژه به سازنده‌ها مربوط می‌شود و ۳۰ الی ۴۰ درصد آن مربوط به سهم دولت می‌باشد.

هر متقاضی پس از اطمینان از داشتن شرایط مطرح شده می‌تواند در طرح مسکن ملی ثبت نام کنند; و پس از تایید شدن مدارک خود را ارسال نماید. اگر مدارک تایید شود عقد قرارداد صورت می‌گیرد. در اینجا متقاضی باید ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان پرداخت کند و ۱۱۵ درصد مبلغ باقیمانده را پس از پایان فوندانسیون، ۲۵ درصد را پس از پایان مرحله اسکلت و ۲۵ درصد دیگر را پس از پایان سفت کاری پرداخت نماید. همچنین ۲۰ درصد پس از پایان مرحله نازک کاری و ۱۵ درصد پس از تحویل کلید به متقاضی پرداخت می‌شود. در سال ۱۴۰۰ تسهیلات مسکن ملی از ۱۰۰ به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

مراحل اقدام طرح 

مرحله اول: ثبت نام در سامانه طرح اقدام مسکن ملی

مرحله دوم: ارسال مدارک مشخص شده که شامل اطلاعات شخصی و مدارک مربوط به سکونت در شهر مد نظر می‌باشد.

مرحله سوم: مراجعه به بانک مسکن و دریافت مدارک برای گرفتن وام

مرحله چهارم: استعلام بانک در مورد متقاضی و اطمینان از آنکه متقاضی هیچ منع قانونی برای دریافت وام نداشته باشد.

مرحله پنجم: انتخاب طرح مورد نظر

مرحله ششم: پرداخت پیش پرداخت ۳۰ درصدی که از طرف وزارت مسکن و شهرسازی اعلام شده است.

مرحله هفتم: ساخت ملک

مرحله هشتم: دریافت واحد مسکونی توسط متقاضی

مسکن ملی در کدام شهر ها اجرا می‌شود؟

تصمیمات مختلفی در فرایند اجرای طرح مسکن ملی درباره شهرهای مورد نظر گرفته شد. در ابتدا دولت قصد داشت مسکن های ملی را در شهرهای جدید پرند و پردیس برای تهران و هشتگرد در استان البرز اجرا کند. اما در مرحله دوم تصمیمات تغییر کردند و دولت علاوه بر شهرهای نامبرده در زنجان، اصفهان، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان نیز اقدام به ساخت مسکن ملی کرد.

مسکن ملی کرمان: مسکن ملی کرمان در شهرهای کرمان، سیرجان، بم، ریحان، بزنجان، هماشهر، جوزم، شهداد، دهج، اندوهجرد، رابر، هدجک، فهرج، نرماشیر، نظام شهر، جیرفت، عنبرآباد، منوجان، رودبار، قلعه گنج، فاریاب و کهنوج می‌باشد.

مسکن ملی اصفهان: شهرهای کاشان، قمصر، نایین و انارک، جوشقان قالی شامل آن هستند.

مسکن ملی خراسان جنوبی: شهرهای بیرجند، طبس، نهبندان

مسکن ملی زنجان: شهرهای زنجان و آب بر

مسکن ملی هرمزگان: شهر جاسک

شهرهایی که در طرح مسکن ملی اصفهان حضور دارند; شامل شهرهای بهارستان، ساکنان پنج شهرستان فلاورجان، لنجان، خمینی شهر، نجف آباد و اصفهان می‌‌باشند.

شهرهایی که در طرح مسکن ملی مشهد حضور دارند شامل سبزوار، تربت حیدریه، کاشمر، تایباد، درگز، گناباد، بردسکن، خواف، رباط سنگ، روداب، کاخک، ششتمد، درود، قدمگاه، سنگان، قاسم آباد، کندر، شهرزو، خرو، مزداوند، قلندرآباد، سفید سنگ، فرهادگرد، انابد، جنگل، رشتخوار، یونسی، همت آباد، نقاب، داورزن، جغتایی ،گلبهار، بینالود و مشهد می‌باشد.

ویژگی خانه‌های مسکن ملی

احتمالاً می‌دانید که خانه‌های طرح مسکن مهر طبقات بسیار زیادی داشتند و در حاشیه شهرها ساخته می‌شدند; همین امر باعث کاهش امنیت این مسکن‌ها و عدم وجود حمل و نقل عمومی در دسترس افراد و ساکنان آن بود. در نتیجه دولت سعی کرد این مشکل را در طرح جدید برطرف کند. در این طرح دولت ساختمان‌هایی با حداکثر هفت طبقه می‌سازد و سعی می‌کند که این اراضی تا حد امکان در نزدیک شهر ها باشد و باعث حاشیه نشینی افراد و ساکنان نشود.

مطلب پیشنهادی: وام مسکن یکم و هر آنچه لازم است درباره آن بدانید

افراد واجد شرایط 

شاید برایتان سوال باشد که چه کسانی می‌توانند از طرح مسکن ملی استفاده کنند. هدف دولت از طرح‌مسکن‌ ملی خانه‌دار کردن دهک 6 جامعه بوده است. در واقع کسانی که تاکنون از تسهیلات دولتی در زمینه املاک استفاده نکرده‌اند; می‌توانند در طرح مسکن ملی ثبت نام کنند البته باید شرایط ذکر شده را نیز داشته باشند. افرادی که در صندوق پس انداز یکم مسکن برای دریافت تسهیلات خرید خانه سرمایه گذاری کرده‌اند; توانایی ثبت نام در این طرح را دارند. فرهنگیان قشر دیگری هستند که می‌توانند در طرح مسکن ملی ثبت نام کنند البته داشتن شرایط مشخص شده الزامی است. یعنی متقاضیان فرهنگی نباید زمین و واحد مسکونی دیگری داشته باشند و اگر تا کنون از امکانات دولتی در زمینه‌هایی مثل خرید زمین و واحدهای مسکونی استفاده کرده‌اند نمی‌توانند در طرح مسکن ملی ثبت نام کنند.

برآورد حدودی قیمت مسکن ملی

به طور میانگین قیمت تمام شده ساخت واحدهای مسکونی طرح مسکن ملی در شهر تهران حدوداً متری دو تا دو و نیم میلیون تومان است. در نتیجه براورد قیمت یک واحد مسکونی ۸۰ متری چیزی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برای هر متقاضی محاسبه می‌شود. البته وامی که برای دریافت این خانه به متقاضیان اعطا می‌شود ۱۰۰ میلیون تومان می‌باشد و متقاضیان می‌توانند از آن استفاده کنند.

طرح مسکن ملی هنوز به طور کامل اجرا نشده است و در دستور کار دولت قرار دارد. سهمیه‌های مختلفی برای شهرهای مختلف انجام شده است. برای مثال سهمیه طرح مسکن ملی شیراز ۱۱۸۸۱ واحد می‌باشد. ۲۹۸۹ واحد آن در قالب تولید مسکن مشارکتی، ۳۳۷۳ واحد در قالب واگذاری زمین ۹۹ ساله; ۴۹۰ واحد تامین زمین برای اقشار ویژه و ۱۶۷۲ واحد جزوه واحدهای نیمه تمام خریداری شده و در قالب مشارکت می‌باشد.

طرح مسکن ملی تبریز در نخستین مرحله برای ۱۱ هزار و ۹ واحد ثبت نام انجام شده است; که ۲ هزار و ۳۵۰ واحد آن در تبریز، ۳۶ هزار و ۵۰۰ واحد در شهر جدید سهند و شهرهای دیگر این استان ثبت نام شده است.

طرح مسکن ملی قم شامل یک هکتار زمین در قم متعلق به بنیاد مسکن است; و در حال حاضر در حال مطالعه و اخذ مشاور درباره ساخت مسکن می‌باشد. در این طرح در شهر قم ۹۰۰ واحد پیش بینی شده اما چشم انداز و برنامه‌ریزی انجام شده در حوزه مسکن; ساخت بیش از ۲ هزار واحد مسکونی در این شهر بوده است که در حال پیگیری و مطالعه می‌باشد.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment