همه چیز درباره خانه های هوشمند، اجزا و کارکرد آنها

امروزه اسم خانه ها هوشمند زیاد به گوش می‌رسد و حتماً شما هم این اصطلاح را شنیده‌اید. خانه ها هوشمند مجموعۀ بی‌نظیری از تکنولوژی‌ها و سرویس‌های دیجیتالی هستند. هدف اصلی طراحی چنین خانه‌هایی افزایش کیفیت و امنیت زندگی خانواده‌ها و صرفه جویی در مصرف انرژی‌ها بوده است. خانه ها هوشمند در حقیقت به وسیلۀ برنامه‌هایی که روی تلفن‌های همراه هوشمند نصب شده است کنترل می‌شوند.

عبارت «خانه هوشمند» تا یک دهه قبل ناشناخته و مبهم بود و عموم مردم شناختی از این تکنولوژی‌ نداشتند. اما امروزه و به دلیل گسترش استفاده از اینترنت و کمک‌های زیادی که این فناوری به ارتقای کیفیت زندگی انسان‌ها کرده است، تمایل به استفاده از خانه ها هوشمند نیز افزایش یافته است.

در این مقاله بعد از آشنایی مختصر با تعریف خانه هوشمند، به معرفی کاربرد، ویژگی‌ها و اجزای این خانه‌ها خواهیم پرداخت. در ادامۀ مقاله نیز بخشی از مهم‌ترین امکاناتی را که این خانه‌ها در اختیار ساکنان خود قرار می‌دهند معرفی خواهیم کرد.

خانه های هوشمند

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله: همه چیز درباره خانه ها هوشمند، اجزا و کارکرد آنها

خانه هوشمند چیست؟

احتمالاً وقتی صحبت از خانه ها هوشمند می‌شود، ربات‌ها و تجهیزات بسیار پیشرفته به ذهن خیلی از افراد متبادر می‌شود. اما تمام خانه ها هوشمند فوق پیشرفته نیستند. گاهی وقت‌ها منظور از هوشمند کردن خانه، تعویض بعضی از ابزارها و لوازم آن است. این وسیله‌های جدید باید قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشند. در این صورت شما می‌توانید با فشردن چند دکمه روی موبایل خود، تلویزیون یا لامپ‌ها را روشن و خاموش کنید. همچنین می‌توانید پرده‌های خانه را باز و بسته یا دمای خانه را تنظیم کنید.

به بیان ساده، تمامی وسایل موجود در یک خانۀ هوشمند، به وسیلۀ تلفن، اینترنت یا پیامک با یکدیگر در ارتباط هستند. بنابراین در این خانه‌ها همۀ ساکنان خانه حتی از راه دور هم می‌توانند در جریان اتفاقات و وضعیت خانه‌هایشان باشند.

بنابراین مهم‌ترین تفاوت یک خانه هوشمند با خانه‌های معمولی این است که در آن همۀ تجهیزات و وسایل به یکدیگر متصل هستند و توسط یک سیستم مرکزی به طور یکپارچه مدیریت می‌شوند. شما برای ساختن یک خانۀ هوشمند باید در زمینۀ طراحی و دکوراسیون پیش نیازهایی را ایجاد کرده باشید. در خانه ها هوشمند مواردی مثل کنترل روشنایی، دما، امنیت و… از سوی دستگاه‌های الکترونیک مدیریت و کنترل خواهد شد. بنابراین شما می‌توانید با خیالی آسوده‌تر روی انجام دادن وظایف و کارهای مهم‌تر خود تمرکز کنید.

چرا استفاده از خانه ها هوشمند رایج شده است؟

یک خانه هوشمند دقیقاً مطابق با نیازهای ساکنان خود برنامه‌ریزی می‌شود و می‌تواند بسیاری از وظایف و کارهای آنها را بهتر از خودشان انجام دهد! این خانه‌ها مزایا و امکانات زیادی را در اختیار ساکنان خود قرار می‌دهند که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

رفاه

خانه هوشمند می‌تواند به صورت خودکار بسیاری از کارهای شما که همیشه استرس فراموش کردنشان را دارید برایتان انجام دهد. در این صورت شما می‌توانید از زمان خود برای انجام کارهای مهم‌تری که به پیشرفتتان کمک می‌کنند استفاده کنید.

استفاده از خانه های هوشمند

راحتی و آسایش

وقتی خانۀ شما هوشمند باشد، نگرانی کمتری بابت اتلاف انرژی، تنظیم دما یا روشنایی خانه خواهید داشت. همچنین نگران نشت گاز یا آتش گرفتن خانه نخواهید بود. چون در مواقع خطر، سنسورها جریان گاز یا برق را قطع خواهند کرد.

کارایی

یک خانۀ هوشمند می‌تواند به گونه‌ای تنظیم شود که به صورت خودکار وسایل مختلف را روشن یا خاموش کند. به کمک این ویژگی شما می‌توانید در مصرف انرژی‌های مهمی مثل گاز و برق به میزان زیادی صرفه‌جویی کنید. در نتیجه هزینۀ کمتری هم بابت مصرف این انرژی‌ها خواهید پرداخت.

امنیت

شما با استفاده از سنسورهای ارتباطی، می‌توانید از هر جایی که هستید خانۀ خود را تحت نظر داشته باشید. در این صورت اگر مشکلی برای امنیت خانه پیش بیاید، می‌توانید اقدامات لازم را برای مدیریت آن انجام دهید.

در خانه ها هوشمند از چه سیستم‌هایی استفاده می‌شود؟

سیستم‌ خانه ها هوشمند با توجه به نوع و کیفیت عملکرد، انواع مختلفی دارند. اینکه شما کدامیک از این سیستم‌ها را برای خانۀ خود انتخاب کنید، به نوع نیاز، میزان بودجه و خواست شما بستگی دارد. به طور کلی می‌توان سیستم‌های خانه هوشمند را از نظر عملکرد به دو دسته تقسیم کرد:

سیستم هوشمند بی‌سیم

استفاده از این سیستم‌ها راحت است. در واقع برای هوشمند کردن خانه به صورت بی‌سیم، نیازی به عوض کردن سیم‌کشی‌های خانه نخواهید داشت. شما می‌توانید صرفاً با نصب کردن ابزارهای مخصوص بی‌سیم در بخش‌های مورد نظرتان، یک خانه هوشمند بسازید. فرش کنید که می‌خواهید کنترل روشنایی خانه را هوشمند کنید. اگر از لامپ‌هایی که می‌توانند امواج الکترومغناطیسی را دریافت کنند استفاده کنید، به راحتی خواهید توانست با استفاده از سیستم‌های مرکزی تحت کنترل وایرلس، سیستم روشنایی خانه خود را هوشمند کنید. از این روش می‌توانید برای هوشمند کردن سیستم‌های صوتی و تصویری، کنترل دمای خانه و سایر اجزای منزل نیز استفاده کنید.

سیستم هوشمند با شبکۀ سیمی

برای استفاده از مزایای این سیستم ضروری است که تمام سیم‌کشی خانه را تعویض و آن را هوشمند کنید. بعد از انجام این کار می‌توانید تمام وسایل خانه را به سیستم‌های کنترل مرکزی متصل کنید.

آشنایی با خانه های هوشمند

خانه ها هوشمند چه امکاناتی دارند؟

شما در یک خانۀ هوشمند معمولاً می‌توانید بخش‌های زیادی از خانه و اجزای آن را از راه دور کنترل کنید. این اتفاق فقط با داشتن یک تبلت یا گوشی تلفن همراه متصل به اینترنت خواهد افتاد. مهم‌ترین بخش‌هایی که می‌توان در خانه هوشمند از راه دور آنها را مدیریت و کنترل کرد عبارتند از:

  • کنترل میزان دما (سیستم‌های هوشمند سرمایش و گرمایش)
  • کنترل میزان روشنایی
  • پرده‌های برقی و باز و بسته کردن آنها از راه دور
  • سیستم هوشمند امنیتی و حفاظتی
  • سیستم مدیریت مصرف انرژی
  • مدیریت سیستم‌های صوتی و تصویری
  • دیمرهای هوشمند
  • سیستم هوشمند اعلام نشت گاز و قطع آن
  • سیستم هوشمند اعلام اتصالی برق و قطع آن
  • آبیاری هوشمند گیاهان
  • پارکینگ هوشمند
  • موتورخانه هوشمند

شما می‌توانید با توجه به نیازهای خانه خود از همۀ این موارد یا تعدادی از آنها برای هوشمند کردن ساختمان استفاده کنید. علاوه بر این موارد، ممکن است خانۀ شما نیازهای هوشمند بیشتری در زمینه‌های دیگر داشته باشد. مثلاً ممکن است که بخواهید باز و بسته شدن پنجره‌های خانه را هم به سیستم هوشمند متصل کنید. می‌توانید تمام این کارها را به راحتی و با توجه به نیازهای خودتان انجام دهید.

مطلب پیشنهادی: هنر و معماری. بلوم هاوس، خانه ای ساخته شده از تلفیق آنها

 

خانه هوشمند چگونه کنترل می‌شود؟

همان طور که گفتیم، امکان کنترل خانه ها هوشمند از راه دور نیز وجود دارد. اما ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که خانه هوشمند چگونه و با چه روشی کنترل می‌شود. چند روش کلی برای کنترل خانه هوشمند وجود دارد که در ادامه معرفی شده‌اند.

  1. کنترل خانه هوشمند با موبایل
  2. کنترل خانه هوشمند با تبلت
  3. کنترل خانه هوشمند با اس ام اس/ پیامک
  4. کنترل خانه هوشمند با ریموت کنترل
  5. کنترل خانه هوشمند با ابزارهای متصل به اینترنت
  6. کنترل خانه هوشمند با کلیدهای چند کارۀ غیر لمسی یا لمسی

یکی از مهم‌ترین امکاناتی که در ساختمان‌های هوشمند وجود دارد، امکان کنترل چند کار غیر مرتبط به هم، با زدن یک دکمه است. به این ویژگی خانه ها هوشمند «اجرای سناریو» گفته می‌شود.

امکانات خانه های هوشمند

اجرای سناریو در خانه هوشمند چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

در خانه‌های سنتی مجموعه‌ای از کارهای تکراری هستند که باید در زمان‌های خاصی به‌صورت هم زمان انجام شوند. فرض کنید که می‌خواهید از منزل خارج شوید. باید سیستم سرمایش یا گرمایش را خاموش کنید. شیرهای اجاق گاز را چک کنید. پرده‌ها را بکشید و چراغ‌ها را خاموش کنید. حتماً تا به حال با خودتان گفته‌اید که کاش می‌شد همۀ این کارهای تکراری را با زدن یک دکمه انجام داد! خبر خوب این است که اجرای سناریو در خانه ها هوشمند دقیقا این کار را برای شما انجام می‌دهد!

شما در یک خانه هوشمند می‌توانید چندین کار غیر مرتبط را با فشردن فقط یک دکمه انجام دهید. به این ویژگی خارق العاده در اصطلاح «اجرای سناریو» گفته می‌شود. سناریویی که قرار است در خانۀ شما استفاده شود، مختص خودتان است و براساس نیازها و خواسته‌هایتان طراحی و اجرا می‌شود.

مهم‌ترین سناریوهایی که برای ساختمان‌های هوشمند وجود دارد عبارتند از:

  • سناریوهای ورود به منزل

این سناریو در هنگام ورود شما به منزل، تجهیزات مورد نظرتان را روشن خواهد کرد.

  • سناریوهای خروج از منزل

این سناریو هنگام خروج شما از منزل، تجیزات مورد نظرتان را خاموش و غیر فعال خواهد کرد.

  • سناریوی خواب

این سناریو، شرایط پیش از خواب را برای شما فراهم می‌کند.

  • سناریوی بیداری

 این سناریو بعد از بیدار شدن از خواب، به استقبالتان می‌آید! پرده‌ها را باز و موسیقی آرامش‌بخشی را پخش می‌کند. حتی می‌تواند مقدمات صبحانه را نیز برایتان فراهم کند.

معرفی خانه های هوشمند

معرفی مهم‌ترین اجزای خانه ها هوشمند

در این بخش از مقاله قصد داریم بخشی از مهم‌ترین و پرکاربردترین اجزای ساختمان‌های هوشمند را معرفی کنیم.

تلویزیون‌های هوشمند

این تلویزیون‌ها قابلیت اتصال به اینترنت را دارند. از طریق وصل شدن به اینترنت می‌توانند به اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های صوتی و تصویری مورد نظر شما دسترسی داشته باشند.

سیستم‌های روشنایی در خانه ها هوشمند

شما می‌توانید این سیستم‌ها را از راه دور مدیریت و برنامه‌ریزی کنید. اما این تمام کاری نیست که این سیستم هوشمند برای شما انجام خواهد داد! سیستم روشنایی هوشمند می‌تواند تشخیص دهد که ساکنان خانه در کدام بخش از خانه هستند. بر همین اساس نیز نور بخش‌هایی از خانه را که در حال حاضر استفاده نمی‌شوند، کمتر خواهد کرد. همچنین نور لامپ‌های به کار رفته در سیستم‌های هوشمند، متناسب با میزان نور روز تنظیم خواهد شد.

قفل‌های هوشمند

شما با این قفل‌ها می‌توانید از هر جایی که هستید درها و قفل‌هایشان را باز و بسته کنید. بنابراین دیگر لازم نیست که نگران پشت در ماندن دیگران در زمان‌هایی که خانه نیستید باشید. این قفل‌ها دارای سنسورهای تشخیص اثر انگشت، پسورد و کلیدهای مکانیکی هستند. بنابراین می‌توانید به راحتی تمام افرادی را که وارد خانه هوشمند شما می‌شوند شناسایی کنید.

ترموستات خانه ها هوشمند

شما با استفاده از ترموستات‌های هوشمند می‌توانید وضعیت دمایی خانه را از راه دور مدیریت کنید. حافظۀ این ترموستات‌ها بسیار قوی است و دماهای مورد علاقه و پرکاربرد شما را ثبت می‌کنند. بنابراین می‌توانند وقتی در منزل حضور دارید، به سرعت دمای دلخواهتان را برایتان فراهم کنند. این ترموستات‌ها می‌توانند گزارشی از میزان مصرف انرژی نیز بدهند. همچنین زمان تعویض فیلترهای تأسیسات را نیز به شما یادآوری خواهند کرد.

ترموستات خانه های هوشمند

دوربین‌های هوشمند امنیتی

با استفاده از این دوربین‌ها زمانی که خانه نباشید می‌توانید نظارت کاملی بر اتفاقاتی که در خانه می‌افتند بکنید. حسگرهای بسیار قوی حرکتی که در این دوربین‌ها تعبیه شده، حرکت ساکنان خانه، حیوانات خانگی و سارقان را تشخیص می‌دهند. بنابراین شما می‌توانید با مشاهدۀ رفتار مشکوک، اقدامات امنیتی لازم را انجام دهید.

سنسورهای هوشمند نشت آب

ممکن است شما در جایی از خانه، مثل آشپزخانه یا حمام، فراموش کرده باشید که شیر آب را ببندید. خانه ها هوشمند سنسورهایی دارند که در چنین مواقعی به‌صورت خودکار و قبل از نشت آب، جریان آن را قطع می‌کنند.

اهرم‌های هوشمند شیر گاز

حتماً برایتان پیش آمده که به مهمانی یا سفر بروید و یک باره یادتان بیفتد که شیر گاز را نبسته‌اید. همچنین ممکن است که به بستن آن شک کنید و آرزو کنید که کاش امکانی برای چک کردن آن از راه دور بود! اهرم‌های هوشمند گاز سنسورهایی دارند که این کار را برای شما انجام می‌دهند. شما با خیال راحت می‌توانید شیر گاز را از راه دور ببندید و از سفر یا مهمانی خود نهایت لذت را ببرید.

آشنایی با خانه های هوشمند

 

سخن پایانی

تکنولوژی همیشه به کمک انسان‌ها آمده و زندگی را برایشان لذت‌بخش و ساده‌تر کرده است. انسان‌ها با محول کردن بخشی از وظایف روزمرۀ خود به تکنولوژی‌های پیشرفته و ماشین‌ها، زمان بیشتری برای پیشرفت و بهره‌مند شدن از زندگی در اختیار خواهند داشت. هدف از طراحی خانه ها هوشمند هم دقیقاً راحت‌تر کردن زندگی برای انسان و فراهم کردن آسایش فکری و روانی برای او بوده است.

در این مقاله سعی کردیم شما را با بخشی از امکانات حیرت‌انگیزی که خانه ها هوشمند در اختیار ساکنان خود قرار می‌دهند آشنا کنیم. قطعاً مطالب بسیار زیاد و مفید دیگری در ارتباط با ساختمان‌های هوشمند و امکانات متنوع آن وجود دارد. در مقاله‌های آینده باز هم به این موضوع خواهیم پرداخت. امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment