نرخ سود بانکی و نرخ اجارۀ خانه چه نسبتی با یکدیگر دارند؟

بررسی و محاسبۀ میزان ریسک، یکی از فاکتورهای مهمی است که باید در زمان سرمایه گذاری در بازارهای مختلف، توجه ویژه‌ای به آن داشت. خرید مسکن و سرمایه گذاری روی آن در ایران، به دلایل مختلف، در اغلب مواقع سودده و امن بوده است. بنابراین بازار مسکن همیشه برای افرادی که به خصوص به دنبال سرمایه‌ گذاری‌های بلند مدت بودند، بازاری جذاب و کم ریسک محسوب می‌شده است. اما میزان نرخ سود بانکی و افزایش و کاهش آن چه تأثیری می‌تواند روی این بازار بگذارد؟

بازار مسکن رقبای زیادی مثل بازار بورس، خودرو و ارزهای دیجیتال دارد. اما در سال‌هایی که نرخ تورم افزایش می‌یابد و دولت‌ها ناچار به چاپ پول و افزایش میزان نقدینگی در جامعه می‌شوند، یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین رقبای بازار مسکن، بازار سپرده‌های بانکی و نرخ بهره و سود آنهاست. از طرف دیگر، هرچقدر که نرخ سود سپرده‌های مختلف بانکی کاهش یابد، تقاضای ورود به بازار مسکن و سرمایه گذاری در آن نیز افزایش خواهد داشت. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بین قیمت مسکن (اجاره یا خرید) و نرخ سود سپرده‌های بانکی، رابطه‌ای معکوس و منفی وجود دارد.

در این مقاله قرار است به بررسی تأثیر افزایش و کاهش میزان سود و بهرۀ سپرده‌های بانکی بر روی نرخ اجارۀ خانه‌ها بپردازیم و ببینیم که این دو عامل چه نسبتی با یکدیگر دارند.

نرخ سود بانکی

فهرست سرتیتر مطالب در مقالۀ: نرخ سود بانکی و نرخ اجارۀ خانه چه نسبتی با یکدیگر دارند؟

میزان سود بانکی چه تأثیری بر رکود یا رونق بازار اجارۀ مسکن دارد؟

همان طور که اشاره شد; ارتباط مستقیمی بین میزان نرخ سود سپرده‌های بانکی و میزان اجاره بهای خانه‌ها وجود دارد. به این ترتیب که هرچقدر که درصد سود بانکی برای سپرده‌ها کمتر شود; به اصطلاح برای صاحبخانه نمی‌صرفد که مبلغی را که به عنوان ودیعه یا رهن از مستأجر دریافت می‌کند; در بانک سرمایه گذاری کند. به همین دلیل هم ترجیح می‌دهد که میزان ودیعه را کمتر و میزان اجاره را بیشتر کند. این کار معمولاً به ضرر مستأجرهاست. به این دلیل که اغلب مستأجران به دلیل کم بودن میزان درآمد ماهانۀ خود، ترجیح می‌دهند که مبلغ قابل توجهی را به عنوان ودیعه بپردازند و اجارۀ ماهانۀ کمتری پرداخت کنند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که درصد سود سپرده‌های بانکی تأثیر مستقیمی بر جذابیت یا عدم جذابیت بازار مسکن برای سرمایه گذاران می‌گذارد. هر زمان که نرخ سود بانکی کاهش یابد، احتمالاً تعداد زیادی از سرمایه گذاران سرمایۀ خود را از این بازار خارج خواهند کرد. در چنین وضعیتی بازار مسکن نیز دچار رکود خواهد شد.

بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاری در بازار مسکن؛ بررسی انواع، مزایا و معایب

کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی چه تأثیری بر میزان اجاره‌ بها می‌گذارد؟

دو عامل مهمی که هم مستأجرها و هم صاحبخانه‌ها در زمان محاسبۀ میزان ودیعۀ اجاره (رهن/ پول پیش) به آن توجه می‌کنند; میزان تورم و نرخ سود بانک است. اگر نرخ سود سپرده‌های بانکی به هر دلیلی کاهش یابد; می‌تواند از جهت‌های مختلف روی میزان اجاره بها تأثیر بگذارد.

صاحبخانه‌ها معمولاً به ازاری هر یک میلیون تومان پول پیش، 30 هزار تومان اجاره در نظر می‌گیرند; که در اصطلاح به آن صدی سه گفته می‌شود. اغلب صاحبخانه‌ها میزان پول پیش دریافتی را در بانک‌ها به عنوان سپرده سرمایه گذاری می‌کنند; و به ازای آن سود ماهانه‌ یا سالانه با درصد بهرۀ مشخص می‌گیرند.
با کم شدن نرخ سود سپرده‌های بانکی; سرمایه گذاری مبلغ ودیعه در بانک برای صاحبخانه به صرفه نخواهد بود. بنابراین سعی خواهد کرد که مبلغ ودیعه را کاهش; و مبلغ اجارۀ ماهانه را افزایش دهد. زیرا برای گذران زندگی یا باید سودی معادل مبلغ اجاره از بانک بگیرد و یا میزان اجاره بها را افزایش دهد.

تغییرات قیمت در بازار مسکن

البته اقدام دیگری که بعضی از صاحبخانه‌ها در زمان کاهش میزان سود بانکی انجام می‌دهند; افزایش نامتعارف مبلغ ودیعه است. آنها از این طریق می‌خواهند مابه التفاوت سود سپرده‌های بانکی با میزان تورم را جبران کنند. در این صورت مستأجرانی که به دنبال رهن کامل یک خانه هستند; از عهدۀ پرداخت مبلغ ودیعه بر نخواهند آمد; و بنابراین اغلب خانواده‌ها با کمبود مسکن با قیمت معقول مواجه می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین روش‌های قیمت گذاری مسکن

آیا کاهش سود بانکی موجب افزایش قیمت مسکن می‌شود؟

بنا بر مطالبی که تا این قسمت از مقاله به آنها پرداختیم; احتمالاً متوجه شده‌اید که کاهش نرخ بهر، بانکی; بازار مسکن را تحت تأثیر قرار داده; و معمولاً نابسامان می‌کند. با آشفته شدن بازار خرید و فروش مسکن که در نتیجۀ کم شدن نرخ سود بانکی اتفاق می‌افتد; قسمتی از نقدینگی‌های سرگردان مردم، به بازار مسکن وارد می‌شود; و از آنجایی که این ورود بازار را هیجانی می‌کند; قیمت‌ها ناگهان افزایش خواهند یافت. بنابراین کاهش میزان سود سپرده‌های بانکی; همیشه با افزایش تدریجی یا ناگهانی قیمت مسکن همراه خواهد بود.

به طور کلی کم شدن نرخ سود بانکی ممکن است روی قیمت مسکن هم تاثیر خود را بگذارد. در این صورت نیز  بازار برای سفته بازان مهیا می‌شود و با قدرت نمایی‌هایشان می‌توانند بازار مسکن را با نوسان‌های بی سابقه قیمتی مواجه کنند.

تأثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار خرید و فروش و اجاره مسکن

حسام عقبایی درباره اثراتی که کاهش سود سپرده‌های بانکی به ۱۵ درصد می‌تواند بر دو بازار «خرید و فروش» و «رهن اجاره» مسکن داشته باشد; گفت: در نگاه کلان و کلی اقتصاد، هم فعالان واقعی و شناسنامه دار اقتصادی و هم اقتصاددانان همواره بر لزوم کاهش نرخ سود سپرده‌ها تأکید داشته‌اند.

حتی کاهش نرخ سود سپرده‌ها، از آنجایی که بر نرخ سود تسهیلات نیز اثر مثبت دارد; می‌تواند در کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن هم مؤثر باشد; که در این صورت، قدرت وام دهی مسکن بانک‌های تخصصی بخش مسکن را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: اما باید این موضوع را هم لازم است در نظر گرفت که با یک کاهش اجباری نرخ سود سپرده بانکی; نمی‌توان آن را ترمیم کرد و باید مشوق‌های اقتصادی دیگری هم در نظر گرفت تا مردم; خصوصاً مستأجران، در نابسامانی‌های بازار مسکن آسیب نبینند.

صندوق ودیعه مسکن می‌تواند اجاره بها را کاهش دهد؟

رابطه نرخ سود بانکی و قیمت مسکن 

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره تشکیل صندوق ودیعه رهن و اجاره برای جمع آوری پول پیش که نزد موجران است و سپس پرداخت سود بیشتر از سپرده‌های بانکی به مالکان خانه‌های اجاره‌ای با هدف کاهش اجاره بهای پرداختی از سوی مستأجران، گفت:

مالکان معمولاً برای خود استقلال قائل و مایل هستند مستقلاً اجاره بها را دریافت کنند. ضمن اینکه در ایران، موجران اکثراً خرده مالک هستند و به طور سنتی و فرهنگی، مایل به تجمیع ودیعه‌ها با سایر مالکان و موجران نیستند.

وی افزود: این سیاست صندوق ودیعه، درازمدت بوده و نیازمند اصلاح قانون موجر و مستأجر است. چیزی شبیه همان طرحی که وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌کرد که باید قراردادهای اجاره از یک سال به دو سال افزایش یابد که اقدامی نشدنی بود.

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment