سامانه املاک، شرایط و قوانین ثبت املاک در سال 1400

تمامی صاحبخانه‌ها، مستاجران و به صورت کلی سرپرستان خانوار، از امسال می‌توانند اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند. اگر اطلاعات شما در این سامانه ثبت شود هیچ نوع مالیاتی به خانه اول و دوم شما در شهری دیگر و همچنین خانه‌هایی که در شهرهای کوچک و روستا هستند تعلق نمی‌گیرد، اما ثبت نام در سایت الزامی است. ارائه بسیاری از خدمات دولتی در آینده مثل یارانه، انشعابات، گواهینامه، افتتاح حساب بانکی و خدمات بسیار دیگری به ثبت اطلاعات محل سکونت شما در سامانه املاک و اسکان و دریافت کد یکتا بستگی دارد.

ثبت املاک در سامانه املاک

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: سامانه املاک، شرایط و قوانین ثبت املاک در سال 1400

هدف از اجرای طرح ثبت املاک در سامانه املاک

هدف دولت از اجرای این طرح جمع آوری آمار مسکن بود. با استفاده از این آمار می‌توان برنامه های این بخش را سازماندهی کرد و برنامه‌های مالیاتی را نیز به شکلی مناسب و عادلانه برای افراد در نظر گرفت. بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم مصوب در سال ۹۹، هر واحد مسکونی که در شهرهایی با بیش از  ۱۰۰ هزار نفر جمعیت واقع شده است، اگر بیش از ۱۲۰ روز خالی بماند و هیچ کس در آن زندگی نکند به عنوان یک خانه خالی در نظر گرفته می‌شود و صاحب آن باید مالیات خانه خالی را پرداخت کند. در نتیجه آمار جمع آوری شده می‌تواند به دولت کمک کند که مالیات هر واحد مسکونی خالی را محاسبه کند، واحدهای مسکونی خالی را شناسایی کند و برای مالکان آن مالیات در نظر بگیرد.

طبق این طرح جدیدی که ارائه شده است همه اطلاعات ملکی و سکونتی خانوارها باید در سامانه املاک و اسکان ثبت شود. همه سرپرستان خانوار از جمله شهری و روستایی، مالک و مستاجر و تمامی مالک‌های واحدهای مسکونی وظیفه دارند اطلاعات محل سکونت و املاک خود را تا دو ماه در سامانه املاک و اسکان درج نمایند. البته املاک آنها باید مالکیت رسمی، وکالتی، تعاونی، شهری و روستایی داشته باشد. در ادامه فرایند ثبت نام را به صورت گام به گام و مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد. 

هدف از اجرای ثبت در سامانه املاک

مرحله اول

زمانبندی مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان با توجه به آخرین عدد کد ملی سرپرست خانوار تعیین می‌شود. اما در تاریخی که مشخص می‌شود همه می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند.

ثبت نام در سامانه املاک و اسکان شرایط مختلفی دارد و برای ثبت نام باید به نکاتی توجه کرد که در ادامه، آنها را بررسی خواهیم کرد.

زمانی که وارد صفحه اصلی سایت می‌شوید، روی گزینه ورود به سامانه کلیک کنید تا فرآیند ثبت‌نام آغاز شود. در ابتدا باید شماره همراهتان را برای ورود به سامانه وارد کنید. شماره‌ای که وارد می‌کنید باید به نام خودتان یعنی سرپرست خانوار باشد.

اگر این اولین بار است که به سامانه مراجعه می‌کنید سامانه، شما را به صورت خودکار به صفحه احراز هویت می‌برد. در صفحه احراز هویت سامانه سماوا، کد ملی شما خواسته می‌شود و در ادامه با توجه به شماره‌ای که ثبت کرده‌اید کد اعتبارسنجی برایتان پیامک می‌شود. با استفاده از آن کد اعتبارسنجی می‌توانید وارد سامانه  ثبت املاک شوید.

برای ورود به سامانه یک رمز عبور به شما داده می‌شود. به یاد داشته باشید که رمز عبورتان را حفظ کنید تا در ورود‌های بعدی به سامانه دچار مشکل نشوید. البته شما می‌توانید با توجه به شرایط خودتان رمز عبور را تغییر دهید یا اگر آن را فراموش کردید به بازیابی آن بپردازید.

مرحله دوم

ویرایش و ثبت اطلاعات هویتی گام دیگر ثبت نام در این سامانه است. برای مثال ذکر محل تولد میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، شغل و …

مرحله سوم

ثبت مشخصات خانوار، مرحله بعد است. اگر سرپرست خانوار هستید باید گزینه سرپرست را انتخاب کنید و مشخصات مربوط به همه اعضای خانواده‌تان را در آن ثبت کنید. همچنین شما می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی زیر مجموعه، مشخصات سرپرست خود را ثبت کنید.

ثبت اقامتگاه اصلی توسط مالکینی که در حال حاضر در ملک خود زندگی می‌کنند

ضروری است همه مالکین در این سامانه ثبت نام کنند. اگر شما مالک کل یا بخشی از مسکنی هستید که در آن زندگی می‌کنید باید گزینه «مالک خودم هستم» را در سامانه انتخاب کنید. اکنون صفحه‌ای باز می‌شود که از شما اطلاعاتی درباره میزان مالکیت، نوع سند، تاریخ شروع مالکیت و اقامت شما خواسته می‌شود. پرکردن دقیق این اطلاعات ضروری است.

مشخص کردن نوع سند نیز لازم است. باید توجه داشته باشید که اگر سند در دفتر اسناد رسمی منتقل شده است و سند به نام شخص جدید می‌باشد آن سند رسمی است، در غیر این صورت هر سند دیگری عادی محسوب می‌شود. مثل قولنامه و مبایعه نامه.

مرحله چهارم

در مرحله بعد، اطلاعات شهر مورد نظر، نوع ،متراژ، کدپستی و … مسکن از شما درخواست می‌شود. وارد کردن کد پستی ضروری است و اگر کد پستی خود را نمی‌دانید از سامانه شرکت ملی پست جویا شوید.

مرحله پنجم

گام بعدی وارد کردن اطلاعات قبوض خدمات شهری ملک است. این اطلاعات را طبق قبض‌های صادر شده رسمی شرکت‌های مربوطه وارد کنید. اگر هر یک از این اطلاعات را ندارید قبض مورد نظر را حذف نمایید. اما فراموش نکنید که با حذف کردن همه قبوض فرآیند احراز هویت شما به درازا می‌کشد; پس حداقل دو قبض را ثبت کنید.

مرحله ششم

وارد کردن شماره تلفن ملک به همراه پیش شماره در مرحله بعد الزامی است. اگر منزل شما بیش از یک خط تلفن دارد گزینه افزودن تلفن جدید را بزنید و خط مورد نظر را وارد کنید. انتخاب گزینه «پیش نمایش» شما را به آخرین مرحله وارد می‌کند. با توجه به اینکه امکان ویرایش اطلاعات املاک مسکن ثبت شده را ندارید در صورت اطمینان از همه اطلاعاتی که وارد کرده‌اید دکمه ثبت را بزنید. در غیر اینصورت قبل از ثبت نهایی اطلاعات، حتماً مواردی را که شک دارید پیگیری کنید. پس از انتخاب دکمه ثبت وارد صفحه املاک تحت مالکیت می‌شوید. مشخصات ملک در آن نمایش داده شده است.

شاید این مطلب برایتان جالب باشد: وام اجاره مسکن در سال 1400 و هر آنچه لازم است درباره آن بدانیم

ثبت اقامتگاه اصلی توسط مستاجر

اگر خودتان مالک ملکی که در آن زندگی می‌کنید نیستید و به اصطلاح مستاجر هستید; گزینه «شخص دیگری مالک است» را انتخاب کنید. پس از انتقال به صفحه بعد، اطلاعات مالکیت اقامتگاه خود را وارد کنید. این اطلاعات شامل شخصیت حقیقی یا حقوقی، کد ملی، شماره موبایل مالک و تاریخ شروع اقامت شما در آن ملک می‌باشد.

از مرحله بعد باید اطلاعات ملک را بر اساس سند اصلی تکمیل کنید. از این مرحله به بعد فرایندی که طی می‌کنید مطابق با مراحلی است که قبلاً ذکر شد.

ثبت سایر اقامتگاه‌ها

با استفاده از شماره همراه، کد ملی و رمزی که قبلا دریافت کردید وارد صفحه کارتابل شخصی خود در سامانه ملی املاک و اسکان کشور شوید.

گزینه «ثبت نام دستگاه جدید» را انتخاب کنید. وضعیت ملک را از نظر مالک بودن یا نبودن مشخص کنید. سپس گزینه «ملک جدید» را انتخاب نمایید. 

در مرحله بعد اطلاعات مالکیتی از شما خواسته می‌شود. ثبت اطلاعات درباره استان و شهر مورد نظر، کد پستی، متراژ و … ملک الزامی است.

با ورود به مرحله بعد تاریخ شروع اقامت و نوع اقامتگاه را انتخاب کنید. 

مرحله بعد برای مشخص شدن اطلاعات قبوض و شماره تلفن ثابت است. این اطلاعات را وارد کنید و به آخرین مرحله وارد شوید. در اینجا اطلاعات وارد شده را به دقت بررسی کنید و اگر از صحت همه آنها مطمئن هستید تایید نهایی را بزنید.

اگر بیش از یک ملک به نامتان باشد، چه باید کرد؟

اگر بیش از یک ملک به نام خود دارید باید اطلاعات سایر املاکی که به نامتان است را نیز در سامانه وارد کنید. این فرایند مطابق مراحل زیر انجام می‌شود.

برای انجام این کار به صفحه اصلی کارتابل خود وارد شوید.

ثبت ملک جدید را بزنید و اطلاعات مالکیت خواسته شده را تکمیل نمایید.

در مرحله بعد اطلاعاتی مثل نوع، متراژ، کد پستی، شهر و … را وارد کنید. این اطلاعات باید با سند تطبیق داشته باشند.

در مرحله بعد انتخاب نوع اقامت ملک اهمیت بسیاری دارد که در اینجا سه گزینه موجود است: «بدون ساکن», «خودم ساکن هستم» و «شخص دیگری ساکن است». گزینه مناسب را انتخاب نمایید.

با انتخاب گزینه «شخص دیگری ساکن است» اطلاعات ساکن و زمان شروع سکونتش را وارد می‌کنید. 

در مرحله بعد همانطور که قبلاً گفتیم، باید حداقل اطلاعات دو قبض و شماره تلفن ثابت ملک را وارد کنید. 

گزینه «پیش نمایش» را انتخاب کنید. در اینجا می‌توانید با انتخاب گزینه مرحله قبل اطلاعاتی که اشتباه وارد کرده‌اید را تصحیح کنید. اگر از اطلاعات مطمئن هستید گزینه ثبت را بزنید.

در این سامانه بخشی وجود دارد به نام سوالات متداول. اگر طی انجام این فرایند هرگونه سوالی برایتان پیش آمد; می‌توانید در این بخش از سامانه ملی املاک و اسکان کشور پاسخ سوالات آن را بیابید.

نکات مهم در ثبت املاک در سامانه املاک و اسکان

شماره تلفن همراهی که در سایت وارد می‌کنید باید متعلق به خودتان باشد. به عبارت دیگر شماره تماس وارد شده در سایت باید به نام کد ملی مالک ثبت شده باشد. 

برای ثبت واگذاری ملک در سامانه املاک و اسکان در کنار اطلاعات ملک در لیست املاک تحت مالکیت باید گزینه ثبت واگذاری ملک را نیز انتخاب کنید تا فرایند ثبت نام شما با مشکل مواجه نشود.

موجران باید واحدهای مسکونی خود را در قسمت افزودن ملک بعد از ورود اطلاعات ملک در قسمت اطلاعات سکونت، گزینه «شخص دیگری ساکن است» را انتخاب کنند و در مرحله بعد اطلاعات مربوط به مستاجر را در آن بخش وارد کنند. این بخش برای موجرانی است که واحدهای مسکونی‌شان در اختیار مستاجر است.

داشتن کد رهگیری برای ثبت فروش یا سکونت ملک الزامی نیست. البته وارد کردن آن می‌تواند فرایند ثبت نام و احراز هویت شما را تسهیل کند.

فعلا امکان ویرایش اطلاعات بعد از ثبت نهایی در سامانه املاک و اسکان وجود ندارد; در نتیجه از اطلاعات وارد شده اطمینان حاصل کنید و دقت داشته باشید که حتماً اطلاعات‌تان را به صورت کامل و صحیح وارد کنید. 

منظور از اقامتگاه اصلی، اقامتگاهی هست که در آن زندگی می‌کنید.

منظور از اقامتگاه فرعی اقامتگاه دوم خانواده شما است.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment