وام اجاره مسکن در سال 1400 و هر آنچه لازم است درباره آن بدانیم

از آنجایی که امروزه قیمت مسکن افزایش پیدا کرده و همچنین شاهد نوسانات بسیار قیمت‌ها هستیم; بسیاری از افراد تمایل به گرفتن وام برای خرید یا اجاره مسکن دارند. اما ودیعه مسکن و گرفتن وام اجاره مسکن شرایطی دارد که متقاضیان باید آگاهی کاملی درباره آن داشته باشند.

همه چیز درباره وام اجاره مسکن

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: وام اجاره مسکن در سال 1400 و هر آنچه لازم است درباره آن بدانیم

طرح وام اجاره مسکن یکی از طرح‌هایی است که دولت برای حمایت از مستاجران برنامه‌ریزی کرده است و افراد زیادی از این طرح استقبال کردند. اما یکی از مهم‌ترین دغدغه متقاضیان وام ودیعه مسکن میزان آن است. همچنین سوالات متعددی درباره مبلغ اقساط این وام و نحوه بازپرداخت آن برای افراد پیش آمده است. در ادامه به بررسی این مسائل می‌پردازیم.

میزان وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰ 

همانطور که قبلا اشاره کردیم در سال ۱۴۰۰ درخواست برای اجاره مسکن، توسط متقاضیان افزایش یافته است و افراد بسیاری تمایل به گرفتن وام برای اجاره مسکن دارند. در سال گذشته مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن در شهرهای مختلف متفاوت بوده است. در تهران ۵۰ میلیون تومان، کلانشهرها ۳۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان، مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن دریافت می‌کردند.

اما در سال ۱۴۰۰ به دلیل افزایش قیمت‌ها و افزايش میزان تورم، این مبالغ بیشتر شده است. در ادامه به ترتیب به مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن در شهر تهران، کلانشهرها و سایر شهرها خواهیم پرداخت.

سقف وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰ برای شهر تهران ۷۰ میلیون تومان بوده است.

سقف وام اجاره مسکن در سال ۱۴۰۰ برای کلان‌شهرها ۴۰ میلیون تومان بوده است.

سقف وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰ برای سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان بوده است.

شاید برایتان سوال باشد که منظور از کلان شهر چیست و شهری که شما در آن ساکن هستید کلانشهر به حساب می‌آید یا خیر. برای آنکه بگوییم یک شهر کلانشهر است باید به میزان جمعیت آن توجه کنیم. اطلاعیه‌ای که از سوی وزارت راه و شهرسازی برای وام اجاره مسکن در سال ۱۴۰۰ صادر شده است می‌گوید; کلانشهرها شهرهایی هستند که بیش از یک میلیون نفر جمعیت داشته باشد. این شهرها شامل شهر شهرهای مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز ،قم، اهواز و کرمانشاه می‌شود.

اقساط وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰

با افزایش میزان وام مسکن در سال ۱۴۰۰ به دلیل افزایش قیمت‌ها و تورم، میزان اقساط وام اجاره مسکن نیز افزایش یافت. به طور کلی میزان اقساط وام اجاره مسکن در سال ۱۴۰۰ به مبلغ وامی که افراد دریافت می‌کنند بستگی دارد.

در واقع با افزایش مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن، میزان اقساط وام اجاره مسکن نیز افزایش می‌یابد و این امری کاملاً طبیعی است. همانطور که قبلا اشاره کردیم; مبلغ وام اجاره مسکن در سال ۱۴۰۰ برای شهر تهران، کلانشهرها و سایر شهر ها متفاوت بوده است. در ادامه میزان اقساط وام اجاره مسکن در سال ۱۴۰۰ را در شهرهای مختلف بررسی می‌کنیم.

میزان اقساط وام اجاره مسکن در سال ۱۴۰۰ برای تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی که به متقاضیان در شهر تهران اختصاص داده می‌شود، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

میزان اقساط وام اجاره مسکن در سال ۱۴۰۰ برای تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی که به متقاضیان در کلانشهرها اختصاص داده می‌شود، یک میلیون و سیصد هزار تومان است..

میزان اقساط وام اجاره مسکن در سال ۱۴۰۰ برای تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی که به متقاضیان در شهرهای دیگر اختصاص داده می‌شود، ۸۴۲ هزار تومان می‌باشد.

همان طور که می‌بینید میزان اقساط وام اجاره مسکن در سال ۱۴۰۰ کاملاً وابسته به مبلغ تسهیلات متقاضی است و به شهری که در آن سکونت می‌کنند نیز بستگی دارد.

اقساط وام اجاره مسکن

نحوه بازپرداخت

نحوه بازپرداخت وام اجاره مسکن در سال ۱۴۰۰ یکی دیگر از دغدغه‌های متقاضیان وام اجاره مسکن بود. این مسئله چندان پیچیده و دشوار نیست. وزارت راه و شهرسازی در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن، نرخ سود و نحوه بازپرداخت تسهیلات ودیعه مسکن ۱۴۰۰ را توضیح داده است; تا متقاضیان اطلاعات نادرستی به دست نیاورند و از فرایند نحوه بازپرداخت وام اجاره مسکن آگاهی کامل داشته باشند. طبق توضیحی که در این سامانه ثبت شده است; نحوه بازپرداخت به شهری که در آن زندگی می‌کنید و به مبلغ وام شما بستگی دارد.

نحوه بازپرداخت وام اجاره مسکن در سال ۱۴۰۰ برای مستاجران تهران پنج ساله با نرخ سود ۱۳ درصد می‌باشد.

همچنین شیوه بازپرداخت وام اجاره مسکن در سال ۱۴۰۰ برای مستاجرانی که در کلان شهرها زندگی می‌کنند سه ساله با نرخ سود ۱۳ درصد می‌باشد.

همین مسئله برای مستاجران سایر شهر ها نیز صدق می‌کند و آنها هم سه ساله و با نرخ سود ۱۳ درصد وام اجاره مسکن ۱۴۰۰ را پرداخت می‌کنند.

به صورت کلی بازپرداخت تسهیلات کمک به ودیعه مسکن، برای وام‌هایی که تا ۳۰ میلیون تومان هستند; سه ساله و برای وام‌هایی که بیشتر از ۳۰ میلیون تومان هستند پنج سال است. اقساط این وام‌ها نیز مطابق مبالغی که قبلاً ذکر کردیم در نظر گرفته می‌شود.

نحوه بازپرداخت وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰ 

 مراحل ثبت نام وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰

سرپرست خانوار باید یک شماره تلفن همراه به نام خودش داشته باشد.

با آن شماره کد ملی خود را به شماره 300073640 پیامک کنید.

در سامانه طرح اقدام ملی مسکن اطلاعاتی از شما خواسته می‌شود که باید آنها را تکمیل کنید.

با این ثبت نام پیامکی، شرایط شما مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر شرایط اخذ وام ودیعه مسکن را داشته باشید به صورت پیامکی به سرپرست خانوار اعلام می‌شود; که به بانک وام دهنده مراجعه کند تا اطلاعات لازم دیگر نیز مورد بررسی قرار گیرد.

برای ثبت نام وام ودیعه مسکن می‌توانید به سایت tem.mrud.ir مراجعه کنید.

تسهیلات کمک ودیعه مسکن

در سال ۱۴۰۰ تحصیلات کمک ودیعه مسکن به دو حالت قابل برداشت است.

روش اول: مالک تسهیلات کمک ودیعه مسکن را برداشت می‌کند و مستاجر سود و کارمزد وام را در طی سال آینده پرداخت می‌کند.

روش دوم: وام کمک ودیعه مسکن در اختیار مستأجر قرار می‌گیرد و خود او اقساط آن را پرداخت خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی: وام مسکن یکم و هر آنچه لازم است درباره آن بدانید

تسهیلات کمک ودیعه مسکن

شرایط متقاضیان دریافت ودیعه مسکن ۱۴۰۰

شرط تاهل الزامی است.

داشتن اجاره نامه رسمی و اجاره نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات لازم و ضروری است. همچنین این اجاره‌نامه باید کد رهگیری داشته باشد.

تاریخ انعقاد اجاره نامه متقاضیان وام ودیعه مسکن باید برای ۶ ماه اول سال ۱۴۰۰ باشد. و کسانی که مشمول این شرایط هستند باید حداکثر تا دو هفته بعد از معرفی; به شعبه مراجعه کرده و همه مدارک لازم برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن را به شعبه ارائه دهند.

فراموش نکنید که ارائه مدارک لازم به معنای تایید شدن برای دریافت وام اجاره مسکن نیست. و فقط به این معنی است که شما مدارکتان را برای بررسی‌های لازم به شعبه ارائه می‌کنید.

پس از بررسی‌های لازم اگر مدارک کامل و کافی باشند و فرد متقاضی، تمامی شرایط لازم را داشته باشد; دریافت وام مسکن تایید می‌شود و وام اجاره مسکن به او تعلق می‌گیرد.

مدارک لازم برای دریافت وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰

اصل کارت ملی جدید یا کارت ملی قدیمی که برگه ثبت نام کارت ملی جدید داشته باشد.

اصل شناسنامه

متاهل بودن یا سرپرست‌خانوار بودن

حداقل ۵ سال سابقه سکونت در شهر مورد نظر برای گرفتن وام

داشتن اجاره نامه رسمی با تاریخ ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ به همراه کد رهگیری معتبر آن

داشتن گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت و حساب یارانه فرد متقاضی برای وثیقه وام. اگر این مورد را ندارید باید سفته ارائه دهید.

نباید هیچ گونه تسهیلات قبلی مسکن از دولت دریافت کرده باشید. به اصطلاح به این شرط، شرط سبز بودن فرم ج می‌گویند.

از سال ۸۴ به بعد نباید صاحب هیچ ملکی بوده باشید.

واحدهای مسکونی کوچکتر از ۷۵ متر در شهر تهران و خانه‌های استیجاری کمتر از ۹۰ متر در سایر شهرها.

اگر تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستید; این نهادها باید ضامن شما شوند و در صورت ضمانت این نهادها نیازی به مدارک بالا ندارید. پس باید به همین نهاد‌های حمایت کننده مراجعه کنید.

اگر تا حداکثر دو هفته پس از تاریخ معرفی به شعبه بانک، مدارک خود را ارائه ندهید; درخواست شما رد می‌شود. پس حتماً تا دو هفته بعد از معرفی به شعبه بانک مراجعه کنید و مدارک یا ضامن‌های خود را ارائه دهید; تا وام ودیعه مسکن به شما تعلق بگیرد.

مهلت ثبت نام وام ودیعه مسکن

متقاضیانی که قصد گرفتن وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰ را دارند; باید شرایط ذکر شده را داشته باشند و مدارک لازم را فراهم کنند. مهلت ثبت نام وام ودیعه مسکن تا ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ می‌باشد; و متقاضیان باید حداکثر تا این تاریخ اقدامات لازم برای دریافت وام ودیعه مسکن را انجام دهند.

بانک‌ ها و موسسات مالی و اعتباری وظیفه دارند تا آخر آذر ماه این وام را در اختیار درخواست کنندگان واجد شرایط قرار دهند. پس برای ثبت نام مراحل ذکر شده را انجام دهید و همه مدارک لازم را آماده کنید.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment