چینی‌ها به خانه تهرانی‌ها نفوذ کردند! مسکن چینی راه علاج یا تشدید بحران؟!

.مسکن چینی راه حل جدید شهرداری تهران برای غلبه بر بحران های موجود است. این سازمان خبر از طرحی داده است که بر اساس آن قرار است با چینی‌ها قراردادی عقد شود. که بر اساس آن چینی‌ها به محله سازی در بافت‌های فرسوده و ساخت واحدهای مسکونی با تعداد بالا می‌پردازند.

مسکن چینی

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله: چینی‌ها به خانه تهرانی‌ها نفوذ کردند! مسکن چینی راه علاج یا تشدید بحران؟!

شرق 11 بهمن 1402

روزنامه شرق با عنوان «کدام مناطق تهران به چینی‌ها واگذار می‌شود؟» به بررسی جزئیات طرح شهرداری برای ساخت مسکن چینی می‌پردازد. به گزارش شبکه شرق، اصل برنامه شهرداری «واگذاری زمین‌‌‌های ذخیره» به چینی‌‌‌ها. برای اجرای طرح «کلید به کلید» در مناطق پایین‌‌‌شهر است.

این خبرگزاری همچنین به نقل از روزنامه «دنیای‌ اقتصاد» اینطور ادامه می‌دهد: معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، جزئیات طرح شهرداری برای «ساخت مسکن چینی» و همچنین «مذاکرات اولیه با چینی‌‌‌ها» را تشریح کرد.

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام کرد: فرآیند مذاکره با شرکت‌های ساختمانی چینی، ‌‌‌صرفا با سازندگان بخش خصوصی این کشور است و همچنان هم با سفر شهردار تهران به چین ادامه دارد.

اصل برنامه شهرداری «واگذاری زمین‌‌‌های ذخیره» به چینی‌‌‌ها برای اجرای طرح «کلید به کلید» در مناطق پایین‌‌‌شهر است.

بر اساس این طرح، اراضی قهوه‌‌‌ای یا همان زمین‌‌‌های ذخیره (قطعات بزرگ‌‌‌متراژ بالای یک هکتار) در بافت‌‌‌ فرسوده تهران، برای «محله‌‌‌سازی» به روش کلید‌‌‌به‌‌‌کلید به چینی‌‌‌ها واگذار می‌شود، آن هم در چارچوب یوزانس.

 ایسنا 8 بهمن 1402

اما خبرگزاری ایسنا از ابعاد گسترده‌تر داستان خبر می‌دهد. و به مذاکره ایران با چین، آلمان و فرانسه اشاره می‌کند. گویا این مذاکره در جهت ارتقای فناوری مسکن در ایران است!

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: با کشورهای آلمان، بلژیک، فرانسه و چین مذاکراتی برای ورود این کشورها به منظور ارتقای فناوری نوین ساخت مسکن به داخل کشور انجام‌ داده‌ایم که با آغوش باز از این موضوع استقبال کرده‌اند. در این بستر چینی‌ها بهتر کار می کنند.

حسن تیرمغز در کنگره ملی راهبردهای پیشرفت صنعت ساختمان اظهار کرد: وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن قدرت خرید آنچنانی برای مردم ایجاد نمی کند؛ چراکه اقساط این تسهیلات بین هشت تا ۱۰ میلیون تومان است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: باید بتوانیم با پول بانک ها پروژه های بزرگ مسکن را ایجاد کنیم هدف ما انتقال فناوری ساخت و ساز است.

وی با بیان اینکه برای ورود فناوری‌ها نوین دولت قول داده بود که نفت تخصیص دهد تا بتوانیم از طریق تهاتر منابع آن را تامین کنیم، گفت: اما به نظر می‌رسد با این اوضاع و احوال تولید نفت چشم انداز خوبی برای تولید مسکن دیده نمی شود.

تیزمغز گفت: ۳.۲ میلیون تن در حال حاضر تولید نفت داریم که دو میلیون تن مصرف داخل است و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن  برای صادرات است. با کشورهای آلمان، بلژیک، فرانسه و بلژیک مذاکراتی برای ورود این کشورها به منظور ارتقای فناوری نوین ساخت مسکن به داخل کشور انجام‌ داده‌ایم که با آغوش باز از این موضوع استقبال کرده‌اند. در این بستر چینی‌ها بهتر کار می‌کنند.

همشهری آنلاین 27 آذر 1402

اما همشهری در آذر ماه امسال به خبر داغ مسکن چینی پرداخت. و از امضای تفاهم نامه ساخت واحدهای مسکونی با مشارکت شرکت چینی خبر داد.

همشهری آنلاین این خبر را اینطور پوشش داد: مدیریت شهری با راه اندازی قرارگاه مسکن قصد دارد اهدافی چون رفع موانع و تسهیل امور سرمایه گذاری حوزه مسکن، زمینه مناسبی برای عبور از رکود ساخت‌ و ‌ساز و رسیدن به رونق تأمین مسکن ، نوسازی بافت‌های فرسوده و … را محقق کند. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در راستای تایید این موضوع گفت: «در چنین شرایطی جلب مشارکت شرکت های معتبر خارجی و سرمایه گذاران و بهره‌برداری از تجربه و توانمندی آن‌ها برای ایجاد تحول در روند تولید مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده و مسکن معوض ضروری است.

انتقال تکنولوژی

از این رو در سفر اخیر شهردار تهران به پکن تفاهمات اولیه در حوزه مسکن سازی با شرکت های چینی البته با طراحی ایرانی، صورت گرفت. همچنین بستر انتقال تکنولوژی مسکن سازی سریع و به صرفه هم فراهم شد.»

سید مهدی هدایت با بیان این که ساخت واحدهای مسکونی در قالب محلات الگو توسط پیمانکاران و مصالح داخلی انجام می شود، تاکید کرد: «چینی ها در زمینه سرمایه گذاری و انتقال تجارب و تکنولوژی مشارکت می کنند و با این رویکرد ۲۰۰ هزار واحد مسکونی با تکنولوژی نوین ساخته می‌شود.»

عصر ایران 16 آذر 1402

روزنامه عصر ایران هم با پوشش دادن خبر مربوط به مسکن چینی. این اخبار و جزئیات آن را اینطور تحلیل کرد.

شهردار تهران در نشستی با فراکسیون شورا‌ها و مدیریت شهری مجلس از تفاهم ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی صنعتی، و پنج هتل پنج ستاره تا سقف پنج میلیارد دلار، ساخت سه مجموعه ورزشگاهی، ۲ مجموعه تفریحی و یک پارک آبی خبرداده است.

به گزارش اکو ایران، شهردار تهران این روز‌ها در هر جلسه و مراسمی دستاورد‌های سفر چین را روایت می‌کند. در اولین گزارش از این سفر که در صحن شورای شهر تهران ارائه شد او از قرارداد یک میلیاردو ۴۰ میلیون دلاری در حوزه حمل ونقل خبر داد؛ قرار دادی که هفت سال در ایستگاه دولت معطل مانده بود.

دستاوردهای شهردار

شهردار تهران دستاورد‌های مالی و اقتصادی این سفر بالغ راسه میلیارد دلار عنوان کرد. اما در هر دیدار بخش تازه‌ای از تفاهمنامه‌های شهرداری در این سفر اعلام می‌شود.

به تازگی شهردار تهران در نشستی با فراکسیون شورا‌ها و مدیریت شهری مجلس بخش‌های دیگری از بسته قرار دادی شهرداری و تهران را اعلام کرد و از تفاهم ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی صنعتی، و پنج هتل پنج ستاره تا سقف پنج میلیارد دلار، ساخت سه مجموعه ورزشگاهی، ۲ مجموعه تفریحی و یک پارک آبی خبرداده است.

بیشتر بخوانید: سرنوشت قیمت‌ دلار و مسکن در سال 1402 چه خواهد بود؟

به گفته شهردار تهران در مجموع این بسته قراردای ۸ تا ۹ میلیارد دلار بحث و منبع مالی دارد. ضمن اینکه قراردادی هم برای ورود یک میلیون توریست چینی در سال به تهران تهیه شده که در صورت اجرایی شدن درآمد خوبی برای شهر و کشور خواهد داشت.

حمایت از صادرات چین!

به نظر می‌آید این ۹ میلیارد دلار هم بخشی از قرار داد کلی ایران و چین باشد که مربوط به بخش‌ها و صنایع مختلف است. از جمله پروژه‌های شهری که مهم‌ترین آن مترو و ساخت پروژه‌های عمرانی خواهد بود.

بخش حمایت از صادرات چین از پروژه‌هایی مانند هتل سازی، یا توسعه مترو و… حمایت می‌کنند و به سازندگان چینی در ازای اجرای این پروژه‌ها وام می‌دهد، اما دولت چین به تضمین دولت ایران این وام‌ها پرداخت می‌کند.

بازپرداخت این وام‌ها از محل درآمد‌های حاصل ازصادرات نفتی به همین کشور است.

درخواست شهرهای دیگر

به گفته کارشناسان اگر ۹ میلیارد دلار پروژه تنها برای تهران تعریف شود سایرکلان شهر‌ها هم چنین درخواست و انتظاری را خواهند داشت و باید دید اولویت دولت برای چنین هزینه‌ای در پروژه‌های شهری کشور هست یا خیر؟

به گفته آن‌ها تمامی این تفاهمنامه‌ها باید در شورای اقتصاد کشور تایید شود و تجربه گذشته نشان می‌دهد به دلیل تنوع نیاز‌های کشور و اولویت‌هایی که در بخش‌های مختلف وجود دارد چنین تفاهنامه‌های عملیاتی نخواهند شد. طرف چینی هم به طور معمول تمایل به سرمایه گذاری در بخش‌ها و صنایع متنوع را دارد.

مشخص نیست جز قرار داد واگن‌های مترو کدام یک از تفاهنامه‌ها برای تهرانی‌ها نقد شود.

اظهارات شهردار تهران!

علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره جزییات سفر خود به مجلسی‌ها گفت: سفر به چین را در ۸ سرفصل و در یک بسته قراردادی برنامه‌ریزی کرده بودیم. یک سرفصل ان مالی و اقتصادی بود که در این بخش یک قرارداد خرید ۷۹۱ واگن مترو بود که قرارداد آن دیروز در جریان سفر طرف چینی به تهران امضا و قرار شد تا بهمن‌ماه سال آینده اولین گروه این واگن‌ها وارد کشور شود.

زاکانی تفاهم ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی صنعتی، و پنج هتل پنج ستاره تا سقف پنج میلیارد دلار، ساخت سه مجموعه ورزشگاهی، ۲ مجموعه تفریحی و یک پارک آبی را از دیگر موارد بسته قراردادی شهرداری تهران و چین اعلام کرد و گفت: در مجموع این بسته قراردای ۸ تا ۹ میلیارد دلار بحث و منبع مالی دارد. ضمن اینکه قراردادی هم برای ورود یک میلیون توریست چینی در سال به تهران تهیه شده که در صورت اجرایی شدن درآمد خوبی برای شهر و کشور خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اجاره خانه در منطقه 3 تهران

تابناک 14 آبان 1402

اما خبرگزاری تابناک ساخت مسکن چینی را تله چینی‌ها برای ورود به حوزه ساخت و ساز در ایران می‌د‌اند.

به گزارش «تابناک» دعوت چشم‌بسته از شرکت‌های ساختمانی چینی برای «تولید مسکن» و «استادیوم‌سازی» می‌تواند «بار سنگین وعده‌های دولت» را سنگین‌تر کند. اینطور به نظر می‌رسد که شرکت‌های بدهکار به بانک‌های چینی احتمال دارد برای «فرار» از رکود ساختمانی، به ایران بیایند.

تمایل آشکار و پنهان برخی مسوولان دولت کشورمان به «دعوت از چینی‌ها برای تقبل بخش بزرگی از مسوولیت ساخت طرح دولتی «مسکن میلیونی» در قالب واگذاری صفر تا ۱۰۰ کار به آنها»، موضوع تازه‌ای نیست به‌طوری که پاییز سال ۱۴۰۰ که «شروع ساخت مسکن دولتی (جایگزین مسکن مهر) بود»، برای اولین بار این صحبت مطرح شد.

اما آیا «حساب ویژه روی چینی ها» برای این منظور، درست است؟

بررسی‌های نشان می‌دهد، غول‌های ساختمانی بازار املاک چین با سبدی از «بحران‌های اقتصادی» روبه‌رو هستند. که «دعوت چشم بسته از آنها». برای ورود به بازار ساختمان ایران می‌تواند. «مشکلات فعلی این بازار در کشورمان» را تشدید کند. بدون آنکه، منشأ تحول شود.

از حدود دو سال پیش تاکنون، شرکت‌های ساختمانی بزرگ چین که عمدتا به اشکال مختلف. (مستقیم و غیرمستقیم)، به دولت این کشور وصل هستند. در «باتلاق بدهی‌های سنگین به بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری» گیر افتاده‌اند. دو غول اول یعنی اورگراند و کانتری گاردن، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بدهی دارند. و مجموع بدهی شرکت‌های ساختمانی چین نیز تا الان، حدود ۳۹۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

داستان «ریسک‌های سفارش کار ساختمانی به چینی ها»، اما فقط به «بحران بدهی مالی غول‌های چینی» محدود نیست. رکود ساخت وساز در چین، محدودیت‌های پرداخت. وام بیشتر به شرکت‌های ساختمانی (بدهکار بانک ها)، ورود. برخی از آن‌ها به بازار ساختمانی کشور‌های خارجی در قالب سفارش‌های دیپلماتیک. دولت چین به جای «حضور در قامت بخش‌خصوصی در مناقصات بین‌المللی». عادت برخی از این غول‌ها به تحمیل قرارداد یک طرفه به کارفرمای کشور. خارجی و همچنین بیش برآوردی در ارزش کار. دیگر ریسک‌های مطرح است. که مسوولان ایران پیش از توافق و تفاهم، لازم است. با علم به این مخاطرات، قدم بردارند تا ورود احتمالی چینی‌ها به بازار. ساختمانی ایران به «تله اقتصادی و فنی» برای این بازار تبدیل نشود.

چرا چین انتخاب شده است؟

ورود احتمالی شرکت‌های مسکن چینی به ایران، می‌تواند. به دو شکل «فرار غول‌ها از بحران کشورشان» یا «انتخاب آگاهانه کشورمان» باشد.

 احتمالا مسوولان کشورمان به دو دلیل، چینی‌ها را در اولویت دارن.«سختی‌های بازگشت پول نفت ایران در جریان فروش به چین» .که از طریق سفارش کار ساختمانی به این کشو. به نوعی، این پول تهاتر خواهد شد و دلیل دوم نیز. «سوابق شرکت‌های ساختمانی چین در سریع سازی» است. که البته با لحاظ «فاکتور جدید متصل به این شرکت‌ها (بحران بدهی آنها)». این سابقه مثبت، تحت‌تاثیر وضعیت اقتصادی نافرم آن‌ها قرار گرفته است.

در بازار مسکن کشورمان، قرار بود سال گذشته و امسال. در مجموع ۲ میلیون مسکن ملی با سفارش کار از طرف دولت به پیمانکاران و انبوه سازان. تولید و به واجدین شرایط (فاقدین مسکن)، واگذار شود. اما تا الان، کار ساخت حدود نیم میلیون واحد مسکونی از این طرح پیش رفته است و کمتر. از ۳۰۰‌هزار واحد به افراد واگذار شده است.

نتیجه گیری

در سالهای اخیر شاهد گسترش هر چه بیشتر روابط کشورمان با کشور چین بودیم. چینی‌ها به تدریج در وارد حوزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی ایران می‌شوند. همانطور که داستان از جنوب و شیلات آغاز شد. و حالا بحث ساخت مسکن چینی مطرح شده است. با توجه به اوضاع اقتصادی امروز و بحران‌هایی که جامعه ما با آنها درگیر است. این تدابیر صرفا به سود چینی‌ها بوده و همان فرصت‌های اندک رشد را از کارگران و کارفرمایان ایرانی می‌گیرد. جالب اینجاست که علیرغم ادعای مسئولین در مورد مسکن چینی. نیویورک تایمز گزارشی منتشر و در آن از عملکرد چینی‌ها در ساخت ترمینال فرودگاه بین‌المللی نپال. به شدت انتقاد کرده است

Show CommentsClose Comments

Leave a comment