مسکن اقتصادی! راهکار جدید دولت برای حل بحران مسکن!

..مسکن اقتصادی راهکار جدیدی است که دولت برای حل بحران گرانی و تورم در نظر گرفته است. تعاونی‌های عمرانی اجرانی این طرح را بر عهده گرفتند. این طرح قرار است در ظرف 24 ماه و در قالب چندین فاز اجرا شود. پیش از این پروژه مسکن مهر با طرحی مشابه انجام شد. که علیرغم خانه دار شدن برخی از هموطنان، درصد زیادی از کیفیت ساخت این واحدها راضی نبودند. در ادامه جزئیات بیشتری را در مورد این طرح بررسی می‌کنیم.

مسکن اقتصادی

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله: مسکن اقتصادی! راهکار جدید دولت برای حل بحران مسکن!

باشگاه خبرنگاران جوان

18 بهمن 1402

باشگاه خبرنگاران جوان با تیتر «اعلام قیمت واحدهای مسکن اقتصادی» این خبر را پوشش داد. بر اساس گزارش این خبرگزاری مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران گفت: واحدهای مسکن اقتصادی ظرف مدت ۲۴ ماه با قیمت پایه ۲۵ میلیون تومان در هر متر مربع ساخته خواهند شد.

 خشایار باقر پور مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص قیمت واحدهای مسکن اقتصادی گفت: با توجه به نوسانات ارزی و تغییر قیمتی که ایجاد شده است سعی کرده ایم قیمت های که پیش از این برای ساخت پروژه‌ها اعلام کرده بودیم تغییری نکند و در حال حاضر قیمت این واحدها با حدودی ۲۵ میلیون تومان آغاز می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت واحدها با توجه به مدت زمان ساخت تغییر می‌کند بنابراین برای بسیاری از سازندگان صرفه اقتصادی دارد که هرچه زودتر واحدهای مسکونی ساخته شود چراکه با توجه به نوسانات تورمی قیمت ها  تغییر می کند

باقر پور با اشاره به اینکه پروژه های مسکن اقتصادی در قالب چند فاز ساخته خواهد شد گفت: این واحدها ظرف مدت ۲۴ ماه ساخته می شوند و حدود ۶ ماه  برای طراحی و اجرای آن زمان مورد نیاز است  تا آن‌ها را اجرا کنیم.

 مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران  توضیح داد: هیچ برنامه ای برای پیش فروش این واحدها وجود ندارد و اگر فردی متقاضی است باید در شرکت تعاونی ها در قالب مشارکت کننده اقدام به خرید سهام کند بنابراین برنامه ای برای پیش فروش این واحدها وجود ندارد.

وی افزود: اجرای این پروژه ها هیچ تناقضی با ارزش های ایرانی و اسلامی ندارد و روند ساخت این پروژه ها زمینه ساز افزایش تولید و در نتيجه عرضه مسکن در کشور می شود

تابناک

18 بهمن 1402

خبرگزاری تابناک نیز به نقل از مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران  توضیح داد. که این اتحادیه سعی میکند علیرغم تغییرات غیرقابل پیش بینی قیمت ارز، هزینه پیش بینی شده برای عرضه این واحدها یعنی 25 میلیون تومان به ازای هر متر را ثابت نگه دارد. اما در نهایت امکان این وجود دارد که با گذشت زمان و نوسان قیمت ارز این مبلغ هم دستخوش تغییر شود.

وی افزود: برنامه مشخصی برای پیش فروش این واحدها وجود ندارد. فعلا تنها راه مشارکت در این طرح خرید سهام عرضه شده مربوط به این پروژه است.

طبق گفته های آقای باقرپور طراحی و اجرای این پروژه دو سال و نیم زمان نیاز دارد. 6 ماه آن صرف طراجی و اجرای واحدها و 24 ماه آن به ساخت این منازل مسکونی اختصاص داده می‌شود.

بیشتر بخوانید:خانه دار شدن تهرانی ها با وام 960 میلیون تومانی، از واقعیت تا رویا!

فردای اقتصاد و مسکن اقتصادی

17 مرداد 1402

رسانه فردای اقتصاد در تابستان امسال این خبر را بررسی کرد. این خبرگزاری درباره مسکن اقتصادی اینطور می‌نویسد.: مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌سازی تهران جزئیات طرح ساخت واحدهای کوچک متراژ برای جوانان و زوج‌های جوان را اعلام و برآورد خرید این واحدهای مبله را یک میلیارد تومان ذکر کرد.

همشهری آنلاین: خشایار باقرپور، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌سازی تهران با تشریح جزئیات طرح ساخت مسکن جوانان و زوج‌های جوان اظهار کرد: طرح “مسکن اقتصادی ما” که طراحی آن توسط اتحادیه صورت گرفته ابعاد مختلفی دارد و در کمیسیون عمران مجلس نیز مطرح شده است. خوشبختانه طرح با استقبال خوبی از ناحیه ریاست جمهوری مواجه و به وزارت راه و شهرسازی ارجاع شده و وزیر راه و شهرسازی با نگاه مثبت آمادگی مشارکت در اجرای طرح را به اتحادیه اعلام کردند.

وی افزود: این طرح بیشتر مربوط به تامین مسکن جوانان و و زوج‌های جوان است زیرا یکی از اصلی‌ترین معضلات پیش روی جوانان برای ازدواج بحث تامین مسکن است. قیمت مسکن متاثر از شرایط کلان اقتصاد کشور بالا رفته و قدرت خرید کاهش یافته است، از طرفی هزینه‌های اجاره‌بها هم به شکل سرسام آور افزایش داشته و همه دست به دست همه داده تا جوانان برای ازدواج خود و تامین سرپناه دچار مشکل شوند.

اجرای آزمایشی طرح مسکن اقتصادی در دو استان تهران و البرز

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌سازی تهران از اجرای طرح اقتصادی “مسکن ما” به شکل آزمایشی در دو استان تهران و البرز خبر داد و گفت: طرح ایده خوبی برای زوج‌های جوان است و زوج‌هایی که معمولا طی روز سرکار هستند و بعد از ساعات کار به یک سرپناه نیاز دارند، می‌توانند از طریق این طرح صاحب خانه شوند.

باقرپور در توضیح متراژ واحدها گفت: در این طرح از الگوی آسیای شرقی بهره‌ بردیم و واحدهای کوچک متراژ ۲۵ تا ۳۵ متری با تکنولوژی‌های نوین ساخته می‌شوند. واحدها با رویکرد اقتصادی‌سازی نه به معنای ارزان‌سازی به قیمت از بین بردن کیفیت بلکه به منزله حفظ کیفیت همراه با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین ساخت احداث می‌شوند و قیمت تمام شده را به حداقل رساندیم.

وی با بیان اینکه جوانان با زیر یک میلیارد تومان می‌توانند مالک این واحدها شوند، افزود: مدل واحدها تمام تجهیز و مبله شده است و پارکینگ هم دارد. به طوری که یک زوج جوان برای شروع زندگی در واحدهای مسکونی تنها با یک چمدان وارد می‌شود زیرا واحد مجهز و مبله است و فلسفه چنین واحدهایی این است که زوج جوان بتوانند با وام ازدواج و هزینه جهیزیه صاحب یک خانه شوند و دغدغه پول پیش و اجاره‌بها نداشته باشند.

به گفته مدیرعامل اتحادیه‌ تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌سازی تهران این واحدها اجاره به شرط تملیک نیست و افراد مالکیت صددرصدی دارند و بر اساس شاخصه‌های امروز در تولید انبوه این کار با زیر یک میلیارد تومان شدنی است.

رکن مقدم بر فرزندآوری، ایجاد تسهیل در ازدواج است

باقرپور درباره انتقاداتی که نسبت به ساخت واحدهای کوچک متراژ وجود دارد. گفت: طبعا این طرح مخالفان و موافقانی داشت .و خیلی‌ها اشکال می‌گرفتند. که اگر واحد کوچک متراژ برنامه‌ریزی شود. انگیزه فرزندآوری را از بین می‌برد، در صورتی که معتقدیم رکن مقدم بر فرزندآوری، ایجاد تسهیل در ازدواج است و اگر بتوانیم این فاز را تامین کنیم، کار بزرگ و ارزنده‌ای صورت گرفته است. خوشبختانه با نگاه مثبت مسئولان و دولتمردان امیدواریم که این طرح در دو استان تهران و البرز به اجرا درآید.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی شده که زوج‌های جوان با وام ازدواج و هزینه جهیزیه بتوانند. صاحب خانه شوند و این واحدهای مبله شده کامل را با زیر یک میلیارد تومان خریداری کنند. وقتی زوجی زندگی خود را با منزلی که مالکش است. شروع کند در گام بعد می‌تواند آن را تبدیل به احسن کند. ولی اگر در شروع زندگی دغدغه‌اش تامین اجاره‌بها و اضافه کردن پول پیش باشد. دیگر تمرکزی برایش باقی نمی‌ماند که بخواهد به فکر ارتقای کیفیت زندگی‌اش باشد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌سازی تهران گفت: ممکن است این دغدغه پیش آید که اگر یک واحد ۲۵ متری را به زوج جوان اختصاص بدهیم فردا در بحث حضور مهمان و پذیرایی دچار مشکل شوند ولی ما یک طراحی مدرن را برای این واحدها درنظر گرفته‌ایم. اگر به یک زوج جوان ۱۵۰ متر آپارتمان هم بدهید آن فضای پذیرایی را فقط زمانی که مهمان دارند، استفاده می‌کنند ولی ما آن را در مجتمع استفاده کردیم و یکسری امکانات به فضای مشاعات تعمیم داده شده است.

امکانات احتمالی مسکن اقتصادی

به گفته باقرپور در این طرح مدل‌ طراحی و چیدمان مشاعات به گونه‌ای است. که حداکثر بهره‌وری را داشته باشد و فضاهای ورزشی،‌ سالن‌های پذیرایی تاینی و رستورانی. و خدمات تجاری، خشکشویی و سوپرمارکت که جزو ملزومات محلات مسکونی هستند. در این شهرک‌ها دیده شده است و تمام واحدها دارای نور کافی، ذخیره‌سازی. انرژی، جلوگیری از اتلاف و هدررفت انرژی و حفظ سبک. زندگی کامل و مدرن در یک فضای اقتصادی بهینه است.

وی با بیان اینکه در ساخت این واحدها از مدل‌های سنتی استفاده نمی‌شود. افزود: در این واحدها تکنولوژی ساخت را ارتقاء بخشیده‌ایم. و امیدواریم هرچه زودتر اجرای آزمایشی طرح در دو استان. البرز و تهران آغاز شود و به سایر استان‌ها تعمیم یابد.

بیشتر بخوانید: هزینه رهن و اجاره آپارتمان در تهران

استفاده از وام ازدواج و جهیزیه در ساخت مسکن اقتصادی

باقر پور در پاسخ به این پرسش که آیا این واحدها به شکل سوئیت. خواهند بود یا نه، گفت: واحدها سوئیت نیستند و در آنها فضای نشیمن، اتاق خواب، پکیج کامل سرویس. بهداشتی به طور جداگانه در قالب کوچک متراژ طراحی شده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌سازی تهران درباره پرداخت تسهیلات و وام مسکن. به این واحدها نیز گفت: در طرح نهضت ملی مسکن بانک‌ها در ارائه وام. و تسهیلات خیلی همکاری نکردند و پروژه‌ها به دلیل. عدم حمایت بانک‌ها آنطور که باید به جریان نیفتاد لذا یک ریال روی تسهیلات بانکی. برنامه‌ریزی نکرده‌ایم مگر اینکه زوج‌ها بخواهند از وام ازدواج خود یا جهیزیه استفاده کنند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر این طرح را دنباله‌دار ببینیم می‌توانیم واحدهایی را برای فرزند اول. و دوم و متناسب با سیاست‌های جمعیتی نظام تولید کنیم ولی در حال حاضر نقطه شروع را تسهیل. در ازدواج جوانان گذاشته‌ایم و امیدواریم با آغاز هرچه سریع‌تر آن زوج‌ها و جوانان صاحبخانه شوند.

نتیجه گیری

مسکن اقتصادی! همانطور که از نامش پیداست مفهوم ساده ای دارد. ساخت واحد مسکونی با هزینه و قیمت مناسب و ارائه آنها به خانواده‌های متقاضی. اما این کافی نیست، موضوعی که متاسفانه کمتر. در اینگونه طرح‌ها و پروژه‌ها در نظرگرفته میشود کیفیت ساخت این واحدها است. با توجه به نوسان قیمت ارز و طلا که تاثیر به سزایی بر تمامی محصولات از جمله مصالح ساختمانی می‌گذارد. ساخت مسکن اقتصادی با کیفیت مناسب عملی نیست. بنابراین به احتمال زیاد کیفیت و استاندارد لازم، فدای اقتصادی نگه .داشتن این واحدهای مسکونی و تحویل سریع و به موقع آنها خواهد شد.  

Show CommentsClose Comments

Leave a comment