بررسی و مقایسه قیمت مسکن در جنوب تهران

جنوب تهران و وضعیت مسکن در آن طی دو سال گذشته موضوع امروز مقاله ما است. بحران مسکن وضعیت قیمت‌ها را به سمتی برده که فاصله قیمت واحدهای مسکونی شمال و جنوب تهران کم و کمتر می‌شود. پیش از این افرادی که به دنبال خانه دار شدن بودند با توجه به بودجه ای که در اختیار داشتند در منطقه مشخصی به جستجوی ملک میپرداختند. اما امروز تفاوت قیمت ها در مناطق مختلف تهران به شدت قبل نیست. حتی قیمت خانه های قدیمی و بدون امکانات نیز سر به فلک میکشد. در این مناطق، قیمت آپارتمان 20 ساله بدون آسانسور، انباری و پارکینگ چیزی حدود 4 میلیارد تومان است. بنابراین امروز می‌خواهیم وضعیت مسکن در مناطق جنوبی تهران را بررسی کنیم.

جنوب تهران

فهرست سرتیتر مطلب در مقاله: بررسی و مقایسه قیمت مسکن در جنوب تهران

خبر آنلاین

22 بهمن 1402

به گزارش خبرآنلاین ،منطقه ۱۹ تهران که محلاتی مانند خانی‌آباد، عبدل‌آباد، نازی‌آباد و نعمت‌آباد را شامل می‌شود، ب متوسط قیمت ۴۰ میلیون و ۸۳۹ هزار تومان کمترین قیمت مسکن را در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران دارد.

تجارت نیوز در گزارشی آورده که طبق گزارش مرکز آمار، شاید نتوان در همین مناطق هم خانه‌هایی با قیمت مناسب یافت اما با یک میلیارد تومان می‌توان در شهرک‌هایی مثل مرتضی گرد که در حاشیه تهران واقع شده‌اند و جزو بخش آفتاب محسوب می‌شوند، یک واحد ۵۰متری خرید اما با وجود قیمت مناسب آپارتمان‌ها در محدوده جنوب تهران، بازار خرید و فروش در این محدوده هم کساد است.

یک مشاور املاک در منطقه عبدل‌آباد در این باره می‌گوید: بازار خرید و فروش امسال رونق چندانی نداشت تا یک ماه پیش که وضعیت معاملات خوب شد.

او توضیح می‌دهد: امسال خیلی‌ از خریداران مسکن منتظر کاهش قیمت‌ها بودند، اما زمانی که دیدند قیمت‌ها پایین نمی‌آید، تصمیم گرفتند بیشتر از این منتظر نباشند و در آستانه عید، خرید خود را انجام دهند؛ برای همین هم بازار معاملات ما یک ماه پیش خوب بود، اما الان دوباره بازار خوابیده است.

این مشاور املاک با اشاره به نوسانات اخیر نرخ دلار عنوان می‌کند: با افزایش اخیر قیمت دلار، مالکان دست نگه داشته و فعلا خانه خود را نمی‌فروشند؛ به طوری که مالکی که قبل از این وضعیت، خانه خود را متری ۲۰ میلیون تومان می‌فروخت الان از ترس اینکه قیمت‌ها بالاتر برود و ضرر کند، ۲۵ میلیون تومان هم نمی‌فروشد که احتمالا این وضعیت با متعادل شدن بازار ارز که اکنون شاهد کاهش قیمت‌ها در آن هستیم، از بین برود.

قیمت خانه های ۵۰ تا ۷۷ متری نوساز (۵سال ساخت):

محله مشخصات قیمت کل(تومان)
خانی آباد نو ۷۴متر،۱۳۹۸،دوخواب ۴,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
خانی آباد نو ۶۹متر،۱۴۰۲،دوخواب ۵,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
خانی آباد نو ۷۳متر،۱۴۰۲،دوخواب ۳,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
عبدل آباد ۵۰متر،۱۴۰۱،یک خواب ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
نعمت آباد ۶۶متر،۱۴۰۲،دوخواب ۲,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
نعمت آباد ۶۷متر،۱۴۰۲،یک خواب ۲,۳۴۵,۰۰۰,۰۰۰
نازی آباد ۷۳متر،۱۴۰۲،دوخواب ۴,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
نازی آباد ۷۲متر،۱۴۰۲،دوخواب ۳,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰

بازتاب

20 مهر 1402

برای خرید یک آپارتمان کوچک‌متراژ و نقلی در مناطق جنوبی تهران دست‌کم به یک میلیارد و 200 میلیون تومان نقدینگی نیاز است.

با وجود افزایش حدودا دوبرابری قیمت مسکن و کاهش توان خرید مردم طبق گفته واسطه‌گران ملکی، واحدهای ریزمتراژ گزینه‌ای است که خریداران مسکن به سراغ آن می‌روند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد، بودجه مورد نیاز برای خرید واحدهای کوچک‌متراژ در شمال تهران دست‌کم 5 میلیارد تومان است. این رقم در جنوب تهران به حداقل یک میلیارد و 200 میلیون الی یک میلیارد و 500 میلیون تومان می‌رسد.

بررسی‌ فایل مشاوران املاک در مناطق جنوبی تهران نشان می‌دهد که برای خرید آپارتمانی نقلی با مساحتی بین 30 تا 40 مترمربع، باید حداقل بودجه‌ای حدود یک میلیارد و 200 تا 2 میلیارد تومان در نظر گرفت.

واحدی با 40 مترمربع زیربنا و 10 سال عمر بنا در شهرک تختی، 2 میلیارد تومان و در محله نازی آباد، آپارتمانی 30 متری و 14 سال ساخت، 1 میلیارد و 640 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

واحدی با 40 متری و 16 سال ساخت در دولت آباد، 2 میلیارد و 200 میلیون تومان و در محله علی آباد، آپارتمانی 39 متری و 17 سال عمربنا، 1 میلیارد و 850 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

برای واحدی با 31 مترمربع زیربنا و 16 سال عمربنا در محله خزانه، 1 میلیارد و 440 میلیون تومان تعیین شده است.

ایسنا

05 مرداد 1402

ایسنابا شروع رکود در بازار مسکن که از ابتدای خردادماه تحت تاثیر افت نرخ ارز ایجاد شده قیمتهای پیشنهادی مسکن در تهران بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

رکود معاملات مسکن در تهران باعث افت قیمت‌های پیشنهادی شده و جنوب پایتخت نیز از این رکود بی‌نصیب نمانده است. افت قدرت خرید باعث شده تا رکود خرید و فروش آپارتمان‌های بزرگ، سنگین‌تر از واحدهای کوچک باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با بودجه خرید یک آپارتمان کوچک در شمال و مرکز تهران می‌توان در جنوب شهر، واحد بالای ۱۰۰ متر خریداری کرد.

به دلیل خوش‌فروش بودن واحدهای کوچک معمولا نرخ هر متر مربع از واحدهای بزرگ متراژ، کمتر از آپارتمان‌های کوچک است. اما به نظر می‌رسد در جنوب پایتخت به دلیل کمبود عرضه آپارتمان بزرگ این قاعده کلی چندان محسوس نیست.

در سال های اخیر به دلیل نوسانات قیمت مسکن شاهد نوعی کوچ طبقاتی در تهران هستیم. در این فرآیند بسیاری از مستاجران از شمال به مرکز تهران، از مرکز به جنوب و از جنوب به حومه پایتخت رفته‌اند. یکی از نتایج این مساله، افزایش تقاضا برای سکونت در واحدهای بالای ۱۰۰ متر در جنوب تهران است؛ در حالی که با کمبود عرضه در این گروه متراژی مواجهیم.

با شروع رکود در بازار مسکن که از ابتدای خردادماه تحت تاثیر افت نرخ ارز ایجاد شده قیمتهای پیشنهادی مسکن در تهران بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

در این گزارش می توانید قیمت هر متر مربع از واحدهای بالای ۱۰۰ متر مربع در جنوب تهران را مشاهده کنید.

قیمت مسکن در مرداد 1402

آمار رسمی ارائه شده از سوی مسئولان، کاهش قیمت مسکن در پایتخت را تایید می‌کند. روز گذشته سیدجواد سادات ـ مشاور وزیر راه و شهرسازی – اعلام کرد که تیرماه امسال تورم مسکن در تهران نسبت به ماه گذشته ۳.۸ درصد کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: افزایش قیمت اجاره در تهران تا کجا ادامه دارد؟

دنیای اقتصاد

23 بهمن 1401

اغلب واحدهای کوچک متراژ که در جنوب تهران برای فروش عرضه شده‌اند در منطقه ۱۰ قرار دارند. پس از آن می‌توان مناطق ۱۱، ۱۴ و ۱۵ را به عنوان محدوده‌های پررونق در بازار مسکن جنوب پایتخت نام برد.

از بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در حال حاضر ۲۵ درصد معاملات مسکن در چهار منطقه ۱۰، ۱۱، ۱۴ و ۱۵ انجام می‌شود. منطقه ۱۰ با ۹.۸ درصد، منطقه ۱۴ با ۶.۱ درصد، منطقه ۱۱ با ۵ درصد و منطقه ۱۵ با ۴.۷ درصد به ترتیب در جایگاه‌های اول تا چهارم قرار دارند.

امروز یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ در محله نواب منطقه ۱۰ آپارتمانی ۵۳ متری با سن بنای ۱۲ سال در طبقه چهارم، دارای پارکینگ، بدون آسانسور و انباری به قیمت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آگهی شده است.

جدیدترین آمار

طبق جدیدترین گزارش مرکز آمار، دی ماه امسال متوسط قیمت هر متر خانه در منطقه ۱۸ تهران ۲۷ میلیون و ۸۸۴ هزار تومان بوده است. در منطقه ۱۷ میانگین قیمت هر متر مسکن ۲۹ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان اعلام شد. این نرخ برای منطقه ۲۰ معادل ۳۰.۶ میلیون، منطقه ۱۶ بالغ بر ۳۰.۸ میلیون و منطقه ۱۹ به میزان ۳۱.۲ میلیون تومان است.

دی ماه ۱۴۰۱ متوسط قیمت هر متر خانه در تهران بر اساس میانگین حسابی ۵۲.۷ میلیون تومان و طبق میانگین وزنی ۵۴.۹ میلیون تومان اعلام شده است. مرکز آمار اعلام کرد که تورم ماهیانه مسکن در تهران ۹.۸ درصد و تورم نقطه به نقطه ۶۶ درصد بود.

هم‌چنین  ۱۲ هزار و ۱۳۹ آپارتمان مسکونی در تهران طی دی ماه امسال خرید و فروش شد که از افزایش ۳.۱ درصد در مقایسه با ماه قبل حکایت دارد. با توجه به تجربه بازار در سال‌های اخیر این تعداد خرید و فروش، رونق نسبی بازار را نشان می‌دهد. با این حال عمده معاملات از نوع سرمایه‌گذاری و به منظور حفظ ارزش پول انجام می‌شود.

 خبر آنلاین

3 اسفند 99

با بودجه ای بین 470 تا 2 میلیارد و 380 میلیون تومان می توان در محله های جنوبی تهران نسبت به خرید خانه اقدام کرد.

به گزارش خبرآنلاین، در پهنه جنوبی تهران، گران‌ترین قیممت به ازای هر متر خانه مربوط به میدان راه‌ آهن است به طوری که یک واحد 68متری، 14 ساله را به نرخ هر متر 35 میلیون و با قیمت کل 2 میلیارد و 380 میلیون برای فروش آگهی کرده اند.

رتبه دوم بیشترین نرخ به ازای هر متر مربع خانه را باید به یک مورد آگهی آپارتمان 45متری نوساز در امیریه خیابان فروزش، اختصاص داد زیرا قیمت متری 25 میلیون و قیمت کل یک میلیارد و 130 میلیون برای آن تعیین شده است.

در جایگاه سوم نیز یک واحد 52 متری ، 17 ساله در محدوده بازار قرار دارد که بابت فروش هر متر آن رقم 23 میلیون و قیمت کل یک میلیارد و 200 میلیون تومان درخواست شده است.

ارزان‌ترین مورد نیز مربوط به یک واحد 50متری، 7 ساله در مولوی خیابان عرب است که بابت هر متر آن رقم  9 میلیون و 400 هزار تومان و قیمت کل 470 میلیون تومان تعیین شده است.

محدوده

متراژ سن بنا قیمت هر متر مربع قیمت کل
مولوی،‌خیابان عرب 50متر 7سال 9.400 میلیون 470 میلیون
امیریه ، فروزش 45متر نوساز 25 میلیون 1.130 میلیارد
میدان محمدیه 50متر 14سال 10.200 میلیون 510 میلیون
خیام 63متر 9سال 17 میلیون 1.071 میلیارد
شوش، ارج 64متر 2سال 11.250 میلیون 720 میلیون
ولیعصر، مختاری 65متر 21سال 13 میلیون 850 میلیون
نواب، کمیل 59متر 12سال 16.100 میلیون 950 میلیون
وحدت اسلامی، نیکنام 68متر 15سال 18.680میلیون 1.270 میلیون
میدان خراسان، غیاثی 57متر 15سال 10.5 میلیون 600 میلیون
خزانه 70متر بیش از 30سال 22.860 میلیون 1.600 میلیارد
راه‌آهن 68متر 14سال 35میلیون 2.380 میلیارد
نواب 57متر  12سال 13.680میلیون 780 میلیون
بازار 52متر 17سال 23میلیون 1.200میلیارد
خانی آباد نو 53متر 16سال 15 میلیون 800 میلیون
اتابک 72متر 3سال 13 میلیون 950 میلیون
چهارصد دستگاه 86متر 8سال 17.790میلیون 1.530 میلیارد
نبرد، پاسدار گمنام 67متر 4سال 18.200میلیون 1.220 میلیارد
آذری 71متر 9سال 15.200 میلیون 1.085 میلیارد
خاوران 56متر 4سال 15.100میلیون 850 میلیون
بیشتر بخوانید: قیمت خرید مسکن در منطقه 19

نتیجه گیری

در این مطلب قیمت مسکن در جنوب تهران در دوسال گذشته را مقایسه کردیم. ناگفته پیداست که وضعیت نابسامان اقتصادی و تورم غیر قابل مهار چه تاثیر اسفناکی بر قیمت واحدهای مسکونی جنوب تهران داشته است. محله‌هایی که پیش از این از لحاظ قیمت مسکن ارزان و معقول به شمار میآمدند اکنون حتی برای قشر کم درآمد هم مناسب نیستند. امید است که با کنترل تورم و بهبود اوضاع اقتصاد قیمت مسکن کنترل شود و در نتیجه آن افراد بیشتری خانه دار شوند.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment