خانه دار شدن تهرانی ها با وام 960 میلیون تومانی، از واقعیت تا رویا!

وام 960 میلیون تومانی برای خانه دار شدن تهرانی ها! خانه دار شدن یکی از اهداف همیشگی ایرانیان بوده است، چه پیش از ازدواج و آمادگی برای تشکیل خانواده، چه پس از ازدواج و برای حفظ ثبات خانواده و چه این روزها که بسیاری از جوانان رویای زندگی مستقل خود را در سر دارند. اما با نگاهی به آگهی های فروش خانه و قیمت ها به راحتی متوجه میشویم که امروزه تحقق این رویای دیرین اصلا ساده نیست و حتی گاهی محال به نظر می‌رسد. گزینه کمکی برای خرید خانه وام مسکن است یعنی مبلغی که از طرف دولت و بانک مرکزی برای کمک به خانه دار شدن مردم در نظر گرفته شده است. در ادامه میزان موثر بودن این مبلغ در خانه دار شدن تهرانی ها را بررسی می‌کنیم.

وام 960 میلیون تومانی

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله:خانه دار شدن تهرانی ها با وام 960 میلیون تومانی، از واقعیت تا رویا!

تسنیم 1 آبان 1402

خبرگزاری تسینم با پوشش دادن خبری در مورد وام 960 میلیون تومانی مسکن امکان خرید خانه در تهران را بررسی کرده، به گزارش این خبرگزاری وام مسکن مذکور تنها 10 درصد از قیمت خانه در مناطق شمالی تهران و 30 درصد از قیمت واحدهای مسکونی جنوب شهر را پوشش می‌دهد!

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رئیس کل بانک مرکزی 3 روز قبل در سخنانی از کاهش قیمت مسکن در 15 منطقه تهران خبر داده و در این‌باره گفته بود: گزارش‌های موجود حاکی از این است که متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی معامله شده شهر تهران در تیرماه نسبت به ماه‌های گذشته کاهش قابل توجهی داشته و بررسی اطلاعات مناطق 22 گانه تهران هم نشان می‌دهد قیمت مسکن در 15 منطقه کاهشی بوده است و این امر متعاقباً تاثیر قابل توجهی بر کاهش قیمت مسکن در تمامی مناطق کشور می‌گذارد.

خبر آنلاین 24 آبان 1402

از سوی دیگر خبر آنلاین با برآورد هزینه های مربوط به دریافت این وام، میزان موفقیت افراد در خانه دار شدن را بررسی کرده است. به گزارش این خبرگزاری زوجی که موفق به دریافت ۹۶۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن می‌شود‌، تنها برای خرید اوراق مسکن مربوط به آن باید نزدیک به صد و نود میلیون تومان هزینه کند. در برخی مواقع با توجه به نرخ اوراق، ممکن است هزینه آن به ۱۸۵ میلیون تومان کاهش یابد. قیمت هر برگ اوراق تسه بین ۹۷ تا ۹۹ هزار تومان است و طبق اعلام صورت گرفته برای دریافت وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن خرید تعداد ۱۶۰۰ برگه اوراق تسهیلات به اضافه ۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله تعداد ۳۲۰ برگه جمعا ۱۹۲۰ برگه اوراق مورد نیاز است که در نتیجه با قیمت ۹۷ هزار تومانی باید ۱۸۶ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان هزینه کنند.

با خالص دریافتی وام 960 میلیونی چند متر خانه در تهران میتوان خرید؟

بنابراین بخشی از وام پیش از دریافت و در روند دریافت آن هزینه می‌شود و مبلغی که در نهایت پس از طی هفت خوان رستم به دست زوج تهرانی می‌رسد معادل 774 میلیون است. با در نظر گرفتن قیمت خانه به طور متوسط 70 تا 80 میلیون تومان زوج مورد نظر مبلغ لازم برای خرید 10 متر خانه را تهیه کرده اند و در بهترین حالت اگر به ارزانترین مناطق شهر بروند 19 تا 25 متر خانه نصیب آنها خواهد شد. همه اینها منوط به آن است که بتوانند هر ماه مبلغ بیست میلیون تومان قسط وام مسکن را پرداخت کنند!

بیشتر بخوانید  وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی تا ۱ ماه دیگر پرداخت می‌شود.

تجارت نیوز 4 مرداد 1402

اما تجارت نیوز هم با پوشش خبری اعطای وام 960 میلیون تومانی به زوج‌ها و 560 میلیون تومانی به مجردها از ناامیدی تهرانی‌ها برای خانه دار شدن گفته است. وام جدید هم 5/22 درصد و بازپرداخت آن 12 ساله است. البته بازپرداخت وام جعاله 5 ساله است. با توجه به اینکه زوجهای تهرانی کمی هستند که قدرت پرداخت ماهانه بالای 19 میلیون تومان قسط وام مسکن را داشته باشند و اینکه تعداد مجردهایی که بتوانند حدود 11 میلیون قسط را پرداخت کنند از آن هم کمتر است. تجارت نیوز نتیجه گرفته که رویای خانه دار شدن تهرانی ها از واقعیت دورتر و دورتر شده است.

واکنش مردم و نمایندگان به وام 960 میلیون تومانی!

این خبرگزاری در ادامه اذعان دارد که مبلغ بالای اقساط ماهانه وام مسکن موجب اعتراض مردم و نمایندگان مجلس شده است. زیرا دریافت و بازپرداخت این وام عملا برای بسیاری از مردم ممکن نیست. بر همین اساس بانک مرکزی در بخشنامه‌ای موضوع «پرداخت پلکانی» را مطرح کرد. در روش پرداخت پلکانی اقساط وام مسکن، در صورتی ‌که متقاضی تمایل داشته باشد، به جای تعیین یک رقم ثابت به‌عنوان قسط در طول کل دوره بازپرداخت، رقم پایین‌‌‌تری در سال اول تعریف می‌شود و سپس سالانه به درخواست متقاضی سه، پنج یا ۹‌ درصد بر آن افزوده خواهد شد. اما همین روش پلکانی هم منجر به کاهش ملموس مبلغ اقساط نمیشود و در نتیجه نمی‌تواند برای خانه‌دار کردن قشر بزرگی از مردم مفید واقع شود.

ایسنا 10 تیر 1402

با توجه به اهمیت این خبر، خبرگزاری ایسنا هم آن را با پرداختن به جزئیات مربوط به هزینه دریافت وام و اقساط و شرایط بازپرداخت بررسی کرده است. این خبرگزاری در بخشی از گزارش خود قیمت جاری هر برگ از اوراق وام مسکن (تسه) در امسال یعنی 1402 را با دو سال گذشته مقایسه کرده است. هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) در تیر سال ۱۴۰۰، ۸۶ و ۴۰۰ تومان قیمت دارد. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در مرداد سال ۱۴۰۰ با قیمت ۹۰  هزار و ۲۰۰ تومان و در شهریور با قیمت ۹۳ هزار و ۸۰۰ تومان داد و ستد می‌شود. این اوراق در ماه مهر سال ۱۴۰۰ معادل ۹۶ هزار و۵۰۰ تومان، در آبان ماه سال ۱۴۰۰ معادل ۹۴ هزار و و ۲۰۰ تومان  و در آذر نیز ۹۰ هزار تومان قیمت دارد.

اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ و بهمن سال ۱۴۰۰ نیز با قیمت‌های ۹۲ هزار و ۷۰۰ تومان و ۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود. این اوراق در سال ۱۴۰۱ معادل ۸۶ هزار و ۸۰۰ و در سال ۱۴۰۲ نیز ۸۷ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت داشته که این گزارش بر اساس قیمت سال ۱۴۰۲ نوشته شده است.

ایران اکونومیست 19 تیر 1402

برخلاف آنچه تا اینجا بررسی کردیم پایگاه خبری ایران اکونومیست دیدگاه مثبت‌تری نسبت به مبلغ این وام دارد و خیلی هم ناامید به نظر نمی‌رسد. هر چند این خبرگزاری هم در مورد موثر نبودن این وام در خانه دار شدن تهرانی ها با سایر پایگاه های خبری موافق و هم نظر است. با این وجود اینطور برآورد کرده است که یک زوج تهرانی با دریافت این وام در مناطقی مانند یافت آباد میتوانند دنبال واحد مسکونی 35 متری باشند. اما نقطه امیدواری این پایگاه اقتصادی در مورد شهرهای دیگر به جز تهران است.

امکان خرید مسکن با وام 960 میلیون تومانی در شهرهای دیگر

ایران اکونومیست می‌گوید: عروس و دامادی که به‌عنوان مثال در کرمان وام ۸۰۰ میلیونی خرید مسکن دریافت می‌کنند، می‌توانند با کمک این تسهیلات تقریبا نیمی از بودجه خرید یک خانه ۷۰، ۸۰ متری را تامین کنند. در شهری مثل تبریز که قیمت آپارتمان در محله‌هایی مثل بهار، آزادی و حافظ نسبت به بقیه مناطق کمتر است، همین وضعیت وجود دارد و می‌شود با همان ۸۰۰ میلیون نصف بودجه خرید آپارتمان را تامین کرد. وام خرید مسکن ۱۴۰۲ در شهر‌های کوچک سقف ۶۴۰ میلیونی دارد. این رقم به شرطی پرداخت می‌شود که زوج باهم برای دریافت وام ۲۴۰ میلیونی انفرادی ثبت‌نام کنند و کنار آن سراغ تسهیلات ۱۶۰ میلیونی جعاله بروند.

 جمعیت شهری مثل مبارکه در استان اصفهان طبق آخرین سرشماری کمتر از ۷۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود. در این شهر آپارتمان‌های فول‌امکانات زیادی وجود دارند که قیمت‌شان زیر یک میلیارد تومان است. اینطوری ۶۴۰ میلیونی که زوج متقاضی دریافت وام خرید مسکن ساکن شهر مبارکه دریافت می‌کند، نصف بیشتر قیمت یک خانه را پوشش دهد. اینکه مدام می‌گویند زور وام مسکن کم است، شاید در تهران درست باشد، اما اگر ساکن شهرستان هستید، وضع فرق می‌کند. پس ناامید نباشید.

بیشتر بخوانید خرید خانه در منطقه 1 تهران

همشهری 10 تیر 1402

همشهری هم از رسیدن ابلاغیه به بانک ها خبر داد و گفت هم موضوع پرداخت وام به همه بانک‌ها ابلاغ  و هم امکان پرداخت اقساط به صورت پلکانی فراهم شده است. به اعتقاد این خبرگزاری علیرغم اینکه تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری امکان پرداخت این وام را دارند بهتر است در وهلۀ اول از بانک مسکن شروع کنید. همشهری در مورد پرداخت پلکانی اینطور توضیح میدهد: تغییر مهم اینکه بانک مرکزی برای اینکه فشار اقساط را کاهش دهد، امکان بازپرداخت در قالب روش پلکانی را هم ایجاد کرده است.

بازپرداخت پلکانی

 به‌نحوی که در بازپرداخت پلکانی اقساط وام ۸۰۰ میلیون تومانی برای زوجین تهرانی در سال اول حدود ۱۴.۶ میلیون تومان و در‌ ماه ۱۲ سال دوازدهم ۲۰ میلیون و ۲۵۹ هزار تومان خواهد بود.کل سود این وام در روش بازپرداخت پلکانی حدود یک میلیارد و ۶۹۲ میلیون تومان است.  البته اگر زوجین تهرانی قصد دریافت وام جعاله نیز داشته باشند بازپرداخت اقساط این تسهیلات می‌تواند تا مقداری سقف ماهانه بازپرداخت اقساط را افزایش دهد. همچنین برای وام ۱۶۰ میلیون تومانی جعاله نیز اقساط ماهانه در سال اول ۴ میلیون و ۲۵۹ هزار تومان و در سال پنجم ۴ میلیون و ۷۹۴ هزار تومان خواهد بود. کل سود این وام حدود ۱۱۱ میلیون تومان است.‌

جمع بندی

در پایان با توجه به بررسی وام 960 میلیون تومانی مسکن باید بگوییم که علیرغم دو برابر شدن سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن برای زوج ها و مجردهای تهرانی، متاسفانه مبلغ خالص دریافتی کفاف خرید خانه در ماطق 22گانه تهران را نمی‌دهد. در ابتدای امر هزینه دریافت وام بسیار زیاد بوده و مانع بعدی آن عدم توانایی مالی مردم در پرداخت اقساط ماهانه حدود 20 میلیون تومانی آن است. با توجه به هزینه بالای زندگی در تهران درآمد وام گیرنده باید حداقل دو برابر مبلغ قسط ماهانه باشد تا بتواند این هزینه‌ها را مدیریت و پرداخت کند.

به نظر می‌رسد در شهرهای بزرگ دیگر اوضاع مسکن بهتر باشد. احتمال خرید خانه برای زوجهایی که این وام را دریافت می‌کنند بیشتر است. اگر هزینه مربوط به خرید اوراق وام مسکن را بررسی کنیم. نتیجه این بررسی را با سالهای گذشته مقایسه کنیم. به این نتیجه میرسیم که هزینه دریافت وام هر سال بیشتر میشود. در نتیجه آن قدرت خرید مردم نسبت به مبلغ خالص دریافتی کمتر میشود. بنابراین اگر قصد دریافت وام مسکن 960 میلیون تومانی را دارید بهتر است هرچه زودتر برای دریافت آن اقدام کنید.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment