آخرین پیش بینی قیمت در بازار مسکن! خانه بخریم یا صبر کنیم؟!

قیمت در بازار مسکن رکن اساسی تجزیه و تحلیل است. یک سری باورهای عامیانه در مورد بهترین زمان برای خرید یا اجاره ملک و جا به جایی وجود دارد. این باورها بر اساس تجربه افراد در طی سالیان متوالی شکل گرفته است. به عنوان مثال در زمستان سردی هوا و بارش برف و باران موجب سختتر شدن جا به جایی می‌شود. در نتیجه میزان معاملات مسکن کاهش می‌یابد. متعاقبا بازار مسکن دچار رکود می‌شود. در حالی که به تازگی وارد دومین ماه از زمستان 1402 شده ایم. علیرغم رکودی که در بازار مسکن وجود دارد. قیمت ها تغییر نکرده و ذره ای کاهش نداشته‌اند.

قیمت مسکن

فهرست سرتیتر مطالب در مقاله: آخرین پیش بینی قیمت در بازار مسکن! خانه بخریم یا صبر کنیم؟!

تجارت نیوز 13 آبان 1402

در ابتدا پایگاه خبری تجارت نیوز به وضعیت مسکن در شش ماه اول سال 1402 نگاهی اجمالی داشته است. بر همین اساس گزارش تحلیلی ارائه و قیمت مسکن در شش ماه دوم سال جاری را پیش بینی کرده است. به گزارش تجارت‌نیوز ، در نیمه نخست سال جاری رکود کامل بر بازار مسکن حکمفرما بود. جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران در مورد مسکن در شهریور ماه 1402 منتشر شد. بر اساس این آمار تعداد معاملات تنها سه هزار واحد بوده است. این مقادیر رکود عمیق و بی سابقه ای را نشان می‌دهد.

آیا قیمت در بازار مسکن از این رکود خارج می‌شود یا نه؟

شاخص بازدهی مربوط به بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری در شش ماه اول امسال بسیار پایین بود. طوری که در بعضی از بازارها بازدهی منفی هم ثبت شد. اما جالب است که علیرغم این رکود سنگین بازدهی بازار مسکن همچنان بهتر و بیشتر از سایر بازارها بود. بازدهی ثبت شده در بازار مسکن نرخ ۱۵.۵ درصد را نشان داد.

آمار و شواهد نشان می‌دهد که هروقت، شرایط اقتصادی و سیاسی کشور موجب سردرگمی سرمایه‌گزاران میشود. «سرمایه‌گذاران، وضعیتی شبیه برزخ پیدا کرده و آینده و شرایط آن را نه مثبت و نه منفی میبینند». سرمایه‌گذاری در بازارهایی مثل دلار یا سکه، «بسیار پرریسک» می‌شود. در حالی‌که «از نگاه این افراد، مسکن، ریسک ندارد و در بلندمدت، بالاخره این بازار با افزایش ارزش روبه‌رو خواهد شد». همین موضوع باعث شده که میزان بازدهی بازار مسکن همچنان در صدر جدول باقی بماند.

پیش بینی تجارت نیوز قیمت در بازار مسکن تا پایان سال 1402

مسیر پیش روی بازار مسکن به خصوص در کوتاه‌مدت -تا پایان سال جاری- عمدتا متاثر از «نبود قدرت خرید» و «بالابودن قیمت تمام‌شده» است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، از سال ۹۷ تا کنون، قیمت زمین در شهر تهران ۲۶ برابر شده است در حالی که قیمت مسکن ۱۸ برابر. قیمت تمام‌شده تولید مسکن از مجموع «هزینه ساخت» و «قیمت زمین» البته با وزن‌های مختلف، تشکیل می‌شود.

در حال حاضر طبق حساب و کتاب سازنده‌ها در مناطقی از پایتخت، سهم «هزینه ساخت» از کل قیمت تمام‌شده، ۲۹ درصد است و بقیه، سهم زمین است. سازنده‌ها در منگنه «تورم زمین» و «نبود قدرت خرید» گیر کرده‌اند. هم باید «رشد شدید قیمت زمین» را تحمل کنند و هم اینکه، قادر به «انعکاس کامل تورم تولید بر تورم فروش» نیستند. این پارادوکس، هم به «تشدید رکود ساخت» دامن زده و هم «مسیر کاهش اساسی قیمت مسکن» را پردست‌انداز کرده است. از نگاه سازنده‌های حاضر در بازار مسکن، هر نوع کاهش قیمت از یک سطحی بیشتر، «عایدی سرمایه‌گذاری ساختمانی» آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبب می‌شود، حاشیه سود سازنده کاهش پیدا کند. در این چارچوب فکری، «کاهش قیمت مسکن» باید از مسیر «کاهش قیمت تمام‌شده» اتفاق بیفتد؛ یعنی افت قیمت زمین.

 گسترش نیوز 5 آذر 1402

گسترش‌نیوز نوشت: وضعیت فعلی جامعه نشان میدهد که مردم پول لازم برای خرید خانه را ندارند و قیمت‌های بازار نیز کاملاً کاذب است. به گفته این خبرگزاری بازار مسکن با رکود تورمی محسوسی مواجه شده است. یعنی قیمت‌ها در بخش مسکن در حال افزایش و به همین ترتیب قدرت خرید متقاضیان کاهش یافته است.

علل رکود تورمی در بازار مسکن می‌تواند شامل افزایش قیمت مواد اولیه ساخت، کاهش تقاضا، محدودیت‌های قانونی و نوسانات اقتصادی باشد. این شرایط ممکن است منجر به کاهش فعالیت‌های ساخت و ساز، کاهش تعداد معاملات مسکن و کاهش رشد اقتصادی در بخش مسکن شود. در چنین شرایطی باید برنامه‌ها و سیاست‌های مناسبی برای کنترل رکود تورمی و برقراری تعادل در بازار مسکن اتخاذ شود.

ضرورت توجه به شاخص‌های مهم اقتصادی

به گزارش کارشناس این خبرگزاری: از رهگذر بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم است که می‌توان تغییرات ملموس را در بازار مسکن مشاهده کرد. در این شرایط است که قدرت خرید مردم وضعیت بهتری پیدا می‌کند و طبعاً آن‌ها می توانند مسکن مدنظر خود را خریداری کنند.

کارشناس حوزه مسکن تصریح کرد: در شرایط فعلی، مسکن باید از حالت کالای لوکس خارج شود تا نیازمندان واقعی به خرید مسکن مبادرت کنند. این مسئله یکی از وظایف روشن و آشکار دولت به حساب می‌آید که البته انفعال وزارتخانه مانع از دستیابی به این هدف شده است.

او در پایان در خصوص وضعیت قیمتی بازار مسکن تا پایان سال اضافه کرد: در صورت عدم وقوع اتفاق خاصی تا انتهای سال جاری، وضعیت بازار به همین شکل راکد و سرد باقی می‌ماند. افراد متمول به سرمایه گذاری در کشورهای دیگر اقدام خواهند کرد و تکلیف قشر کم‌درآمد نیز مشخص است. البته جنگ و تحولات منطقه‌ای نیز اثر خاص خود را بر بازار مسکن خواهد گذاشت و نمی‌توان از تأثیر آن به راحتی عبور کرد.

ایسنا 21 آذر 1402

خبرگزاری ایسنا به نقل از عضو هیات رئیسه اتحادیه مشاوران املاک ضمن پیش‌بینی بازار مسکن در ماه‌های آینده گفت: در سال‌های اخیر برخی واحدهای مسکونی وجود داشتند که با چندین برابر نرخ متعارف آگهی شده‌اند. با بررسی موضوع متوجه شدیم که این واحدها متعلق به بانک‌ها است. البته در دو سال اخیر دولت بانک‌ها را از بنگاه‌داری منع کرده است. در نتیجه آن تا حدودی دست بانک‌ها از خرید و فروش ملک کوتاه شد.

عوامل موثر بر قیمت در بازار مسکن

بررسی روند بازار مسکن در چهار دهه اخیر نشان می‌دهد که تحرکات بازارهای طلا و ارز بر بازار مسکن تاثیر زیادی دارد. اگر فردا قیمت دلار کاهش یابد قیمت مسکن نیز متعاقبا پایین می‌آید. اگر هم بیان شود که دلار روند رو به بالایی را طی می‌کند، فعالان بازار ملک به این نتیجه می رسند که قرار است بازار راه بیفتد.

عامل دیگر موثر در این زمینه به عدم تعادل بین عرضه و تقاضا بر می‌گردد. یکی از دلایل نوسان شدید بازار مسکن از سال ۱۳۹۷ به بعد کمبود ساخت و ساز است.

وی در ادامه احتکار مسکن را از دیگر عوامل به هم خوردن تناسب عرضه و تقاضا دانست و گفت: در حال حاضر تعداد قابل توجهی واحد مسکونی توسط بانک‌ها احتکار شده است. بانک‌ها اقدام به بنگاه‌داری می‌کنند که این مساله اثرات مخربی بر اقتصاد مسکن دارد.

بیشتر بخوانید: جدید ترین قیمت مسکن در محله های تهران

پیش بینی ایسنا

کارشناس ایسنا درباره پیش‌بینی بازار مسکن گفت: خوش بین هستم که ان شاءالله بازار راه بیفتد. اگر بازارهای موازی کنترل شود، زمین به میزان کافی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و بانک‌ها از دخالت در بازار مسکن دست بردارند می‌توان به افزایش عرضه امیدوار بود. زمانی که عرضه زیاد شود قیمت نیز فروکش می‌کند و متقاضیان مصرفی می‌توانند خانه‌دار شوند. در آن صورت رونق غیرتورمی بازار مسکن محقق خواهد شد که امیدواریم تا پایان امسال و اوایل سال آینده این اتفاق رخ دهد.

خبر آنلاین 30 دی 1402

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس جدیدترین گزارش رسمی دولت در آذرماه امسال قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران به طور میانگین در شهر تهران در حدود ۸۰ میلیون تومان برآورد شده است. این رقم، افزایش حدود ۸۵.۷ درصدی را نسبت پارسال نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، بیشترین قیمت آپارتمان‌های مسکونی مربوط به منطقه یک با قیمت ۱۵۷ میلیون تومان و کمترین قیمت مربوط به منطقه ۱۹ با متوسط قیمت ۴۰ میلیون تومان بوده است.

قیمت در بازار مسکن مربوط به مناطق مختلف تهران

گزارش های میدانی خبرگزاری خبرآنلاین حاکی از آن است که هم‌اکنون خانه‌های ریزمتراژ و عموما آپارتمان‌های زیر ۶۰ متر. درصد قابل توجهی از تقاضای بازار مسکن را به خود اختصاص داده‌اند. تحلیلگران، دلیل اصلی این موضوع را نیاز به بودجه کمتر برای خرید آپارتمان‌ها و ضعف قدرت خرید متقاضیان می‌دانند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که با بودجه متوسط کمتر از ۴ میلیارد تومان؛ در مناطق مختلف تهران می‌توان نسبت به خرید خانه کمتر از ۶۰ متر اقدام کرد.

بنا به این گزارش، یک واحد آپارتمانی ۶۴ متری در محدوده جیحون. ۲۱ سال ساخت، با قیمتی در حدود ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان معامله شده است. همچنین واحد ۲۰ سال ساخت دیگری، ۶۳ متری، ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

همچنین با سرمایه ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی. یک واحد آپارتمان ۷ساله در منطقه سلسبیل با زیربنای ۶۲ می‌توانید بخرید. واحد آپارتمان ۴۸ متری در محدوده پیروزی. ۱۰ سال ساخت نیز در حدود ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

بیشتر بخوانید: قیمت مسکن در منطقه 10 تهران

پیش‌بینی خبر آنلاین در مورد قیمت در بازار مسکن

در این میان، فعالان بازار مسکن اعتقاد دارند. بهترین زمان ورود به بازار دو سه ماه قبل از تحویل سال این کار را انجام دهند. نایب رئیس اتحادیه املاک عنوان می‌کند: در حال حاضر حدود ۴۵ روز مردم برای خرید یک واحد مسکونی فرصت دارند.

تعداد خرید و فروش واحدهای مسکونی در بازه اشاره شده متفاوت‌تر از سایر ماه‌های سال خواهد بود. در نتیجه سازندگان برای تامین مالی مورد نیاز ساخت سایر پروژه‌های خود، واحدها را با قیمت‌های مناسب عرضه خواهند کرد.

نتیجه گیری در مورد آینده قیمت در بازار مسکن 

آنچه از ظواهر امر پیدا است رکود سنگینی که بازار مسکن با آن مواجه شده است. همچنان تا پایان سال 1402 هم ادامه دارد. قدرت خرید مردم همچنان پایین است. با افزایش تورم قیمت مسکن فاصله میان این دو روز به روز بیشتر می‌شود. دولت هم راهکار ویژه‌ای برای بهبود این شرایط ندارد. اگر توافق و برجام، به نتیجه برسد و به طور کامل حل و فصل شود. میتوانیم به بهبود روند اقتصادی امیدوار شویم. در این صورت مالکان ساختمان‌های کلنگی تشویق میشوند تا ملک خود را وارد بازار تخریب و مشارکت کنند. در نتیجه آن قیمت زمین کاهش پیدا میکند. به هر حال ممکن است حجم پایین معاملات ملکی در شش ماهه دوم منجر به کاهش قیمت مسکن شود.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment