طرح رها بانک مسکن، راهی برای رهایی سند از رهن بانک

طرح رها بانک مسکن این امکان را در اختیار مالکین قرار می‌دهد که بتوانند قبل از تسویه وام; نسبت به آزاد‌سازی سند منزل خودشان که در رهن بانک است اقدام کنند. اگر شما هم نیازمند آزادسازی سند رهنی ملک خودتان هستید این مقاله را تا به انتها بخوانید.

طرح رهابانک بانک مسکن

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: طرح رها بانک مسکن، راهی برای رهایی سند از رهن بانک

یکی از مشکلات بازار مسکن رکود است. بانک مسکن در طرح رها این امکان را به وجود آورده است که مالکین با تامین یک سپرده به میزان یکصد و ده درصد از میزان باقیمانده وام خود; سند خودشان را از رهن بانک آزاد کنند و نسبت به فروش آن اقدام کنند.

آزاد‌سازی سند یا فک رهن چیست؟

فک رهن یا آزاد‌سازی سند، به معنای آن است که سندی که در گرو و یا وثیقه بانک و یا هر نهاد دیگری است; از حالت رهن و یا تملک موقت آن خارج شود.

برای آنکه فک رهن یا آزاد‌سازی سند صورت بگیرد، باید چند کار را به شرح زیر انجام داد:

دین و یا موضوع وثیقه پرداخته شود؛

کسی که صاحب دین یا رهن است، رهن خود را ببخشد و سند را آزاد نماید.

دین از نظر شخصی که سند و یا رهن در تملک او است; تسویه شده در نظر گرفته شود یا اصطلاحا «ابراء دین» صورت گیرد.

آزادسازی سند با طرح رهابانک

هر کدام از موارد فوق نیازمند شرایطی است که برخی از آن‌ها را در ادامه همین مقاله بیان خواهیم کرد.

طرح رها بانک مسکن چیست؟

در این طرح، همانطور که در بالا گفته شد; چنانچه شخص بدهکار به بانک، مبلغی به اندازه ده درصد بیشتر از وجوه بدهی خود را به شکل سپرده; در اختیار بانک بگذارد، بانک می‌تواند سند او را از حالت رهن خارج سازد.

در این طرح، هنگامی که شخصی که به قید وام بانک مسکن، ملکی را در اختیار دارد می‌تواند در پنج سال نهایی پرداخت اقساط خود; با تامین سپرده ای برابر با یکصد و ده درصد باقیمانده اقساط، سند ملک خود را آزاد نماید.

طبق گفته بانک مسکن، این سپرده یکصد و ده درصدی، مشمول سود بیست درصدی سالیانه می‌شود; بنابراین بخشی از اقساط ملک با آن پرداخت شده و در انتهای پرداخت نیز اصل سپرده برای صاحب حساب پا برجا و قابل برداشت است.

در پنج سال آخر پرداخت اقساط; صاحب خانه‌ها می‌توانند با پرداخت سپرده ای معادل 110 درصد مجموع اقساط باقیمانده سند خودشان را آزاد کنند.

 طرح رها بانک مسکن برای چه کسانی طراحی شده است؟

تمام کسانی که مجموعا شصت قسط (یا پنج سال) از اقساط آن‌ها به جا مانده باشد; می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

برای این کار، افراد می‌توانند به شعب بانک مسکن مراجعه کنند و نسبت به محاسبه باقیمانده بدهی و نیز مبلغ آن اقدام نمایند.

برای مثال اگر شخصی وام یکصد میلیون تومانی کمک هزینه خرید مسکن دریافت کرده باشد; و اکنون هفتاد میلیون تومان آن را پرداخت کرده باشد. و سی میلیون تومان این مبلغ در مدت شصت قسط آینده باقیمانده باشد; می‌تواند با ودیعه گذاری سپرده سی و سه میلیون تومانی با سود بیست درصد و نرخ تسهیلات شانزده درصدی; سند خود را از رهن بانک خارج نماید و اقدام به فروش ملک نماید.

این طرح برای بسیاری از اشخاصی که می‌خواهند از فرصت فروش ملک خود استفاده کنند; و در عین حال فرصت تسهیلات بعدی را نیز از دست ندهند فرصت طلائی به شما می‌رود.

دقت کنید که سپرده صد و ده درصدی تا پایان مدت پرداخت اقساط، قابل برداشت نخواهد بود. در واقع این مبلغ برای جبران اقساط بانک درنظر گرفته شده است; و تا تکمیل کامل اقساط بانک به صاحب سپرده برگردانده نخواهد شد. اما فرصتی را میسر می‌کند که صاحب ملک بتواند ملک خود را به بازار عرضه کند و به قیمت روز بفروشد.

مطلب پیشنهادی: سند ملک و انواع آن، همه آن چیزی که باید بدانید

مزیت‌های طرح رها بانک مسکن چیست؟

طبیعی است که برای آزاد‌سازی سند و فک رهن بانک; باید تمامی اقساط به بانک پرداخت شود. این کار سبب می‌شود که بسیاری از مشتریان بانک نتوانند نسبت به انتقال ملک و فروش آن اقدام کنند.

اما با استفاده از طرح رها بانک مسکن; این امکان میسر می‌شود که مشتریان بانک بتوانند با تامین سپرده صد و درصدی به نسبت باقیمانده اقساط خود، سند خود را آزاد کنند و ملک را به بازار ارائه دهند.

در اینجا فرصت وام بعدی و نیز آزاد‌سازی ملک به صورت یکجا به صاحب خانه‌ها داده می‌شود; و در نتیجه فعالیت خرید و فروش با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد.

ایرادات طرح رها بانک مسکن چیست؟

برخی از متخصصین حوزه مسکن، باور دارند که این طرح کمک چندانی به معضل عرضه ملک نمی کند. زیرا بسیاری از وام گیرندگان بانک مسکن قصد فروش ملک خود را حتی پس از آزاد‌سازی سند آن ندارند.

در عین حال به خاطر خروج پول از بازار و تبدیل شدن آن به سپرده بانکی; عملا فعالان حوزه ساخت و ساز نیز دسترسی به منابع پولی خودشان را از دست می‌دهند.

سود سپرده نیز جوابگوی سرمایه گذاری مالکین برای آزاد‌سازی سند نیست. برای همین بسیاری از مالکان ترجیح می‌دهند که این سپرده صد و ده درصدی را مستقیما در بازار مسکن سرمایه گذاری کنند.

تامین مبلغ سپرده گذاری به صورت یکجا نیز برای بسیاری از مالکان میسر نیست. بسیاری از این افراد صرفا توان پرداخت اقساط بانک را دارند.

افت ارزش سپرده نیز مشکلی است که لاینحل باقی می‌ماند. ارزش مالی سپرده بعد از پنج سال (در صورتی که سپرده گذار دقیقا از سال اول این طرح اقدام به سپرده گذاری کند); سبب می‌شود که تمایل به چنین سپرده گذاری کم شود و بسیاری از مالکان ترجیح دهند که سپرده‌های خودشان را در بازارهای دیگری مانند ملک، طلا و یا دیگر موارد سرمایه گذاری کنند.

ترس از نوسانات قیمت مسکن هم سبب می‌شود که بسیاری از مالکان از چنین طرحی اجتناب کنند.

مزیت های دیگر طرح رها چیست؟

البته به نظر برخی دیگر از افراد هم این طرح قابلیت‌های خوبی را به مجریان آن می‌دهد.

بسیاری از مالکان می‌توانند با پس انداز خودشان نسبت به خرید مابقی ملک به صورت سریع اقدام کنند و پس از آزاد‌سازی سند; سریعا ملک را به فروش برسانند و با سرمایه گذاری مجدد آن، از فرصت مالی به دست آمده نهایت استفاده را ببرند.

زیرا با توجه به این طرح، تقریبا بسیاری از افراد با پرداخت شصت قسط اول (بسیاری از اقساط بانک مسکن ده ساله یا یکصد و بیست قسطه است); این امکان را دارند که سریعا ملک را تبدیل به سرمایه نقدی کرده و مجددا سرمایه گذاری کنند; در حالی که سرمایه سپرده آن‌ها نیز بعد از پنج سال آزاد می‌شود و مجدد قابل سرمایه گذاری است.

در واقع بسیاری از هواداران این طرح، مدیریت سرمایه را بهترین مزیت این طرح می‌دانند. اما مدیریت این سرمایه نیازمند هوشمند و توانایی در اجرای آن است.

نتیجه گیری

طرح رها بانک مسکن امکانات خوبی را برای آزاد‌سازی سند و یا فک رهن ملک فراهم می‌آورد.

با تامین سپرده ای برابر با یکصد و ده درصد از ارزش باقیمانده اقساط ملک، امکان آزاد‌سازی سند فراهم شده است.

باقیمانده اقساط برای شرکت در طرح رها بانک باید حداکثر شصت قسط معادل پنج سال آخر اقساط باشد.

برخی از فعالان، انجام چنین طرح‌هایی را مطابق با واقعیت‌های بازار مسکن نمی دانند و آن را بی اثر دانسته اند.

عده ای دیگر این طرح را فرصتی برای به جریان انداختن سرمایه‌های در بخش سرمایه گذاری بخش مسکن می‌دانند.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment