فناوری بلاک چین، آینده صنعت املاک به کدام سمت می رود؟

فناوری بلاک چین (Block chain) نامی است که این روز‌ها به خصوص با گرم شدن بازار رمز ارزها زیاد به گوش ما می خورد. ما در این پست قصد داریم که به توضیح فناوری بلاک چین بپردازیم و تاثیر آن بر آینده صنعت و بازار املاک و ساختمان را توضیح دهیم. اگر شما هم این نام برایتان جذاب است، بهتر است تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

فناوری بلاک چین و آینده بازار املاک

فهرست سر تیتر مطالب در مقاله: فناوری بلاک چین، آینده صنعت املاک به کدام سمت می رود؟

امروزه فناوری‌های زیادی در بازار مسکن در حال رشد هستند; از فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی گرفته تا یادگیری ماشینی. حتی واقعیت افزوده نیز تبدیل به یک ترند جذاب برای دکوراسیون داخلی شده است. در کنار این موارد بلاک چین می‌تواند نقش مهم‌تری در توسعه فناوری‌های وابسته داشته باشد.

تکنولوژی بلاک چین

پیش از توضیح کاربرد تکنولوژی بلاک چین در صنعت ساختمان و املاک; بهتر است که کمی دقیق تر و عمیق تر به توضیح خود این فناوری بپردازیم.

بلاک چین، فناوری جدیدی برای حفظ امنیت داده‌ها است. برخی آن را حتی به عنوان «اینترنت جدید» می شناسند. کاربردهای زیادی برای صنایع مختلف در نظر گرفته شده است که می توان به رمز ارز، دفاتر اسناد رسمی، فناوری‌های بانکی و غیره اشاره کرد.

در ابتدا فناوری بلاک چین به عنوان فناوری در صنعت رمز ارز به کار گرفته شد. البته مدل‌های ابتدایی این فناوری قبل از ورورد رمز ارزها به بازار وجود داشتند; اما رمز ارزها توانستند که دگرگونی زیادی را در این فناوری به وجود بیاورند.

فناوری بلاک چین، در واقع ترکیبی از پایگاه‌های اطلاعاتی غیر متمرکز است

در بلاکچین، تراکنش ها و تبادلات اطلاعاتی بین اعضا و کاربران شبکه ذخیره می شود. در این جا ما با یک سرور و یا کامپیوتر واحد و یا حتی یک نرم افزار روبرو نیستیم; بلکه با مجموعه ای از نرم افزارها روبرو هستیم که هر کدام از آن‌ها وظیفه تقریبا مشابه دارند.

در اینجا تمامی تراکنش‌ها به صورت یک زنجیره از بلوک‌های داده، با قوانین خاصی در میان تمام اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می شود. تنوع فناوری‌هایی که این کار را انجام می دهند، در ظرف چند سال اخیر رشد واقعا زیادی داشته است. کم نیستند سایت‌ها، شرکت و سایر مواردی که در ظرف این چند سال به این تکنولوژی پرداخته اند. و به همین خاطر توسعه‌های زیادی در آن ایجاد کرده اند.

برای حوزه املاک، به خاطر آن که این بازار ترکیبی از اطلاعات، سندهای حقوقی و پول است; فناوری بلاک چین یک نعمت بزرگ بوده است. در ادامه این علت را بیشتر خواهید فهمید.

تکنولوژی فناوری بلاک چین

فناوری بلاک چین در حوزه مسکن

در فناوری بلاک چین هر شخصی در ابتدا وارد یک شبکه می شود. اطلاعات این شخص به محض ورود در میان تمامی اعضا شبکه که به عنوان‌ هاست شناخته می شوند به اشتراک گذاشته می شوند. پس از آن هر حرکتی که فرد در شبکه انجام دهد; هر تراکنش، تبادل اطلاعات، ایجاد سند و تبادل مالی، به صورت رمزنگاری شده بین تمام اعضا به اشتراک گذاشته می شود. این کار سبب می شود که هیچ کس نتواند نسبت به تغییر مدارک اقدام کند.

در واقع به خاطر آنکه هر کسی در فناوری بلاک چین یک نسخه کامل از تراکنش‌های حقیقی و درست شبکه را در دست دارد; و سابقه تمام فعالیت‌ها را می داند، هیچ کلاهبردار، جاعل و یا شخص نفوذی نمی تواند صرفا با هک یک یا چند رایانه; اطلاعات را به نفع خودش تحریف و دستکاری کند.

بلاک چین مانند یک بانک است که تمام اطلاعات مشتریان آن در نزد تمام مشتریان است و نه در خود بانک.

برای همین هیچ کدام از مشتریان نمی تواند درباره دارایی، درآمد و تبادلات خود دروغ بگوید. زیرا تمام مشتریان بانک سوابق او را می دانند.

در صنعت ساختمان، اطلاعات قراردادها و موارد مالی زیادی در حال جابجایی است. استفاده از شیوه‌های سنتی مانند اسناد رسمی، بانک و شبکه‌های متمرکز، ناکارآمدی خودشان را نشان دادند. در عین حال شبکه‌های سنتی، اغلب پراکنده، مخدوش و قابل جعل و تغییر هستند.

اما فناوری بلاک چین بر تمامی این موارد فائق آمده است. در اینجا هر سند، هر تراکنش و هر جابجایی حقوقی بلافاصله بین تمام اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می شود. در صورتی که شخصی بخواهد برای مثال در مالکیت یک سند مسکونی دستکاری ایجاد کند; مجبور است که تمام شبکه را به روز رسانی کند. این کار عملا غیرممکن است به همین خاطر بسیار از کلاهبرداریها، دستکاری‌ها و یا تخلفات بلافاصله کشف شده و از آن جلوگیری می شود.

حفظ اطلاعات به شکل کاملا امن

اطلاعات در فناوری بلاک چین در یک سرور مرکزی ذخیره نمی شود. در واقع در اینجا اطلاعات بین سرورهای متعددی به اشتراک گذاشته می شود. هر گاه تراکنش و یا جابجایی در اموال و اسناد اتفاق بیفتد سابقه آن در میان تمام سرورهای شبکه بلاک چین به روز رسانی می شود. هر کدام از سرورها، بسته به سابقه افراد طرف معامله، صحت اطلاعات منتشر شده در شبکه را بررسی می کنند. اگر این اطلاعات با سوابق افراد سازگاری داشته باشد، اطلاعات خودشان را به روز می کنند. در غیر این صورت اطلاعات نامعتبر شناخته می شود و از ثبت آن خودداری می شود.

در عین حال به خاطر آنکه اطلاعات در یک مجموعه گسترده از سرورها توزیع شده است; در صورتی که یک و یا چند سرور به هر عنوان از بین برود، بقیه سرورها اطلاعات آماده و به روز شده ای را دارند; که می توانند جایگزین اطلاعات از دست رفته کنند.

مدیریت بهینه اطلاعات

به خاطر آنکه، اطلاعات در شبکه توزیع می شود، عمل رمزنگاری برای آن یک الزام است. رمزنگاری سبب می شود که اطلاعات از گزند هکرها و سایر متخلفان دور بماند. همچنین به خاطر آنکه اطلاعات با توجه به سوابق ذخیره می شوند، اطلاعات جدید قابل اطمینان هستند و هر شخصی نمی تواند نسبت به دستکاری آن اقدام کند. در اینجا اطلاعات به صورت دائمی ثبت می شوند و این مزیت بزرگی است.

برای مثال فکر کنید که سندهای کاغذی، بنچاقی و غیره جمع آوری شود. و به جای آن توکن‌های اطلاعاتی ماندگار و به دور از دستکاری ایجاد شود. در اینجا نقل و انتقال اسناد بسیار راحت است و هیچ کس نمی تواند نسبت به دستکاری اسناد اقدام کند. این مسئله کار را برای خرید و فروش، انحصار وراثت، بانک‌ها و نهادهای دولتی و نیز مشتریان بسیار راحت تر، امن تر و سریعتر می کند.

پیگیری سوابق تراکنش‌ها در بلاک چین

فناوری بلاک چین انقلاب پیش روی صنعت املاک است. به خاطر امنیت، سرعت، و راحتی که در این فناوری وجود دارد; به زودی بسیاری از نهادهای دولتی و خصوصی به خصوص نهادی فعال در بازار مسکن جذب این فناوری خواهند شد. یکی دیگر از موضوعات مهم در فناوری بلاک چین آن است که شما می توانید به راحتی تمامی سوابق یک تراکنش را دنبال کنید.

برای مثال:

فرض کنید که شخصی، سندی از سند شش دنگ را تبدیل به سند مشاع کند. تمامی این تراکنش‌ها بلافاصله در شبکه ثبت می شود. هر کدام از مالکان نیز سعی کنند که سهم مشاع خودشان را بفروشند; در اینجا این سابقه نیز در شبکه ثبت می‌شود. بعد از مدتی خریداران سهام‌های مشاع نیز اقدام به فروش مجدد کرده و یا بخش‌های مشاع را تبدیل به بخش‌های بزرگتر و یا کوچکتر کنند; در اینجا این موارد نیز در شبکه ثبت می شوند.

حال اگر خریدار دست چندمی قصد بررسی واقعی بودن سند را کند و یا بخواهد حقوق ملک را بفهمد; می تواند به شبکه مراجعه کند و تمام سوابق، مالکان و رویدادهای حقوقی را مشاهده کند.

در اینجا هیچ کس نمی تواند سابقه تراکنش‌های انجام شده بر روی ملک را دستکاری کند. نمی تواند آن را کم و زیاد کند و یا تغییر در مالکیت‌ها ایجاد کند. همه چیز در میان تعداد زیادی از سرورها به اشتراک گذاشته شده است. پس خریداران به راحتی و خاطر آسوده می توانند مطمئن شوند که سند آنها دچار مشکل حقوقی نیست و زمین از چه مسیری به آن‌ها رسیده است.

راحتی در عملکرد فناوری بلاک چین

یکی از مشکلاتی که کارهای مشاورین املاک را سخت می کند، ایجاد مستندات قانونی و صحیح است. به خاطر ایجاد امنیت باید مراحل زیادی برای ثبت اسناد طی شود. اما فناوری بلاک چین به خاطر امنیت و غیرقابل دستکاری بودن و در عین حال حفظ تمام اطلاعات و سوابق اسناد; به راحتی می‌تواند پذیرای اسناد جدید باشد. این کار سبب می‌شود که زمان‌هایی که صرف کاغذ بازی و ثبت و غیره شود، مستقیما صرف بازاریابی و فروش ملک شود.

دفتر املاک آنلاین خود را با تخصصی ترین امکانات روز دنیا، در این صفحه ایجاد نمایید.

بلاک چین یک فناوری فرامرزی است

بلاک چین می تواند به خاطر قابلیت‌هائی که دارد به راحتی بین چندین کشور به اشتراک گذاشته شود. این کار سبب می شود که افراد مختلف بتوانند در بازارهای املاک بین المللی به راحتی سرمایه گذاری کنند. همین مسئله سبب توسعه و رونق بازار مسکن می شود.

به خاطر قابلیت‌هایی که بلاک چین داراست این امکان را در اختیار بسیاری از کاربران می گذارد که به راحتی نسبت به خرید و فروش املاک حتی در کشورهای خارجی اقدام کنند.

بلاک چین یک فناوری فرامرزی است

آینده صنعت املاک در دستان فناوری بلاک چین

بلاک چین فناوری است که بسیاری از بازارها را تحت تاثیر خودقرار داده است. دیر یا زود ما باید در صنعت ساختمان پذیرای این فناوری باشیم. این فناوری در واقع آینده صنعت املاک و مستغلات را در بر خواهد گرفت.

اکنون سرمایه گذاری‌های بین المللی، رمز ارز، فناوری‌های بانکی، ثبت اسناد، بازارهای بورس و بسیاری از بازارهای دیگر جذب این فناوری شده اند. در آینده فناوری‌های بیشتری مانند حمل و نقل، بهداشت عمومی و غیره نیز به آن خواهند پیوست.

بی شک اگر بخواهیم در آینده جایگاهی داشته باشیم، فناوری بلاک چین مسیری است که ما را به آنجا می رساند.

نتیجه گیری

اگر از قافله فناوری عقب بمانیم، دیر یا زود از بازار نیز حذف خواهیم شد. امروزه، شبکه‌های اینترنتی، بازاریابی دیجیتال، سیستم‌های مالی مشترک و بسیاری از فناوری‌های دیگر; قدرت بسیار زیادی را برای صنعت املاک و مستغلات ایجاد کرده است.

روند توسعه فناوری در این بازار همچنان ادامه خواهد داشت و ما در آینده شاهد ظهور فناوری‌های جدیدی خواهیم بود. هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، واقعیت مجازی و بلاک چین; سیری از تحولات سرنوشت ساز در آینده را به ما نشان می دهند. پس امروز به فکر پیوستن به روند پر شتاب فناوری‌ها باشید.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment